Cuprins
- Introducere .4
- Capitolul 1. Comunicarea interpersonală eficace şi eficientă - baza
- relaţionării empatice a personalului structurilor militare .7
- 1.1. Delimitări conceptuale.7
- 1.1.1. Locul comunicării interpersonale în sistemul comunicării.7
- 1.1.2 Influenţele psihologice ale comunicării interpersonale.12
- 1.1.3. Modelul „ferestrei lui Johari” în studiul comunicării interpersonale.14
- 1.2. Rolul comunicării interpersonale în cadrul organizaţiei militare.18
- 1.2.1. Comunicarea interpersonală ca parte a comunicării organizaţionale din structurile militare.20
- 1.2.2. Comunicarea interpersonală de succes în cadrul organizaţiei .25
- 1.2.3. Comunicarea interpersonală în activitatea liderului militar .30
- 1.3. Influenţa stilului de comunicare al liderului asupra climatului comunicării organizaţionale .34
- 1.3.1. Tipologia stilurilor de comunicare organizaţionale .34
- 1.3.2. Climatul comunicării organizaţionale .40
- 1.3.3. Influenţa stilului de comunicare asupra climatului comunicării .44
- Capitolul 2. Comunicarea şi motivarea în structurile militare.49
- 2.1. Corelaţia comunicare - cunoaştere - motivaţie.49
- 2.2. Rolul comunicării interpersonale în motivarea subordonaţilor.53
- 2.3. Modalităţile de motivare a subordonaţilor.57
- Capitolul 3. Gestionarea comunicării în structurile militare.60
- 3.1. Posibilitatea gestionării comunicării de către comandant (lider militar).60
- 3.2. Posibilităţi de realizarea a unei comunicării optime în structurile militare .67
- 3.2.1. Critriile de eficienţă a comunicării.67
- 3.2.2. Cerinţele comunicării eficiente.70
- 3.2.3. Comandantul şi cerinţele comunicării optime.71
- Capitolul 4. Studiu privind influenţa stilului de comunicare asupra climatului comunicării într-o structură militară.79
- 4.1. Tema studiului .79
- 4.2. Obiectivele studiului .79
- 4.3. Universul investigat .79
- 4.4. Analiza şi prelucrarea datelor în urma apliării chestionarelor .81
- 4.5. Concluzii şi propuneri rezultate în urma studiului .86
- Concluzii.89
- Bibliografie.91
- Anexe.94
- Anexa nr. 1 Întrepătrunderea proceselor psihologice
- în comunicarea interpersonală.95
- Anexa nr. 2 Tactici de motivare .96
- Anexa nr. 3 Test diagnostic de evaluare a stilului de
- comunicare orală .99
- Anexa nr.4 Test pentru diagnosticarea climatului de comunicare.100
- Anexa nr.5 Test „Ştiţi să comunicaţi oral?”.102
Extras din proiect
La început a fost Cuvântul şi toate prin cuvânt s-au făcut.
INTRODUCERE
La începutul fiecărei acţiuni stă de fapt cuvântul. Exprimat sau nu, cuvântul sau noţiunea dă sens lumii din jurul nostru. Mai întâi pe verticală (Divinitate – Om), apoi şi pe orizontală (liant între semeni), comunicarea a reprezentat şi reprezintă principala metodă de înţelegere între fiinţele umane, elementul indispensabil pentru funcţionarea optimă a oricărei colectivităţi umane. Prin comunicare se realizează coordonarea unitară a comportamentului organizaţional eficace.
Studiul comunicării interpersonale în cadrul organizaţiilor a apărut din necesitatea normală de a obţine performanţă.
A comunica poate înseamna a informa, a explica, a împărtăşi, a deroga un ordin, a convinge, a asculta, a uni şi motiva pentru a acţiona. Toate acestea pot avea influenţe asupra fiinţării organizaţiilor. Comunicarea în mileniul III înseamnă putere pentru că oportunitatea comunicării este determinantă în epoca informaţiilor .
Ca parte a organismului social, armata este un sistem destinat să acţioneze în situaţii deosebite. Organizaţia militară, în condiţiile actuale, necesită o performanţă de ordin comunicativ la un nivel de realizare fără precedent. Principala solicitare la care este supusă organizaţia militară este de a asigura, într-o măsură din ce în ce mai mare, o comunicare corespunzătoare necesităţilor cărora le fac faţă membrii organizaţiei. Prin comunicare se realizează majoritatea interacţiunilor între membrii structurilor militare.
Influenţele comunicării pot fi diverse. Sub aspect funcţional, influenţele pot fi pozitive sau negative. Să se influenţeze pozitiv relaţiile interpersonale şi climatul comunicării, este una din funcţiile comunicării interpersonale, prin care se asigură gestionarea comunicării. Dintre cele mai semnificative domenii în care impactul comunicării este un element cheie sunt operativitatea, coeziunea şi încrederea între membrii şi eficienţa acţiunilor .
Prin comunicare interpersonală membrii organizaţiei militare pot să se facă înţeleşi, să se influenţeze reciproc şi, prin aceasta, să influenţeze şi acţiunile care le întreprind.
Prin cuvânt, omul are la îndemână cel mai puternic şi mai comod mijloc de influenţare a semenilor. Prin comunicare se influenţează şi se transformă percepţiile, atitudinile, conduita sentimentele, starea de spirit şi opiniile oamenilor şi grupurilor să determine o unitate a punctelor de vedere şi acţiuni coerente.
Comunicarea influenţează şi forţa conducerii. Organizaţia militară are o structură ierarhică şi, în aceste condiţii, un principal factor de influenţă este liderul militar.
Consider că în condiţiile actuale, în care se necesită o performanţă comunicativă deosebită, pentru asigurarea unei comunicări optime şi înlăturarea sau limitarea unor presiuni antropice, cu efecte dezorganizante, se multiplică întrebările ce se impun şi posibilele lor răspunsuri.
Care sunt aspectele procesului comunicării interpersonale, care pot afecta funcţionarea unor structuri militare?
Ce influenţe are comunicarea asupra motivaţiei?
Cum se poate asigura o comunicare optimă în structurile militare?
La aceste întrebări, lucrarea de faţă, prin partea teoretică, cât şi prin partea aplicativă a lucrării, încearcă să le dea răspunsuri concrete, care vor ajuta la o mai bună înţelegere a fenomenului studiat.
În primul capitol, reţin atenţia asupra structurii procesului de comunicare cu influenţele ce decurg din acesta, pentru o comunicare eficace şi eficientă în cadrul structurilor militare şi asupra influenţei stilului de comunicare al liderului militar, asupra calităţii comunicării.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Comunicarea in Mediul Militar.doc