Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 98 în total
Cuvinte : 24823
Mărime: 156.53KB (arhivat)
Publicat de: Cornel Necula
Puncte necesare: 9

Cuprins

  1. Argument. .2
  2. Capitolul I Probleme generale si speciale ale bâlbâielii.3
  3. I.1 Scurte consideratii istorice.3
  4. I.2 Etiologia bâlbâielii.6
  5. I.2.1 Consideratii generale.6
  6. I.2.2 Cercetãri care atribuie factorului somato-fiziologic un rol predominant în etiologia bâlbâielii.9
  7. I.2.3 Cercetãri care atribuie factorilor psiho-sociali rolul predominant în etiologia bâlbâielii.14
  8. I.3 Simptomatologie.17
  9. I.3.1 Consideratii generale.17
  10. I.3.2 Simptomatologia bâlbâielii primare.18
  11. I.3.2.1 Particularitãti fono-articulatorii.18
  12. I.3.2.2 Particularitãti prozodice.22
  13. I.3.3.3 Particularitãti respiratorii.23
  14. I.4 Simptomatologia bâlbâielii secundare.25
  15. I.5 Terapia bâlbâielii.31
  16. I.6 Stadiul cronic al bâlbâielii  logonevroza.36
  17. Capitolul II Aspecte psihosociale ale bâlbâielii.38
  18. II.1 Personalitatea  o constructie socialã.38
  19. II.2 Conceptul de atitudine în psihologia contemporanã.41
  20. II.3 O perspectivã a atitudinilor în bâlbâialã.43
  21. II.3.1 Modalitãti atitudinale în cadrul bâlbâielii la copilul prescolar.43
  22. II.3.2 Modalitãti atitudinale la copilul bâlbâit de vârsta scolarã.44
  23. II.4 Schimbarea atitudinilor.48
  24. Capitolul III Parte practicã.49
  25. III.1 Obiectivele si ipotezele cercetãrii.49
  26. III.2 Metodele si tehnicile de colectare a datelor utilizate.51
  27. III.3 Date asupra esantionului de subiecti utilizati.57
  28. III.4 Rezultatele obtinute si analiza lor.57
  29. III.4.1 Operationalizarea conceptelor.57
  30. III.4.2 Analiza comparativã a evaluãrilor fãcute de elevii bâlbâiti, respectiv nonbâlbâiti, cu privire la atitudinea fatã de situatiile de bâlbâialã.59
  31. III.4.3 Analiza corelativã a factorilor care contribuie la formarea atitudinii bâlbâitilor fatã de propriul defect.66
  32. III.4.4 Analiza calitativã a rezultatelor obtinute.70
  33. III.5 Concluzii finale.74
  34. Anexa 1 Chestionarul 1 Scala atitudinii fatã de bâlbâialã.76
  35. Anexa 2 Chestionarul 2 Autoevaluarea bâlbâitului asupra reactiilor în situatii verbale.84
  36. Anexa 3 Group Statistics.88
  37. Anexa 4 Independent Samples Test.92
  38. Bibliografie.96

Extras din proiect

Argument

Întrucât limbajul detine rolul primordial în stabilirea relatiilor sociale, se impune necesitatea investigãrii si cunoasterii tulburãrilor de limbaj care îsi pun amprenta pe dezvoltarea armonioasã a personalitãtii, pe adaptarea scolarã si socio-profesionalã. Aceste cerinte sunt cu atât mai pregnante cu cât tulburãrile de limbaj, îndeosebi bâlbâiala, afecteazã posibilitãtile de exprimare verbalã independentã si autorealizarea persoanei încã din copilãrie.

Bâlbâiala reprezintã una din cele mai grave tulburãri de vorbire care împiedicã stabilirea unei relatii de comunicare normale cu cei din jur, afectând astfel stabilirea de relatii intrepersonale. De aceea, metodele si procedeele de corectare a acestei tulburãri trebuie sã aibã un caracter interdisciplinar (logopedic, medical, psihologic, social). De asemenea, orice metodã si procedeu trebuie sã fie adaptat fiecãrui caz în parte, fapt ce impune cunoasterea psihicã a bâlbâitului, analiza factorilor implicati în bâlbâiala sa, precum si a conditiilor de viatã si de mediu ale copilui bâlbâit.

Desi bâlbâiala a fost în atentia cercetãtorilor încã din cele mai vechi timpuri, anumite aspecte ale acestei tulburãri necesitã noi studii. În aceste conditii am realizat un studiu de investigare a atitudinilor implicate în manifestarea bâlbâielii, facând astfel câtiva pasi pe drumul întelegerii aspectelor psihosociale ale acestei tulburãri.

Capitolul I

Probleme generale si speciale ale bâlbâielii

I.1 Scurte consideratii istorice

Încã din cele mai vechi timpuri s-a dat o importantã deosebitã continutului si formei exprimãrii deoarece prin intermediul limbajului se pot face cunoscute gãndurile, ideile, sentimentele si se deschide calea accesului la cerintele stiintei, a experientei si a modului de viatã a societãtii. Astfel, în antichitate calitãtile verbale erau cultivate în mod insistent, iar marii oratori ocupau un loc de frunte în ierarhia socialã. În acest context, o importantã deosebitã se acordã tulburãrilor de limbaj. Este bine cunoscut exemplul lui Demostene. Plutarh descrie în lucrarea Vieti paralele cum Demostene înainte de a deveni marele orator al antichitãtii, suferea de o bãlbãialã accentuatã ce si-a pus amprenta si pe comportamentul sãu fãcându-l nehotãrât, morocãnos, timid, retras, închis în sine, etc.

Însã, primele informatii cu privire la bãlbãialã apar în scrierea hieroglificã a monumentelor Egiptului, cã si în lucrãrile de mai târziu ale unor filosofi si istorici din antichitate. Astfel, Herodot aminteste cã preoteasa Pithya recomandã bãlbãitilor sã recurgã, pentru vindecare, la schimbarea ambiantei climatice prin cãlãtorii în zonele sudice, pe meleagurile Libiei.

Tulburarea cunoscutã la toate popoarele poartã denumiri diferite, care în mod obisnuit sugereazã specificul simptomatologiei sale, tocmai prin repetarea unor sunete sau silabe: sttotern (germ.), stuttering (eng.), zaikonie (rus.) , bégaiement (fra.), etc. În locul diferitelor denumiri populare, o utilizare tot mai largã o dobândeste termenul de balbism sau balbuties, introdus de Legry (1934).

Este cu totul firesc cã asupra acestei tulburãri de vorbire, atât de caracteristicã prin manifestãrile sale, sã se fi încercat cele mai variate explicatii. În decursul vremurilor, conceptiile despre bãlbãialã au evoluat odatã cu dezvoltarea filosofiei si a stiintelor exacte.

Preview document

Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 1
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 2
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 3
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 4
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 5
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 6
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 7
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 8
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 9
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 10
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 11
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 12
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 13
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 14
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 15
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 16
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 17
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 18
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 19
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 20
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 21
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 22
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 23
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 24
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 25
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 26
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 27
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 28
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 29
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 30
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 31
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 32
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 33
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 34
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 35
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 36
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 37
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 38
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 39
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 40
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 41
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 42
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 43
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 44
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 45
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 46
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 47
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 48
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 49
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 50
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 51
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 52
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 53
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 54
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 55
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 56
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 57
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 58
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 59
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 60
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 61
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 62
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 63
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 64
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 65
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 66
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 67
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 68
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 69
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 70
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 71
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 72
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 73
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 74
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 75
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 76
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 77
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 78
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 79
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 80
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 81
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 82
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 83
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 84
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 85
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 86
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 87
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 88
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 89
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 90
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 91
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 92
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 93
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 94
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 95
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 96
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 97
Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor - Pagina 98

Conținut arhivă zip

  • Modalitati Atitudinale in Balbaiala Scolarilor.doc

Alții au mai descărcat și

Aspirația profesională și sistemul de valori la adolescenți

ARGUMENT Structura si afirmarea personalitatii umane reprezinta un proces amplu, complex, cu numeroase determinari, în care sistemul aspirational...

Bariere de comunicare în stresul posttraumatic la copilul instituționalizat - măsuri de contracarare

Introducere Societatea contemporană este caracterizată de două tendinţe contradictorii, pe deoparte mediul social protejează individul, iar pe de...

Agresivitatea - formă de adaptare și contra-reacție la frustrare la copiii instituționalizați de vârstă școlară mică

INTRODUCERE Societatea asigură individului cadrul dezvoltării personalităţii sale, modele de gândire ( mentalităţi ) şi de comportament, relaţii...

Eul și imaginea de sine - studiu aplicativ aprofundat

INTRODUCERE Omul trăieşte într-u mister şi relevare afirma filosoful român Lucian Blaga.Cu cât încercăm să descoperim lucruri inedite despre noi...

Socializarea progresivă a preșcolarului sub influența activităților din grădiniță

Introducere Întreaga dezvoltare, ca şi condiţia umană însăşi, sunt inundate şi stimulate de procesele de socializare prin care se constituie...

Studiu de caz ca și metodă de cercetare științifică

ASPECTE TEORETICE: Tulburarea anxioasa Tulburarile anxioase reprezinta o suita de tulburari psihice cu o pondere importanta in randul populatiei...

Psihologie socială și comportamentală - stereotipuri, stereotipurile de gen

Noţiunea de stereotip a fost folosită pentru prima dată în accepţiunea sa din psihologia socială de către Walter Lippmann, fiind descrisă ca un set...

Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității

Tulburarile lexico-graflce sunt incapacitati paradoxale totale in invatarea si formarea deprinderilor de scris-citit, cunoscute sub denumirea de...

Ai nevoie de altceva?