Plan de Actiune pentru o Mai Buna Cunoastere a Procesului de Formare a Grupului Informal in Scoala

Extras din proiect Cum descarc?

Omul nu poate trai izolat de ceilalti. De la inceputurile umanitatii si pana la societatea post industriala, mediul social in care individul s-a afirmat l-a constituit grupul. Pentru oameni, nevoia de a comunica cu ceilalti, de a intra in relatii cu ei, este la fel de importanta ca si satisfacerea nevoilor fiziologice sau a nevoilor de securitate si protectie. Necesitatile umane: supravietuirea, conservarea si adaptarea se realizeaza la un nivel mai inalt prin intermediul grupului. Grupul creeaza la indivizi sentimentul solidaritatii, care se exprima prin sprijinul mutual pe care il asteapta membrii de la grup, atunci cand se simt amenintati. 
Prin cunoasterea colectivului de elevi se urmareste nu doar cunoasterea personalitatii membrilor, ci si surprinderea caracteristicilor grupului, care il definesc ca un tot, ca un grup social. Fie grupul formal (clasa scolara), fie grupul informal (grupul de melomani, literati, orientat pozitiv sau gasca, banda, cand este orientat negativ), grupul prezinta la elevi posibilitati substantiale pentru realizarea la nivel individual. Grupurile informale se bazeaza pe relatii sociale directe, fata-n fata, pe recunoasterea reciproca si pe apropierea psiho-emotionala intre indivizi, permit dezvoltarea legaturilor afective si raspund nevoii de stabilitate si de cele mai multe ori membrii grupului au un scop comun.
Caracteristicile psihosociale ale grupului informal isi pun puternic amprenta asupra naturii comunicarii, imprimandu-i trasaturi specifice foarte importante pentru climatul socio-afectiv si intra/interrelatiile grupale. Aceste caracteristici sunt: o buna perceptie si cunoastere reciproca a membrilor respectivului grup, posibilitatea comunicarii directe cu ceilalti, urmarirea unor scopuri comune. Grupul social informal este o uniune de persoane suficient de puternica si rezistenta la influentele din afara. Prin identificarea trasaturilor personale se poate intelege mai bine rolul pe care il joaca fiecare elev in cadrul grupului, astfel se poate patrunde in mecanismul procesului de interactiune, mecanism care declanseaza si determina caracteristicile grupului. 
Structura informala se caracterizeaza prin aceea ca interactiunea dintre membri grupului, nu este impusa sau reglementata din exterior, ea este rezultatul firesc, natural si spontan al relatiilor intersubiective, psihologice ce se stabilesc intre membri grupului. Acestea sunt relatii interpersonale intre personalitati diferite, care se influenteaza reciproc, prin care membri se percep, comunica, actioneaza si reactioneaza unii in raport cu altii, se cunosc, se apropie, se asociaza, se indragesc, se ajuta, se imprietenesc sau dimpotriva, se suspecteaza, devin gelosi, se resping etc. 
Observarea procesului de formare a grupului informal in scoala face posibila cunoasterea influentelor pozitive si negative pe care le exercita acesta asupra elevilor, astfel se pot determina o serie de modalitati de a relationa cat mai eficient cu ei, in asa fel incat actul educational si formarea lor ca personalitati sociale sa se realizeze in bune conditii si cu un randament foarte mare. Din punct de vedere pedagogic este important sa cunoastem natura calitatilor personale prin care se impun grupurile informale, liderii informali, si de asemenea, daca influentele exercitate de cele doua categorii de lideri au un sens convergent sau divergent. Uneori, grupurile informale, liderul informal poate exercita o influenta negativa asupra grupului formal, adica la celorlalti membri ai grupului.
Una din metodele de cunoastere a grupurilor (Temple,2001) este autobiografia acestuia prin care membrii sunt solicitati sa-si aminteasca momentele din evolutia grupului lor. Se obtine astfel o caracterizare a grupului, facuta chiar de membrii acestuia. Autobiografia grupului permite astfel diagnosticarea acestuia, dar si anticiparea evolutiei viitoare a grupului. Se observa deschiderea membrilor spre relatii, dinamica lor, rivalitati, aparitia liderului, manifestarea unor atitudini, opinii, comportamente colective, intr-un cuvant formarea grupului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Plan de Actiune pentru o Mai Buna Cunoastere a Procesului de Formare a Grupului Informal in Scoala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!