Extras din proiect
Data: 13.12.2011
Unitatea de aplicaţie: Colegiul Naţional „Iosif Vulcan”,Oradea
Clasa: a X-a
Propunător:
Profesor coordonator: Marius Drugaş
Disciplina: Psihologie generală
Subiectul: Imaginaţia
Obiectivul de referinţă: Imaginaţia – definire, caracteristici, funcţii, forme (lecţie de dobândire de noi cunoştinţe)
Obiective operaţionale:
O1: Să definească imaginaţia specificând etapele componente ale acesteia
O2: Să explice caracteristicile imaginaţiei pe baza exemplelor oferite în cadrul lecţiei
O3: Să identifice funcţiile imaginaţiei pe baza exemplelor oferite în cadrul lecţiei
O4: Să analizeze principalele forme ale imaginaţiei: formele voluntare şi involuntare
Metode:
M1: Conversaţia euristică
M2: Explicaţia
M3: Exerciţiul
Resurse materiale:
m1: Fişa lecţiei
m2: Manualul de psihologie
m3: Tema pentru acasă
Bibliografie:
Lupşa, E.; Bratu, V. (2005); Manual de psihologie pentru clasa a X a, Ed. Corvin, Deva
Ştefănescu, D.; Bălan E.; Ştefan C. (2005): Manual de psihologie pentru clasa a X a. Ed. Humanitas Educaţional,
Deafăşurarea lecţiei
Momentele
Lecţiei
Activitatea
Cadrului Didactic
Activitatea
Elevului
1) Moment
organizatoric - Pregătirea materialelor necesare desfăşurării lecţiei
- Prezenţa
2) Pregătirea
psihologică Elevii sunt impărţiţi în grupe, fiecare grup alegăndu-şi câte un nume.
Grupele primesc figuri incomplete cărora trebuie să le adauge linii pentru a schiţa tablouri cât mai interesante şi neobişnuite, cărora să le dea un nume original. Elevii completează sarcina şi le preyintă colegilor tabloul lor.
3) Anunţarea
subiectului şi a
obiectivelor - Omul este capabil de o performanţă unică, aceea a realizării unităţii dintre trecut, prezent şi viitor. În contextul eforturilor îndelungate ale omului de a se adapta la mediu, acesta a dobândit un nou proces psihic, cel imaginativ. Astăzi vom
discuta despre Imaginaţie.
- Pe parcursul lecţiei vom reuşi să răspundem la mai multe întrebări legate de acest nou proces psihic:
1) Ce înţelegem prin Imaginaţie?
2) Care sunt caracteristicile principale ale procesului imaginativ?
3) Care sunt procedeele pe care le utilizează imaginaţia?
4) Cum putem caracteriza formele imaginaţiei?
5) Exerciţii explicative. Elevii noteaza titlul
noii lecţii în caiete.
4) Dobândirea noilor cunoştinţe - Începem prin a răspunde la I întrebare, adică vom defini procesul imaginativ.
- Daţi sinonime pentru cuvântul imaginaţie.
-Ce înseamnă a imagina?
Definim imaginaţia ca proces cognitiv complex de elaborare a unor imagini şi proiecte noi, pe baza combinării şi transformării experienţei anterioare.
Urmează să răspundem la a doua întrebare. Să încercăm sa distingem caracteristicile imaginaţiei:
- Proces cognitiv complex specific numai omului
- Permite elaborarea mintală a planului de desfăşurare a unei activităţi
- Lăargeşte câmpul cunoaşterii umane
- Face legătura dintre trecut, prezent şi viitor
- Apare pe o anumită treptă a dezvoltării umane, adică după ce au apărut alte procese şi funcţii psihice care îi pregătesc desfăşurarea
- Interacţionează permanent cu toate procesele, funcţiile psihice şi componentele sistemului psihic uman.
Care sunt procesele psihice cu care interacţionează imaginaţia?
Exemple:
- cu ajutorul gândirii şi a inteligenţei imaginaţia
participă la elaborarea ipotezelor şi la găsirea strategiilor de rezolvare a problemelor;
- limbajul joaca un rol important, pentru că fără
cuvinte nu ne putem face cunoscute ideile, reprezentările etc.
- memoria: dacă un elev vizitează un muzeu, când
urmează lecţia de istorie va descrie cu succes un exponat văzut în muzeu, ceilalţi vor reusi să construiască o imagine mintală a exponatului respectiv, astfel va rezulta un proces imaginativ complex.
- Acum urmează să discutăm despre procedeele imaginaţiei. În primul rând trebuie să vedem ce întelegem prin procedeu imaginativ.
Prin procedeu imaginativ intelegem o modalitate de operare mintală bazată pe o înşiruire de compuneri şi recompuneri, de operaţi de analiză şi sinteză care conduc la rezultate diferite din punct de vedere calitativ şi cantitativ.
- Cele mai cunoscute şi mai des folosite procedee ale imaginaţiei sunt:
- Aglutinarea
- Amplificarea şi diminuarea
- Multiplicarea şi omisiunea
- Diviziunea şi rearanjarea
- Substituirea
- Modificarea
- Schematizarea
- Analogia
- Tipizarea
- Empatia
Dupa prezentarea şi notarea procedeelor şi a exemplelor, vor fi prezentate câteva imagini reprezentative pentru procedee discutate .
- Fiind un proces complex, imaginaţia se desfăşoară pe mai multe dimensiuni. Astfel, în funcţie de intenţionalitate şi implicarea activă în actele imaginative avem urmatoarele forme:
1) Forme involuntare:
- Visul din timpul somnului – durează de la 10-15 minute la începutul şi sfărşitul nopţii, constituie un sfert din timpul somnului
- Reveria - stare de detaşare faţă de realitate şi intermediară între gândirea în starea de veghe şi vis (visare cu ochii deschişi)
2) Forme voluntare
- Imaginaţia reproductivă - presupune obţinerea unor imagini noi care au corespondent în experienţa anterioara (reconstituirea modului in care oamenii trăiau în comuna primitivă)
- Imaginaţia creatoare –presupune eleborarea unor reprezentări şi idei noi, prin combinarea originală a unor elemente ale experienţei trecute (eseurile, desenele)
- Visul de perspectivă - presupune proiectarea mintală a drumului propriu de dezvoltare conform
disponibilităţilor personale şi cerinţelor societăţii (acţiunile de formare şi autoeducare) ... fantezie, imagerie,
ficţune, închipuire
... a produce ceva nou
ce încă nu există, a
aminti ceva ce a existat
dar nu mai există, a
completa elementele
care lipsesc dintr-un
întreg, a anticipa, a
proiecta în viitor , a
visa, a combina, a
transforma.
Elevii noteaza definiţia
în caiete.
Fiecare caracteristică
este notată în caiete.
... memoria, gândirea
etc.
Se notează definiţia şi procedeele imaginative în
caiete.
În caiete, procedeele
imaginaţiei vor fi
enumerate şi
exemplificate.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Plan de Lectie - Imaginatia.doc