Plan de lecție - imaginația

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 1530
Mărime: 406.86KB (arhivat)
Publicat de: Valter Cazan
Puncte necesare: 8

Extras din proiect

Data: 13.12.2011

Unitatea de aplicaţie: Colegiul Naţional „Iosif Vulcan”,Oradea

Clasa: a X-a

Propunător:

Profesor coordonator: Marius Drugaş

Disciplina: Psihologie generală

Subiectul: Imaginaţia

Obiectivul de referinţă: Imaginaţia – definire, caracteristici, funcţii, forme (lecţie de dobândire de noi cunoştinţe)

Obiective operaţionale:

O1: Să definească imaginaţia specificând etapele componente ale acesteia

O2: Să explice caracteristicile imaginaţiei pe baza exemplelor oferite în cadrul lecţiei

O3: Să identifice funcţiile imaginaţiei pe baza exemplelor oferite în cadrul lecţiei

O4: Să analizeze principalele forme ale imaginaţiei: formele voluntare şi involuntare

Metode:

M1: Conversaţia euristică

M2: Explicaţia

M3: Exerciţiul

Resurse materiale:

m1: Fişa lecţiei

m2: Manualul de psihologie

m3: Tema pentru acasă

Bibliografie:

Lupşa, E.; Bratu, V. (2005); Manual de psihologie pentru clasa a X a, Ed. Corvin, Deva

Ştefănescu, D.; Bălan E.; Ştefan C. (2005): Manual de psihologie pentru clasa a X a. Ed. Humanitas Educaţional,

Deafăşurarea lecţiei

Momentele

Lecţiei

Activitatea

Cadrului Didactic

Activitatea

Elevului

1) Moment

organizatoric - Pregătirea materialelor necesare desfăşurării lecţiei

- Prezenţa

2) Pregătirea

psihologică Elevii sunt impărţiţi în grupe, fiecare grup alegăndu-şi câte un nume.

Grupele primesc figuri incomplete cărora trebuie să le adauge linii pentru a schiţa tablouri cât mai interesante şi neobişnuite, cărora să le dea un nume original. Elevii completează sarcina şi le preyintă colegilor tabloul lor.

3) Anunţarea

subiectului şi a

obiectivelor - Omul este capabil de o performanţă unică, aceea a realizării unităţii dintre trecut, prezent şi viitor. În contextul eforturilor îndelungate ale omului de a se adapta la mediu, acesta a dobândit un nou proces psihic, cel imaginativ. Astăzi vom

discuta despre Imaginaţie.

- Pe parcursul lecţiei vom reuşi să răspundem la mai multe întrebări legate de acest nou proces psihic:

1) Ce înţelegem prin Imaginaţie?

2) Care sunt caracteristicile principale ale procesului imaginativ?

3) Care sunt procedeele pe care le utilizează imaginaţia?

4) Cum putem caracteriza formele imaginaţiei?

5) Exerciţii explicative. Elevii noteaza titlul

noii lecţii în caiete.

4) Dobândirea noilor cunoştinţe - Începem prin a răspunde la I întrebare, adică vom defini procesul imaginativ.

- Daţi sinonime pentru cuvântul imaginaţie.

-Ce înseamnă a imagina?

Definim imaginaţia ca proces cognitiv complex de elaborare a unor imagini şi proiecte noi, pe baza combinării şi transformării experienţei anterioare.

Urmează să răspundem la a doua întrebare. Să încercăm sa distingem caracteristicile imaginaţiei:

- Proces cognitiv complex specific numai omului

- Permite elaborarea mintală a planului de desfăşurare a unei activităţi

- Lăargeşte câmpul cunoaşterii umane

- Face legătura dintre trecut, prezent şi viitor

- Apare pe o anumită treptă a dezvoltării umane, adică după ce au apărut alte procese şi funcţii psihice care îi pregătesc desfăşurarea

- Interacţionează permanent cu toate procesele, funcţiile psihice şi componentele sistemului psihic uman.

Care sunt procesele psihice cu care interacţionează imaginaţia?

Exemple:

- cu ajutorul gândirii şi a inteligenţei imaginaţia

participă la elaborarea ipotezelor şi la găsirea strategiilor de rezolvare a problemelor;

- limbajul joaca un rol important, pentru că fără

cuvinte nu ne putem face cunoscute ideile, reprezentările etc.

- memoria: dacă un elev vizitează un muzeu, când

urmează lecţia de istorie va descrie cu succes un exponat văzut în muzeu, ceilalţi vor reusi să construiască o imagine mintală a exponatului respectiv, astfel va rezulta un proces imaginativ complex.

- Acum urmează să discutăm despre procedeele imaginaţiei. În primul rând trebuie să vedem ce întelegem prin procedeu imaginativ.

Prin procedeu imaginativ intelegem o modalitate de operare mintală bazată pe o înşiruire de compuneri şi recompuneri, de operaţi de analiză şi sinteză care conduc la rezultate diferite din punct de vedere calitativ şi cantitativ.

- Cele mai cunoscute şi mai des folosite procedee ale imaginaţiei sunt:

- Aglutinarea

- Amplificarea şi diminuarea

- Multiplicarea şi omisiunea

- Diviziunea şi rearanjarea

- Substituirea

- Modificarea

- Schematizarea

- Analogia

- Tipizarea

- Empatia

Dupa prezentarea şi notarea procedeelor şi a exemplelor, vor fi prezentate câteva imagini reprezentative pentru procedee discutate .

- Fiind un proces complex, imaginaţia se desfăşoară pe mai multe dimensiuni. Astfel, în funcţie de intenţionalitate şi implicarea activă în actele imaginative avem urmatoarele forme:

1) Forme involuntare:

- Visul din timpul somnului – durează de la 10-15 minute la începutul şi sfărşitul nopţii, constituie un sfert din timpul somnului

- Reveria - stare de detaşare faţă de realitate şi intermediară între gândirea în starea de veghe şi vis (visare cu ochii deschişi)

2) Forme voluntare

- Imaginaţia reproductivă - presupune obţinerea unor imagini noi care au corespondent în experienţa anterioara (reconstituirea modului in care oamenii trăiau în comuna primitivă)

- Imaginaţia creatoare –presupune eleborarea unor reprezentări şi idei noi, prin combinarea originală a unor elemente ale experienţei trecute (eseurile, desenele)

- Visul de perspectivă - presupune proiectarea mintală a drumului propriu de dezvoltare conform

disponibilităţilor personale şi cerinţelor societăţii (acţiunile de formare şi autoeducare) ... fantezie, imagerie,

ficţune, închipuire

... a produce ceva nou

ce încă nu există, a

aminti ceva ce a existat

dar nu mai există, a

completa elementele

care lipsesc dintr-un

întreg, a anticipa, a

proiecta în viitor , a

visa, a combina, a

transforma.

Elevii noteaza definiţia

în caiete.

Fiecare caracteristică

este notată în caiete.

... memoria, gândirea

etc.

Se notează definiţia şi procedeele imaginative în

caiete.

În caiete, procedeele

imaginaţiei vor fi

enumerate şi

exemplificate.

Preview document

Plan de lecție - imaginația - Pagina 1
Plan de lecție - imaginația - Pagina 2
Plan de lecție - imaginația - Pagina 3
Plan de lecție - imaginația - Pagina 4
Plan de lecție - imaginația - Pagina 5
Plan de lecție - imaginația - Pagina 6
Plan de lecție - imaginația - Pagina 7
Plan de lecție - imaginația - Pagina 8
Plan de lecție - imaginația - Pagina 9
Plan de lecție - imaginația - Pagina 10
Plan de lecție - imaginația - Pagina 11
Plan de lecție - imaginația - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Plan de Lectie - Imaginatia.doc

Alții au mai descărcat și

Plan de lecție

Unitatea de invatamant: Liceul Energetic Timisoara Propunatori: Herpai Daniela Data: 12 decembrie 2007 Clasa: a X a Disciplina: Psihologie...

Imaginația sau gândirea creativă

Istoria imaginaţiei este lungă şi extrem de complexă; lungă, deoarece a început în Antichitate şi se continuă până în zilele noastre ; complexă,...

Subiecte Psihologie

1. Reprezentarea – rezulta din procesele pe care le percepem in mod repetat si a engramarii informatiilor concrete privitoare la caracteristicile...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Te-ar putea interesa și

Utilizarea metodelor interactive în vederea optimizării predării - învățării științelor naturii în ciclul primar

1.INTRODUCERE Daca te poarta gandul peste un an, seamănă un ogor. Dacă te poartă peste zece ani, sădește un pom. Dacă te poartă gândul peste...

Modalități de diferențiere și individualizarea activității instructiv-educative

INTRODUCERE “Copilul nu se naşte nici bun, nici rău din punct de vedere intelectual, ca şi din punct de vedere moral, ci stăpân al destinului său”...

Valea Argeșului în sectorul montan - Studiu Fizico-Geografic

INTRODUCERE În scopul evidenţierii principalelor caracteristici fizico-geografice ale zonei studiate,în lucrarea pentru susţinerea gradului...

Tehnici de Lucru în Desen și Pictură de-a Lungul Timpului

INTRODUCERE MOTIVAŢIA TEMEI Şcoala este singurul loc unde elevul poate căpăta cunoştinţe de artă în mod organizat, unde poate fi educat prin...

Jocurile Creative la Orele de Compunere din Învățământul Primar

INTRODUCERE Ideea unei şcoli creative nu este nouă. O întâlnim la gânditorii români, aşa cum ar fi, de exemplu C. Rădulescu-Motru: “Dacă până...

Strategii de stimulare a creativității școlarilor mici

ARGUMENT Fenomen multidimensional, creativitatea apare ca o activitate complexă care se finalizează într-un produs. Ea se manifestă în...

Managementul creativității

1. INTRODUCERE Ideea unei şcoli creative nu este nouă. O întâlnim la gânditorii români, aşa cum ar fi de exemplu, C. Rădulescu-Motru : “Dacă până...

Specificul Profesiei de Psiholog Școlar

I. Aspecte definitorii ale profesiei de psiholog şcolar 1. Coordonatele profesiei de psiholog Psihologul poate fi apreciat ca fiinţă legală şi...

Ai nevoie de altceva?