Tema 1 Dupa parcurgerea celei de a doua sectiuni a acestui curs, identificati teoriile de nivel mediu, cat si miniteoriile. Retineti pentru fiecare dintre ele segmentul dezvoltarii/aspectul particular vizat- schematic, tabel chiar; cautam teoriile, le incadram in nivel mediu/miniteorii, sintetizam aspectul studiat; (NB: sectiunea 2 incepe la pagina 248 din curs). TEORII DE NIVEL MEDIU: 1.Teoria Psihanalitica - Sigmund Freud Vizeaza dimensiunea dezvoltarii afective care are loc prin intermediul interactiunii cu realitatea exterioara. Denumeste cinci stadii psihosexuale /libidinale pe care copilul le traverseaza intr-o ordine determinata: stadiul oral, stadiul anal, stadiul falic, stadiul de latenta si cel genital. 2.Teoria Dezvoltarii Cognitive - Jean Piaget Vizeaza dimensiunea dezvoltarii cognitive, intr-o perspectiva genetica, in care copilul indeplineste un rol major si activ in procesul de dezvoltare. Copilul construieste activ cunoasterea lui despre lume. Conform acestei teorii, schemele sunt patternuri de actiuni care implica achizitionarea si structurarea cunostintelor. Denumeste patru stadii ale dezvoltarii: stadiul senzorio-motor, stadiul preoperational, stadiul operational-concret si stadiul operational formal. Psihologia genetica piagetiana abordeaza inteligenta ca forma superioara de adaptare, eficienta in situatii noi, problematice, prin restructurarea datelor experientei. Adaptarea este rezultatul interactiunii a doua componente: asimilarea de noi informatii si acomodarea care presupune o restructurare a schemelor cognitive. 3.Teoria Socioculturala a Dezvoltarii - L.S. Vigotski Vizeaza dimensiunea dezvoltarii cognitive, intr-o perspectiva socioculturala, care are loc in urma asimilarii de catre copil a tranzactiilor sale adaptative cu mediul social si istoric. Viziunea lui Vygotsky asupra procesului de interactiune sociala si studiile sale legate de dezvoltare l-au condus spre importanta a ceea ce el a numit ,,zone de proxima dezvoltare". O astfel de zona este aria in care copilul, cu ajutorul unui adult sau a unui alt copil mai capabil, poate rezolva problemele pe care altfel nu le-ar fi rezolvat niciodata singur. 4.Teoria Dezvoltarii Persoanei - H.Wallon Vizeaza dimensiunea dezvoltarii persoanei intr-o maniera multipla: biologic, psihologic, social. Denumeste cinci stadii ontogenetice: stadiul impulsive si emotional, stadiul senzorio-motor si proiectiv, stadiul personalizarii, stadiul categorial si stadiul adolescentei. MINITEORII: 1. Teoria Dezvoltarii Psihosociale - E.Erikson Vizeaza dimensiunea dezvoltarii psihosociale din perspectiva emergentei progresive a identitatii. Erikson, modificand teoria psihanalitica, a elaborat teoria psihosociala conform careia dezvoltarea personalitatii este gandita ca o progresiva rezolutie a conflictelor dintre necesitatile si cerintele sociale. Dezvoltarea presupune parcurgerea unei serii de stadii a caror configuratie si ordonare sunt guvernate de un principiu numit principiul epigenetic al maturarii. Astfel, maturarea joaca un rol important in succesiunea stadiilor: incredere-neincredere, autonimie-rusine, initiativa-culpabilitate, competenta-inferioritate, identitate-confuzie, intimitate-izolare, generativitate-stagnare, integritate personala- disparare. 2.Teoria Dezvoltarii Judecatii Morale - L. Kohlberg Vizeaza dimensiunea judecatii morale si descrie doua forme ale identitatii infantile: heteronomie //autonomie. Dezvoltarea judecatii morale este ascendenta, orice nou stadiu fiind o achizitie ireversibila. 3.Conditionarea Clasica- I. Pavlov- dezvoltarea are loc pe baza asimilarii raspunsurilor la stimulii externi, reflexe conditionate si neconditionate. 4.Conditionarea Operanta - Skinner - descrie efectele pedepselor si recompenselor la un anumit raspuns. Perspectiva skinneriana asupra dezvoltarii personalitatii subliniaza importanta ,,intaririlor" in dobandirea si efectuarea comportamentelor. 5.Teoria Invatarii Sociale- A. Bandura - dezvoltarea comportamentului are loc prin intermediul procesului de imitatie si observatie. 6.Teoria Structurilor Generative ale Limbajului- N. Chomsky-existenta unor structuri innascute care contribuie la dezvoltarea limbajului.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.