Cuprins
- 1,Relațiile de influență 1
- 2.Clasificarea relațiilor de influență .1
- 3.Mecanismele psihosociale în realizarea influenței 2
- 4.Persuasiunea ..3
- 4.1 Persuasiunea și limbajul .3
- 4.2 Factori ce influențează actul de persuasiune ..3
- 4.3 Principiile persuasiunii din perspectiva lui Robert Cialdini ..8 5.Manipularea 9
- 5.1 Clasificarea manipulărilor .9
- 5.2 Procesele manipulării ...13
- 5.3 Efectele psihologice în acțiunea de influență-manipulare ...14
- 6.Părere personală 15
Extras din proiect
Relațiile de influență
Termenul de influență deține o importanță aparte, reprezentând una din dimensiunile fundamentale ale existenței sociale. Totodată este un factor major al integrării și organizării grupurilor și comunităților.
Alex Mucchielli subliniază(Influență, persuasiune, motivare: noi tehnici: cum să-ți seduci interlocutorii, cum să transmiți o idee, cum să-ți mobilizezi echipa/Alex Mucchielli, ed. Humanitas, 2014, pag.11), importanța pe care comunicarea o are în gradul de control pe care oamenii îl au în relațiile sociale și profesionale. Fenomenele influenței devin din ce în ce mai importante deoarece încă nu avem răspunsuri concrete la aceste probleme.
Prin influență înțelegem fenomenul psihosocial care constă în modificarea sistemelor cognitiv-intelectuale, orientativ-atitudinale sau comportametal-actionale care se produce că rezultat al interacțiunii dintre persoane, grupuri, organizații și situații sociale( Tratat de psihologie socială/ Dr.Dumitru Cristea, ed. Trei, pagina 408). Această definiție ne arată că influența are nevoie de
un actor social să acționeze și să modifice atitudini și comportamente a celor cu care interacționează.
Ținând cont că influența este o parte integrală a relațiilor sociale, aceasta vă lua mai multe forme, fiind nemijlocit legată de modalitățile de comunicare pe care le implica(Dumitru Cristea, 2014, pagina 416).
2. Clasificarea formelor de influență
Pentru a putea discuta despre persuasiune și manipulare, trebuie să avem o clasificare concretă a formelor de influență. O primă clasificare vă fi făcută în funcție de statutul psihosocial al celor două persoane în relație cu actul influenței:
-interpersonală: cele două părți sunt într-o relație nemijlocită, influentă de la om la om;
-impersonală: unul dintre participanții actului de influență este o organizație și vizează o influență indirectă asupra unei categorii de oameni prin intermediul mass-mediei; În funcție de intenționalitate, vom putea clasifica influența daca:
-este intenționată, realizată conștient, orientată strategic și tactic, folosită pentru a atinge un scop și folosind diferite metode specifice precum sugestia, persuasiunea, ordinul sau manipularea.
-este neintenționată, fără o strategie asumată, produsă spontan în cadrul relațiilor sociale.
Din perspectiva scopului vizat în mod conștient sau atins în mod spontan, influența este:
-formativă, realizată prin învățare și integrare socială;
-de adecvare socială, unde influența are rol de uniformizare socială a grupurilor;
-manipulativă, care are că sigur scop controlul social prin atingerea agendei personale ale agentului de influența;
Daca dorim să catalogăm influența în funcție de momentul producerii efectelor, aceasta va fi:
-directă, efectele sunt imediate în urma acțiunii;
-latentă sau amânată, rezultat apare de obicei după o perioadă lungă de timp deoarece a scăpat observației inițiale a celor implicați;
Diversitatea formelor de influență duce la o amplă clasificare a acesteia. Atunci când analizăm structura și forma influenței sociale, trebuie să fie luat în calcul atât tipul de comunicare vizat cât și specificul comunicării. Fiecare modalitate de comunicare va avea particularități psihosociale care vor determina eficiența actului de influență.
Bibliografie
1. Tratat de psihologie sociala - Dumitru Cristea, ed. Trei, 2015
2. Psihologia manipularii-Robert B.Cialdini, ed. Europress, 2015
3. https://www.academia.edu/7137807/99107-Bogdan-Ficeac-Tehnici-de-manipulare
4. https://www.scribd.com/document/346640403/Influenta-persuasiune-manipulare-Alex-Mucchielli-pdf#logout
5. https://books.google.ro/books?id=ni-TDwAAQBAJ&pg=PT563&lpg=PT563&dq=experiment+credibilitate&source=bl&ots=EHN0m7N1eb&sig=ACfU3U04l7vqG0lpEd95RkvSix5ClvIhug&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwig27vHndLpAhVvkosKHSZJAjQQ6AEwBHoECAsQAQ#v=onepage&q=efectul%20capitanului&f=false
6. https://plato.stanford.edu/entries/ethics-manipulation/
7. Tratat de manipulare-R.V Joule si J.L Beauvois, ed. Antet 1997
Preview document
Conținut arhivă zip
- Relatiile de influenta - Persuasiune si manipulare.docx