Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 18 în total
Cuvinte : 5839
Mărime: 74.56KB (arhivat)
Publicat de: Eleni T.
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Prof. univ. dr. Dumitru Cristea
Facultatea de Psihologie
Universitatea Titu Maiorescu, Bucuresti

Cuprins

  1. 1,Relațiile de influență 1
  2. 2.Clasificarea relațiilor de influență .1
  3. 3.Mecanismele psihosociale în realizarea influenței 2
  4. 4.Persuasiunea ..3
  5. 4.1 Persuasiunea și limbajul .3
  6. 4.2 Factori ce influențează actul de persuasiune ..3
  7. 4.3 Principiile persuasiunii din perspectiva lui Robert Cialdini ..8 5.Manipularea 9
  8. 5.1 Clasificarea manipulărilor .9
  9. 5.2 Procesele manipulării ...13
  10. 5.3 Efectele psihologice în acțiunea de influență-manipulare ...14
  11. 6.Părere personală 15

Extras din proiect

Relațiile de influență

Termenul de influență deține o importanță aparte, reprezentând una din dimensiunile fundamentale ale existenței sociale. Totodată este un factor major al integrării și organizării grupurilor și comunităților.

Alex Mucchielli subliniază(Influență, persuasiune, motivare: noi tehnici: cum să-ți seduci interlocutorii, cum să transmiți o idee, cum să-ți mobilizezi echipa/Alex Mucchielli, ed. Humanitas, 2014, pag.11), importanța pe care comunicarea o are în gradul de control pe care oamenii îl au în relațiile sociale și profesionale. Fenomenele influenței devin din ce în ce mai importante deoarece încă nu avem răspunsuri concrete la aceste probleme.

Prin influență înțelegem fenomenul psihosocial care constă în modificarea sistemelor cognitiv-intelectuale, orientativ-atitudinale sau comportametal-actionale care se produce că rezultat al interacțiunii dintre persoane, grupuri, organizații și situații sociale( Tratat de psihologie socială/ Dr.Dumitru Cristea, ed. Trei, pagina 408). Această definiție ne arată că influența are nevoie de

un actor social să acționeze și să modifice atitudini și comportamente a celor cu care interacționează.

Ținând cont că influența este o parte integrală a relațiilor sociale, aceasta vă lua mai multe forme, fiind nemijlocit legată de modalitățile de comunicare pe care le implica(Dumitru Cristea, 2014, pagina 416).

2. Clasificarea formelor de influență

Pentru a putea discuta despre persuasiune și manipulare, trebuie să avem o clasificare concretă a formelor de influență. O primă clasificare vă fi făcută în funcție de statutul psihosocial al celor două persoane în relație cu actul influenței:

-interpersonală: cele două părți sunt într-o relație nemijlocită, influentă de la om la om;

-impersonală: unul dintre participanții actului de influență este o organizație și vizează o influență indirectă asupra unei categorii de oameni prin intermediul mass-mediei; În funcție de intenționalitate, vom putea clasifica influența daca:

-este intenționată, realizată conștient, orientată strategic și tactic, folosită pentru a atinge un scop și folosind diferite metode specifice precum sugestia, persuasiunea, ordinul sau manipularea.

-este neintenționată, fără o strategie asumată, produsă spontan în cadrul relațiilor sociale.

Din perspectiva scopului vizat în mod conștient sau atins în mod spontan, influența este:

-formativă, realizată prin învățare și integrare socială;

-de adecvare socială, unde influența are rol de uniformizare socială a grupurilor;

-manipulativă, care are că sigur scop controlul social prin atingerea agendei personale ale agentului de influența;

Daca dorim să catalogăm influența în funcție de momentul producerii efectelor, aceasta va fi:

-directă, efectele sunt imediate în urma acțiunii;

-latentă sau amânată, rezultat apare de obicei după o perioadă lungă de timp deoarece a scăpat observației inițiale a celor implicați;

Diversitatea formelor de influență duce la o amplă clasificare a acesteia. Atunci când analizăm structura și forma influenței sociale, trebuie să fie luat în calcul atât tipul de comunicare vizat cât și specificul comunicării. Fiecare modalitate de comunicare va avea particularități psihosociale care vor determina eficiența actului de influență.

Bibliografie

1. Tratat de psihologie sociala - Dumitru Cristea, ed. Trei, 2015

2. Psihologia manipularii-Robert B.Cialdini, ed. Europress, 2015

3. https://www.academia.edu/7137807/99107-Bogdan-Ficeac-Tehnici-de-manipulare

4. https://www.scribd.com/document/346640403/Influenta-persuasiune-manipulare-Alex-Mucchielli-pdf#logout

5. https://books.google.ro/books?id=ni-TDwAAQBAJ&pg=PT563&lpg=PT563&dq=experiment+credibilitate&source=bl&ots=EHN0m7N1eb&sig=ACfU3U04l7vqG0lpEd95RkvSix5ClvIhug&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwig27vHndLpAhVvkosKHSZJAjQQ6AEwBHoECAsQAQ#v=onepage&q=efectul%20capitanului&f=false

6. https://plato.stanford.edu/entries/ethics-manipulation/

7. Tratat de manipulare-R.V Joule si J.L Beauvois, ed. Antet 1997

Preview document

Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 1
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 2
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 3
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 4
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 5
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 6
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 7
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 8
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 9
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 10
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 11
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 12
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 13
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 14
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 15
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 16
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 17
Relațiile de influență - Persuasiune și manipulare - Pagina 18

Conținut arhivă zip

  • Relatiile de influenta - Persuasiune si manipulare.docx

Alții au mai descărcat și

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Delincvența Juvenilă

Introducere A doua si a treia vârsta, sau legarea florii vietii omenesti este copilaria si asa-zisa adolescenta, la care vârsta ajungând omul,...

Psihologie socială

Prefață De ce este psihologia socială un curs atractiv pentru studenți? Pentru cineva avizat, întrebarea din titlu este retorică, întrucât, dacă...

Te-ar putea interesa și

Reclamă vs publicitate

INTRODUCERE Publicitatea nu poate fi redusă la o teorie sau la un singur model: de fapt creaţia publicitară bazată pe explozii continue de sens,...

Comunicarea Persuasivă

Introducere Discursul comunicării a intrat în viaţa noastră, orientându-ne zilnic percepţia şi raportarea la realitatea imediată,...

Limbajul nonverbal, feedback și condiționare în manipulare și persuasiune

DICŢIONAR DE TERMENI Dicţionarul Larousse defineşte comunicarea ca fiind “acţiunea de a transmite, a aduce la cunoştinţă, a împărtăşi, a fi în...

Recenzie arta de a influența - analiza tehnicilor de manipulare de Alex Mucchielli

Prin lucrarea sa “Arta de a influenţa –analiza tehnicilor de manipulare”, Alex Mucchielli încearcă să răspundă la diverse întrebari legate de...

Persuasiune și Publicitate - Studiu de Caz Cosmote

Argument În viaţa cotidiană suntem cu toţii implicaţi în procesul de modificare persuasivă a atitudinilor. În calitate de consumatori suntem mereu...

Tehnici de Persuasiune

Modificarea atitudinilor şi comportamentelor se realizează pe două căi: prin persuasiune, care este o formă de comunicare şi, indirect, de...

Influența, persuasiunea, manipularea și relațiile publice

Rezumat Proiectul a fost structurat in scopul intelegerii termenilor de influentare, persuasiune, manipulare, si relatii publice, precum si a...

Impactul reclamelor asupra consumului de tutun la tineri

1. INTRODUCERE Realitatea cotidiana ne ofera numeroase exemple despre avantul pe care l-a luat publicitatea in intreaga lume. Exista o adevarata...

Ai nevoie de altceva?