Tendinte Actuale Privind Formarea Profesionala Adultilor

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere
1. Tendinte asupra formarii profesionale
1.1. Instruirea la locul de munca
1.2. Formarea profesionala continua
1.3. Perfectionarea profesionala
2. Formarea profesionala in context UE
3. Tendinte pe piata ocupationala
4. Internalizarea vs. externalizarea informatiilor in cadrul organizatiei
Concluzii
Bibliografie


Extras din proiect Cum descarc?

Formarea sau pregatirea profesionala urmareste modelarea personalitatii in scopul crearii deprinderilor caracteristice si modului de conduita necesare exercitarii unei activitati profesionale. Este o necesitate obiectiva impusa de diversitatea si complexitatea activitatilor productive si presupune, pe langa consolidarea de cunostinte, deprinderi si informatii cu caracter profesional si structurarea caracteristicilor de personalitate absolut necesare pentru a asigura succesul intr-un anumit domeniu de activitate. Durata si continutul formarii profesionale variaza in functie de complexitatea profesiei avuta in vedere (A. Rotaru, A. Prodan, 1994, p.60).
Secole de-a rindul a staruit credinta ca educatia omului este cea care se realizeaza in prima perioada a vietii omului, adica in copilarie. De altfel se considera ca ar exista trei mari secvente ale vietii omului: copilaria, caracterizata prin activitatea de educatie; maturitatea, cind predomina munca; batrinetea, ce se cedea a fi o pregatire pentru parasirea acestei lumi. Treptat, munca industriala schimba puternic intregul continut al vietii omului, educatia fiind nevoita sa se prelungeasca peste virsta copilariei. Cauzele educatiei adultilor deriva din marile dezechilibre ce s-au produs in a doua jumatate a secolului al XX-lea, mai ales intre om si lume. Introducind schimbarea ca mijloc de adaptare, omul se vede nevoit sa se schimbe si el. Astfel intre ceea ce gindeste, apreciaza si face practic si rezultatele acestora se instituie grave dereglari, grave conflicte. Depasirea nu se poate face decit modificindu-se propria cunoastere, sistemul judecatilor de apreciere si capacitatile de actiune. Dificultatea conceptului educatiei adultilor deriva atit din ruptura epistomologica produsa in zilele noastre, cit si din relativ slaba cunoastere a adultului si am spune chiar a copilului si tinarului. Adesea, intemeierea educatiei s-a facut doar pe bazele fiziologiei, anatomiei si psihologiei si nu pe cele ale antropologiei. Teoria educatiei, se pare ca nu a incorporat in sine inca ideea ca in fiecare individ exista o istorie a speciei. 
Educatia adultilor este, in continutul sau, dezvoltarea prin activitate, prin actiune, prin experimentare, unde exercitiul ocupa un loc de seama. De aici si ideea - sa inveti prin a face - prezenta in lucrarile moderne privind dezvoltarea adultilor. In acest context cunostintele, priceperile, deprinderile noi sunt, in buna masura, rezultatul productiei subiectului educatiei (adultului) si nu simple inregistrari ale unor evenimente exterioare lui. Aici este prezenta operatia de substitutie foarte importanta in raport cu metoda expozitiva, spre exemplu. Astfel, expresia se substituie impresiei, productia receptiei, exteriorizarea ideatiei si inventia intelegerii. Impresia, receptia, ideatia si intelegerea sunt si ele prezente, dar sunt depasite si deci asimilate productiei si inovatiei, expresiei si exteriorizarii.
1. Tendinte asupra formarii profesionale
In ultimul timp, procesul de formare, in general, si formare profesionala in special, cunoaste o deosebita diversificare. Datorita revolu iei tehnologice si informa ionale, indivizii contemporani pot sa aiba acces mai mult ca niciodata la informa ie si pot alege in cunostin a de cauza in domeniul formarii. Au aparut multe forme alternative de formare, unele din ele find nascute in afara institu iilor de formare tradi ionale. In afara de scoli si universita i de stat, au aparut funda ii, ONG-uri, intreprinderi private care se ocupa de formare. Explozia meseriilor si profesiilor, a standardelor ocupationale, face ca numarul posibilita ilor de alegere sa fie foarte mare. 
De asemenea, odata cu revolu ia informationala, granitele au devenit practic deschise si o persoana se poate indrepta spre ce ara crede ca ii ofera cele mai potrivite disponibilita i de formare. In vremurile actuale, organiza iile nu se mai pot complace in stagnare, men inandu-se prin raportare la tradi ie si experien a. Constientizarea acestui fapt a dat nastere unui concept modern: organiza ia care inva a, care stimuleaza in mod voluntar formarea angaja ilor sai ca principala cale spre reusita in activitate. 
Concentrandu-se asupra procesului de inva are la nivel individual si institutional, organiza iile vor reusi sa asigure o calitate mai buna pentru produsele si serviciile oferite. Studii socio-economice au aratat ca succesul este de partea acelor institu ii care progreseaza continuu prin dezvoltarea de noi capacita i si aptitudini. Liderii organiza iilor moderne instaureaza un climat care sa ofere tuturor angaja ilor o motiva ie pozitiva pentru a inva a si a-si dezvolta pe deplin poten ialul de care dispun. Organiza iile care inva a se afla intr-o continua schimbare; ele inva a din propriile lor greseli si valorifica experien a concuren ilor. Democratizarea accesului la informa iei bulverseaza via a sociala prin modul de fundamentare a deciziilor, prin apari ia unor clien i bine documenta i, prin apari ia unui mare numar de optiuni. 
Din simplele anunturi de recrutare observam alinierea denumirii ocupa iilor la standarde europene si folosirea argumentelor de natura formativa pentru a atrage candida ii, in afara celor financiare si de promovare in companie.
1.1. Instruirea la locul de munca
Pentru asigurarea unor oportunitati de instruire se urmareste schimbarea comportamentului angajatilor pe termen mediu si lung prin schimbarea de atitudini, abilitati si cunostinte. Instruirea poate fi definita ca aducerea celor care lucreaza intr-un domeniu la standardele de performanta adecvate cerintelor postului ocupat, prin intermediul pregatirii teoretice si practice. Aceste programe de instruire sunt orientate dupa doua directii: 
1. Instruirea tinerilor aflati la prima angajare, practicata de societatile preocupate de dezvoltarea strategica pe termen lung a activitatii. Tinerii selectionati din randul proaspetilor absolventi sunt pregatiti ca o sursa constanta de forta de munca calificata pentru posturile importante, de executie, ce vor deveni vacante. Programele pot dura de la cateva luni pana la mai multi ani, in functie de cerintele postului. Acestea pot lua forma unor detasari la o serie de sectii, compartimente sau departamente din cadrul firmei sau pot fi alternate cu module de studii in domeniu efectuate in institutii de invatamant sau in colaborare cu acestea in cadrul unor centre de pregatire nationale sau chiar internationale. La polul opus acestui tip de societati comerciale se gasesc cele care nu au strategii de dezvoltare pe termen mediu si lung si care practica angajarea si formarea tinerilor. In aceste cazuri insa complexitatea redusa a locului de munca si lipsa unei perspective conduce la instruirea numai pe seama experientei capatate la locul de munca. In prima situatie se inscriu societatile comerciale cu capital majoritar si totalitar privat care isi desfasoara activitatea in domeniile industrie usoara, hoteluri si restaurante, telecomunicatii si industria electronica. In cea de-a doua categorie putem grupa societatile care lucreaza in sfera industriei extractive, constructii, comert, transport si depozitare.
2. Instruirea angajatilor cu vechime reprezinta o activitate diferita de ce a tinerilor. Ea porneste de la definirea cerintelor de instruire de catre manageri de la definirea obiectivelor de performanta pentru posturile respective. Activitatea de instruire a adultilor este mult mai dificil de realizat decat in cazul primei categorii. Este nevoie de o selectie obiectiva a cursantilor si de folosirea unor metode psihopedagogice adaptata varstei si pregatirii lor initiale. In conceperea programelor de pregatire a adultilor trebuie sa se tina seama ca, pe durata modulelor de pregatire cursantii retin 10% din ceea ce studiaza individual, 30% din ceea ce vad si aud si 60% din ceea ce fac. Adultii pot fi instruiti citind, ascultand si privind, dar cel mai bine daca sunt implicati direct si activ in acest proces. Aceasta forma de instruire a fost intalnita la societatile comerciale care au folosit modernizarea si retehnologizarea activitatilor proprii dintre ele reamintindu-le pe acelea din zona telecomunicatiilor, producerii si intretinerii mijloacelor de transport si chiar a celor din sectorul bancar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tendinte Actuale Privind Formarea Profesionala Adultilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!