Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse

Proiect
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 2550
Mărime: 400.72KB (arhivat)
Publicat de: Andra D.
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Tebeanu Voichita
Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria si Managementul Afacerilor
Universitatea Politehnica Bucuresti, Bucuresti

Extras din proiect

Rezumat

Lucrarea își propune să evidențieze problemele care s-au ivit in rândul profesorilor, elevilor, părinților și a autorităților din România în anul școlar 2020-2021 în condițiile pandemiei de coronavirus, precum și gestionarea acestora în contextul crizei sanitare din România. De asemenea,se incearcă urmărirea unor bune practici ce pot preveni abandonul școlar,dar și a erorilor care conduc la părăsirea prematură a școlii in rândul elevilor .Tinerii care aleg opțiunea abandonului școlar se pot confrunta pe viitor cu excluziunea sociala,lipsa unui loc de munca,un venit scăzut si probleme de sănătate.Pe lângă multitudinea de motive ce pot influența o astfel de decizie(ex:factori economici,familiali,educaționali) în contextul actual se adaugă și debutul pandemiei de SARS-CoV-2 în România,urmat de trecerea activităților didactice în regim online,o premieră pentru sistemul de învățământ românesc,ușor nepregătită pentru măsurile ce trebuiau adoptate rapid pentru a preveni pe cât posibil răspândirea virusului.Așadar,atât profesorii,cât si elevii au fost nevoiți să se adapteze din mers,in ceea ce privește acumularea de noi cunoștinte și a accesului la tehnologia informației.

Cuvinte cheie: abandon școlar,educație,context pandemic,învățământ online

1. Introducere

Abandonul școlar constă în încetarea frecventării școlii, părăsirea sistemului educațional și apare ca o consecință a eșecului social, familial sau școlar, în urma unei decizii individuale, prin constrângere exterioară sau datorită procesului de respingere reciprocă dintre elev si școală, putând avea consecințe din ce în ce mai grave pentru individ, de la incapacitatea adaptării în societate,lipsa unui loc de munca până la angajarea în acțiuni negative. Rata abandonului școlar se stabilește ca raportul dintre numărul elevilor înscriși și numărul absolvenților.

Suntem de părere că întreruperea orelor generate de criza sanitară la nivel global a accelerat creșterea ratei abandonului școlar,elevii fiind parțial sau total deconectați de la școala,în special în prima perioada a pandemiei.

Învățământul românesc a suferit schimbări semnificative odată cu apariția pandemiei de COVID-19 la începutul anului 2020,când în primul an al pandemiei,aproximativ 15% din elevii români au renunțat la școală.Noi măsuri de adaptare au fost implementate,odata cu acestea procesul educațional suferind o schimbare majoră in favoarea realității noii pandemii. Consecințele noilor măsuri nu au fost cele mai favorabile, din cauza unui cumul de factori de natură diversă,abandonul școlar devenind mai accentuat odata cu apariția Covid-19.

Contextul pandemic a afectat profund educația,copiii care erau predispuși la abandonul școlar (copiii in condiții dificile de trai,copiii proveniți din familii cu venit scazut,copiii care locuiesc in mediul rural,copiii care provin din minorități etnice și lingvistice,etc)se confruntau deja cu bariere în ceea ce privește participarea la educație,contextul pandemic perturbând procesul de educație din pricina închiderii școlilor și trecerea subită în regim online,deloc favorabilă pentru categoriile de copiii menționate mai sus.

De asemenea,odată cu invățământul online s-a instalat haosul,acesta fiind resimțit chiar și de elevii care se aflau pe o pantă ascendenta în ceea ce privește parcusul educațional.Infrastructura și accesul la internet pentru profesori si elevi, insuficienta pregătire a profesorilor și adaptarea greoaie la platformele folosite în învățământul online,asigurarea precară a dispozitivelor necesare pentru desfășurarea orelor in regim online/hybrid,lipsa protocoalelor care au favorizat nesusținerea orelor în primul an al pandemiei de către profesori,toate aceste deficiențe au dus la o relaxare în rândul elevilor,favorizând abandonul școlar.

Chiar Ministrul Educației,S.Cîmpeanu,facea o declarație îngrijorătoare referitor la criza sanitară care a afectat sistemul educațional din pricina absenteismului și al abandonului școlar ”Abandonul școlar a atins un record absolut din cauza pandemiei” ajungând la concluzia că pierderile educaționale sunt,cu adevărat,greu de recuperat in format online.În lipsa unui contact permanent cu materia,elevii vor simți deconectarea școlară,cei mai vulnerabili,în risc de excluziune sociala sau sărăcie fiind mai rapid afectați.

Bibliografie

1. „Abandonul școlar sau universitar nu este doar o (...)” , http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.mp?idm=119&cam=2&leg=2016&pag=12, accesat la 22 mai 2020.

2. ”Abandonul școlar a atins un record absolut din cauza pandemiei” https://www.b1tv.ro/eveniment/sorin-cimpeanu-abandonul-scolar-a-atins-un-record-absolut-din-cauza-pandemiei-cifrele-ajung-la-26-in-mediul-rural-1109296.html ,accesat la 16 ianuarie 2022.

3. https://www.edupedu.ro/40-din-elevii-dezavantajati-majoritatea-din-mediul-rural-nu-au-facut-scoala-online-elevii-fara-acces-la-educatie-au-pierdut-24-de-saptamani-de-scoala-risc-mare-de-crestere-record-a-ratei-de-aban/ accesat la 11 martie 2021

4. Velicu,A. (2021)” The school year 2020-2021 in Romania during COVID-19: country report”,Publications Office of the European Union, Luxembourg.

5. Pescaru, M. (2014). ”Asistența și protecția social a familiei si copilului”, Editura.Sitech.

6. F..Bogdan,S.Țoc.(2020). Policy note: Educația în timpul pandemiei. Răspunsuri la criza nesfârșită a sistemului educațional românesc,aprilie 2020.

7. https://education.ec.europa.eu/education-and-training-monitor Eurostat (UOE, LFS, COFOG)Anexa I,Volumul 1

8. https://www.statista.com/statistics/1103336/school-dropout-rate-romania - accesat la septembrie 2021

Preview document

Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 1
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 2
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 3
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 4
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 5
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 6
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 7
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 8
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 9
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 10
Abandonul școlar în perioada pandemiei de Covid-19-date existente și soluții propuse - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Abandonul scolar in perioada pandemiei de Covid-19-date existente si solutii propuse.docx

Alții au mai descărcat și

Cauze și consecințe ale insuccesului școlar în ciclul primar

CAPITOLUL I NOȚIUNI INTRODUCTIVE 1.1 IMPORTANȚA TEMEI Generații după generații de învățători și de elevi s-au format și au format pe cele care...

Psihologia educației note de curs 2019

DETERMINANȚI AI DEZVOLTĂRII PSIHICE În contextul facilitării cunoașterii caracteristicilor psihologice ale omului, pentru a putea realiza o...

Psihologia educației

1. PSIHOLOGIA EDUCAȚIEI ȘI ROLUL SĂU ÎN FORMAREA VIITOARELOR CADRE DIDACTICE. Procesul de construcție a cunoștințelor în psihologia educaționala...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Deficiența mintală - studiu de caz

A. Date generale referitoare la copil și familie Numele și prenumele: S.D. Data nașterii: 2011 Sex: masculin Data înscrierii în școală:...

Consiliere și orientare școlară și profesională

Orientarea profesionala este acea activitate in cadrul careia o persoana este ajutata sa se dezvolte si sa accepte o imagine completa despre sine,...

Reforma curriculară

Am ales această temă deoarece consider că este necesar ca noi, în calitate de viitoare cadre didactice să știm ce reprezintă reforma curriculară,...

Eficacitatea tehnologiilor informaționale moderne pentru motivația învățării

Întroducere Lumea contemporană este într-o evoluție continuă și tot mai rapidă, care ne pune în situații de a ne confrunta cu diverse provocări și...

Ai nevoie de altceva?