,,A fi invalid nu ar trebui sa insemne a fi descalificat de la a avea acces la fiecare aspect al vietii."-Emma Thompson Ce este deficienta de auz? Deficienta de auz face parte din categoria deficientelor senzoriale. Termenii folositi pentru desemnarea deficientei de auz sunt: surditate, disfunctie auditiva, hipoacuzie. Disfunctiile auditive se manifesta ca urmare a aparitiei unei boli sau datorita prezentei unei anormalitati intr-unul dintre compartimentele urechii: externe, medii sau interne sau la oricare dintre nivelurile analizatorului auditiv. Aspecte ale dezvoltarii psihice ale deficientilor de auz -Consecintele surditatii asupra personalitatii si comportamentului depind de tipul si gradul deficientei, de ingradirile pe care le creeaza pentru educatie si instructie. -Surzenia din nastere ii priveaza pe copii de a-si insusi experienta de tip auditiv si simboluri verbale. Are influenta asupra dezvoltarii mentale, mai ales asupra capacitatii intelectuale. Ca urmare a specificului dezvoltarii psihice, copiii surzi dovedesc posibilitati limitate in insusirea cunostintelor care se predau in scoala. -Prin cercetarile sale asupra memoriei, M. Hiskey i-a gasit pe surzi inferiori auzitorilor.Posibilitatile de memorare si actualizare sunt in general mai scazute la surzi decat la auzitori. -Comparativ cu gandirea auzitorului, gandirea surdomutului are un continut concret neevoluat. Abstractiile sunt prea putin accesibile acestor forme de gandire. Ele vor deveni treptat accesibile in procesul gandirii notional-verbale, care evolueaza odata cu demutizarea. -Se sustine ideea ca nu handicapul organic sau infirmitatea senzoriala este cauza comportamentului deficitar (al dezvoltarii culturale), ci ,,caile indirecte ale dezvoltarii limbajului sau incapacitatea de a accede la limbaj" (Vigotski, Oleron). -Hipoacuzia poate produce stagnari sau chiar regrese in dezvoltarea psihica daca mediul nu este stimulativ si nu consolideaza comunicarea; reiese faptul ca surditatea, prin ea insasi, nu are efecte negative asupra dezvoltarii psihice, dar, generand mutitatea, stopeaza evolutia limbajului si a comunicarii si implicit a progreselor pe planul cunoasterii intelective. -Dezvoltarea gandirii si a limbajului - in unitatea lor armonios necesara - influenteaza procesul de structurare a personalitatii si manifestarile comportamentale, mai ales la varstele mici, marcand insa intreaga axa a dezvoltarii. -Comunicarea verbala este fragila, anosta, incoerenta, fara forta, laconica, uneori cu elemente argotice sau de violenta verbala,dezorganizata, insotita de gestica si mimica ample, dar neadecvate la continut. -Parametrii limbajului verbal (ritm, intonatie, timbru, fluenta verbala, expresivitate) sunt in masura foarte mica expresia unor trasaturi de personalitate (introversie / extraversie, agresivitate/timiditate, euforie/depresie, masculinitate/feminitate). -Limbajul mimico-gestual reprezinta pentru surdomuti forma de baza a comunicarii (a intelegerii si exprimarii), avand insa, ca si la subiectii normali, si un rol de sustinere, suplinire si completare a limbajului verbal. -Comunicarea comportamentala si actionala este insotita de elemente cognitive si afective (,,stilul comunicarii" dupa G. Bateson), care asigura relationarea psihosociala deoarece, ca si gestica, acestea sunt ,,expresii ale trairii". -Unii autori recomanda ca limbajul mimico-gestual si limbajul verbal sa fie introduse paralel in educatia precoce a copilului deficient de auz spre a-si putea exercita functia de stimulare a operativitatii gandirii si a celorlalte procese psihice.
Emil Verza- Psihopedagogie speciala https://www.giftedforyou.eu/ro/ghid-auz.html http://www.licdefauzcluj.ro/PDTK/cap02/2.%20Ce%20este%20deficienta%20de%20auz.pdf
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.