Dificultati ale Invatarii Scolare in Invatamantul Primar

Extras din proiect Cum descarc?

DELIMITARI CONCEPTUALE
1. Invatarea scolara - ca forma a activitatii umane.
Invatarea este o "transformare de comportament pe baza unei experiente organizate in scoala, organizare supusa structurarii, observatiei si in conditiile activitatii si ambiantei scolare". (10, 2001)
Problema invatarii scolare ca gen al invatarii umane poate fi privita sub diferite aspecte:
* sub aspect fiziologic, ca formare a reflexelor conditionate si a stereotipului dinamic, a conexiunilor interneuronali etc.;
* sub aspect psihologic, ca modificare/achizitionare de comportament de o maniera sistematica, stabilita si observabila;
* sub aspect pedagogic, ca organizare a asimilarii valorilor culturii si convertirea acestora in operatii intelectuale, in deprinderi motorii, in atitudini si idealuri in conceptii si structuri motivationale-emotionale (Marin Calin, 1995, pag. 34).
1.1. Forme, tipuri si niveluri de invatare
Se disting mai multe tipuri de invatare in literatura de specialitate. Pentru clasificarea lor se folosesc mai multe criterii.
In functie de teoriile invatarii autorii acestora vorbesc despre tipuri diferite de invatare:
- J. Brune - invatare structurala;
- B. F. Skinner - invatare programata;
- D. Ausubel - invatare deductiva;
- J. B. Carrol - invatare in clasa.
In conceptia lui R. Gagne tipurile de invatare sunt urmatoarele:
1. invatarea de semnale;
2. invatarea stimul-raspuns;
3. inlantuirea (motorie si verbala);
4. asociatia verbala;
5. invatarea prin discriminare;
6. invatarea notiunilor;
7. invatarea de reguli;
8. rezolvarea de probleme.
1.2. Procesualitatea invatarii
Exista o serie de perspective de abordare a procesualitatii si dinamicii invatarii scolare, dar cea mai operationala mi s-a parut cea a lui R. Gagne care pune in evidenta patru faze ale unui proces de invatare (7, 1973, pag. 66-72):
a) faza de receptare/inregistrare a stimulului (informatiilor), este o faza compusa din:
- starea de atentie a elevului;
- perceptarea/intelegerea stimului;
- codificarea stimului pentru usurinta folosirii lui.
b) faza de intelegere/insusire, care consta in obtinerea unei performante specifice, conditia functionarii acestei faze fiind esentializarea cunostintelor;
c) faza de stocare/memorare, compusa dintr-o retinere, printr-o memorare de lunga durata (retinerea persistand un timp indelungat).
Conditiile esentiale ale acestei faze sunt:
- organizarea repetitiei (prin formarea scopurilor ei sub forma unor sarcini speciale de invatare);
- precizarea timpului necesar;
- dozarea optima a numarului de repetitii, pentru a contracara fenomenul de ,,saturatie in invatare" sau ,,iluzie a cunoasterii".
d) faza de actualizare, alcatuita din procese de recunoastere si reproducere a informatiilor verbale si transferul (lateral sau vertical) de invatare (actualizarea deprinderilor intelectuale).
CAPITOLUL II
DIFIULTATI DE INVATARE
2.1. Analitica sintagmei
Dificultatile in invatarea scolara reprezinta manifestari ale dereglarii procesului de invatare; ele reflecta nu numai perturbarea activitatii, ci a intregului sistem. Cauzele instalarii unei astfel de impas sunt de ordin personal, scolar, familial si social.
2.2. Caracteristicile elevilor cu dificultati in invatare
Ceea ce ii deosebeste pe toti elevii cu dificultati de invatare este caracterul unic al deficientei. Daca este adevarat ca acesti elevi pot fi grupati dupa caracteristici comune, bazate pe cerintele educative speciale, este la fel de adevarat ca fiecare elev nu se incadreaza perfect intr-o anumita categorie. De exemplu, elevii care au o deficienta mintala nu au cu totii aceleasi aptitudini intelectuale, deficientii auditiv nu au cu totii aceleasi incapacitate, la fel ca si deficientii de vedere, cei handicapatii psihic, iar elevii surzi nu au toti aceleasi aptitudini si cerinte educative speciale. In afara de asta, diferentele ce se remarca de obicei la majoritatea elevilor cu C.E.S. sunt atat de mari incat profesorii nu pot stabilii criterii ferme pentru fiecare categorie de dificultati ,,clasice".


Fisiere in arhiva (1):

  • Dificultati ale Invatarii Scolare in Invatamantul Primar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!