Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 31 în total
Cuvinte : 8794
Mărime: 39.14KB (arhivat)
Publicat de: Edmond Ivașcu
Puncte necesare: 7

Extras din proiect

DELIMITĂRI CONCEPTUALE

1. Învăţarea şcolară – ca formă a activităţii umane.

Învăţarea este o ”transformare de comportament pe baza unei experienţe organizate în şcoală, organizare supusă structurării, observaţiei şi în condiţiile activităţii si ambianţei şcolare”. (10, 2001)

Problema învăţării şcolare ca gen al învăţării umane poate fi privită sub diferite aspecte:

* sub aspect fiziologic, ca formare a reflexelor condiţionate şi a stereotipului dinamic, a conexiunilor interneuronali etc.;

* sub aspect psihologic, ca modificare/achiziţionare de comportament de o manieră sistematică, stabilită şi observabilă;

* sub aspect pedagogic, ca organizare a asimilării valorilor culturii şi convertirea acestora în operaţii intelectuale, în deprinderi motorii, în atitudini şi idealuri în concepţii şi structuri motivaţionale-emoţionale (Marin Călin, 1995, pag. 34).

1.1. Forme, tipuri şi niveluri de învăţare

Se disting mai multe tipuri de învăţare în literatura de specialitate. Pentru clasificarea lor se folosesc mai multe criterii.

În funcţie de teoriile învăţării autorii acestora vorbesc despre tipuri diferite de învăţare:

- J. Brune – învăţare structurală;

- B. F. Skinner – învăţare programată;

- D. Ausubel – învăţare deductivă;

- J. B. Carrol – învăţare în clasă.

În concepţia lui R. Gagne tipurile de învăţare sunt următoarele:

1. învăţarea de semnale;

2. învăţarea stimul-răspuns;

3. înlănţuirea (motorie şi verbală);

4. asociaţia verbală;

5. învăţarea prin discriminare;

6. învăţarea noţiunilor;

7. învăţarea de reguli;

8. rezolvarea de probleme.

1.2. Procesualitatea învăţării

Există o serie de perspective de abordare a procesualităţii şi dinamicii învăţării şcolare, dar cea mai operaţională mi s-a părut cea a lui R. Gagne care pune în evidenţă patru faze ale unui proces de învăţare (7, 1973, pag. 66-72):

a) faza de receptare/înregistrare a stimulului (informaţiilor), este o fază compusă din:

- starea de atenţie a elevului;

- perceptarea/înţelegerea stimului;

- codificarea stimului pentru uşurinţa folosirii lui.

b) faza de înţelegere/însuşire, care constă în obţinerea unei performanţe specifice, condiţia funcţionării acestei faze fiind esenţializarea cunoştinţelor;

c) faza de stocare/memorare, compusă dintr-o reţinere, printr-o memorare de lungă durată (reţinerea persistând un timp îndelungat).

Condiţiile esenţiale ale acestei faze sunt:

- organizarea repetiţiei (prin formarea scopurilor ei sub forma unor sarcini speciale de învăţare);

- precizarea timpului necesar;

- dozarea optimă a numărului de repetiţii, pentru a contracara fenomenul de „saturaţie în învăţare” sau „iluzie a cunoaşterii”.

d) faza de actualizare, alcătuită din procese de recunoaştere şi reproducere a informaţiilor verbale şi transferul (lateral sau vertical) de învăţare (actualizarea deprinderilor intelectuale).

CAPITOLUL II

DIFIULTĂŢI DE ÎNVĂTARE

2.1. Analitica sintagmei

Dificultăţile în învăţarea şcolară reprezintă manifestări ale dereglării procesului de învăţare; ele reflectă nu numai perturbarea activităţii, ci a întregului sistem. Cauzele instalării unei astfel de impas sunt de ordin personal, şcolar, familial şi social.

2.2. Caracteristicile elevilor cu dificultăţi în învăţare

Ceea ce îi deosebeşte pe toţi elevii cu dificultăţi de învăţare este caracterul unic al deficienţei. Dacă este adevărat că aceşti elevi pot fi grupaţi după caracteristici comune, bazate pe cerinţele educative speciale, este la fel de adevărat că fiecare elev nu se încadrează perfect într-o anumită categorie. De exemplu, elevii care au o deficienţă mintală nu au cu toţii aceleaşi aptitudini intelectuale, deficienţii auditiv nu au cu toţii aceleaşi incapacitate, la fel ca şi deficienţii de vedere, cei handicapaţii psihic, iar elevii surzi nu au toţi aceleaşi aptitudini şi cerinţe educative speciale. În afară de asta, diferenţele ce se remarcă de obicei la majoritatea elevilor cu C.E.S. sunt atât de mari încât profesorii nu pot stabilii criterii ferme pentru fiecare categorie de dificultăţi „clasice”.

Preview document

Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 1
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 2
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 3
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 4
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 5
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 6
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 7
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 8
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 9
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 10
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 11
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 12
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 13
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 14
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 15
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 16
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 17
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 18
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 19
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 20
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 21
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 22
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 23
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 24
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 25
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 26
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 27
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 28
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 29
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 30
Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar - Pagina 31

Conținut arhivă zip

  • Dificultati ale Invatarii Scolare in Invatamantul Primar.doc

Alții au mai descărcat și

Stiluri Didactice

Stiluri didactice Stilul didactic – de predare este un mod tipologic sau caracteristic de comportare, este exprimarea personalizării predării, a...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Clasificarea tulburări de limbaj

II.TULBURARILE DE LIMBAJ 2.l. LIMBAJUL 2.l.l. DEFINITII Limbajul este definit cel mai adesea ca fiind activitatea psihica de comunicare intre...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Utilizarea metodelor interactive în vederea optimizării predării - învățării științelor naturii în ciclul primar

1.INTRODUCERE Daca te poarta gandul peste un an, seamănă un ogor. Dacă te poartă peste zece ani, sădește un pom. Dacă te poartă gândul peste...

Aspecte Metodologice ale Însușirii Categoriilor Gramaticale de Gen și Număr ale Substantivului la Elevii din Învățământul Primar

CAPITOLUL I. INTRODUCERE I.1. Importanta studierii limbii române în ciclul primar Limba româna reprezinta în esenta continuarea limbii latine...

Învățământul Primar

CAP. I. Introducere 1.1. Învăţământul primar în contextul actual „Formarea şi dezvoltarea profilului moral cu dimensiune axiologică a...

Managementul Stresului

1.Motivatie Tot mai multi oameni cauta sprijin in tratarea simptomelor legate de stres. De multe ori, un diagnostic precis este dificil de...

Pedagogia managementului învățământului

Interdisciplinalitatea pedagogica reprezinta ansamblul relatiilor si interactiunilor dintre diferitele continuturi si mesaje angajate la nivelul...

Managementul Timpului ca Management al Resurselor Temporale

Ca dimensiune esenţială a existenţei noastre şi a universului în care trăim, timpul este prezent în orice acţiune umană. El condiţionează,...

Ai nevoie de altceva?