Factorii învățării

Proiect
9/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 80 în total
Cuvinte : 18374
Mărime: 133.10KB (arhivat)
Publicat de: Ciprian Fodor
Puncte necesare: 9

Extras din proiect

CAPITOLUL I

STRESUL ŞI ACTIVITATEA ŞCOLARĂ

1.1. Stresul factor modulator al activităţii

Viaţa de zi cu zi ne supune unui adevărat bombardament de trăiri şi stări psihice.

Deşi capacităţile adaptative ale omului sunt deosebit de flexibile, nu întotdeauna suntem pregătiţi să facem faţă, adică să suportăm sau să rezolvăm cu succes astfel de situaţii fără un preţ psihologic de multe ori exagerat. Activităţile pe care le desfăşurăm ne solicită până la limita epuizării, concomitent cu reducerea progresivă, dar din ce în ce mai observabilă a timpului necesar refacerii biologice sau psihice.

Delimitarea sferei de cuprindere a noţiunilor de conflict, stres, frustraţie este dificil de realizat datorită, pe de o parte, complexităţii fiecăruia, iar, pe de altă parte, interacţiunii până la limita suprapuneri.

Hans Selye (1991) descoperitorul noţiunii de stres, a plecat în identificarea acestei noţiuni de la ideea că fiecare organism este posesorul unei anumite cantităţi de „ energie de adaptare” şi, implicit, de resurse necesare pentru producerea acestei energii.

Termenul de stres apare în anul1946, fiind indus de americanul de origine maghiară Hans Selye care s-a dedicat cu pasiune, în întreaga sa activitate ştiinţifică, studiului acestui fenomen. Cu toate reţinerile manifestate de oamenii de ştiinţă faţă de importanţa stresului în viaţa şi activitatea oamenilor, termenul s-a răspândit cu rapiditate ajungând să invadeze vocabularul universal şi să se instaleze dominator în grijile şi obsesiile omului modern, acum preocupat zi de zi de gravele consecinţe ecologice, sociale, cultural-morale, etc., ale civilizaţiei contemporane extreme.

Termenul de stres apare tot mai des într-o dublă utilizare. Una se referea la situaţia stresantă, condiţiile dăunătoare, agresive care asaltează sau ameninţă organismul, presiunile, constrângerile, privaţiunile la care este supus organismul. Cealaltă are în vedere starea de stres a organismului: suferinţa, uzura lui, precum şi răspunsurile psihologice şi fiziologice ale individului la acţiunea agenţilor stresanţi.

Se spune că o persoană „a fost supusă unui stres” sau că „ trăieşte într-o condiţie de stres”, subânţelegându-se că este vorba de suprasolicitare sau, în general, o situaţie căreia cu greu i se poate face faţă. Se spune, de asemenea, că un individ „ este stresat” când se simte ameninţat, frustrat, incapabil să facă faţă unor solicitări crescânde, tensiune emoţională, insatisfacţie, mărturisesc deseori, un conflict interior la cere individul nu găseşte o soluţie acceptabilă.

Atunci când accentul este pus pe „situaţie”, pe factorii provocatori, se are în vedere, de obicei, caracterul lor neobişnuit, neaşteptat, agresiv care ameninţă buna stare a individului sau numai concepţia care o are despre sine.

Atunci când accentul cade pe starea organismului, pe reacţiile acestuia la agenţii stresanţi avem în vedere, de obicei, răspunsurile individului, în limbaj, în activitatea motorie, precum şi în devierea diferitelor constante psihice sau fiziologice. Din acest punct de vedere strasul apare în orice situaţie în care buna stare a organismului sau integritatea sa fizică este ameninţată, persoana neavând la dispoziţie răspunsuri gata fabricate pentru a reduce ameninţarea.

Tot în această categorie pot fi introduse şi situaţiile conflictuale, solicitările neprevăzute. Acţiunea îndelungată a acestora, asociată cu lipsa răgazului necesar refacerii, restabilirii echilibrului psihic cresc vulnerabilitatea organismului faţă de agenţii stresanţi. Altfel spus, starea de stres caracterizează un organism care face un efort intensiv pentru a se adapta unor situaţii puţin obişnuite.

Termenul de stres ar putea fi definit ca fiind orice agresiune de mediu sau orice altă stare de tensiune creată de aceasta şi faţă de care organismul se apără pe calea unor reacţii adaptative de solicitate a acestui ax funcţional de importanţă vitală din economia organismului, axul hipotalamo-suprarenalian. Acest termen este utilizat în două sensuri: unul psihiatric privind latura emoţională a efortului de adaptare şi altul popularizat de către H. Selye. În optica acestuia, prin stres se înţelege reacţia organismului şi nu situaţia acre cauzează stresul. „ Nu ceea ce ţi se întâmplă este important ci felul în care reacţionează „. Reacţia, după Selye se desfăşoară în trei etape: mai întâi survine o aşa nu mită reacţie de ala, în timpul căreia persoana în cauză se adaptează la agentul stresant. Dacă această fază durează dincolo de anumite limite, energia de rezistenţă se epuizează şi intră în a treia fază , de epuizare.

Preview document

Factorii învățării - Pagina 1
Factorii învățării - Pagina 2
Factorii învățării - Pagina 3
Factorii învățării - Pagina 4
Factorii învățării - Pagina 5
Factorii învățării - Pagina 6
Factorii învățării - Pagina 7
Factorii învățării - Pagina 8
Factorii învățării - Pagina 9
Factorii învățării - Pagina 10
Factorii învățării - Pagina 11
Factorii învățării - Pagina 12
Factorii învățării - Pagina 13
Factorii învățării - Pagina 14
Factorii învățării - Pagina 15
Factorii învățării - Pagina 16
Factorii învățării - Pagina 17
Factorii învățării - Pagina 18
Factorii învățării - Pagina 19
Factorii învățării - Pagina 20
Factorii învățării - Pagina 21
Factorii învățării - Pagina 22
Factorii învățării - Pagina 23
Factorii învățării - Pagina 24
Factorii învățării - Pagina 25
Factorii învățării - Pagina 26
Factorii învățării - Pagina 27
Factorii învățării - Pagina 28
Factorii învățării - Pagina 29
Factorii învățării - Pagina 30
Factorii învățării - Pagina 31
Factorii învățării - Pagina 32
Factorii învățării - Pagina 33
Factorii învățării - Pagina 34
Factorii învățării - Pagina 35
Factorii învățării - Pagina 36
Factorii învățării - Pagina 37
Factorii învățării - Pagina 38
Factorii învățării - Pagina 39
Factorii învățării - Pagina 40
Factorii învățării - Pagina 41
Factorii învățării - Pagina 42
Factorii învățării - Pagina 43
Factorii învățării - Pagina 44
Factorii învățării - Pagina 45
Factorii învățării - Pagina 46
Factorii învățării - Pagina 47
Factorii învățării - Pagina 48
Factorii învățării - Pagina 49
Factorii învățării - Pagina 50
Factorii învățării - Pagina 51
Factorii învățării - Pagina 52
Factorii învățării - Pagina 53
Factorii învățării - Pagina 54
Factorii învățării - Pagina 55
Factorii învățării - Pagina 56
Factorii învățării - Pagina 57
Factorii învățării - Pagina 58
Factorii învățării - Pagina 59
Factorii învățării - Pagina 60
Factorii învățării - Pagina 61
Factorii învățării - Pagina 62
Factorii învățării - Pagina 63
Factorii învățării - Pagina 64
Factorii învățării - Pagina 65
Factorii învățării - Pagina 66
Factorii învățării - Pagina 67
Factorii învățării - Pagina 68
Factorii învățării - Pagina 69
Factorii învățării - Pagina 70
Factorii învățării - Pagina 71
Factorii învățării - Pagina 72
Factorii învățării - Pagina 73
Factorii învățării - Pagina 74
Factorii învățării - Pagina 75
Factorii învățării - Pagina 76
Factorii învățării - Pagina 77
Factorii învățării - Pagina 78
Factorii învățării - Pagina 79
Factorii învățării - Pagina 80

Conținut arhivă zip

  • Factorii Invatarii.doc

Alții au mai descărcat și

Eșecul și reușita școlară

Formarea personalităţii umane, ca proces complex de devenire şi formare, nu se poate realiza decât strâns legată de activitatea de educaţie şi...

Suport Seminar Pedagogie

Suportul de seminar parcurge 4 teme mari: (I) Evaluarea: funcţie ale evaluării, forme de evaluare, factori ai variabilităţii în apreciere şi...

Teme definitivat

TEMA 1. Educaţia și învăţământul în societatea cunoaşterii A. Educatia: forme (formala, nonformala, informala), domenii educationale (educatia...

Psihologia educației

1. PSIHOLOGIA EDUCAȚIEI ȘI ROLUL SĂU ÎN FORMAREA VIITOARELOR CADRE DIDACTICE. Procesul de construcție a cunoștințelor în psihologia educaționala...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Influențe Motivaționale ale Factorilor Subiectivi ai Evaluării

Introducere Motivaţia poate susţine învaţarea în cel puţin patru moduri: influenţează măsura în care este probabil ca un individ să se angajeze...

Metode active de învățare a istoriei

1. Istoria intre stiinta si disciplina de invatamânt In cadrul procesului instructiv educativ din scoala, toate disciplinele de invatamânt si toti...

Motivația Învățării la Școlarul Mic

Introducere Motivaţia reprezintă un proces psihic important pentru că ea impulsionează, declanşează acţiunea, iar acţiunea prin intermediul...

Factori de învățare

INTRODUCERE Orice copil face parte dintr-un sistem unitar consolidat fiind determinat de comuniunea precum şcoala, familia, religia etc....

Formarea-dezvoltarea competenței de învățare autodirijată la elevii claselor I-IV

INTRODUCERE Tema din prezenta lucrare de diplomă este Formarea/dezvoltarea competenţei de învaţare autodirijată la elevii claselor I-IV, este o...

Influența mass-mediei asupra comportamentului agresiv

ARGUMENT Un subiect mult controversat este daca mijloacele de comunicare in masa produc sau sporesc violenta.Majoritatea oamenilor, inclusiv...

Specificul orientării școlare și profesionale la adolescenți

INTRODUCERE Actualitatea cercetării În ultimii ani ştiinţa a cunoscut multe investigaţii referitoare la orientarea şcolară şi profesională a...

Tribunalul de Primă Instanță

1. NECESITATEA ÎNFIINŢĂRII TRIBUNALULUI DE PRIMĂ INSTANŢĂ Crearea Tribunalului de Primă Instanţă a fost determinată în mod obiectiv de mai multe...

Ai nevoie de altceva?