Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor

Proiect
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 2 fișiere: pdf
Pagini : 71 în total
Cuvinte : 24984
Mărime: 729.73KB (arhivat)
Publicat de: Tudose R.
Puncte necesare: 11
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Lect. Dr. Oana Dănilă
Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iasi
Specializare: Psihopedagogie specială

Cuprins

  1. Introducere 1
  2. Capitolul 1. Parentalitate . 3
  3. 1.1 Definiții - Sistemul parental și stilul parental . 3
  4. 1.2 Teorie cu privire la stilurile parentale . 5
  5. 1.3. Stil de atașament și influența stilului parental ... 9
  6. 1.4 Repere empirice cu privire la legătura dintre stilul parental și performanțele
  7. școlare ... 18
  8. Capitolul 2. Mediul educativ și performanțele școlare . 23
  9. 2.1 Sistemul educativ și rolul lui ... 23
  10. 2.2 Performanța școlară . 26
  11. 2.3 Predarea bazată pe atașament ... 29
  12. Capitolul 3. Obiective, ipoteze și metodologia cercetării ... 36
  13. 3.1 Ipotezele studiului 36
  14. 3.2 Metodologia .. 37
  15. 3.3 Interpretarea rezultatelor ... 38
  16. Concluzii . 46
  17. Bibliografie . 50
  18. Anexe ... 53

Extras din proiect

Introducere

Familia exercită o influență puternică asupra copiilor prin implicarea acestora în educația lor, astfel familiei îi revine rolul de a asigura dezvoltarea armonioasă copilului, ținând cont de nevoile acestuia. Armonia din cadrul familiei și sprijinul emoțional parental oferit sunt caracteristici ale climatului emoțional din familie, având un efect semnificativ asupra performanțelor școlare. Prin această cercetare îmi propun să analizez în ce măsură stilurile parentale și atașamentul influențează performanța școlară a copiilor.

Încă din primii ani ai de viață ai copilului, familia are un rol esențial în dezvoltarea acestuia și este o sursă importantă de afecțiune. Aceasta trebuie să înțeleagă nevoile copilului și să le îndeplinească. Stilul parental și tipul de atașamentul influențează cursul rezultatelor școlare. Stilul parental are un impact asupra educației copiilor. Căldura părintească și atașamentul sigur pentru dezvoltarea competențele cognitive și comportamentale ale copiilor. Climatul afectiv este o condiție de realizare cu succes a practicilor parentale. Grija părinților față de copil emite influențe asupra nivelului comportamentului social al acestuia, interacțiunilor pozitive, stimei de sine, facilitează comunicarea și atribuirii unor comportamente sociale adecvate. Copiii care resimt respingerea părinților sunt caracterizați prin instabilitate afectivă, iritabilitate, lipsă de interes pentru activitatea școlară, probleme sociale, perceperea autorității ca dură și ostilă. Astfel, aceștia vor manifesta frecvent comportamente agresive, revoltă și ostilitate.

Lucrarea este structurată pe trei capitole. Primele două capitole se bazează pe fundamentarea teoretică, unde am tratat în primul capitol: conceptele de sistem parental și stilul parental, teoria stilului parental, stilul de atașament, influența stilului parental și analiza mai multor studii despre influența stilului parental asupra performanțelor școlare, respectiv în cel de al doilea capitol: sistemul educativ și rolul lui, conceptul de performanță școlară și predarea bazată pe atașament. În cel de-al doilea capitol a fost efectuată o analiză între stilul parental, stilul de atașament și performanțele școlare. În acest sens au fost stabilite obiectivele și ipoteza cercetării, s-a stabilit eșantionul pe care va fi aplicată cercetarea, metodologia cercetării și analiza, prelucrarea și interpretarea datelor ipoteze.

Pe baza rezultatelor s-a constat că elevii care au un stil de atașament nesecurizat au rezultate școlare semnificativ mai ridicate față de elevii cu un stil de atașament securizat, pe baza evaluării mediei penultimului an școlar. Nu au fost stabilite legături semnificative a mediei ultimului an școlar în raport cu stilul de atașament. S-a constatat faptul că, copiii cu un nivel ridicat de anxietate îl percept pe tată mult mai disponibil în relația cu aceștia.

2

Ținând cont de rezultatele obținute, ca o posibilă tema pentru o viitoare investigație ar fi studierea diferențelor dintre percepția copilului despre stilul parental adoptat de părinte și perspectiva părintelui despre practicile parentale ale acestuia. Și impactul acestei posibile discrepanțe asupra dezvoltării copilului. Aceste rezultate ar ajuta la înțelegerea practicilor parentale adoptate de părinții din România. De asemenea, o altă direcție posibilă de investigat ar fi influența implicării profesorilor în determinarea succesului școlar al copiilor. Astfel, rezultatele cercetării indică că sunt mai multe variabile care pot influența performanțele școlare ale copiilor, fiind necesar o investigare mult mai aprofundată pentru a înțelege ce impact are stilul parental asupra rezultatelor școlare.

Capitolul 1. Parentalitate

1.1 Definiții - Sistemul parental și stilul parental

Familia este un mediul de generare și regenerare a resursei umane, de formare a personalității indivizilor, o influența necesară dezvoltării. Sociologii pun accentul în definirea familiei pe unul sau mai multe aspecte privind structura, funcțiile și caracteristicile familiei. Familia ca fenomen social reprezintă o formă de relații sociale dintre oamenii legați între ei prin căsătorie sau rudenie. Din familie fac parte soții, părinții și copiii, precum și alte persoane între care există relații de rudenie. Familia este mai mult decât o sumă a membrilor ei componenți, iar în abordarea conceptului de familiei se ține cont și de interacțiunea dintre acești membrii, care se realizează după anumite reguli, bazându-se pe anumite funcții, cu scopul de a menține un echilibru în interiorul familiei (Iluț, 2005).

Familia reprezentă cea mai importantă și dinamică structură a vieții sociale, fiind determinată de legile generale de dezvoltare a societății și de procesul istoric care o transformă și o face să evolueze în diferite forme, dar cu aceeași esență. Relațiile biologice nu deduc esența grupului familial, dimpotrivă relațiile sociale care influențează atât caracterul istoric al legăturilor familiale, cât și organizarea specifică a acestora, în raport cu modelul social și cultural al societății. Astfel, familia reprezintă o componentă de bază a societății, iar funcționarea ei depinde de îndeplinirea unei funcționalități adecvate a grupului familial. Fiind un sistem dinamic, familia este supusă transformărilor. Membrii acesteia se dezvoltă și evoluează, astfel conceptul de „familie”, datorită acestei schimbări, este caracterizat în funcție de generațiile actuale. Însă, cu toate că noțiunea de „familie” variază datorită diferitelor contexte, familia rămâne definită ca „ o formă de comunitate umană alcătuită din cel puțin doi indivizi, uniți prin legături de căsătorie și/sau paterne, realizând, mai mult sau mai puțin, latura biologică și/sau cea psihosocială” (Mitrofan, Ciupercă, 1998, p. 17).

Primele experiențe ale copiilor privind relațiile au loc în familie. Copiii sunt introduși în viața socială prin intermediul cadrului de bază, familia, definită ca un grup mic și intim, unde aceștia dobândesc regulile comportamentului interpersonal și care va continua să le servească drept bază de securitate atunci când întâlnesc mediul exterior (Schaffer, 2010).

Bibliografie

1. Băran-Pescaru, A. (2004), Parteneriat în educație, Editura Aramis, București

2. Bean, R. A., Bush, K. R., McKenry, P. K, Wilson, S. M. (2003), The Impact of Parental Support, Behavioral Control, and Psychological Control on the Academic Achievement and Self-Esteem of African American and European American Adolescents, Journal of Adolescent Research, Vol. 18, No. 5, pp. 523-541

3. Bean, R. A, Barber, B. K, Crane, D. R. (2006) Parental support, behavioral control, and psychological control among african american youth, journal of family issues ,Vol. 27, No. 10, pp. 1335-1355

4. Bergin, C., Bergin, D. (2009), Attachment in the classroom, Educ Psychol Rev 21, pp. 141- 170

5. Birch, A. (2000), Psihologia dezvoltării, Editura Tehnică, București

6. Bonchiș, E. (coord.) (2011), Familia și rolul ei în educarea copilului, Editura Polirom, Iași

7. Bowlby, J. (2011), O bază de siguranță. Aplicații clinice ale teoriei atașamentului, Editura Trei, București

8. Braungart-Reiker, J. M., Garwood, M. M., Powers, B. P., Wang, X. (2001), Parental sensitivity, infant affect, and affect regulation: Predictors of later attachment, Child Development, 72(1), pp. 252- 270.

9. Carcea, M. I. (1999), Mediul educațional școlar, Editura Cermi, Iași

10. Cozolino, L. (2014), Predarea bazată pe atașament. Cum să creezi o clasă tribală, Editura Trei, București

11. Cucoș, C. (2014), Pedagogie, Ediția a III-a revăzută și adăugită, Editura Polirom, Iași

12. Iluț, P. (2005), Sociopsihologia și antropologia familiei, Editura Polirom, București

13. Killen, K. (1998), Copilul maltratat, Editura Eurobit, Timișoara

14. Larose, S., Bernier, A., & Tarabulsy, G. (2005). Attachment state of mind, learning dispositions, and academic performance during the college transition. Developmental Psychology, 41(1), pp. 281- 289

15. Necșoi, D. V, Porumbu, D., Beldianu, I. F. (2013), The relationship between parental style and educational outcomes of children in primary school in Romania. Procedia - Social and Behavioral Sciences 82, pp. 203 - 208

16. Matejevic, M., Jovanovic, D., Jovanovic, M (2014) Parenting style, involvement of parents in school activities and adolescents’ academic achievement, Procedia - Social and Behavioral Sciences 128, pp. 288 - 293

17. Mitrofan, I., Ciupercă, C. (1998), Incursiune în psihosociologia și psihosexologia familiei, Editura Edit Press Mihaela S.R.L., București

18. Muntean, A. (2009), Psihologia dezvoltării umane - Ediția a III-a revăzută și adăugită, Editura Polirom, Iași

19. Nichols, M. P., Schwartz, R. C. (2006), Terapia de familie. Concepte și metode - Ediția a VI-a, Editura Asociația de Terapie Familială, București

20. Papalia, D. E., Wendkos Olds, S., Duskin Feldman, R. (2010), Dezvoltarea umană, Ediția a XI-a, Editura Trei, București

Preview document

Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 1
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 2
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 3
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 4
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 5
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 6
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 7
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 8
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 9
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 10
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 11
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 12
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 13
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 14
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 15
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 16
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 17
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 18
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 19
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 20
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 21
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 22
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 23
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 24
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 25
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 26
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 27
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 28
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 29
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 30
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 31
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 32
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 33
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 34
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 35
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 36
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 37
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 38
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 39
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 40
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 41
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 42
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 43
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 44
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 45
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 46
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 47
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 48
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 49
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 50
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 51
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 52
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 53
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 54
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 55
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 56
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 57
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 58
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 59
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 60
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 61
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 62
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 63
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 64
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 65
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 66
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 67
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 68
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 69
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 70
Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor - Pagina 71

Conținut arhivă zip

  • partea de inceput.pdf
  • partea teoretica.pdf

Alții au mai descărcat și

Metode de Învățământ

INTRODUCERE Prin această lucrare am încercat să prezint câteva din multitudinea de metode care se pot folosi în învăţământ. Am ales această temă...

Profilul psihologic al vârstei școlare mici

Din din punct de vedere intelectual asistam la un real salt in procesul gandirii, concretizat in aparitia operatiilor logice. In stadiul...

Parteneriat educațional grădiniță-familie, mijloc de relaționare

Ce este parteneriatul? „Parteneriatul reprezintă procesul de colaborare dintre două sau mai multe părţi care acţionează împreună pentru realizarea...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Psihologia Vârstelor

6.1. DEZVOLTAREA FIZICĂ ÎN ADOLESCENŢĂ Situată între copilăria propriu-zisă şi vârsta adultă, adolescenţa face trecerea de la copilărie spre...

Rolul Familiei în Dezvoltarea Copilului

Familia, mediu prioritar pentru creşterea şi educarea copiilor Prin caracterul său stabil şi coerent familia este mediul educogen primar, cu...

Metode, mijloace și forme de organizare a educației adulților

Delimitări conceptuale Educatia este forma de adaptare esentiala a omului la lume si a lumii la om. Adaptarea se face insa primtr-un model...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Ai nevoie de altceva?