INTRODUCERE Conform celor mai recente definitii incluse in DSM-5 , dizabilitatea intelectuala( tulburarea intelectuala de dezvoltare) se caracterizeaza prin deficite semnificative atat in functionarea cognitiva, cat si la nivelul comportamentului adaptativ, exprimat prin abilitati conceptuale, sociale si pragmatice. Acestea debuteaza inainte de implinirea varstei de 18 ani.( A. Rosan, 2015) Nivelul de severitate se stabileste in functie de abilitatea functionala, nu pe baza IQ-ului sau a functionarii adaptative in comparatie cu normele aceluiasi grup de varsta , si este necesar sa fie evaluat in trei domenii : a) Deficite conceptuale : limbaj , citit, scris , matematica, rationament, cunostinte si memorie, planificare, gandire abstracta, confirmate atat prin intermediul evaluarii clinice, cat si prin testarea standardizata a inteligentei. b) Deficite sociale : deprinderi de comunicare interpersonala, prietenie, judecata sociala, empatie. c) Deficite practice : ingrijire personala, organizarea activitatilor scolare si de munca, managementul banilor, responsabilitatile locului de munca. Nivelul de severitate pentru fiecare domeniu se bazeaza pe nivelul de suport cerut : usor, moderat, sever si profund. Si in plan motric copiii cu dizabilitate intelectuala usoara prezinta anumite tulburari, care sunt influentate de deficitele inregistrate la nivelul diferitelor structuri in special acestea fiind mai pronuntate la cei cu leziuni la nivel cerebral. Se evidentiaza: - viteza scazuta a miscarilor; - precizie scazuta a miscarilor - in special ale motricitatii fine; - dificultati la trecerea de la o miscare la alta; - dificultati la imitarea unor miscari. (dupa A. Ghergut, 2013) In procesul de predare-invatare, culorile influenteaza pozitiv perceptia, atentia si memoria, sporind gradul de intelegere si asimilare. Utilizarea unui camp cromatic variat sporeste randamentul activitatii intelectuale si influenteaza conduita umana prin declansarea de trairi afective pozitive. Studiindu-se influenta culorilor asupra proceselor psihologice s-a constat ca elevii care studiaza materiale didactice cu vizualizarea cromatica obtin performante superioare celor care studiaza materiale cu vizualizari acromatice. Educatia plastica are un efect pozitiv asupra dezvoltarii cognitive a elevilor, deoarece ofera posibilitatea de a pune in practica cunostintele insusite anterior. Elevul poate imbina munca intelectuala cu cea fizica, dezvoltandu-si astfel abilitatile psihomotrice, prin exercitiu si demonstratie. SCOPUL CERCETARII Dezvoltarea abilitatilor psihomotrice ale copilului cu CES prin identificarea si folosirea celor mai eficiente tehnici si procedee specifice orelor de educatie plastica. OBIECTIVELE CERCETARII O1- elaborarea unui program de lucru pentru tehnicile si procedeele folosite in orele de educatie plastica; O2- evaluarea abilitatilor psihomotrice ale copiilor implicati in interventie, dupa aplicarea programului de interventie; INTREBAREA CERCETARII 1. In ce masura utilizarea unor tehnici si procedee specifice educatiei plastice duce la dezvoltarea abilitatilor psihomotorii la copiii cu dizabilitati intelectuale. IPOTEZA CERCETARII Daca vom proiecta si desfasura sitematic activitatile specific orelor de educatie plastica, prin utilizarea unor stategii si metode de lucru adecvate nevoilor specifice copiilor cu CES, atat in grup si individual, respectand ritmul de lucru al fiecaruia , vom contribui la formarea deprinderilor si dezvoltarii psihomotrice ale acestora. VARIABILELE CERCETARII Variabile independente - aplicarea unui program de interventie in care sa se imbine metodele didactice traditionale si moderne in orele de educatie plastica. Variabile dependente - nivelul dezvoltarii abilitatilor psihomotorii ale elevilor cu CES. ESANTIONUL DE PARTICIPANTI In cadrul cercetarii au fost cuprinsi un numar de 6 copii cu CES cu varste cuprinse intre 11 si 15 ani,provenind din doua medii familiale diferite : familii parentale/monoparentale si case de tip familial. Toti copiii sunt inscrisi si frecventeaza Centrul Scolar de Educatie Incluziva Sighetu-Marmatiei. Elevii selectati prezinta dizabilitati intelectuale usoare sau moderate, unii au tulburari de limbaj , altii intarzieri in dezvoltarea psihomotrica.
Adina, Grigore, Augustina, Anghel, "Arte vizuale si abilitati practice, caiet de lucru pentru clasa a IV-a" Barbu, H., Popescu, E, Serban, E., ( 1994), Activitati de joc si creativ-distractive, Bucuresti; Bontila, G., ( 1971), Aptitudinile si masurarea lor, Centrul de documentare si publicatii al Min. Muncii, Bucuresti; Bontila, G., ( 1971), Culegere de teste psihologice de nivel si aptitudini, Bucuresti; Cosmovici, A., Iacob, L., (2005), Psihologie scolara, Ed. Polirom, Iasi; Criste, G., ( 2002), Pedagogie generala, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti; Cristea, M., ( 1990), Ghid metodic de educatie plastica, Ed. Petriom, Bucuresti; Cucos, C., (2006), Pedagogie, Ed. Polirom, Iasi; Dafinoiu, L., (2000), Elemente de psihoterapie integrativa, Ed. Polirom, Iasi; Drutu, I. Coord., ( 2002), Studii si cercetari in psihopedagogie speciala, Ed. Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca; Gavriliu, L., ( traducere N. Sillamy), (2000), Dictionar de psihologie, Ed. Univers Enciclopedic, Bucuresti; Gherghut, A., (2011), Evaluare si interventie psihoeducationala, Terapii educationale, recuperatorii si compensatorii; Gherghut, A., (2013), Sinteze de psihopedagogie speciala, Ghid pentru concursuri si examene de obtinere a gradelor didactice, Ed. Polirom, Iasi; Goia, R., (2006), Formarea deprinderilor manuale prin activitati practic-aplicative, Ed. Infomarket, Brasov; http://increations.blogspot.com/search/label/tutorials; Ilioaia, M., ( 1990), Metodica predarii desenului la cls. I-IV, EDP, Bucuresti; Lazar, L., ( 2003), De-a culorile, Indrumatorin predarea educatiei plastice in ciclul primar, Ed. Risoprint, Cluj-Napoca; Lucian, Stan, Elena Pascale, "Educatie plastica, caietul elevului pentru clasa a III-a" Lucian, Stan, Elena Pascale, "Educatie plastica, caietul elevului pentru clasa a I-a" Mich, C., Mich, V., (2006), Creativitatea si invatarea scolara, Ed. Universitatii Tehnice, Cluj-Napoca; Modoc, M.A., Fechete, N., ( 2010), Modalitati de valorificare a potentialului individualal elevilor cu CES, Ed. Eurotip, Baia Mare; Pimog, I., (2007), Ghid metodic de educatie plastica de la gradinita la liceu, Ed. Compania, Bucuresti; Rosan, A., ( 2015), Psihopedagogie speciala, Modele de evaluare si interventie, Ed. Polirom, Iasi; Susala, N.Ion, ( 1982), Culoarea cea de toate zilele, Ed. Albatros, Bucuresti; Tincea, V., ( 2000), Grafica si pictura, curs optional, Ed. Aramis; Tomsa, G. Chelaru, M., C. Iurea, C. Malureanu, F. Stefanescu, C. Tomsa, R. , (2005), Psihologie prescolara si scolara, tematica necesara sustinerii examenelor de definitivat si gradul II didactic, C.N.I. Coresi S.A. Bucuresti; Vlad, E., (1994), Evaluarea in actul educational terapeutic, Ed. Prohumanite; Vrasmas, E., Oprea, V., ( 2003), Set de instrumente, probe si teste pentru evaluarea copiilor cu dizabilitati, Asociatia Reninco Romania, Bucuresti; Watt, F., (2008), Arta si indemanare, Cartea micilor artisti; Ed. Rao; www.diastudiocreativ.blogspot.com. www.onlinearts.ro, ,,Colajul" Publicat in categoria Tehnicile Artelor pe 6 ianuarie 2014;
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.