Parentalitate

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 5618
Mărime: 38.27KB (arhivat)
Puncte necesare: 7

Extras din proiect

Termenul „părinte” provine din latinescul „parens” care înseamnă „a da naștere”, dar cumulează, alături de dimensiunea biologică, o dimensiune juridică și una morală; în general, dicționarele indică faptul că termenul „părinte” se utilizează pentru a desemna statusul biologic sau juridic de mamă sau de tată al unei persoane în raport cu un copil.

Parentalitatea este dificil de definit, în ciuda prezenței cotidiene a practicilor subîntinse de acest concept în viața noastră. Hamner și Turner (2001) comentează faptul că, oricât de superfluu ni s-ar păprea să ne propunem să definim parentalitatea, complexitatea vieții familiale, multitudinea și diversitatea formelor familiale, care au atras după sine și diversitatea aranjamentelor parentale, este necesar acest lucru. „Deși în trecut parentalitatea se referă la faptul că cineva era responsabil de copiii rezultați în urma reproducerii biologice, astăzi foarte multe tipuri de indivizi pot fi numiți părinți.”

Pornind de la tipologia responsabilităților parentale elaborată de Alvy, Small și Eastman analizează aceste funcții și variabilele care contribuie dimensionarea competențelor parentale:

- Asigurarea resurselor de bază

- Funcția protectivă

- Asigurarea suportului pentru dezvoltarea fizică și psihică

- Reprezentarea intereselor copiilor în comunitate

Scopurile și valorile parentale au în general, o determinare culturală. Levine propune un set de scopuri parentale ierarhizat astfel: primul nivel este reprezentat de scopurile legate de sănătatea copilului, al doilea legat de securitatea economică a familiei, iar în măsura în care primele două niveluri sunt asigurate, „aspirațiile părinților pentru copil se vor concentra asupra dezvoltării unor trăsături personale și sociale, care să maximizeze funcționarea lui socială ca adult în acea cultură.

În viaţa majorităţii adulţilor, unul din momentele importante este acela în care ei devin părinţi. Conceptul de “parentalitate” tinde să se substituie noţiunilor de “maternitate” şi “paternitate” pe care le co-subordonează.

Parentalitatea este o noţiune cu o sferă largă de cuprindere, cu un nivel de generalitate mai ridicat decât noţiunile de maternitate şi paternitate. Ea desemnează rolurile sociale ale părinţilor, responsabilităţile şi drepturile lor indiferent de sex, în raport cu proprii copii. A.S. Rossi, 1968 (apud.Turliuc, 2004, p. 226) a identificat patru caracteristici ale parentalităţii:

1) Presiunile culturale asupra persoanelor căsătorite – de a exercita acest rol sunt foarte mari în special asupra femeilor;

2) În condiţiile dezvoltării mijloacelor contraceptive şi a însămânţării artificiale, parentalitatea a devenit o chestiune voluntară, ea poate să apară ca o consecinţă a unui act sexual întâmplător, neprotejat care a fost realizat din alte motive. Astfel, există un număr mare de căsătorii care apar ca efect a sarcinilor nedorite;

3) Statutul parenteral este irevocabil. Din momentul în care dobândim acest statut, suntem legaţi de el pe viaţă. Este greu de părăsit statutul de părinte, care nu încetează după divorţul soţilor;

4) Există puţine roluri atât de slab definite precum sunt cele parentale. Indivizii sunt extrem de slab pregătiţi pentru a le pune în act. Pregătirea pentru rolurile parentale este cel mai adesea formală şi sporadică, iar liniile care ghidează interacţiunile dezirabile părinte – copil şi conduita a ceea ce constituie un “bun părinte” sunt vagi.

Atitudinile părinţilor nu sunt abstracţii, ci realităţi trăite şi amintite de copil prin comportarea acestor personaje, mama şi tatăl, care sunt esenţiale pentru el. Aceste atitudini se diversifică şi se colorează la infinit. Cei doi părinţi pot avea aceeaşi atitudine fundamentală de acceptare sau de inacceptare şi o pot exprima în mod diferit sau asemănător.

Paternalitatea şi maternitatea au luat o nouă înfăţişare; diversele funcţii legate de ele au ajuns să fie îndeplinite fie de un soţ, fie de celălalt, sistemul alternării sarcinilor practicându-se pe o scară destul de vastă.

Rolul mamei

Mama îndeplineşte o funcţie primordială şi fundamentală, întrucât declanşează mecanismele cunoaşterii şi ale învăţării. Mama este prima persoană pe care o va iubi copilul. Ea este prima lui dragoste, absolută şi totală; este prima relaţie cu altă persoană. Nu este deloc indiferent dacă această relaţie este crispată sau relaxată, dacă această primă dragoste decepţionează sau produce satisfacţie.

Preview document

Parentalitate - Pagina 1
Parentalitate - Pagina 2
Parentalitate - Pagina 3
Parentalitate - Pagina 4
Parentalitate - Pagina 5
Parentalitate - Pagina 6
Parentalitate - Pagina 7
Parentalitate - Pagina 8
Parentalitate - Pagina 9
Parentalitate - Pagina 10
Parentalitate - Pagina 11
Parentalitate - Pagina 12
Parentalitate - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Parentalitate.docx

Alții au mai descărcat și

Modele parentale și moralitate, determinanți ai devenirii profesionale la vârstă adultă

Natura schimbarii morale si cognitive dupa adolescenta este una de o alta factura calitativa si cantitrativa prin modificarea specificului...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Clasificarea tulburări de limbaj

II.TULBURARILE DE LIMBAJ 2.l. LIMBAJUL 2.l.l. DEFINITII Limbajul este definit cel mai adesea ca fiind activitatea psihica de comunicare intre...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Influențe ale mediului familial în scolaritatea mică

INTRODUCERE Cunoașterea școlarului mic din punct de vedere psihopedagogic, este o activitate științifică și presupune o mare responsabilitate din...

Relația dintre educația parentală și particularitățile sociabilității preșcolarului

Introducere În desfasurarea educatiei formale din gradinite, un rol din ce în ce mai important îl detine parteneriatul acestei institutii cu...

Relația Dintre Controlul Parental și Devianța Școlară

Capitolul I Norme generale de cunoaştere a fenomenului devianţei şcolare şi tendinţele acestuia 1.1. Devianţa juvenilă – expresie a disfuncţiilor...

Relația dintre Stilul Educațional Parental și Dezvoltarea socio-afectivă a Preșcolarului

PARTEA I INTRODUCERE MESERIA DE PĂRINTE Societatea contemporană nu oferă, practic, nici o posibilitate de calificare în meseria de părinte. A...

Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor

Introducere Familia exercită o influență puternică asupra copiilor prin implicarea acestora în educația lor, astfel familiei îi revine rolul de a...

Imagoul parental românesc

INTRODUCERE Atât psihanaliza cât și alte curente de sondare a psihicului, disidente de la mișcarea clasică freudiană, au pus imaginea părinților...

Modelul Parental asupra Formării Comportamentului Indecent la Copii

INTRODUCERE Aşa cum ştie familia constituie cea mai consistentă şi funcţională forma de comunitate umană, care, prin funcţiile ei extrem de...

Influența stilurilor parentale asupra motivației școlarilor mici

INTRODUCERE Cunoașterea școlarului mic din punct de vedere psihopedagogic, este o activitate științifică și presupune o mare responsabilitate din...

Ai nevoie de altceva?