Extras din proiect
Scopul programului:dezvoltarea gândiri la vârsta școlară medie.
Obiectivele programului:
- Dezvoltare operațiilor gândirii analiza, sinteza, comparația, generalizarea, abstractizarea;
- Dezvoltarea gândirii abstracte;
- Formarea la preadolescenți a capacitații de a evalua nivelul de gândire;
- Formarea la preadolescenți a motivației pentru dezvoltarea nivelului propriu de gândire.
Ședința nr.1
Scopul:de a îmbunătăți capacitatea de operare cu noțiunile obiectivele concrete la vârsta școlara medie.
Exercițiul nr.1:Căutarea asemănărilor.
Scopul:de a învăța elevi sa găsească momente comune intre cuvinte ce nu au legătură logica intre ele
Materiale:îmbinări a câte doua cuvinte:
- Casa - corabie
- Foarfece-masa
- Mașina-hotel
- Ac-roate
- Balon - țigara
Desfășurarea:se propune elevilor de vârsta școlara medie sa găsească cit mai multe caracteristici comune intre cuvinte. Răspunsurile pot fi standarde (de ex. Casa si corabia sunt construite de om,sunt neînsuflețite) neobișnuite imprevizibile. Îndeosebi sunt apreciate răspunsurile neordinare care ar permite observarea acestor obiecte din puncte de vedere noi.
Exercițiul 2:”Formularea unei ghicitori”
Scopul:formularea capacitații de a opera repede si clar cu caracteristicile diferite ale obiectelor ,de a le evidenția ,de a le compara si combina.
Materiale:cuvintele cu care se va opera :casa, covor, mar, cabinet,carte,urs.
Desfășurarea:se propune o discuție asupra cuvântului-cheie răspunzând la întrebările:
- Cu ce se aseamănă acest obiect?
- Prin ce se deosebește obiectul respectiv de cel cu care s-a făcut asemănător?
Se stabilește a câte 2 variante de răspuns după care urmează fixarea ghicitorii în felul următor:se colaborează răspunsurile la prima și la cea de a doua întrebare.
Ședința nr.2
Scopul:de a cerceta si dezvolta la copii capacitatea de a înțelege sensul indirect al textului aspectul subînțeles al acestuia.
Exercițiul 1:”Lunile anului”
Scopul:de a forma capacitatea de depistare a sensului unui cuvânt.
Material:denumirile populare ale lunilor anului.
Desfășurarea: se prezintă haotic denumirile populare ale lunilor anului . Copiii trebuie sa-l expună în 1-2 fraze și să-i dea denumire.
Exercițiul nr2:
Aflarea ideii principale din proverb
Scopul:cercetarea nivelul dezvoltării gândirii abstracte si a capacității de orientare a ei diferențierea judecăților.
Material:un set de proverb.
Desfășurarea: subiectului i se citește câteva proverb si i se propune sa explice sensul acestora. Apoi se întemeiază o discuție pe baza lor se desprind cuvintele și se încearcă de a reformula proverbul printr-o propoziție cu sens direct.
Ședința nr3:
Scopul:dezvoltarea la preadolescenți a capacitate de a evalua nivelul de gândire.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Program de dezvoltare a gandirii la elevii de varsta scolara medie.docx