Extras din proiect
Stiluri didactice
Stilul didactic – de predare este un mod tipologic sau caracteristic de comportare, este exprimarea personalizării predării, a subectivizării predării în cazurile individuale. Stilul este o constantă comportamentală
A. După nivelul de analiză pedagogică ştiinţifică
individual
grupal
generalizat
Stilul individual este cel oferit de personalitatea profesorului, de particularităţile sale individuale.
Stilul grupal subsumează caracteristici comune ale unei categorii de profesori, ex.: exigenţi / lejeri, obiectivi / subiectivi, competenţi / incompetenţi, etc.
Stilul generalizat sau tipizat este comportamentul marcat de atitudini generale, ex.: autoritar, democratic, laissez
B. După poziţia partenerilor în instruire – predare:
centrat pe profesor
centrat pe student
Interactiv
Stilul centrat pe profesor – se evidenţiază rolul preponderent al activităţii de predare, impunerea modului de organizare a instruirii, a evaluării.
Stilul centrat pe student – profesorul organizează şi îndrumă învăţarea individuală şi pe grupe, oferă material elaborat de învăţare (fişe, moduli).
Stilul interactiv – se îmbină funcţiile de predare / transmiterea de cunoştinţe, isntrucţiuni, formarea priceperilor şi deprinderilor cu stimularea îndrumării activităţii independente a studenţilor. Se favorizează comunicarea grup-profesor, student-student, student-grup.
C. După disponibilitatea şi capacitatea de
comunicare:
comunicativ-deschis
rezervat / reticent / cenzurat
necomunicativ
Stilul comunicativ-deschis – se transmit cunoştinţe şi atitudini prin cuvînt, gest, mimică, pantomimă. Firea prietenoasă îi permite profesorului să se apropie de student şi să fie pe placul lui.
Stilul rezervat / reticent / cenzurat – sunt constante autocontrolul şi autocenzura. Lipsesc atitudinile epatante, spectaculoase ale comunicării.
Stilul necomunicativ – stilul monologat al predării, distant, detaşat.
D. După modul de adresare în comunicare:
direct
indirect
Stilul direct – aparţine celor ce urmăresc modul de receptare a cunoştinţelor, atitudinilor de către studenţi, se sesizează efectele comunicării – participarea, intervenţia elevilor. Comunicarea verbală este însoţită de gest, mimăc: faptele prezentate sunt comentate, se cer opiniile elevilor.
Stilul indirect – tip comunicativ care-şi urmăreşte strict propria logică, indiferent de participarea studenţilor. Nu se solicită opiniile studenţilor.
E. După structura personalităţii didactice
informaţional
formativ-educativ
Stilul informaţional – predomină volumul informaţional, retrospectiva istorică; sunt frecvente detaliile, abordările enciclopedice, erudite; predomină comunicarea cunoştinţelor.
Stilul formativ-educativ – predomină atitudinea persuasivă, de îndrumare a învăţărioi, de creare a climatului de colaborare
Conținut arhivă zip
- Stiluri Didactice.ppt