Stiluri Didactice

Proiect
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: ppt
Pagini : 61 în total
Mărime: 268.66KB (arhivat)
Publicat de: Florea-Emanuil Luca
Puncte necesare: 8

Extras din proiect

Stiluri didactice

Stilul didactic – de predare este un mod tipologic sau caracteristic de comportare, este exprimarea personalizării predării, a subectivizării predării în cazurile individuale. Stilul este o constantă comportamentală

A. După nivelul de analiză pedagogică ştiinţifică

individual

grupal

generalizat

Stilul individual este cel oferit de personalitatea profesorului, de particularităţile sale individuale.

Stilul grupal subsumează caracteristici comune ale unei categorii de profesori, ex.: exigenţi / lejeri, obiectivi / subiectivi, competenţi / incompetenţi, etc.

Stilul generalizat sau tipizat este comportamentul marcat de atitudini generale, ex.: autoritar, democratic, laissez

B. După poziţia partenerilor în instruire – predare:

centrat pe profesor

centrat pe student

Interactiv

Stilul centrat pe profesor – se evidenţiază rolul preponderent al activităţii de predare, impunerea modului de organizare a instruirii, a evaluării.

Stilul centrat pe student – profesorul organizează şi îndrumă învăţarea individuală şi pe grupe, oferă material elaborat de învăţare (fişe, moduli).

Stilul interactiv – se îmbină funcţiile de predare / transmiterea de cunoştinţe, isntrucţiuni, formarea priceperilor şi deprinderilor cu stimularea îndrumării activităţii independente a studenţilor. Se favorizează comunicarea grup-profesor, student-student, student-grup.

C. După disponibilitatea şi capacitatea de

comunicare:

comunicativ-deschis

rezervat / reticent / cenzurat

necomunicativ

Stilul comunicativ-deschis – se transmit cunoştinţe şi atitudini prin cuvînt, gest, mimică, pantomimă. Firea prietenoasă îi permite profesorului să se apropie de student şi să fie pe placul lui.

Stilul rezervat / reticent / cenzurat – sunt constante autocontrolul şi autocenzura. Lipsesc atitudinile epatante, spectaculoase ale comunicării.

Stilul necomunicativ – stilul monologat al predării, distant, detaşat.

D. După modul de adresare în comunicare:

direct

indirect

Stilul direct – aparţine celor ce urmăresc modul de receptare a cunoştinţelor, atitudinilor de către studenţi, se sesizează efectele comunicării – participarea, intervenţia elevilor. Comunicarea verbală este însoţită de gest, mimăc: faptele prezentate sunt comentate, se cer opiniile elevilor.

Stilul indirect – tip comunicativ care-şi urmăreşte strict propria logică, indiferent de participarea studenţilor. Nu se solicită opiniile studenţilor.

E. După structura personalităţii didactice

informaţional

formativ-educativ

Stilul informaţional – predomină volumul informaţional, retrospectiva istorică; sunt frecvente detaliile, abordările enciclopedice, erudite; predomină comunicarea cunoştinţelor.

Stilul formativ-educativ – predomină atitudinea persuasivă, de îndrumare a învăţărioi, de creare a climatului de colaborare

Conținut arhivă zip

  • Stiluri Didactice.ppt

Alții au mai descărcat și

Profesorul Ideal - O Abordare Interdisciplinară

ARGUMENT Modul de transmitere a informaţiei şi, în mod deosebit, formatorii, care asigură circulaţia ei, constituie pilonii esenţiali ai...

Portofoliu de Evaluare Finală

I. PSIHOLOGIA EDUCAȚIEI 1. Obiectul și importanța psihologiei școlare Psihologia este știința care acordă o atenție deosebită descrierii și...

Determinarea stilului de comunicare la studenții fizicieni

1. Comunicarea: Abordari conceptuale. Ce este comunicarea? Iata o intrebare la care au incercat sa raspunda toti autorii literaturii de...

Stiluri de învățare și stiluri de predare

Cap.1. Stiluri de invatare 1.1.Conceptul de invatare Multitudinea tipurilor, formelor si nivelurilor invatarii reflecta complexitatea acestei...

Dificultăți ale învățării școlare în învățământul primar

DELIMITĂRI CONCEPTUALE 1. Învăţarea şcolară – ca formă a activităţii umane. Învăţarea este o ”transformare de comportament pe baza unei...

Predarea și Autoritatea

Atât literatura de specialitate, cât și practica de zi cu zi a profesorilor pentru învățământul primar sunt motivate, în ultimă intanță, de dorința...

Abordarea contemporană a învățării

Învăţarea a fost abordata de-a lungul timpului din diverse perspective, explicată şi definită în variate modalităţi încât deseori apar dubii cu...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Te-ar putea interesa și

Relațiile profesor-student în cadrul curriculum-ului universitar

INTRODUCERE Locurile şi rolurile statornicite prin tradiţie împart comunitatea şcolară în două tabere: cadrele didactice şi elevii/studenţii....

Determinarea Stilului de Comunicare la Cadrele Didactice

Introducere Actualitatea şi importanţa temei studiate. Comunicarea, în general, reprezintă o cheie a succesului în aproape toate aspectele vieţii...

Mozaicul ca metodă didactică interactivă, centrată pe elev

ARGUMENT “ Visez o şcoală în care să nu se predea, la drept vorbind, nimic. Să trăieşti liniştit şi cuviincios, într-o margine de cetate, iar...

Stiluri și strategii de intervenție ale cadrului didactic în situații de criză educatională

Criza poate fi definită ca un eveniment sau un complex de evenimente inopinate, neașteptate dar și neplanificate, generatoare de periculozitate...

Personalitatea Profesorului

In viaţa de zi cu zi de multe ori sunt folositi termenii de persoana şi personalitate, sensul comun al acestuia din urma fiind o Insusire sau...

Predarea și Autoritatea

Atât literatura de specialitate, cât și practica de zi cu zi a profesorilor pentru învățământul primar sunt motivate, în ultimă intanță, de dorința...

Managemetul Clasei de Elevi

I.CONCEPTUL DE MANAGEMENT Etimologia termenului de management (Cf.E. Joiţa 2000) provenită din...

Managementul Clasei de Elevi

Disciplina Managementul clasei de elevi (MCE) face parte din programul de pregătire a personalului didactic şi vizează cunoaşterea conceptelor de...

Ai nevoie de altceva?