Stresul la Cadrele Didactice

Cuprins proiect Cum descarc?

INTRODUCERE 2
CAPITOLUL I CONCEPTUL DE STRES. DELIMITARI CONCEPTUALE 4
1.1 Definirea conceptului - stres 4
1.2 Surse ale stresului si factorii stresori 7
1.3 Clasificarea stresului si tipuri de stres 12
1.4 Stadiile stresului si caracteristici 15
1.5 Semne ale instalarii stresului 18
CAPITOLUL II
MANAGEMENTUL RELATIILOR DIN CADRUL ORGANIZATIEI SCOLARE 20
2.1 Management, conducere, administratie, leadership, delimitari conceptuale 20
2.2 Caracteristici generale si specifice ale managementului educational 25
2.3 Mobbingul ca predictor al comportamentului contraproductiv 28
2.4 Relatii si interactiuni educationale 32
CAPITOUL III STRESUL IN CADRUL ORGANIZATIEI EDUCATIONALE 39
3.1 Surse de stres in mediul scolar 39
3.2 Distresul emotional al cadrelor didactice 42
3.3 Efecte ale stresului in activitatea didactica 47
3.4 Confruntarea cu stresul si satisfactia in munca cadrelor didactice 49
3.5 Metode si tehici de consiliere in cazul stresului 52
CAPITOUL IV ANALIZA COMPARATIVA A STRESULUI LA CADRELE DIDACTICE SI INGINERI 57
4.1 Etapele cercetarii aplicative 57
4.2 Descrierea lotului de subiecti chestionati 58
4.3 Descrierea institutiilor unde s-a aplicat chestionarul 62
4.4 Instrumente de cercetare folosite - chestionarul 63
4.5 Analiza datelor si interpretarea rezultatelor 64
4.6 Concluzii 74
4.7 Recomandari, strategii si metode de combatere a stresului 77
BIBLIOGRAFIE 80
ANEXE - CHESTIONAR- "CAT SUNTETI DE STRESAT" (T.Hindle, 2001) 82


Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Profesiunea de cadru didactic (educator, profesor) este complexa si nobila prin misiunea pe care o are de indeplinit: formarea unei personalitati autonome integrabile social, cu capacitati de gandire critica si creativa, cu un profil moral autentic si cu o inalta profesionalitate. Iata ce considera unii autori din domeniu, in legatura cu aceasta profesie:
- ,, nici o profesiune nu cere atata competenta posesorului ei, daruire si umanism ca cea de educator pentru ca in nici una nu se lucreaza cu un material mai pretios, mai complicat si mai sensibil decat este omul in devenire ancorat in prezent, intrezarind viitorul si sondand dimensiunile posibile ale personalitatii, educatorul instruieste, educa, indeamna, cultiva si organizeza, corecteza, perfectioneza si evalueaza neincetat procesul formarii si desavarsirii calitatilor necesare omului de maine."(Salade D., Educatie si personalitate, 1995, p.188- 190);
- ,, a fi educator nu inseamna a exercita o meserie, inseamna a indeplini o misiune, a face un apostolat" (Mialaret G., Introducere in pedagogie, 1981, p.105);
- ,, Meseria de profesor este o mare si frumoasa profesiune, care nu seamana cu nici o alta, o meserie care nu se paraseste seara odata cu hainele de lucru. O meserie aspra si placuta, umila si mandra, exigenta si libera, o meserie in care mediocritatea nu este permisa, unde pregatirea exceptionala este abia satisfacatoare, o meserie care epuizeaza si invioreaza, care disperseaza si exalta, o meserie in care a sti nu inseamna nimic fara emotie, in care dragostea este sterila fara forta spirituala, o meserie cand apasatoare, cand implacabila, ingrata si plina de farmec." (Salade D., Educatie si personalitate, 1995, p.135).
Importanta sociala a profesiunii, rezulta din responsabilitatea si din rolul hotarator pe care il are cadrul didactic in transformarea profunda a personalitatii, in dezvoltarea substantei intelectuale, fizice si socio-morale a individului.
In ciuda aspectelor metaforice prezentate, meseria de cadru didactic ramane o profesie cu un grad ridicat de stres. Stresul este o problema sociala majora si in crestere. Majoritatea cadrelor didactice considera la un moment dat ca serviciul ii solicita mai mult decat pot suporta si pentru unii aceasta poate deveni o problema cronica. Presiunea de a avea atat de multi elevi prin preajma, atat de multe de ,,scos la capat" pe parcursul unui an si rutina implacabila a lectiilor, reprezinta un soc, din care, de obicei, cadrele didactice tineri nu-si mai pot reveni. Multe cadre didactice declara ca disciplina reprezinta o sursa majora de stres, ceea ce nu este surprinzator, din moment ce sentimentul ca situatia a scapat de sub control este foarte frustrant si poate provoca anxietate. In plus, brusca schimbare in educatie le face pe multe cadre didactice, care initial nu aveau probleme, sa simta ca nu au nici timpul si nici rezistenta necesare pentru a face fata atator cereri.
Uneori, celor aflati sub stres li se pare ca singura modalitate de a rezista stresului este sa-l eviti. Totusi, aceasta nu este singura sau cea mai buna solutie si s-ar putea sa nu poata fi mereu practica. Viata ne cere uneori sa facem lucruri care nici nu pot si nici nu trebuie evitate. Presiunile la locul de munca, dificultatile in relatiile cu oamenii, pierderea unor lucruri sau persoane dragi sunt experiente pe care toti le traim. De multe ori este posibil pentru noi sa intelegem sa le facem fata si sa le abordam intr-o maniera care sa ne ajute sa ne maturizam, sa ne schimbam si sa realizam ca suntem mai puternici decat am fi crezut.
Cateodata, stresul nu vine neaparat de la evenimentul sau stresul exterior ci de la interpretarea pe care noi i-o dam si care ne face sa ne simtim sub presiune. Stresul poate fi, in parte, controlat, antrenandu-ne sa facem asta. 
De cele mai multe ori stresul este privit prin prisma laturii sale negative, iar notiunea de stres profesional este definita ca mod de a reactiona emotional, cognitiv, comportamental si psihologic la elementele nocive din continutul activitatii, din modul de organizare a activitatii sau din mediul de munca. 
Stresul apare ca efect al epuizarii mecanismelor de adaptare ale individului la cerintele mediului profesional sau, atunci cand cerintele activitatii profesionale sunt mai mari decat posibilitatea individului de a le indeplini sau de a le controla. Altfel spus apare o nepotrivire intre individ si activitatea sa. 
Dificultatea esentiala a conceptului deriva din aceea ca accentul cade pe ansamblul reactiei organismului, pe intrepatrunderea reactiilor din sfere diferite precum si pe un amalgam de cauze care interrelationeaza cu pondere diferita in producerea efectului si pentru a complica lucrurile a caror influenta variaza in timp. 
De aceea in cercetarea de fata incercam sa stabilim nivelul stresului esantionului (cadre didactice - educatori, profesori si ingineri), dar si acele cauze, variabile care genereaza stresul profesional.


Fisiere in arhiva (1):

  • Stresul la Cadrele Didactice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 7 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!