Cultul Creștin

Proiect
7/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 4636
Mărime: 32.47KB (arhivat)
Publicat de: Stefanel G.
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Gh. Stefanel

Extras din proiect

PRELIMINARII

Dumnezeu este Creatorul şi Proniatorul nostru, al oamenilor şi al lumii întregi, adică El ne-a făcut şi ne poartă de grijă. Pentru aceasta suntem datori să-L cinstim şi să ne supunem sfintei Lui voinţe. Actul sau actele prin care ne arătăm iubirea, cinstea şi supunerea ce datorăm lui Dumnezeu se numesc cu un cuvânt sau termen consacrat cultul divin.

Cuvântul cult este de origine latinească şi derivă de la formă de supin (cultum) averbului colo,-ere, care însemnează: a cultiva, a îngriji, a respecta, a adora.

Cultul înseamnă, în general, orice formă sau act religios, menit să pună pe om în legătură cu Dumnezeu, iar pe de alta mijlocind sfinţirea omului sau împărtăşirea harului dumnezeiesc. El este o manifestare externă a religiozităţii omeneşti. Cultul ar putea fi definit: omul în căutarea lui Dumnezeu în timp ce Revelaţia poate fi definită ca Dumnezeu în căutare.

Parafrazând pe părintele Liviu Stan, cultul este parte integrantă a Tradiţiei, el a fiinţat împreună cu cateheza apostolică, înainte de aşternerea în scris a scrierilor Noului Testament. Tainicul experiat în sânul comunităţii bisericeşti este cel care a determinat şi organizarea instituţională şi socială a Bisericii. Cultul a fost astfel, mediu de împărtăşire a harului, formă de exprimare şi păstrare a adevărului revelat, dar şi nucleul spiritual care a dus la închegarea şi organizarea comunităţilor în Biserica primară. Pe de o parte, cultul a fost etalonul prin care s-a măsurat atât fidelitatea faţă de adevărurile de credinţă ale Bisericii, cât şi faţă de rânduielile ei primare şi autentice de organizare socială şi juridică. În cult şi-au găsit izvorul, modelul şi forma de exprimare toate rânduielile de bază, sau toate principiile canonice fundamentale ale Bisericii, iar toate formele de organizare socială şi toate rânduielile legate de aceasta s-au dezvoltat simetric, în concordanţa cu rânduielile şi formele de cult.

Pe de altă parte, cultul a fost experiat ca întâlnirea cu Hristos în actele Sale mântuitoare, sub chipul văzut al materiei şi al actelor sensibile, care nu sunt nişte simple simboluri, separate de har, ocazionând doar lucrarea harului, ci ele sunt pline de putere dumnezeiască. Bipolaritatea văzut-nevăzut, creat-necreat, imanent-transcendent pe care s-a constituit cultul l-a făcut accesibil doar celor care se deschideau prin credinţă, după cum afirmă Leon cel Mare: „Pentru a putea fi părtaşi cu adevărat la sfinţenia Lui, Domnul nostru Iisus Hristos a limitat prezenţa lui fizică între ucenicii Săi, dar nu înainte de a împlini totul ce era necesar pentru propovăduirea Evangheliei şi pentru tainele Noului Legământ… apoi, S-a înălţat la cer şi a trimis pe Sfântul Duh în care şi prin care va fi cu noi până la sfârşitul veacurilor, sesizat fiind doar prin credinţă”.

Evlavia creştinului ortodox îşi găseşte satisfacţie deplină în cultul Bisericii dreptmăritoare. Acest cult, care are un profund caracter hristologic şi eclesiologic, este un dialog viu între Dumnezeu şi comunitate. Dumnezeu le vorbeşte credincioşilor prin Biserică şi li se dăruieşte prin Sfintele Taine. Între cultul ortodox şi dogmă este o legătură strânsă. Biserica are certitudinea că între credinţă şi trăire, între lex credendi şi lex orandi nu există despărţire, că ele se intercondiţionează reciproc, că doctrina este conformă cu Euharistia - încununarea cultului ortodox - şi că Euharistia confirmă doctrina.

Privit după latura subiectivă (omenească), cultul este o însuşire naturală sau oconsecinţă firească şi necesară a sentimentului religios. El este dat sau cuprins în însăşi noţiunea sau concepţia de religie. Deşi manifestarea cea mai cunoscută a cultului este rugăciunea, aceasta nu caracterizează şi nu defineşte complet cultul. Elementele constitutive al cultului sunt totalitatea sentimentelor, gesturilor, simbolurilor, actelor, formulelor şi rugăciunilor prin care omul încearcă să intre în relaţie cu divinitatea.

Sentimentul religios se traduce, deci, în primul rând, sub forma conştiinţei pe care o avem despre majestatea, atotputernicia şi infinită superioritate şi perfecţiune a lui Dumnezeu. Din această conştiinţă decurge în chip natural o atitudine de subordonare a noastră faţă de Fiinţa supremă, care se traduce, implicit, în forme de cinstire, de adorare. Aceasta este originea şi germenele, fiinţa cultului.

Cultul înseamnă, în general, orice formă sau act religios, menit să pună pe om în legătură cu Dumnezeu, exprimând, pe de o parte, cinstirea sau respentul faţă de Dumnezeu, iar pe de altă parte mijlocind sfinţirea omului sau împărtăşirea harului dumnezeiesc.

Însă, cultul nu e numai o laudă a credincioşilor adresată unui Dumnezeu ce se ţine la distanţă de ei şi e ascuns într-o înălţime neapropiată, ci un dialog real între ei şi Dumnezeu, credincioşii adresându-i rugăciunea şi Dumnezeu care e simţit prezent şi lucrător, răspunzând cu mângâierile, întăririle, cu împlinirile efective ale celor cerule de ei. Ei nu cântă numai psalmi de cuprins general, de preamărire comună a lui Dumnezeu, ci se roagă pentru împlinirea trebuinţelor concrete şi proprii ale lor şi ale celor împreună prezenţi în biserică sau şi ale celor absenţi dar apropiaţi lor.

Preview document

Cultul Creștin - Pagina 1
Cultul Creștin - Pagina 2
Cultul Creștin - Pagina 3
Cultul Creștin - Pagina 4
Cultul Creștin - Pagina 5
Cultul Creștin - Pagina 6
Cultul Creștin - Pagina 7
Cultul Creștin - Pagina 8
Cultul Creștin - Pagina 9
Cultul Creștin - Pagina 10
Cultul Creștin - Pagina 11
Cultul Creștin - Pagina 12
Cultul Creștin - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Cultul Crestin.docx

Alții au mai descărcat și

Preotul în Calitatea de Liturghisitor

I. Introducere Educatia clerului crestin sunt in dependenta de misiunea inalta si divina pe care preotul Bisericii lui Hristos o are de...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Mănăstirea Putna

Asezata la 72 de kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei, Manastirea Putna, prima si cea mai importanta ctitorie a Binecredinciosului Voievod...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Sinoadele Conciliariste

Scurt Istoric Sinodul de la Pisa a fost convocat la 25 martie 1409, pentru curmarea marei schisme papale, dar în loc s-o aplaneze a lărgit-o. La 5...

Nașterea Bisericii Creștine Române

Crestinismul este a doua mare religie monoteista a lumii, intemeiata pe invatatura, persoana si viata lui Iisus, numit si Mesia (Mantuitorul) in...

Mănăstirea Cetățuia

Ctitorul Manastirii CETATUIA este domnul Gheorghe Duca. Zidirea s-a inceput in anul 1669 si s-a finalizat in 1672. Inscriptia in limba greaca,...

Te-ar putea interesa și

Sfânta Liturghie - Taina Comuniunii

INTRODUCERE Prin Sfânta Liturghie se realizează cea mai vie legătură duhovnicească a Domnului Iisus Hristos cu Biserica Sa, cea mai bogată...

Toleranță și Intoleranță Religioasă în România Actuală

Introducere Religia joacă azi un rol important, iar una din caracteristicile interesante o constituie procesul de religificare a conflictului....

Statutul Juridic al Cultelor în Perioada Comunistă

CUVÂNT INTRODUCTIV Anul 1945 marchează începutul unei noi perioade în istoria poporului român. Timp de aproape jumătate de secol, la conducerea...

Studiu Comparativ Asupra Doctrinei Bisericii din Diferite Perspective Creștine

Introducere Mişcarea ecumenică din secolul al XX-lea, situează abordarea domeniului Biserică pe o poziţie privilegiată. Luând-o de bună până acum,...

Aspectul religios - moral al cultului divin ortodox

Introducere Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Teologie

INTRODUCERE ,,Cultura antică s-a dovedit îndestul de elastică pentru a accepta o ,,transfigurare’’ interioară… Creştinii au dovedit că a fost...

Manifestări Superstițioase

INTRODUCERE 1. Frica omului căzut în păcat, faţă de natura înconjurătoare. După căderea omului în păcat au urmat o serie de consecinţe nefaste...

Configurația confesională, etnică și culturală a creștinilor din România

Introducere Am ales această temă, deoarece este o temă cu rezonanţă mare, care ar putea trezi la viaţă dorinţa de afirmare a ortodoxismului faţă...

Ai nevoie de altceva?