Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 39 în total
Cuvinte : 17407
Mărime: 75.52KB (arhivat)
Publicat de: Daniel F.
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Farcas Daniel

Cuprins

  1. CUPRINS 1
  2. I. ÎNTRUPAREA FIULUI LUI DUMNEZEU ŞI RELAŢIA LUI CU ISTORIA ŞI COSMOSUL 2
  3. A. REVELAREA TATĂLUI PRIN FIUL 4
  4. B. FIUL – CHIPUL TATĂLUI ŞI STRĂLUCIREA SLAVEI LUI 9
  5. A. DEMNITATEA FIULUI DE CREATOR ŞI STĂPÂN AL CREAŢIEI 18
  6. B. IISUS HRISTOS – DUMNEZEU ADEVĂRAT ŞI OM ADEVĂRAT – PREMISĂ A ARHIERIEI SALE 23
  7. II. IISUS HRISTOS – ARHIEREU VEŞNIC 27
  8. HRISTOS ŞI MELCHISEDEC – PROTOTIPUL ARHIERIEI VEŞNICE 27
  9. BIBLIOGRAFIE 36

Extras din proiect

I. ÎNTRUPAREA FIULUI LUI DUMNEZEU ŞI RELAŢIA LUI CU ISTORIA ŞI COSMOSUL

Epistola către Evrei începe cu un Prolog (1, 1 – 4), de o inegalabilă factură teologică şi stilistică, al cărui conţinut defineşte, cât se poate de clar, poziţia actuală a Fiului lui Dumnezeu, oferind în numai opt propoziţii, Persoanei şi misiunii lui Iisus Hristos, ca Fiu, o prezentare, care prin bogăţia să teologică, exegetică ocupă un loc unic în Noul Testament

Ca Fiu şi expresie absolută a fiinţei Tatălui (1, 3) aşa cum e prezentat în prolog, Iisus Hristos este Revelaţia prin excelenţă; El este superior profeţilor şi îngerilor precum şi lui Moise, care au fost numai intermediari ai Revelaţiei şi ai Legii dată de Dumnezeu poporului Său (1,1 – 4,13). Ca Dumnezeu – Om, El e Preot fără pată şi desăvârşit, compătimitor şi credincios, a Cărui jertfă are o valoare infinit mai mare decât toate cele săvârşite împreună, odinioară, în cadrul cultului vechi, de preoţii seminţiei lui Levi (4,14 – 10,18). Astfel, Noul Legământ este Cuvântul lui Dumnezeu transmis direct prin Fiul, superior întru toate celui vechi, care i se substituie.

Ideea dominată a prologului este marea dramă a istoriei revelaţiei şi a mântuirii, în centrul căreia se găseşte Persoana lui Iisus Hristos : El se află în relaţii transcendente cu Dumnezeu Tatăl, participă la crearea lumii, ocupă un loc privilegiat şi definitiv în revelaţie, curăţind, prin jertfa Sa, omenirea de păcate, mântuind-o

Aceste multiple aspecte ale fiinţei Fiului şi diversele faze rolului Său cosmic şi istoric, ar putea fi grupate în trei idei principale. Atât în raport cu oamenii, cât şi cu Dumnezeu, Hristos Se reprezintă: 1. – cu atributele unui profet, vorbind în numele lui Dumnezeu: 2. - a unui împărat ceresc, Care şade de-a dreapta Tatălui şi 3. – cu ale unui preot, care săvârşeşte lucrarea sacerdotală prin excelenţă: iertarea sau ştergerea păcatelor omenirii.

Faptul că autorul începe epistola cu un Prolog, care are în centru Persoana lui Iisus Hristos, în calitatea să de Dumnezeu adevărat, reliefată prin atributele definitorii ale fiinţei dumnezeirii Tatălui, nu este deloc întâmplător. Ţinta să era a prezenta lucrarea mântuitoare a lui Iisus Hristos în calitatea să de Arhiereu şi efectul ei asupra omenirii, nu numai sub aspectul său temporar, cât mai ales sub aspectul ei veşnic, netrecător, adică de a-L prezenta pe Iisus Hristos, nu numai Arhiereu pământesc, cât mai ales Arhiereu Mare ceresc, veşnic, mijlocind pururi pentru noi, continuând slujirea să arhierească la altarul cel ceresc, veşnic.

Acest lucru nu-l putea realiza autorul decât arătând de la început că cel ce urma a se jertfi pentru noi nu era un simplu arhiereu pământesc, asemănător arhiereilor Legii vechi, ci era în primul rând un Mesia – Arhiereu, superior oricărei creaturi, de aici decurgând efectul veşnic al slujirii Sale arhiereşti unice

În acest mod creează autorul baza viitoarei sale expuneri despre Iisus Hristos Arhiereu Mare veşnic, slujirea să şi unicitatea jertfei Sale. Acesta e şi motivul pentru care s-a acordat în lucrarea Prologului, o atenţie deosebită.

1. REVELAREA TATĂLUI PRIN FIUL

Încă din primele versete se poate intui direcţia în care autorul îşi îndreaptă accentul temei sale. Afirmaţiile despre Dumnezeu (1,1) şi despre „vorbirea lui Dumnezeu (Tatăl) prin Fiul” (1, 2), sunt polarizate treptat spre accentuarea „Fiului”, trecându-se astfel de la teologie, chiar din primele versete spre hristologie şi, potrivit cu aceasta, interesul îndreptându-se, înainte de toate, spre „titlurile Fiului”, începând cu (cel de) (Fiul) (1,2) Succesiunea de exprimări în părţi de propoziţie relative şi participiale, în versetele 1,2 b – 4, nu reprezintă nimic altceva, decât un comentariu asupra titlului din versetul 1,2 a. În acest verset se comentează şi se precizează semnificaţia faptului vorbirii lui Dumnezeu „prin Fiul” eshatologic – definitiv o dată pentru totdeauna. Astfel, chiar în versetul 1,3 al Exordiului Epistolei este exprimată tema fundamentală, privită dintr-un unghi hristologic-soteriologic, şi care urmează a fi dezvoltată în amănunt în partea centrală a epistolei (8,1 – 10,18).

Preview document

Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 1
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 2
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 3
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 4
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 5
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 6
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 7
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 8
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 9
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 10
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 11
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 12
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 13
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 14
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 15
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 16
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 17
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 18
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 19
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 20
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 21
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 22
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 23
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 24
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 25
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 26
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 27
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 28
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 29
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 30
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 31
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 32
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 33
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 34
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 35
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 36
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 37
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 38
Iisus Hristos ca arhiereu după Sfânta Scriptură - Pagina 39

Conținut arhivă zip

  • Iisus Hristos ca Arhiereu Dupa Sfanta Scriptura.doc

Alții au mai descărcat și

Educația copiilor la Sfântul Ioan Gură de Aur

Introducere Prin lucrarea de faţă “Educaţia copiilor la Sfântul Ioan Gură de Aur” am urmărit aprofundarea cunoştinţelor despre Sfântului Ioan Gură...

Agape În Epistolele Captivității

PREFAŢĂ „O, Iubire care ne îndumnezeieşti, Tu eşti Dumnezeu! “ (Sf. Simeon Noul Teolog) Creaţia întreagă, în toată complexitatea ei, există prin...

Jertfa Mântuitorului pe Cruce și Actualizarea Ei în Jertfa Euharistică

INTRODUCERE Trăim într-o societate în care preocupările faţă de lucrurile materiale şi trecătoare sunt prioritare, într-o lume pe care cu mândrie...

Faptele bune în lumina predici de pe munte

INTRODUCERE Conceptul de desăvârşire este reliefat cel mai bine în Sfintele Evanghelii în cadrul Predicii de pe Munte: prima sorbitură a esenţei...

Maica Domnului în Doctrina Catolică

INTRODUCERE Importanţa tematicii Este propriu Ortodoxiei sǎ nu o prezinte pe Maica Domnului niciodatǎ separatǎ de Hristos, cum se întâmplǎ în...

Preoția După Rânduiala lui Melchisedec în Tâlcuirile Sfinților Părinți

INTRODUCERE Apostolii, ca şi preoţii asociaţi lor, preiau misiunea pe care Iisus şi-a asumat-o când a zis: "Duhul Domnului este peste Mine, pentru...

Iisus Hristos - Fiul Lui Dumnezeu și Fiul Omului

INTRODUCERE: Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Postul în lumina predicii de pe munte

INTRODUCERE Asupra originii postului părerile sunt împărțite. Cei mai mulți îl leagă de cultul morților din vechime. Astfel, după unii, postul își...

Te-ar putea interesa și

Mântuitorul Iisus Hristos învățătorul nostru suprem

INTRODUCERE Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Reînființarea Mitropoliei Transilvaniei - Mitropolitul Andrei Șaguna

INTRODUCERE Divizarea lumii transilvane în 1701 a generat o seama de probleme ce se vor alătura celor deja existente aici. Din acest motiv nu vor...

Faptele bune în lumina predici de pe munte

INTRODUCERE Conceptul de desăvârşire este reliefat cel mai bine în Sfintele Evanghelii în cadrul Predicii de pe Munte: prima sorbitură a esenţei...

Biserica și preoția, din punct de vedere ortodox

Introducere Legătura firească, naturală dintre slujire și preoție, așa cum este arătată în cuvântul revelat al Sfintei Scripturi, este importantă...

Preoția După Rânduiala lui Melchisedec în Tâlcuirile Sfinților Părinți

INTRODUCERE Apostolii, ca şi preoţii asociaţi lor, preiau misiunea pe care Iisus şi-a asumat-o când a zis: "Duhul Domnului este peste Mine, pentru...

Mesianismul

INTRODUCERE Ideea mesianică ia naştere odată cu începutul neamului omenesc. Ceea ce a provocat doctrina despre reformatorul sufletului omenesc a...

Iisus Hristos - Fiul Lui Dumnezeu și Fiul Omului

INTRODUCERE: Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Legea cea nouă a Noului Testament

INTRODUCERE Vechiul Testament a fost folosit și cinstit de creștini pentru că Însuși Mântuitorul Iisus Hristos a respectat Legea cea Veche și i-a...

Ai nevoie de altceva?