SA nu Ucizi

Proiect
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 83 în total
Cuvinte : 23833
Mărime: 85.19KB (arhivat)
Publicat de: Valter Kiss
Puncte necesare: 9
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Ioan Dura

Cuprins

  1. - Introducerea
  2. A. „Să nu ucizi"
  3. a) Legi şi tratate
  4. b) Lege şi înţelepciune clasică
  5. c) Lege şi alianţă
  6. d) Lege şi coduri
  7. e) DECALOGUL
  8. f) „Să nu ucizi"
  9. g) Facerea capitolul XXII
  10. B. O supunere iubitoare
  11. 1. Condiţii prealabile
  12. 2. Corelaţia Concluzii Bibliografia

Extras din proiect

- Introducere-

A. SĂ NU UCIZI

Originea Legii în Israel este foarte discutată. Există evident o preistorie a primei ei dezvoltări pe care o descrie Rolf Knierim; „Formulând legile şi adunându-le în corpora scrise, comunitatea pare să se fi înţeles [...] să accepte legea ca bază viitoare pentru tribunale şi să nu se mai bizuie pe transmiterea continuă a hotărârilor de către tribunale [...]. Ea devine? O comunitate ce ordonă legal, o comunitate bazată pe lege în loc să fie, sau pe lângă faptul că este, o comunitate bazată numai pe hotărâri legale cutumiare".1

În principiu, comunitatea are o autoritate absolută. Ea determină autoritatea absolută sau relativă a unui arbitraj sau a unei sentinţe, aceasta depinde de caz. Astfel, de pe acum, trebuie să afirmăm că legile numite cazuistice de către Albrecht Alt şi Martin Noth nu sunt pur relative, spre deosebire de alte legi numite apodictice sau absolute. Pur şi simplu, atenţia lor se îndreaptă spre un caz diferit.

Pentru a descoperi originile legii în Israel, se pare că există două căi. Una a devenit o via regedia, cu insistenţa ei pe noţiunea de alianţă şi de tratate. Însă Erhard Gerstenberger a sugerat, cu fermitate, o altă pistă: Legea şi-ar avea obârşia în înţelepciunea clanică. Este important să examinăm aceste două direcţii una după alta, fie şi foarte pe scurt.

a) LEGI şi tratate

Forma originală a tratatelor vine foarte probabil din Mesopotamia, deoarece hitiţii nesemitici - alţi candidaţi la crearea modelului tratatelor -folosesc termeni semitici ca rik.su (alianţă) şi mamilu (jurământ}, Primul tratat cunoscut este „Stela Vulturilor" (înainte de 2500) la Sumer. Al doilea este tratatul Naram-Sin (în jurul lui 2280) la Akkad. Aceste vechi tratate se prezintă sub două forme şi ţin de două tipuri. Tratatul se poate încheia între parteneri pe un picior de egalitate, de exemplu faimosul tratat dintre Hattusilis al III-lea şi Ramses al II-lea (în jurul anului 1280). Însă pactul este încheiat cel mai adesea între un suzeran şi un vasal.

Structura tratatului sumerian sau hitit se recunoaşte în textele biblice cu caracter de lege, însă adesea sub formă fragmentată. În Decalog, de exemplu, există doar trei din cele şase părţi normale. Celelalte trei sunt în altă parte (depunerea în chivotul legii în Ieşirea 25,16; lectura la intervale regulate în Deuteronom 31,10-13, cf. Ieşirea 24,7; apelul la martori în Deuteronom 4,26; 30,19; 32,1; blestemele şi binecuvântările în Levitic 26 şi Deuteronom 28). Putem, bineînţeles, explica absenţa unuia sau a mai multor elemente ale tratatului considerându-le ca implicite într-un anumit document israelit. De pildă, pentru Walter Beyerlin2, forma apodictică a Decalogului implică blesteme şi binecuvântări. Această afirmaţie are o foarte mare importanţă. Ea situează acel Sitz im Leben din Decalog în complexul sinaitic. În ciuda scepticismului unor savanţi germani care l-au precedat (în special Gerhard von Rad), şi care socoteau că există diferenţă sigură între tradiţiile din Ieşirea şi cele din Sinai, Beyerlin insistă asupra faptului că, pe baza structurii proprii a tratatului, ca şi a evidenţei desemnării comune a lui YHWH ca Dumnezeu în Ieşirea, Sinai şi Ieşirea nu pot fi despărţite. Ieşirea este recitarea narativă, iar ansamblul sinaitic dă expresie evenimentului în termeni de Alianţă. Se va compara acest punct de vedere cu opinia lui Walther Zimmerli 3, care declară că Legea este derivată din Legământ, proclamaţie pecetluită în celebrarea liturgică. Pe această bază, Profeţii şi-au construit predică. Dennis McCarthy crede, dimpotrivă, că interpretarea lui Zimmerii este prea unilaterală. El gândeşte, ca şi E. Gerstenberger, că tradiţiile familiale şi şcolare, şi nu numai exigenţele sacre, au avut şi ele un rol. McCarthy reacţionează şi împotriva poziţiei lui W. Beyerlin, potrivit căreia există elemente implicite în Decalog, deoarece, de fapt, în tratate nu există nici o urmă de elemente implicite! 4

Jon D. Levenson este şi el sensibil ia paralelele biblice ale tratatelor „hitite". El scrie: „Teologia Pentateuhului este profund influenţată de formularea tratatului suzeran-vă sal în Orientul Apropiat: YHWH obţine de la Israel] un legământ solemn de a respecta stipulaţiile pe care le impune el [...]. Aproape acelaşi model poate fi descoperit în literatura mitică, de exemplu fehiitna Elish [...]. Zeii primesc de bună voie şi cu plăcere domnia eroului salvator..."5

Pe deasupra, adaugă el, există o „ciudată dialectică între autonomie şi eteronomie" (p. 143), după modelul tratatului în care vasalul se angajează voluntar. Este adevărat că a nu participa ar fi o sinucidere. Nu există de fapt alternativă. Cu toate acestea, suzeranul trebuie să-i facă curte vasalului său (p. 144). Însă, tocmai „elementul de adulare leagă autonomia de eteronomie" (p. 144). În rezumat, „cei ce au obligaţie contractuală sunt, în mod firesc şi neapărat, chemaţi necontenit să adopte în mod liber această relaţie" (p. 148). Biblia subliniază „necesitatea de a exista o continuă renunţare la autonomie". Dar „nimeni nu poate realiza etero-nomia voinţei printr-un simplu act de voinţă; voinţa nu poate săvârşi propria sa nimicire". Pe de altă parte, cum spune Michael Wyschogrod, „un sclav care este cu totul aservit este un obiect neînsufleţit" 6.

Preview document

SA nu Ucizi - Pagina 1
SA nu Ucizi - Pagina 2
SA nu Ucizi - Pagina 3
SA nu Ucizi - Pagina 4
SA nu Ucizi - Pagina 5
SA nu Ucizi - Pagina 6
SA nu Ucizi - Pagina 7
SA nu Ucizi - Pagina 8
SA nu Ucizi - Pagina 9
SA nu Ucizi - Pagina 10
SA nu Ucizi - Pagina 11
SA nu Ucizi - Pagina 12
SA nu Ucizi - Pagina 13
SA nu Ucizi - Pagina 14
SA nu Ucizi - Pagina 15
SA nu Ucizi - Pagina 16
SA nu Ucizi - Pagina 17
SA nu Ucizi - Pagina 18
SA nu Ucizi - Pagina 19
SA nu Ucizi - Pagina 20
SA nu Ucizi - Pagina 21
SA nu Ucizi - Pagina 22
SA nu Ucizi - Pagina 23
SA nu Ucizi - Pagina 24
SA nu Ucizi - Pagina 25
SA nu Ucizi - Pagina 26
SA nu Ucizi - Pagina 27
SA nu Ucizi - Pagina 28
SA nu Ucizi - Pagina 29
SA nu Ucizi - Pagina 30
SA nu Ucizi - Pagina 31
SA nu Ucizi - Pagina 32
SA nu Ucizi - Pagina 33
SA nu Ucizi - Pagina 34
SA nu Ucizi - Pagina 35
SA nu Ucizi - Pagina 36
SA nu Ucizi - Pagina 37
SA nu Ucizi - Pagina 38
SA nu Ucizi - Pagina 39
SA nu Ucizi - Pagina 40
SA nu Ucizi - Pagina 41
SA nu Ucizi - Pagina 42
SA nu Ucizi - Pagina 43
SA nu Ucizi - Pagina 44
SA nu Ucizi - Pagina 45
SA nu Ucizi - Pagina 46
SA nu Ucizi - Pagina 47
SA nu Ucizi - Pagina 48
SA nu Ucizi - Pagina 49
SA nu Ucizi - Pagina 50
SA nu Ucizi - Pagina 51
SA nu Ucizi - Pagina 52
SA nu Ucizi - Pagina 53
SA nu Ucizi - Pagina 54
SA nu Ucizi - Pagina 55
SA nu Ucizi - Pagina 56
SA nu Ucizi - Pagina 57
SA nu Ucizi - Pagina 58
SA nu Ucizi - Pagina 59
SA nu Ucizi - Pagina 60
SA nu Ucizi - Pagina 61
SA nu Ucizi - Pagina 62
SA nu Ucizi - Pagina 63
SA nu Ucizi - Pagina 64
SA nu Ucizi - Pagina 65
SA nu Ucizi - Pagina 66
SA nu Ucizi - Pagina 67
SA nu Ucizi - Pagina 68
SA nu Ucizi - Pagina 69
SA nu Ucizi - Pagina 70
SA nu Ucizi - Pagina 71
SA nu Ucizi - Pagina 72
SA nu Ucizi - Pagina 73
SA nu Ucizi - Pagina 74
SA nu Ucizi - Pagina 75
SA nu Ucizi - Pagina 76
SA nu Ucizi - Pagina 77
SA nu Ucizi - Pagina 78
SA nu Ucizi - Pagina 79
SA nu Ucizi - Pagina 80
SA nu Ucizi - Pagina 81
SA nu Ucizi - Pagina 82
SA nu Ucizi - Pagina 83

Conținut arhivă zip

  • Sa nu Ucizi.doc

Alții au mai descărcat și

Epistola I către Corinteni

Introducere Cei doisprezece ucenici, pe care Domnul Iisus Hristos i-a ales apostoli şi vestitori ai săi, au aplicat asupra Bisericii începătoare...

Învățătura Bisericii despre Glossolalie sau Vorbirea în Limbi la Sectele Neoprotestante

INTRODUCERE 1. Limba – mijloc de comunicare umana Unul dintre principalele atribute ale omului, prezent în orice definitie a sa este acela de a...

Cina domnului la penticostali

- gr. Pentecoste = cincizeci, Cinzecimea, Pogorârea Sfântului Duh. - reprezintă o tradiţie pietistă, de origine protestantă, care învaţă că orice...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Mănăstirea Putna

Asezata la 72 de kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei, Manastirea Putna, prima si cea mai importanta ctitorie a Binecredinciosului Voievod...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Sinoadele Conciliariste

Scurt Istoric Sinodul de la Pisa a fost convocat la 25 martie 1409, pentru curmarea marei schisme papale, dar în loc s-o aplaneze a lărgit-o. La 5...

Nașterea Bisericii Creștine Române

Crestinismul este a doua mare religie monoteista a lumii, intemeiata pe invatatura, persoana si viata lui Iisus, numit si Mesia (Mantuitorul) in...

Te-ar putea interesa și

Noțiuni generale de drept penal. instituția infracțiunii

I. NOŢIUNI GENERALE DE DREPT PENAL. INSTITUŢIA INFRACŢIUNII 1.1. Definirea conceptului de drept penal Termenul „drept penal” este folosit pentru...

Primele Preocupări în Spațiul Românesc

CAPITOLUL I I.1. NOŢIUNI INTRODUCTIVE / CONSIDERAŢII GENERALE I.1.1. PRIMELE PREOCUPĂRI ÎN SPAŢIUL ROMÂNESC Romănia are un capital natural...

Etică managerială

1. Morala, etica, deontologie In teorie, dar si in practica intalnim adesea termenii de “etica”, “morala”,”deontologie”. Acestia au partial...

Eutanasia, între compansiune și crimă

I. Definiție și clasificare Eutanasia (din greacă, unde εὖ, eu înseamnă "bine", iar thanatos înseamna "moarte") este acțiunea prin care se...

Prezentarea unui caz de abatere etică și consecințele generate pentru firmă și societate

În contextul actual în care trăim auzim tot mai des cuvîntul etică, acest cuvînt devenind un lucru destul de prezent în viețile noastre, deoarece...

Drepturile Omului - Problemă Fundamentală a Gândirii politico-juridice a Sfârșitului de Mileniu

1.1 Scurt istoric privind apariţia şi afirmarea drepturilor omului Problema drepturilor omului rămâne alături de cea a păcii, ale cărei contururi...

Etica în Afaceri

CAP. 1 CONSIDERAȚII PRIVIND ETICA GENERALĂ ȘI ETICA ÎN AFACERI 1.1. TEORIA GENERALĂ A ETICII În literatura de specialitate, etica(termen provenit...

Introducere în filosofie - etica și politica în filosofia contemporană

Între noi.Încercare de a-l gândi pe celălalt Emmanuel Levinas Descoperirea drepturilor care sub numele de drepturile omului se adaugă condiţiei...

Ai nevoie de altceva?