Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur

Proiect
7/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 6936
Mărime: 30.06KB (arhivat)
Publicat de: Ion P.
Puncte necesare: 8

Extras din proiect

Sfântul Ioan Gură de Aur este, indiscutabil, unul din marii Părinţi ai primului mileniu creştin şi ai Bisericii creştine din totdeauna.

S-a născut în Antiohia, în perioada 344-354 (părerile unanime ale majorităţii specialiştilor plasează naşterea Sfântului Ioan Gură de Aur cel mai probabil în anul 354), rămâne orfan foarte de timpuriu, tatăl său moare curând după naşterea sa, beneficiază de grija, creşterea şi educaţia mamei sale, Antuza, o femeie foarte virtuoasă şi o mamă dedicată, fapt care-i aduce preţuirea şi admiraţia venită chiar din partea păgânilor, având în vedere originea sa, provenind dintr-o familie bogată, are posibilitatea să studieze la importante şcoli ale vremii, audiind mari maeştri de retorică, printre care şi pe faimosul retor Libanius, precum şi pe filosoful Andragaţiu. După ce îşi încheie educaţia retorică, tânărul Ioan se dedică aproape în totalitate ascezei şi studierii Sfintei Scripturi, maestru şi îndrumător fiindu-i printre alţii Diodor din Tars. Având în vedere mentalitatea întâlnită la unii tineri ai vremii potrivit căreia mijlocul cel mai potrivit de desăvârşire era considerată asceza, Ioan nu face excepţie din acest punct de vedere şi se dedică ascezei, dar în special după trecerea la cele veşnice a mamei sale, practicând viaţa eremitică în munţii din apropierea Antiohiei vreme de patru ani

În anul 381 episcopul Meletie al Antiohiei îl hirotoneşte diacon, iar cinci ani mai târziu, episcopul Flavian îl hirotoneşte preot, încredinţându-i-se sarcina de a se ocupa de catehizarea credincioşilor, devenind predicator al catedralei din Antiohia, responsabilitate pe care o îndeplineşte cu pricepere şi zel.

În anul 397, pentru renumele pe care îl câştigase este ales episcop al Constantinopolului, fiind hirotonit arhiereu pe 26 februarie 398 de către episcopul Teofil al Alexandriei.

În scaunul episcopal al Constantinopolului continuă ceea ce începuse, încă diacon fiind, la Antiohia, activitatea de scriitor şi predicator, iar pe de altă parte, se ridică împotriva abuzurilor şi nedreptăţilor de tot felul, necruţând nici pe cei de la curtea imperială, ceea ce îi atrage antipatia şi dispreţul acestora. Datorită zelului său întru cele duhovniceşti şi atitudinii sale care nu cunoştea compromisul în relaţiile cu curtea imperială, la care se adaugă intrigile duşmanilor săi, Sfântul Ioan Gură de Aur este exilat mai întâi în Armenia Mică, la Cucuz pe 20 iunie 404, iar trei ani mai târziu este trimis într-un al loc de exil, la Pityus, pe malul de răsărit al Mării Negre, însă în drum spre această localitate îşi află sfârşitul în localitatea Comana, în Pont, pe 14 septembrie 407 , ultimele sale cuvinte fiind „ slavă lui Dumnezeu pentru toate ”.

Opera Sfântului Ioan Gură de Aur este vastă, primele sale lucrări scrise fiind lucrări de apărare a vieţii monahale, îndreptate împotriva celor care criticau această formă de vieţuire. Înzestrat cu darul ales al cuvântului, s-a folosit de acesta ca de un instrument pentru manifestarea propriei sale gândiri. Genul care îl consacră pe Sfântul Ioan Gură de Aur este cel omiletic în care a fost un adevărat maestru, omilia slujindu-i în special pentru exegeza scripturistică în care se manifestă spiritul şcolii din Antiohia în care accentul cade mai mult pe „istoria”, decât pe „spiritul” textului scripturistic Alături de omiliile exegetice se remarcă de asemenea cele teologice, omiliile catehetice, cele morale şi cele liturgice, toate acestea precum şi angajarea sa social-morală, materializată în sensibilitatea şi disponibilitatea faţă de aproapele, au făcut din Ioan Gură de Aur oratorul creştin prin excelenţă, fiind considerat unul din Părinţii marcanţi ai Bisericii de Răsărit.

Însă, poate, cea mai importantă lucrare a Sfântului Ioan Gură de Aur este neîndoielnic tratatul „Despre Preoţie”, tratat ce reprezintă capodopera teologică şi deopotrivă, literară a Sfântului Ioan Gură de Aur, dintre toate lucrările de acest gen, aceasta fiind considerată opera sau tratatul clasic despre Preoţie şi slujirea preoţească, alcătuire în care se poate observa, nu date seci de birou, „ ci condensarea unor frământări şi experienţe din care noi, cei de azi, avem poate nu atât de învăţat, cât de sorbit suflare de viaţă nouă, putere de înălţare spre culmile preoţiei patristice ”

Tratatul, scris între 381-386 în perioada când era diacon, este alcătuit sub formă de dialog, personajele tratatului fiind Ioan, adică autorul, şi un oarecare Vasile care provenea dintr-o familie bogată, îşi făcuse studiile în oraşul natal, Antiohia şi care a fost hirotonit preot, într-un fel, la îndemnul prietenului său Ioan.

Preview document

Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 1
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 2
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 3
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 4
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 5
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 6
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 7
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 8
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 9
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 10
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 11
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 12
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 13
Tratatul Despre Preoție al Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Tratatul Despre Preotie al Sfantului Ioan Gura de Aur.doc

Alții au mai descărcat și

Mântuitorul Iisus Hristos învățătorul nostru suprem

INTRODUCERE Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Viziunea patristică despre Sfintele Taine și șansa împăcării omului cu Dumnezeu

INTRODUCERE "Sfintele Taine sunt lucrări sfinte, instituite de Dumnezeu întrupat, prin care, în Biserică, într-o formă văzută, se împărtăşeşte...

Jertfa Mântuitorului pe Cruce și Actualizarea Ei în Jertfa Euharistică

INTRODUCERE Trăim într-o societate în care preocupările faţă de lucrurile materiale şi trecătoare sunt prioritare, într-o lume pe care cu mândrie...

Epistola I către Corinteni

Introducere Cei doisprezece ucenici, pe care Domnul Iisus Hristos i-a ales apostoli şi vestitori ai săi, au aplicat asupra Bisericii începătoare...

Preoția După Rânduiala lui Melchisedec în Tâlcuirile Sfinților Părinți

INTRODUCERE Apostolii, ca şi preoţii asociaţi lor, preiau misiunea pe care Iisus şi-a asumat-o când a zis: "Duhul Domnului este peste Mine, pentru...

Responsabilizare, auto-responsabilizare și înduhovnicire în viața studentului teolog

Exemplu de Introducere Orice român şi bun creştin este dator, cred, să se îngrijească şi să cunoască istoria Bisericii sale naţionale şi istoria...

Tainele de inițiere în viața creștină

Introducere După căderea în păcat, comunicarea harică între Dumnezeu şi om a fost pierdută, omul intrând în moarte sufletească şi osândă veşnică,...

Receptarea învățăturii palamite ca energie necreată și experiența ei în viață bisericească din Țările Române în secolele XIV-XVIII

dumnezeiesc-aspecte epistemologice Revelaţia lui Dumnezeu-Treime: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, ocupă centralitatea întregii teologii a Bisericii....

Te-ar putea interesa și

Sensul Eshatologic al Creației

Introducere Motivaţia alegerii temei Sensul eshatologic al creaţiei ca teză de doctorat provine din profunda convingere că teologia ortodoxă se...

Viziunea patristică despre Sfintele Taine și șansa împăcării omului cu Dumnezeu

INTRODUCERE "Sfintele Taine sunt lucrări sfinte, instituite de Dumnezeu întrupat, prin care, în Biserică, într-o formă văzută, se împărtăşeşte...

Taina Preoției, Vehicul neîntrerupt al harului Sfăntului Duh în Biserică

CAPITOLUL I Noțiuni introductive 1.1. Despre preoție si rolul preotului ca păstor de suflete. Preoția este slujirea sfântă întemeiată de...

Pedagogia răbdării necazurilor în operele Sfinților Trei Ierarhi

Preambul Referindu-ne la noţiunea de necaz, în „Dicţionarul Limbii Române moderne” găsim următoarele definiţii: 1.Necaz-supărare, amărăciune,...

Preoția După Rânduiala lui Melchisedec în Tâlcuirile Sfinților Părinți

INTRODUCERE Apostolii, ca şi preoţii asociaţi lor, preiau misiunea pe care Iisus şi-a asumat-o când a zis: "Duhul Domnului este peste Mine, pentru...

Taina Mărturisirii și Persoana Preotului Duhovnic în Viața Bisericii și a Credincioșilor Ei

Taina Sfintei Spovedanii joacă un rol central în viaţa şi în spiritualitatea ortodoxă. Este taina prin care se restabileşte legătura creştinului cu...

Responsabilizare, auto-responsabilizare și înduhovnicire în viața studentului teolog

Exemplu de Introducere Orice român şi bun creştin este dator, cred, să se îngrijească şi să cunoască istoria Bisericii sale naţionale şi istoria...

Preoția și viața bisericească a credincioșilor

Despre „ Teologia Pastorală” s-a scris şi se va mai scrie mult. Primind ca temă de „Disertaţie”, „Preocupările de Teologie Pastorală în paginile...

Ai nevoie de altceva?