Proiecte pentru domeniul Romana

doc

Ion Luca Caragiale - Universul Comic

MOTTO: "Poporul roman are un mod de gandire deosebit al lui, o comoara nepretuita de filozofie, morala de umor si de poezie- cu atat mai originala avutie cu cat este un amestec de mosteniri si de dobandiri antice, grecesti, slave, orientale si altele, pecetluite toate cu netagaduita lui nobila pecetie romanica, latina, care-l arata bun si netagaduit stapan al lor. Din aceasta stapanire seculara a lui rezulta si putera nebanuita de asimilare a acestui popor, ce inca d-abia pe departe incepe a-si simti importanta lui in lumea europeana." Ion Luca Caragiale INTRODUCERE Epoca mari... vezi detalii

ppt

Miron Costin

Umanist prin formatie, meditativ prin vocatie, Miron Costin este carturarul care, inainte de Dimitrie Cantemir, a contribuit la diversificarea culturii romanesti din a doua jumatate a secolului al XVII-lea.Istoria, geografia istorica, etnografia, poezia, retorica au cunoscut in el un fondator in scrisul romanesc.In ordine istorica, opera lui cuprinde titlurile:Viata lumii(1673), Letopisetul(1675), Cronica polona(1684), De neamul moldovenilor(1686), discursuri, corespondente diplomatice, traduceri din Laurentiu Toppeltin si Quintus Curtius. Detinea o vasta informatie in domeniu, framantat s... vezi detalii

doc

Opera Epica in Versuri. Fapt Divers, de Ana Blandiana

Scoala cu clasele I-VIII RAFAILA, Jud. VASLUI Clasa: a VI-A Obiectul: Limba si literatura romana Data: 3.05.2012 Subiectul: Opera epica in versuri. Fapt divers, de Ana Blandiana Obiective operationale: La sfarsitul lectiei, elevii vor putea: O1: sa defineasca in mod corect opera epica in versuri; O2: sa-si insuseasca cuvintele noi alcatuind propozitii cu acestea; O3: sa explice corect modul de formare a cuvintelor selectate (derivare, compunere); O4: sa demonstreze prin exemple modul de realizare a schimbarii valorii gramaticale a unor cuvinte ca ,,dormeau tun", ,,obosit&quo... vezi detalii

doc

Proza lui Ion Creanga - Strategii Metodice si Didactice

INTRODUCERE Atmosfera generala a universului prozei Humulesteanului este aceea de sarbatoare populara. Ca si in marile epopei, prozatorul da senzatia primitivismului in a expune principii, idei, precepte de viata, iar spectacolele propuse in Povesti, Povestiri si Amintiri, inlocuiesc solemnitatea cu spiritul libertin, cavaleresc. De aici provine impresia de jovialitate perpetua. Personajele isi joaca cu dezinvoltura rolurile, atribuindu-si chiar trasaturile unor autentici bufoni. Prozatorul intra in literatura cu un fond sufletesc si intelectual de origine taraneasca, spre a se realiza ca ... vezi detalii

doc

Proiect de Lectie

PROFESOR : SCOALA GIMNAZIALA FUNDEANU Obiectul:Limba si literatura romana Subiectul :"D-l Goe..." de I. L. Caragiale- CARACTERIZAREA PERSONAJELOR Clasa :a VI-a A Tipul lectiei: insusire de noi cunostinte Durata:1h OBIECTIVE DE REFERINTA: 1.4, 2.4, 3.2, 4.1 OBIECTIVE OPERATIONALE La sfarsitul lectiei, toti elevii vor fi capabili: O1.-sa identifice trasaturile de caracter ale personajelor; O2.-sa precizeze modalitatile de caracterizare; O3.-sa compare personajul principal cu alt personaj, din alta schita. STRATEGII DIDACTICE: Metode si procedee: conversatia, explicat... vezi detalii

doc

Manastirea Argesului

1.Asezarea geografica Municipiul Curtea de Arges este asezat la sud de Carpatii Meridionali,mai precis in Subcarpatii Argesului,in zona dealurilor cunocute ca"Muscelele Argesului"si anume intre satele Cerbureni la nord(sat apartinand commune Valea Iasului) si Zigoneni la sud(sat aparninand comunei Baiculesti). 2.Scurt Istoric: Daca in drumul vostru treceti prin Curtea de Arges, opriti-va pentru cateva minute ca sa vizitati Manastirea Curtea de Arges. Orasul e mic si dupa cum zice si vorba aceea "esentele tari vin in sticlute mici", orasul este superb. Unde te uiti ve... vezi detalii

docx

Proiect Didactic Limba Romana - Substantivul

PROFESOR : OBIECTUL: Limba si literatura romana CLASA: a-VI-a SUBIECTUL LECTIEI : Substantivul TIPUL LECTIEI : de consolidare a cunostintelor OBIECTIVE OPERATIONALE : La sfarsitul lectiei elevii vor fi capabili : - Sa defineasca substantivul - Sa identifice substantivele in exprimarea orala si scrisa - Sa recunoasca felul substantivelor - Sa precizeze functiile sintactice ale substantivelor - Sa analizeze corect substantivele - Sa utilizeze corect substantivele in diferite situatii de comunicare STRATEGIA DIDACTICA : 1.FORME DE ORGANIZARE A ACTIVITATII ELEVILOR - activitate f... vezi detalii

doc

Formarea Constiintei Istorice

1. UMANISMUL IN CULTURA EUROPEANA 1. 1 Contextul socio - politic Incepand cu secolul al XIV -lea, in Europa Occidentala incepe o epoca de inflorire economica, sociala si culturala fara precedent, care a fost denumita ulterior prin cuvantul ,, Renastere". Concurenta dintre doua orase , Roma si Florenta, a generat o impresionanta intrecere creatoare, ceea ce a facut din Italia patria Renasterii. Perioada dintre 1450 - 1550 a marcat in Italia un moment de maxima efervescenta in domeniul artelor,cand papi, regi sau duci isi faceau un titlu de glorie din a incita la palatele si curtile lo... vezi detalii

doc

Conceptul de Dacism, Respectiv de Latinitate si Implicatiile lor Politice si Ideologice in Perioada Interbelica - Getica-Vasile Parvan

Vasile Parvan si-a inceput activitatea de istoric cu lucrarea de doctorat Nationalitatea negustorilor din Imperiul roman (1909, in limba germana), considerata de specialisti ca unul din cele mai bune studii despre dezvoltarea comertului in antichitatea clasica. In scopul rezolvarii problemelor legate de istoria Daciei, a organizat o serie de sapaturi sistematice, indeosebi in statiunile arheologice din a doua epoca a fierului. Pe baza rezultatelor partiale ale sapaturilor a scris Getica (1926), cea mai importanta lucrare a sa (datorita destinului sau), o vasta sinteza istorico-arheologica, ... vezi detalii

docx

Proiect de Activitate Didactica - Figurile de Stil

Aria curriculara: Limba si comunicare Data: 27.03.2012 Scoala: Gimnaziul ''LIVIU REBREANU'' Clasa: a V- a ( nivel mediu ) Disciplina: Limba si literatura romana Subiectul: Figurile de stil Titlul ( text suport principal ): Ce te legeni?... de Mihai Eminescu; Tipul lectiei: Dobandire de cunostinte noi Obiective cadru: 1-3. Receptarea mesajului oral in diferite situatii de comunicare/ receptarea mesajului scris, din texte literare si nonliterare, in scopuri diverse. 2-4. Utilizarea corecta si adecvata a limbii romane in producerea de mesaje orale/scrise in situatii de comunicare mo... vezi detalii

doc

Alexandru Macedonski - Teoretician al Simbolismului

ARGUMENT Personalitate complexa, spirit inovator, Alexandru Macedonski s-a remarcat in literatura romana prin opera sa de o mare valoare, prin stilul sau inconfundabil, prin multitudinea curentelor abordate. Poet modern, precursor al simbolismului european si teoretician al simbolismului romanesc, creatia sa constituie o sinteza, el imbinand elementele apartinand clasicismului, romantismului, parnasianismului si simbolismului, fapt pentru care istoria literara cu greu l-a putut fixa intr-un curent literar. Mi s-au parut interesante opiniile si argumentele cercetatorilor referitoare la op... vezi detalii

doc

Coexistenta Clasicismului si a Romantismului in Opera lui Grigore Alexandrescu

I.Tendinte ale clasicismului in opera lui Grigore Alexandrescu Ca si curent literar, termenul de clasicism vizeaza un corp de norme constituit deplin in epoca de maxima expansiune culturala a antichitatii greco-romane si considerat ulterior, fara a i se modifica sensibil continutul, de Renasterea italiana si franceza indeosebi sub imperativul umanist al reintoarcerii la canoanele estetice ale antichitatii carora li se atribuie trasaturile exemplaritatii. Secolul al XVII-lea francez aduce o deplina cristalizare a tendintelor clasiciste promovate catre sfarsitul Evului Mediu si in Renastere,... vezi detalii

docx

Proiect Didactic-Romana, Grupa Mijlocie

Proiect didactic Data: 28.02.2013 Propunatoare: Grupa:mijlocie Educatoare: Dobrila Maria Activitatea: educatie pentru societate Prof. metodist: Florin Rosu Subiectul: 8 Martie -''Mama m-a crescut" Prof. coordonator: Florin Rosu Mijloc de realizare: Memorizare Durata: 20 minute Obiective de referinta o Precizarea regulilor de purtare in gradinita , familie, societate; o Cultivarea sentimentului de dragoste si recunostinta pentru mama; Obiective operationale o O1 sa cunoasca semnificatie zilei de 8 martie o O2 sa precizeze rolul mamei in familie o O3 sa-si exrime emotiile s... vezi detalii

doc

Comicul Onomastic in Operele lui Caragiale

Caragiale este un scriitor obiectiv insa nu unul indiferent.El pare ingaduitor fata de personajele sale dar nu arata trasaturile care ii fac pe oameni ridicoli,tratandu-i cu ironie,punandu-i in situatii absurde, grotesti, demontand mecanismele sufletesti si reducandu-i uneori la conditia simplificata a marionetei. Umorul lui Caragiale,ca si lirismul eminescian,consta intr-un caragialism,adica intr-o maniera proprie de a vorbi. Caragiale manifesta interes pentru om, nu pentru mediul lui material, pentru personajele sau lucrurile care il inconjoara.Oamenii lui traiesc intr-o lume fara obi... vezi detalii

doc

Junimea - Cronologie

Dupa Unirea din 1859, paradigma culturala realizata de pasoptisti este pusa in discutie si supusa unui sever examen critic de o noua generatie de intelectuali care se impune ca un grup de mare solidaritate ideologica si culturala, si, timp de un sfert de secol, constituie elita culturii romane, orientand evolutia acesteia. Cativa tineri intorsi de la studii din strainatate intemeiaza la Iasi societatea culturala "Junimea", in iarna anului 1863: Vasile Pogor, Petre Carp, Theodor Rosetti, Iacob Negruzzi si Titu Maiorescu. Astfel, Iasul, care-si pierduse intaietatea prin stabilirea c... vezi detalii

Hopa sus!