Jocurile Mastii si ale Revelarii in Lumile Barocului

Extras din proiect Cum descarc?

"De ti-am fost drag, te leapada catva
De fericire si tragandu-ti sufletul,
Cum poti, in lumea asta aspra, spune
Povestea mea..."
(Hamlet, actul V, scena II)
Incremenita intr-un vesnic inceput, cartea debuteaza mereu sub o alta infatisare, disimuland tacerea unei noi prezente printr-o iluzie apostolica. Jocul este repetat in mod amenintator, caci oceanul de cerneala crescut in jurul insulei risca sa o inunde. Dar totul nu e decat un fals pericol, cartea fiind, o data cu fiecare reluare a ei, suspendata in acel moment de "tragere a sufletului" premergator rostirii. Se implineste, astfel, dorinta lui Foucault, corespunzand unui unic proiect identitar: "As vrea ca o carte (...) sa nu fie nimic altceva decat frazele din care e facuta".
Destinul barocului este unul dintre cele mai surprinzatoare exemple de supravietuire culturala. Pana in clipa in care i-a fost recunoscut dreptul de existenta in "cetatea literelor", acest fenomen "straniu" a fost nevoit sa se supuna conditiei exilatului si sa rataceasca temporar dincolo de portile cetatii. Este de prisos sa reluam aici intreaga discutie asupra acestei probleme, mai ales in situatia in care ea a fost analizata in modul cel mai temeinic cu putinta. Studiile unor cercetatori ca Heinrich Wolfflin, Eugenio d'Ors, Marcel Raymond, Jean Rousset, Rene Wellek, Dolores Toma, Alexandru Cioranescu, Adrian Marino, Edgar Papu (am mentionat doar cateva nume, omisiunile fiind, cu siguranta, la fel de celebre in istoria cercetarii fenomenului) delimiteaza specificul barocului si il impun ca reper obligatoriu in dialogul cultural. De aceea voi evita sa deschid usi acolo unde sunt deja larg deschise, limitandu-ma la una din "fatetele" acestui complex al barocului. 
Urmand sugestiile lui Rene Wellek, Edgar Papu nuanteaza cele doua tendinte de cercetare a barocului puse in evidenta in lucrarea Concepts of Criticism (1962): una defineste barocul in "termeni de stil", cealalta "cu referire la categoriile ideologice sau la atitudini emotionale". Dar criteriile guvernate de "categoriile ideologice" sunt diferite de acelea calauzite de "atitudinile emotionale". Se ajunge, astfel, la trei "tendinte" in cercetare, "avand, pe rand, ca obiective, forma, ideea si simtirea (sau mai curand trairea)".
Neoprindu-se la ideea, afirmata si de Wellek, a conjugarii necesare a tendintelor observate pentru deplina intelegere a fenomenului, Papu analizeaza cele trei directii pentru a stabili careia ii revine rolul calauzitor. Astfel primele doua esueaza in solutii nesatisfacatoare. Abia "atitudinea emotionala" sau sentimentul existentei reprezinta firul Ariadnei. Ipoteza de la care porneste Papu este aceea ca "fiecare stil are la baza cate o alta traire, careia ii corespunde mereu cate un nou domeniu artistic"; acesta isi va extinde "propriile categorii asupra tuturor celorlalte arte dinlauntrul respectivei arii stilistice". Daca clasicismul cunoaste pasiunea reductiei, arta dominanta fiind sculptura; romanicul- pasiunea integrarii reale, expresia artistica adecvata fiind arhitectura; Renasterea- pasiunea integrarii mentale, arta care ii corespunde fiind pictura; romantismul- pasiunea penetranta a muzicii, barocul cunoaste pasiunea aratarii, arta prin care il putem patrunde initial fiind spectacolul, teatrul. 
In ansamblul artelor vizuale, Barocul se distinge prin promovarea "valorilor ostentatiei" (M. Raymond), traduse de Papu prin potentarea aratarii, "ajunsa pana la gradul de provocare vizuala." Obiectul privit cucereste si stapaneste ochiul printr-o actiune percutanta. Barocul, asemeni spectacolului, are la baza o "aratare activa", motrice. 
Papu distinge apoi dubla articulare a aratarii, cea exterioara aflandu-se intr-un raport de complementaritate cu "revelarea intima" data de un accident launtric si care premerge primeia, determinand-o. Notiunea de teatral este propulsata din interior de aceea de tragic.


Fisiere in arhiva (2):

  • Bibliografie.doc
  • Jocurile Mastii si ale Revelarii in Lumile Barocului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!