Proza lui Ion Creanga - Strategii Metodice si Didactice

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere 4
Capitolul I Stilul si arta narativa in opera lui Ion Creanga 10
Capitolul II Lumea povestilor 17
Capitolul III Universul povestirilor 30
Capitolul IV Spatiul si timpul copilariei 34
Capitolul V Resursele si formele umorului in ,, Amintiri din copilarie". 47
Capitolul VI Strategii metodice si didactice 54
Concluzii 63


Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Atmosfera generala a universului prozei Humulesteanului este aceea de sarbatoare populara. Ca si in marile epopei, prozatorul da senzatia primitivismului in a expune principii, idei, precepte de viata, iar spectacolele propuse in Povesti, Povestiri si Amintiri, inlocuiesc solemnitatea cu spiritul libertin, cavaleresc. De aici provine impresia de jovialitate perpetua. Personajele isi joaca cu dezinvoltura rolurile, atribuindu-si chiar trasaturile unor autentici bufoni. Prozatorul intra in literatura cu un fond sufletesc si intelectual de origine taraneasca, spre a se realiza ca un autentic Homer al romanilor. El preia din folclor oralitatea, pe baza careia construieste ca un erudit, spectacole inedite. Geniul popular isi gaseste in geniul cult reflectarea pe masura si, de cele mai multe ori, este extrem de dificil sa descifrezi la Creanga inspiratia din propria creatie.
Ion Creanga este socotit drept unul dintre cei mai mari scriitori ai poporului nostru. Mihail Sadoveanu il situeaza pe Creanga alaturi de Ion Neculce, ca pe inaintasul si invatatorul sau. Critica literara l-a situat pe Creanga printre marii umoristi ai lumii, umorul fiind o nota importanta a creatiei sale. El e un scriitor profund original datorita umorului sau taranesc. Arta de povestitor trebuie cautata in stilul oral al exprimarii sale, stil incarcat cu expresiile intelepciunii populare. 
Prin arta sa originala, Creanga e un clasic al literaturii romane, dar si un umorist printre umoristii lumii, cu valoare universala, daca prin universalitate intelegem expresia cea mai inalta a originalitatii nationale a unui scriitor. Originalitatea lui Creanga consta in arta povestirii, in umorul povestilor. 
Ion Creanga nu se inscrie ca un culegator de folclor, ci ca un scriitor original care transmite, atat prin ,,Amintirile din copilarie", cat si prin povestirile si povestile sale, o marturie despre felul drept si intelept de a gandi si a trai al neamului sau, intr-o limba literara de neegalat, care pastreaza fondul popular ca pe bunul cel mai de pret.
In umanismul popular, in dragostea de viata in numele caruia taranul se masoara chiar cu forte care s-ar parea ca-l depasesc, in umorul viguros si suculent sta originalitatea artistica a scriitorului roman intruchipand tineretea fara batranete si viata fara de moarte a operei marelui humulestean.
Opera lui Creanga este una din cele mai dificile din cate cunoaste literatura romana. Afirmatia aceasta poate aparea cel putin ciudata la inceput nespecialistilor, pentru ca, in mod paradoxal, Creanga este autorul cel mai cunoscut, cel mai familiar la noi inca din anii copilariei fiecarui cititor. Dar tocmai fiindca ,,Punguta cu doi bani" sau ,,Capra cu trei iezi" intovarasesc anii primelor lecturi, cititorii romani au imaginea unor povesti incantatoare, in care nu mai pot discerne mijloacele marii arte. 
S-a intamplat si cu Creanga ceea ce s-a intamplat si cu alti scriitori satirici. Farmecul povestitorului a estompat contururile de acvaforte ale artei satiricului. Cat de dificila este opera lui Creanga o dovedeste in primul rand intelegerea superficiala de care s-a bucurat ea in randul contemporanilor. In primul rand, scriitorul a murit fara sa-si vada povestile si amintirile stranse in volum, lucru cu atat mai ciudat cu cat ele fusesera publicate in cea mai mare parte in paginile ,,Convorbirilor literare".
Abia dupa moartea lui Creanga, din initiativa fiului sau, capitanul Constantin Creanga, si sub supravegherea unui grup de prieteni, a aparut editia I a operelor, editia din Iasi in doua volume: ,,Povesti", Vol. I , 1890; ,,Amintiri din copilarie si Anecdote", vol. II, 1892. Comitetul acesta, alcatuit din Grigore I. Alexandrescu, Eduard Gruber si A.D. Xenopol, a dat la lumina pentru intaia oara integral opera literara a lui Creanga. O incercare anterioara, aceea a lui V.G. Mortun, facuta inca in timpul vietii scriitorului, s-a limitat numai la ,,Povesti" din care au aparut numai zece coli. 
In al doilea rand atat de raspanditele si cunoscutele sale lucrari sunt consemnate fugitiv si uneori destul de depreciativ in notele critice ale contemporanilor. Iacob Negruzzi, de pilda, vorbind despre el cu destul de placuta aducere - aminte, lauda mai ales darul de povestitor de glume a lui Creanga: ,,Toba de anecdote, el avea totdeauna cate una disponibila, fiind mai ales cele corosive specialitatea sa ". Iar despre opera sa propriu-zisa spune: ,,Si cand aducea in Junimea cate o poveste sau nuvela si mai tarziu cate un capitol din amintirile sale, cu cata placere si haz ascultam sanatoasele produceri ale acestui talent primitiv si necioplit". Fara indoiala, Iacob Negruzzi nu era un critic literar de profesie , dar cuvintele sale reproduceau parerea generala acreditata, probabil, ca opera lui Creanga, hazlie si chiar ,,sanatoasa", era totusi rodul unui intelect necultivat. 
Titu Maiorescu pomeneste adesea in criticile sale despre Creanga, dar numai in treacat. Il numeste ,,vartosul glumet", incercand prin aceasta sa-l particularizeze in cercul junimistilor. Alta data, vrand sa-l integreze pe Bratescu - Voinesti unei atitudini noi reprezentate mai ales de arta lui Creanga si Caragiale, Maiorescu spune referindu-se la scriitorul nostru: ,,Pentru graiul cuminte si adeseori glumet al taranului moldovean, Creanga este recunoscut ca model". 
Dintre contemporani, Eminescu a fost cel care a patruns de la prima privire genialitatea taranului humulestean. Constient mai mult decat oricare contemporan de necesitatea crearii in acel moment istoric a unei literaturi pe temelia solida a inspiratiei populare, Eminescu a gasit in Creanga un rezervor folcloric inepuizabil si un instrument de expresie original, puternic, nou, in contextul unei literaturi serbede cu destul de putine exceptii. Eminescu a dat impulsul spre o literatura realista, inspirata din viata maselor si scrisa de tarani. Scrierile despre literatura ale poetului nu sunt prea numeroase, absorbit cum era de propria lui creatie si publicistica. Dar chiar in putinele pagini critice pe care le-a publicat, el nu l-a uitat pe Creanga.
Cei din cercul ,,Contemporanului" pareau sa primeasca si ei cu destula simpatie literatura lui Creanga, daca tinem seama de deosebirea neta pe care o stabilea Ion Nadejde in paginile revistei, atunci cand facea critica ,,Invatatorul copiilor". Valoarea literaturii lui Creanga, chiar si acele milenare, era astfel exprimata, intr-o ciudata metafora caracteristica pentru Nadejde. De altfel Nicolae Iorga sustine ca reputatia scriitorului a fost creata prin 1890 la Iasi de grupul moldovenesc poporanist alcatuit din ramasitele vechiului socialism al fratilor Nadejde. 
Prima mare recunoastere a lui Creanga ca scriitor de geniu a venit tot din partea unui critic format la scoala ,,Contemporanului". Este vorba de Ibraileanu, care in putine pagini au operat clasificarea autorului si a operei sale cu o precizie si acuratete extrema. Lucrurile spuse de Ibraileanu cu privire la Creanga si opera sa sunt lucruri fundamentale, la care s-au facut in cursul vremii numeroase adausuri, fara posibilitatea insa a vreunei schimbari esentiale. El a fost cel dintai care a afirmat sinteza dintre elementul popular si constiinta artistica individuala in opera prozatorului moldovean: ,,Autorul - profund - demiurg al operei lui Creanga e poporul; conceptiile lui Creanga sunt ale poporului; a lui Creanga e numai talentul pe care-l are din nastere".


Fisiere in arhiva (3):

  • Proza lui Ion Creanga - Strategii Metodice si Didactice
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Lucrare de diploma.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!