Organizatiile care Invata

Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
Organizatiile au nevoie sa invete mai mult ca niciodata avand in vedere contextul in care se afla. Fiecare companie in parte trebuie sa devina una care invata. Mai mult, acest concept nu este unul nou. Conceptul de invatare organizationala a aparut in anii '90, fiind cu precadere promovat de catre Peter Senge in cartea sa, ,,The Fifth Discipline" si in numeroase alte publicatii, ateliere, training-uri. Aceasta abordare a condus catre o viziune convingatoare a unei organizatii formata din angajati antrenati in crearea, dobandirea si transferarea cunostintelor. Astfel, acesti oameni isi ajutau organizatiile sa cultive toleranta, sa incurajeze discutiile deschise si sa aiba o gandire sistematica si holistica (Garvin, Edmondson si Gino, 2008). 
Lumea a devenit tot mai interconectata, afacerile au inceput sa fie tot mai complexe, mai dinamice, iar locul de munca devine acel spatiul unde angajatii isi imbogatesc cunostintele, unde studiaza si unde au acces la cultura si informatie. 
Dupa cum bine stim, pentru a ramane in fata principalilor competitori, organizatiile trebuie in mod constant sa dezvolte modul in care fac afaceri. Dar multe programe de imbunatatire a performantei dau gres, in loc sa aiba succes, iar asta se intampla intrucat managerii nu realizeaza faptul ca imbunatatirile sustenabile necesita dedicare pentru invatare (Garvin, 1993). Fara invatare, companiile repeta aceleasi practici vechi, realizeaza schimbari de imagine si produc imbunatatiri pe termen scurt. 
Garvin (1993) considera ca pentru a-ti transforma compania intr-una care invata, este important sa stapanesti cinci activitati cheie: rezolvarea sistematica a problemelor, experimentarea unor noi modalitati de abordare a muncii, invatarea din experientele trecute, invatarea de la alte companii si de la clienti, trasnferarea cunostintelor in cadrul organizatie. Mai mult, fiecare din aceste activitati cheie este insotita de modalitati de gandire, instrumente si pattern-uri de comportament distincte. 
Organizatiile care vor excela cu adevarat in viitor vor fi "acele organizatii care descopera cum sa capteze angajamentul oamenilor si sa maximizeze capacitatea angajatilor de a invata la toate nivelurile intr-o organizatie" (Senge, 2004, p. 8).
Multa vreme, eforturile unei organizatii de a invata au fost zadarnice, dar in timp au descoperit noi arii de cunoastere, competente si cai de dezvoltare prin care s-au deschis noi oportunitati (Senge, 2004, p. 9).
Prin procesul de invatare putem extinde capacitatea noastra de a crea, suntem parte din procesul generativ de viata. Modalitatea prin care o organizatie este implicata in procesul de invatare reprezinta sensul de baza al acesteia, avand capacitatea de a se extinde continuu si de a crea viitorul. "Pentru o astfel de organizatie obiectivul nu este acela de a supravietui - invatare adaptativa - ci de acela de imbunatatire a capacitatii de a crea si de a invata" (Senge, 2004, p. 14).
Exista insa si companii care nu reusesc sa participe la procesul de invatare asa cum si-ar dori. In cele mai multe companii exista dovezi ca firma are probleme, iar managerii sunt constienti de acest lucru. Organizatia ca un intreg nu poate recunoaste amenintarile iminente, sa inteleaga implicatiile acestor amenintari sau sa vina cu alternative. 
Nu este accidental faptul ca cele mai multe organizatii invata in mod gresit. Modalitatea in care organizatiile sunt construite si conduse, felul in care sunt definite posturile in cadrul lor, dar si maniera in care oamenii au fost invatati sa gandeasca si sa interactioneze (in sens mai larg) a creat dizabilitati de invatare fundamentale. 
Maniera in care indivizii sunt confundati deseori cu posturile pe care le ocupa este des intalnita. Aceasta apare atunci cand oamenii din organizatie tind sa se concentreze doar pe pozitia lor si au prea putina responsabilitate pentru rezultatele ce reies din activitatea tuturor pozitiilor. ,,Si mai relevant este atunci cand rezultatele sunt dezamagitoare, iar tot ce faci tu este sa iti asumi acest lucru" (Senge, 2004, p. 18).
Este de preferat ca atunci cand observam ca organizatia se confrunta cu probleme dificile sa luam initiativa pentru ca aceasta sa nu se confrunte ulterior cu o situatie de criza. Un pas important in acest sens il reprezinta lupta "proactivitate versus reactivitate" si dorinta de a contribui la solutionarea problemelor care apar intr-o organizatie. Premisa care porneste de la expresia "cea mai puternica modalitate de invatare este experienta directa" nu se aplica intotdeauna. Exista situatii conform carora ca organizatie trebuie sa avem un orizont de invatare pentru a putea preveni in timp util problemele ce pot sa apara.


Fisiere in arhiva (1):

  • Organizatiile care Invata.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Garvin, D. A. (1993). Building a Learning Organisation, Harvard Business Review.
Fard, D. E, Rostamy, A. A. & Taghiloo, H. (n.d.). How Types of Organisational Cultures Contribute in Shaping Learning Organisations, Singapore Management Review, Vol. 31, no.1.
Garvin, D. A., Edmondson, A. C. & Gino, F. (2008). Is Yours a Learning Organization?, Harvard Business Review.
Joo (Brian), B. K. & Lim, T. (2009). The Effects of Organizational LearningCulture, Perceived Job Complexity, and Proactive Personality on Organizational Commitment and Intrinsic Motivation, Journal of Leadership & Organizational Studies OnlineFirst, 2009.
Marshall, J., Smith, S. (2009). Learning Organisations and Organisational Learning. What have we learnt? [versiune electronica]. Management Services, 36-44, UK.
Oliver, J. (2012). Succes Do Organisational Learning attributes.
Pak, T., N. (2004). The learning organization and the innovative organization [versiune electronica]. Human Systems Management 23, 92-100.
Schmid, S (n.d). Self organization and learning culture.
Senge, P., M. (2004). The Fifth Discipline. The art and practice of the learning organization [versiune electronica].


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!