Conflictul de Rol la Studentul Militar

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere 02
1. Rol versus status - formarea identitatii personale 03
1.1. Delimitari conceptuale 03
1.1.1.Statusul social 03
1.1.2 Rolul social 11
1.2. Conflictul de rol - factor destabilizator al identitatii personale 18
1.2.1. Conflictul de rol - delimitari conceptuale 18
1.2.2. Relatia identitate personala - conflict de rol 24
2. Socializarea in cazul studentilor militari 29
2.1. Procesul de socializare in mediul civil 29
2.2. Procesul de socializare in mediul militar 32
2.3. Conflicte in procesul de socializare a studentilor militari 36 
3. Grupul militar ca factor de modelare al identitatii personale 41
3.1. Grupul militar - note specifice 41
3.1.1. Grupul - caracterizare generala 41
3.1.2. Particularitati ale grupului militar 45
3.2. Grupa de studenti - de la microgrup social la echipa 49
3.2.1. Grupa de studenti - microgrup social 49
3.2.2. Relatii interpersonale in grupa de studenti 52
3.3. Identitatea personala si grupul de apartenenta la studentii militari 55
3.3.1. Influenta grupului cu specific militar asupra identitatii personale 56
3.3.2. Influentele particulare ale mediului de invatamant militar asupra studentului 60
4. Studiu asupra dinamicii identitatii studentilor militari sub impactul conflictului de rol 62
Concluzii 78
Bibliografie 80
Anexe 82
1. Anexa 1 Modele chestionar pentru investigarea conflictului de rol 82
2. Anexa 2 Model chestionar pentru identificarea valorilor profesionale 84
3. Anexa 3 Model chestionar standard OCQ 87


Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Structura traditionala a organizatiei militare presupune prin insasi natura sa, o scindare a comunitatii academice in doua tabere: cadrele militare si profesorii, pe de-o parte, si contrapusii acestora, studentii militari. Aceste tabere nu sunt neaparat opuse, insa sunt cu certitudine diferite, ingloband doua universuri sociale aproape de a fi paralele prin diferentele de scopuri, mijloace, traditii si conceptii. Distinctia se estompeaza uneori, alteori devine mai accentuata, depinzand de o multitudine de factori subiectivi specifici fie studentilor, fie cadrelor militar si profesorilor, de caracteristicile colectivului academic si chiar de schimbarile petrecute in societatea contemporana, care au ecou in organizarea si desfasurarea procesului educativ. Acest mediu deja tensionat, completat prin actiunea normelor si rigorilor militare si a constrangerilor generate de viata militara, preia aliura unui mediu tarat, spatiu nepropice pentru educarea si formarea sociala si profesionala a viitoarelor elite ale societatii. Aceste tensiuni se vor manifesta in cele din urma, prin intermediul generarii unor sitatii conflictuale, la nivel itrasubiectiv, cat si intersubiectiv, situatii manifestate de obicei prin incidenta unei multitudini de factori contradictorii asupra aceleiasi persoane, respectiv asupra studentului militar ca individ sau parte integranta a grupului. In acest moment apare conflictul de rol, conceptul amintit reprezentand dealtfel, pe langa cel de identitate si grup social unul dintre conceptele cheie ale lucrarii de fata. 
Tema pe care am ales-o se intituleaza "Conflictul de rol la studentul militar" si reprezinta calea prin care voi incerca, pe parcursul celor patru capitole ale lucrarii de fata, sa evidentiez efectele conflictului de rol asupra procesului de definire a identitatii personale, implicit a personalitatii studentului militar. Lucrarea este structurata in 4 capitole, fiecare avand mai multe subcapitole in care este tratat in mod succint subiectul vizat in titlul capitolului. Primele trei capitole ale lucrarii sunt mai bogate in informatii de natura teoretica, avand rolul de a delimita clar acceptiunile celor trei termeni cheie: conflict de rol, identitate personala si grup social. Asttfel in primul capitol am incercat sa explic conform mai multor abordari, notiunile de status si rol social, pentru ca ulterior clarificarii sensurilor acestora sa pot explica notiunea de conflict de rol. In cel de-al doilea capitol am prezentat particularitatile procesului de socializare, ca sursa a conflictelor de rol si deasemenea ca premisa a formarii identitatii sociale a individului, urmand ca pe parcursul capitolului trei sa tratez problematica grupului social ca factor in dinamica identitatii personale a individului, initial la modul general, urmand apoi o caracterizare clara si specifica microgrupului educational militar ca factor activ in modelarea identitatii studentului militar. In paginile ultimului capitol am urmarit, prin aplicarea unor metode sociometrice, sa identific cauzalitatea aparitiei conflictului de rol, precum si evidentierea conexiunii dintre acesta si modificarile ce survin la nivelul identitatii in conditiile in care acesta se manifesta. Scopul cercetarii consta totodata in incercarea de a trage un semnal de alarma in legatura cu favorizarea aparitiei acestor conflicte.
1. ROL VERSUS STATUS - FORMAREA IDENTITATII PERSONALE
1.1 . Delimitari conceptuale
1.1.1. Statusul social
Conform Grand Dictionnaire de la Psychologie , statusul reprezinta situatia unei persoane intr-un grup social. Explicatiile adiacente acestei definitii lamuresc probleme referitoare la modul in care statusul conditioneaza raporturile care se stabilesc intre oameni, fiecare persoana asteptandu-se la o anumita conduita a celorlalti fata de sine, potrivit pozitiei pe care o ocupa in grup, si conformandu-se rolului care se asteapta de la el, la incluziunea drepturilor si datoriilor persoanei in definitia conceptului si nu in ultimul rand la calitatea statusului ca element al constiintei de sine. Cu toate ca in mod curent, definitia statusului face referire efectiv la pozitia cuiva in societate, acesta are insa, un inteles cu conotatie legica, si anume, determinarea drepturilor si responsabilitatilor ce rezulta din detinerea unei pozitii specifice in societate. Conform celor mai multi psihologi sociali si sociologi, statusul reprezinta pozitia individului in societate, si ajuta la crearea legaturii intre social si individual. Statusurile, din punctul de vedere al sociologiei apartin structurii sociale, iar indivizii adera la ele, insusindu-si-le mai mult sau mai putin.
Abordari ale problematicii statusului social
Problematica teoretica privitoare la notiunea de status social, precum si asupra conceptului de rol social a reprezentat obiectul de studiu al mai multor figuri ilustre ce au activat in domenii stiintifice precum sociologia, psihologia sociala, stiintele organizatiilor, in domenii ce surprind corelatia dintre persoana si societate, dintre individ si grup, reprezentand chiar temele unor noi teorii sociologice elaborate in incercarea de a explica modul in care individul afecteaza grupul si prin extrapolare, societatea in sine. Astfel, pentru o intelegere cat mai aprofundata a acestor notiuni-cheie ce constituie esenta lucrarii de fata, voi expune intr-o maniera filtrata principalele tendinte de abordare ale conceptelor mai sus mentionate. 
Printre primii teoreticieni ai fenomenului stratificarii sociale, implicit cel care a folosit initial termenul de status social, a fost Max Weber Sociologul german a dezvoltat o teorie ce propunea ideea ca stratificarea sociala are la baza trei piloni principali, acest cumul de factori sociali devenind cunoscut sub numele de ierarhia celor trei p: proprietatea, prestigiul si puterea. Astfel, stratificarea sociala devine rezultatul interactiunii dintre bunastare, renume si putere. Max Weber identifica, pornind de la aceasta teorie, mai multe marci teoretice ale ierarhizarii societatilor prin influenta puterii. Acestea sunt statusul social, puterea de clasa si puterea politica. Realizand diferentierea intre situatia statutara si situatia de clasa, Max Weber da in prima faza termenului de status o tenta pur psihologica, sinonima termenului prestigiu. Aceasta semnificatie se pastreaza in sociologia si psihologia nemarxista contemporana, insa prin estomparea legaturii dintre pozitia de clasa si status, ultimul termen este folosit adesea in conceptiile nemarxiste pentru a desemna doar distributia prestigiului.


Fisiere in arhiva (2):

  • Conflictul de Rol la Studentul Militar.doc
  • Conflictul de Rol la Studentul Militar.ppt

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!