Extras din proiect
Abordarea centrată pe client
Este adesea atribuită muncii şi lucrărilor lui Carl Rogers (1902-1987). Porneşte de la ideea că oamenii au o motivaţie înnăscută de a creşte şi de a-şi dezvolta propriile capacităţi, susţine că oamenii au nevoie de o orientare nedirectivă, prin care gândurile, sentimentele şi acţiunile lor să nu fie subiecte pentru sfaturi, interpretări, critici, confruntări sau provăcări, ci pentru încurajare
Rolul consilierului
Rolul consilierului este unul holistic, stabilind şi promovând un climat care să permită clientului să de simtă liber şi încurajat să exploreze toate aspectele sinelui (Roger, 1951,1980). Consilierul este conştient de limbajul verbal şi neverbal al clientului şi oferă feed-back asupra celor observate.
Consilierul utilizează abordarea centrării pe persoană şi nu face abuz de teste psihologice, această abordare presupunând o poziţie nedirectivă, care cere consilierului să nu ofere sfaturi, interpretări, să nu critice şi să nu provoace.
Scopuri
Această abordare se adresează clientului ca persoană care funcţionează ca întreg dezvoltând o puternică acceptare de sine şi a altora.
Clientul este ajutat să identifice, utilizeze şi să înregistreze propiile resurse , devenind astfel mai realist în propiile acţiuni, mai încrezător şi mai adaptiv în comportamente.
Tehnici
Tehnicile s-au dezvoltat în trei perioade:
1. Perioada nedirectivă ( 1940 – 1950) – în această perioadă, consilierul are rolul de a clarificare şi acceptare
2. Perioada reflectivă (1950 – 1957)– accentuarea rolului consilierului de a creea o relaţie neameninţătoare
3. Perioada experienţială (1957 – 1980)
-empatie – abilitatea consilierului de a simţi cu clientul şi de a retransmite această înţelegere
-privire pozitivă (acceptare) – reprezintă o profundă nşi veritabilă grijă pentru client ca persoană
-congruenţă (autenticitate) – condiţia de a fi transparent în relaţia terapeutică,prin renunţarea la alte roluri.
După 1980, abordarea rogersiană s-a mai îmbogăţit în tehnici: dezvăluirea limitată a sentimentelor, gândurilor şi valorilor, ascultarea afectivă şi reflectivă, clarificarea, rezumarea, discuţiile generale sau cu final deschis.
Plan de consiliere
FISA INITIALA A CAZULUI
Modalitatea solicitarii : voluntara, telefonic de catre client
Solicitant : B.M.
Data solicitarii : 04.03.2010
Tipul cazului : social
Date despre beneficiar : B.M , 44 ani , domiciliul – municipiul Iasi, situatia – fara loc de munca, cu datorii mari
Alte date relevante despre beneficiar : casatorit de 15 ani, cu 2 copii
Motivul solicitarii : Clientul a apelat la serviciile de consiliere cu scopul de a-si remedia situatia si de a cauta mijloace cu ajutorul carora va trece mai usor de viitoarele obstacole.
Observatii : In prima faza,clientul a avut probleme cu exteriorizarea sentimentelor fata de persoane straine, neavand incredere in propria persoana si in ajutorul pe care noi,in calitate de consilieri,am putea sa i-l acordam.
Concluzii : Clientul, desi modalitatea solicitarii consilierii a fost voluntara, s-a dovedit a fi indecis cu privire la intreg procesul de consilere
Data : 04.03.2010
ETAPA PRECONSILIERE
A) NEGOCIEREA EXPECTANTELOR
Clientul a apelat la serviciile de consiliere deoarece vrea sa depaseasca trauma rezultata din anumite evenimente din trecut si de a-si gasi un loc de munca, pentru a oferi familiei o situatie materiala si un mod de viata normal.
Consilierul ii va oferi clientului posibilitatea de a se exprima liber,de a gasi singur sau cu ajutorul sau solutii la problemele cu care se confrunta,de a vedea situatia in care se afla exact cum este,cu partile bune (sanatate, familie, un loc de munca stabil) si cu partile rele (somaj, situatia materiala a familiei, singuratatea departe de casa) si de a-l ajuta sa vada aceasta experienta ca fiind o lectie de viata. De asemenea il va ajuta sa incerce si alte arii a pietei de munca, indrumandu-l spre anumite institutii care sa-i ofere posibilitatea participarii la anumite cursuri de reconversie profesionala
Preview document
Conținut arhivă zip
- Consiliere Sociala - Abordarea Centrata pe Client.doc