Abordarea centrata pe client Este adesea atribuita muncii si lucrarilor lui Carl Rogers (1902-1987). Porneste de la ideea ca oamenii au o motivatie innascuta de a creste si de a-si dezvolta propriile capacitati, sustine ca oamenii au nevoie de o orientare nedirectiva, prin care gandurile, sentimentele si actiunile lor sa nu fie subiecte pentru sfaturi, interpretari, critici, confruntari sau provacari, ci pentru incurajare Rolul consilierului Rolul consilierului este unul holistic, stabilind si promovand un climat care sa permita clientului sa de simta liber si incurajat sa exploreze toate aspectele sinelui (Roger, 1951,1980). Consilierul este constient de limbajul verbal si neverbal al clientului si ofera feed-back asupra celor observate. Consilierul utilizeaza abordarea centrarii pe persoana si nu face abuz de teste psihologice, aceasta abordare presupunand o pozitie nedirectiva, care cere consilierului sa nu ofere sfaturi, interpretari, sa nu critice si sa nu provoace. Scopuri Aceasta abordare se adreseaza clientului ca persoana care functioneaza ca intreg dezvoltand o puternica acceptare de sine si a altora. Clientul este ajutat sa identifice, utilizeze si sa inregistreze propiile resurse , devenind astfel mai realist in propiile actiuni, mai increzator si mai adaptiv in comportamente. Tehnici Tehnicile s-au dezvoltat in trei perioade: 1. Perioada nedirectiva ( 1940 - 1950) - in aceasta perioada, consilierul are rolul de a clarificare si acceptare 2. Perioada reflectiva (1950 - 1957)- accentuarea rolului consilierului de a creea o relatie neamenintatoare 3. Perioada experientiala (1957 - 1980) -empatie - abilitatea consilierului de a simti cu clientul si de a retransmite aceasta intelegere -privire pozitiva (acceptare) - reprezinta o profunda nsi veritabila grija pentru client ca persoana -congruenta (autenticitate) - conditia de a fi transparent in relatia terapeutica,prin renuntarea la alte roluri. Dupa 1980, abordarea rogersiana s-a mai imbogatit in tehnici: dezvaluirea limitata a sentimentelor, gandurilor si valorilor, ascultarea afectiva si reflectiva, clarificarea, rezumarea, discutiile generale sau cu final deschis. Plan de consiliere FISA INITIALA A CAZULUI Modalitatea solicitarii : voluntara, telefonic de catre client Solicitant : B.M. Data solicitarii : 04.03.2010 Tipul cazului : social Date despre beneficiar : B.M , 44 ani , domiciliul - municipiul Iasi, situatia - fara loc de munca, cu datorii mari Alte date relevante despre beneficiar : casatorit de 15 ani, cu 2 copii Motivul solicitarii : Clientul a apelat la serviciile de consiliere cu scopul de a-si remedia situatia si de a cauta mijloace cu ajutorul carora va trece mai usor de viitoarele obstacole. Observatii : In prima faza,clientul a avut probleme cu exteriorizarea sentimentelor fata de persoane straine, neavand incredere in propria persoana si in ajutorul pe care noi,in calitate de consilieri,am putea sa i-l acordam. Concluzii : Clientul, desi modalitatea solicitarii consilierii a fost voluntara, s-a dovedit a fi indecis cu privire la intreg procesul de consilere Data : 04.03.2010 ETAPA PRECONSILIERE A) NEGOCIEREA EXPECTANTELOR Clientul a apelat la serviciile de consiliere deoarece vrea sa depaseasca trauma rezultata din anumite evenimente din trecut si de a-si gasi un loc de munca, pentru a oferi familiei o situatie materiala si un mod de viata normal. Consilierul ii va oferi clientului posibilitatea de a se exprima liber,de a gasi singur sau cu ajutorul sau solutii la problemele cu care se confrunta,de a vedea situatia in care se afla exact cum este,cu partile bune (sanatate, familie, un loc de munca stabil) si cu partile rele (somaj, situatia materiala a familiei, singuratatea departe de casa) si de a-l ajuta sa vada aceasta experienta ca fiind o lectie de viata. De asemenea il va ajuta sa incerce si alte arii a pietei de munca, indrumandu-l spre anumite institutii care sa-i ofere posibilitatea participarii la anumite cursuri de reconversie profesionala
Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.