Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 70 în total
Cuvinte : 24447
Mărime: 152.56KB (arhivat)
Publicat de: Dominic Teodorescu
Puncte necesare: 9

Extras din proiect

I. Familia – cadru normal de dezvoltare al copilului

1. Mediul familial şi rolul lui in socializarea copilului

Istoria vieţii familiilor are atât continuitate, cât şi discontinuitate - prin conectarea generaţională - iar schimbarea tinde să fie mai degrabă graduală decât dramatică; deşi modelele familiale sunt diferite şi se schimbă de la o societate la alta, totuşi, instituţia familiei ramâne stabilă.(Baran-Pescaru., 2004, p.83)

Majoritatea cercetatorilor admit că pe măsura evoluţiei societăţii, raporturile părinţi-copiii sunt tot mai mult definite printr-o dimensiune emoţională şi ca interesul părinţilor pentru educaţia copiilor creşte.(Stănciulescu, E., 1997, p.51-52)

Există mai multe definiţii ale unor concepte fundamentale - cum ar fi familie, socializare, educaţie şi altele - deoarece sunt posibile mai multe perspective teoretice de definire a acestor concepte.

Mihăilescu (1999) sesizează că familiile din societăţile contemporane au suportat în ultimele decenii transformări profunde, atât de importante încât şi termenul de "familie" a devenit tot mai ambiguu, el tinzând să acopere astăzi realităţi diferite de cele caracteristice generaţiilor precedente. Dinamismul structurii şi funcţiilor familiei poate părea multora surprinzator. Opinia curentă, preluată şi în discursul politic şi ştiinţific, afirma că familia este cea mai fidelă păstratoare a tradiţiilor, a valorilor naţionale. Contrar acestor opinii, familia este mai puţin "depozitară" şi mai curând "barometrul" al schimbărilor sociale.

Definiţiile date familiei au încercat să pună în evidenţă o serie de aspecte de ordin structural şi funcţional (Mitrofan, I, Mitrofan, N., 1991, p.141-145): familia este un grup care îsi are originea în căsătorie, fiind alcătuit din soţ, soţie şi copiii născuţi din unirea lor (grup căruia i se pot adăuga şi alte rude) pe care îi unesc drepturile şi obligaţii morale, juridice, economice, religioase şi sociale (Cl. Levi Strauss); familia constituie un grup înzestrat cu caracteristici proprii, cu anumite obiceiuri, care respectă anumite tradiţii, chiar inconştient, care aplică anumite reguli de educaţie, care creează o atmosferă (R. Vincent); familia este un grup social, realizat prin căsătorie, cuprinzând oameni care trăiesc împreună, cu o gospodarie casnică în comun, sunt legaţi prin anumite relaţii natural-biologice, psihologice, morale şi juridice (O. Badina, Fr. Mahler).

Familia apare ca elementul natural şi fundamental al societăţii, una dintre verigile sociale cele mai vechi şi mai specifice în asigurarea continuităţii şi afirmării fiinţei umane (idem, p 141).

Familia este cel mai important agent de socializare, locul în care copiii învaţă să devină umani şi în care se formează conduitele sociale de bază şi de început, funcţia sa de socializare fiind realizată în patru situaţii specifice:

- situaţia de educaţie morală- ce are la bază relaţiile de autoritate cu ajutorul cărora

copilului i se transmit regulile morale, familia fiind cadrul principal în interiorul căruia acesta îşi însuşeşte primele noţiuni cu privire la datorie, responsabilitate şi interdicţie, marcând dezvoltarea unei structuri generalizate a conştiinţei morale ;

- situaţia de “învăţare cognitivă” prin care copilul învaţă sistemul de cunoştinţe, atitudini şi deprinderi necesare convieţuirii în societate;

- situatia ce angajează imaginaţia, dezvoltând gândirea participativă şi capacităţile creatoare;

- situaţia de “comunicare psihologica“ prin care se dezvoltă afectivitatea specific

umană, atât de necesară dobândirii unui echilibru moral şi psihologic.(M.Voinea, 1993, p 61-63)

Familia educă spiritul de comunicare şi cooperare, facilitează transmiterea obiceiurilor, atitudinilor şi valorilor de la parinţi la copii, ghideaza din punct de vedere moral conduitele acestora; familia contribuie nemijlocit la modelarea şi dezvoltarea personalitatii, permiţand trecerea de la un comportament normativ (reglat din exterior) la un comportament normal (bazat pe autoreglare si automie personală) .(M.Voinea, 1993, p 63-69)

Aceste funcţii deosebit de importante ale familiei par a se fi diminuat mult în perioada contemporană, asociaţia familială înregistrand astăzi multiple fenomene de degradare si de structurare.

Influenţa pe care societatea o exercită prin familie este colosală, copilul fiind în întregime culturalizat în raport cu societatea din care face parte iar familia începe, pe o configuraţie psihologică specifică, să dezvolte personalitatea de baza.

Raportându-se regulilor societăţii, familia creează temelia adaptării copilului în vederea integrării corespunzatoare în câmpul psiho-social. Integrarea rezultă din formarea unei unităţi şi totalităţi psihice. Prin concurenţa mediului intern al copilului şi mediul extern se ajunge la o dezvoltare deplină şi unitară a însuşirilor lui, la o construcţie proprie care îl defineşte ca individualitate, la un comportament tipic şi unic, specific personalităţii optim echilibrate. Nerespectând ansamblul de norme şi valori elaborate social părintii îi vor forma şi copilului un sistem deficitar de personalitate, cauză a unui echilibru precar, sursă a unor impedimente de adaptare.

Deşi rolul familiei se schimbă pe măsură ce copilul se dezvoltă, portretul de responsabilitate sociala al acesteia nu scade în intensitate pentru că ceilalţi agenţi de socializare îi subliniază permanent importanţa. Chiar dacă atitudinea faţă de părinţi trece de la apropierea afectiv-simbolică la alte forme de relaţii (cerute de particularităţile lui psihice în formare), copilul va resimţi întotdeauna nevoia de familie, care îşi va manifesta neîncetat suportul în vederea depăşirii urmatoarelor “episoade dramatice” din anii pubertăţii şi ai adolescenţei (U.Schiopu, 1967, p 49).

Dezvoltarea personalitaţii se efectuează în cursul vieţii atât în plan orizontal, cât şi vertical, atât sub raport intelectual, cât şi axiologic, străbătând treptele progresului de la egoism la egocentrism spre nivelul înţelegerii fiinţei umane ca om, spre bucuria de a pătrunde în sufletul altuia, identificându-se cu aceasta şi fiind gata să-i ofere ajutorul necesar .

Observând însa lumea din jurul nostru constatăm fară prea multă greutate, că sunt destul de mulţi tineri si adulţi care nu şi-au format capacitaţi şi disponibilitaţi de adaptare socială. Ca urmare ei dezvoltă în raport cu sine sau cu ceilalţi din jur o serie de conduite deficitare cum sunt: realizarea unor comportamente afective şi impulsive; proiectarea unor scopuri nerealiste care întrec cu mult posibilitaţile proprii de a le atinge; promovarea în relaţiile cu ceilalţi, a atitudinilor duplicitare, ca mijloace de realizare curentă a unor scopuri egoiste; recurgerea la atitudinile de indiferenţă sau conformism, prin care adoptă comoda conduită a automulţumirii sau a formalismului social; respingerea unor principii şi convingeri ferme de viaţă şi dezvoltarea unei incosecvenţe în raport cu sine şi ceilalţi, fapt care va face ca personalitatea lor să devină cu timpul lipsită de unitate si de echilibru moral .

Preview document

Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 1
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 2
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 3
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 4
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 5
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 6
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 7
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 8
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 9
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 10
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 11
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 12
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 13
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 14
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 15
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 16
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 17
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 18
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 19
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 20
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 21
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 22
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 23
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 24
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 25
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 26
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 27
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 28
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 29
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 30
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 31
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 32
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 33
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 34
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 35
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 36
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 37
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 38
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 39
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 40
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 41
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 42
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 43
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 44
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 45
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 46
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 47
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 48
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 49
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 50
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 51
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 52
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 53
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 54
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 55
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 56
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 57
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 58
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 59
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 60
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 61
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 62
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 63
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 64
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 65
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 66
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 67
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 68
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 69
Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului - Pagina 70

Conținut arhivă zip

  • Familia - Cadru Normal de Dezvoltare al Copilului.doc

Alții au mai descărcat și

Femeia între tradiție și modern - organizarea vieții profesionale și a celei de familie

INTRODUCERE În cercetări de sociologie a familiei stăruie încă întrebarea de ce în unele ţări este încă greu pentru femei să îmbine în mod...

Aspecte și Metode de Observare și de Diminuare a Violenței la Ciclul Gimnazial

INTRODUCERE Creşterea fără precedent a cazurilor de violenţă din şcoli sub orice formă ar fi ea (verbală, fizică etc.) este un motiv de...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Cauze și consecințe ale insuccesului școlar în ciclul primar

CAPITOLUL I NOȚIUNI INTRODUCTIVE 1.1 IMPORTANȚA TEMEI Generații după generații de învățători și de elevi s-au format și au format pe cele care...

Abandonul copilului - specificul serviciului de asistență maternală

Iata observatii pentru lucrarea trimisa de dvs. dnei conf.univ.dr. Laura Goran - Lucrarea dvs. nu are obiective, ipoteze, lot de subiecti,...

Abuzul și Maltratarea Copilului

INTRODUCERE Lucrarea prezintă fără pretenţia de exhaustivitate, tabloul complex al fenomenului, etiologia şi tipurile, formele maltratării,...

Neglijarea Copilului - Considerații Generale

ARGUMENT Dacă eşecurile din sectoarele economice sau politice pot fi stopate sau diminuate prin mijloace legislative sau economice, eşecurile în...

Drepturile Copilului

INTRODUCERE După istoricul francez Phillippe Aries întelegerea copilăriei, cel putin până la vârsta de 7 ani, ca stadiu distinct al evolutiei...

Protecția și Promovarea Drepturilor Anumitor Categorii de Persoane

INTRODUCERE Se ştie că drepturile omului se află la baza constituţionalismului, iar principalul scop al unei constituţii constă în garantarea...

Proiectare didactică

Capitolul I Delimitări conceptuale Proiectarea activității instructiv-educative/ proiectarea didactică reprezintă ansamblul de procese și...

Socializarea copilului preșcolar

ARGUMENT MOTTO: SĂ NU-I EDUCĂM PE COPIII NOSTRI PENTRU LUMEA DE AZI. ACEASTĂ LUME NU VA MAI EXISTA CÂND EI VOR FI MARI ŞI NIMIC NU NE PERMITE SĂ...

Ai nevoie de altceva?