Cuprins
- I. Introducere .3
- II. Percepțiile populației privind grupurile de persoane discriminate frecvent în R.M 5
- III. Contextele sociale în care sunt supuse discriminării diferite grupuri de persoane ...6
- IV. Stereotipurile aplicate cel mai frecvent în raport cu anumite grupuri de persoane ...13
- V. Experiențele personale ale respondenților în domeniul discriminării ..14
- VI. Fenomenul discriminării în contextul altor probleme .15
- VII. Concluzii 17
Extras din proiect
I. Introducere
Noțiunea de discriminare. Discriminarea este o acțiune care presupune un tratament diferit, nedrept față de persoane din cauza apartenenței lor la un anumit grup social.
Obiectivele cercetării. Scopul cercetării este: promovarea valorilor și a practicilor privind lupta împotriva discriminării în Republica Moldova și constă în cercetarea fenomenului discriminării și în elaborarea recomandărilor practice în vederea diminuării efectelor acestuia.
Pentru atingerea acestui scop, au fost elaborate următoarele obiective:
- Identificarea categoriilor de persoane percepute ca fiind cel mai adesea victime ale
discriminării,
- Identificarea categoriilor de persoane supuse în mod constant discriminării,
- Identificarea categoriilor de persoane supuse discriminării în anumite contexte sociale (la
locul de muncă, la locul de studii, în instituțiile publice),
- Elaborarea recomandărilor practice pentru reducerea fenomenului discriminării în Republica
Moldova.
Actualitatea cercetării. În Republica Moldova fenomenul stigmei și al discriminării a fost cercetat mai mult în domeniile privind relațiile interetnice și sănătatea publică sau în contextul altor studii. Astfel, Institutul de Politici Publice, cu suportul Fundației Soros-Moldova, a efectuat o cercetare a relațiilor interetnice în Republica Moldova și a studiat atitudinile și comportamentul diferitelor etnii în raport cu alte etnii. În ultimii ani au fost efectuate un șir de cercetări sociologice în domeniul stigmei și al discriminării persoanelor HIV+ și persoanelor infectate cu hepatitele virale B și C4. Toate aceste cercetări au scos în evidență faptul că nivelul de toleranță al diferitelor grupuri de persoane față de semenii lor de altă etnie sau cu alt statut de sănătate este destul de redus și semnalează posibilitatea existenței fenomenului discriminării și în alte domenii, care, cu regret, au fost mai puțin sau deloc studiate. În acest context este vădită necesitatea efectuării unor cercetări complexe în domeniul stigmei și al discriminării în vederea diagnosticării problemelor sociale existente și a elaborării unor recomandări practice orientate spre reducerea acestor fenomene în Republica Moldova.
Metodele de cercetare. Metodele de cercetare aplicate în cadrul acestui studiu sunt următoarele: tehnica de cercetare sociologică empirică - chestionarul, focus-grupuri cu experții - reprezentanți ai diferitelor organizații nonguvernamentale.
Etapele cercetării. Studiul a fost efectuat în trei etape:
Etapa I: tehnica de cercetare sociologică - chestionarul
Etapa II: efectuarea focus-grupurilor cu experții
Etapa I - aplicarea tehnica de cercetare sociologică empirică - chestionarul a fost aplicata pentru stabilirea indicatorilor de bază ai cercetării și elaborarea instrumentarului pentru studiul populației. Astfel, prin aplicarea acestei tehnicii au fost stabiliți indicatorii pentru următoarele aspecte: formele principale de discriminare în Republica Moldova, grupurile de persoane percepute ca fiind victime ale discriminării, contextele discriminării diferitelor grupuri de persoane, stereotipurile aplicate cel mai frecvent în raport cu diferite grupuri de persoane, instituțiile și politicile care contribuie la reducerea sau la mărirea gradului de discriminare a diferitelor grupuri de persoane în Republica Moldova, măsurile care trebuie întreprinse.
Studiul tehnica de cercetare sociologică empirică a inclus următoarele etape:
1. Elaborarea unei liste de întrebări deschise în funcție de obiectivele cercetării. Selectarea a 10 experți. În lista experților au fost incluși lideri de ONG-uri, studenți. Experții nu cunoșteau cine este inclus în această listă, fapt ce a permis păstrarea anonimatului.
2. Efectuarea primei runde de intervievare a experților.
3. Sumarea rezultatelor obținute după prima rundă de intervievare.
4. Elaborarea unui chestionar cu întrebări standardizate în urma primei runde de cercetare.
5. Prezentarea rezultatelor obținute după prima rundă de intervievare experților și a chestionarului standardizat pentru completare.
6. Efectuarea celei de a doua runde de chestionare.
7. Analiza datelor obținute.
În baza rezultatelor studiului sociologic a fost elaborat instrumentarul pentru cercetare - chestionar standardizat.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Fenomenul discriminarii in Republica Moldova.docx