Metodologia Cercetarii in Stiintele Socio-Umane la Scolile Generale Nr.12 si Nr.13 Municipiul Botosani

Extras din proiect Cum descarc?

Avand in vedere ca violenta scolara a fost abordata, in proiectul european privind violenta coti-diana, ca forma particulara a violentei cotidiene, am optat, ca si expertii europeni, pentru definitia violentei, propusa de raportul Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS, 2002).
Astfel, violenta inseamna ,,amenintarea sau folosirea intentionata a fortei fizice sau a puterii contra propriei persoane, contra altuia sau contra unui grup sau unei comunitati care antreneaza sau risca puternic sa antreneze un traumatism, un deces sau daune psihologice, o dezvoltare impro-prie sau privatiuni"1. Aceasta definitie exclude toate evenimentele accidentale, numai daca acestea nu im-plica intentia de a ucide sau de a rani. Totusi, ea include actele bazate pe o relatie de putere exprimata prin intimidare, amenintare sau, invers, neglijenta si omisiune. Acest lucru pare sa se aplice la contex-tul institutional al scolii in care traditia ierarhiei educatori-elevi, elevi-elevi ramane o realitate genera-toare de stari conflictuale si manifestari de violenta.
Nicole Vettenburg (1999)2 considera ca exista trei forme de violenta in scoli:
- devianta tolerata sau violenta juvenila normala;
- violenta sociala, in care scoala insasi este victima violentei manifestate in societate, la nivel general (acest lucru este adesea invocat pentru a elibera scoala de orice responsabilitate);
- violenta anti-scoala (distrugerea echipamentelor, vandalism, insulta si agresivitate fata de pro-fesori).
Chris Gittins (2004)3 aduce in discutie trei definitii ale violentei:
- Definitia violentei, care se afla in dictionarul ENCARTA (1999): 1) folosirea fortei fizice pen-tru a produce raniri cuiva sau a distruge ceva; 2) folosirea ilegala a fortei nejustificate sau efec-tul creat prin amenintare;
- Definitia folosita de D. Olweus (1999)4, dupa care violenta sau comportamentul violent este: comportamentul agresiv in care un actor sau infractor foloseste corpul sau un obiect (incluzand o arma) pentru a lovi (relativ serios) sau a produce disconfort unui individ;
- Definitia data de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS), reprodusa anterior, in text.
Dupa cum se poate constata, definitia data de OMS este mai larga, depasind componenta fizica. A restrange violenta la acte fizice prezinta unele avantaje, care deriva din vizibilitatea ei. Ca atare, mo-nitorizarea acesteia este mai facila decat cea a violentei verbale sau relationale. Aceasta poate fi chiar diferenta intre violenta si agresiune. 
Eric Debarbieux , specialist in problematica violentei in mediul scolar , ofera o definitie prin care surprinde ansamblul fenomenului violentei : 
" violenta este dezorganizarea brutala sau continua a unui sistem personal, colectiv sau social si care se traduce printr-o pierdere a integritatii , ce poate fi fizica, materiala sau psihica. Aceasta dezorganizare poate sa opereze prin agresiune , prin utilizarea fortei ,constient sau inconstient , insa poate exista si violenta doar din punctul de vedere al victimei, fara ca agre-sorul sa aiba intentia de a face rau."
1 Rapport Mondial sur la violence et la sante, sous la direction de Krug, Dahlberg, Mercy, Zwi, Lozano-Ascencio, OMS, Geneve, 2002.
2 Vettenburg, Nicole et all. (1999), Violence in Schools: Awareness-raising, Prevention, Penalities, Strasbourg, Council of Publishing, p. 15-21
3 Gittins, Chris, A Handbook on Violence Reduction for Schools in Europe. How to make a difference. Integrated Project 2, Responses to violence in everyday life in a democratic society, 2004. Autorul le numeste definitii adulte, intrucat ele nu sunt date de copii, citand opinia unor autori - Smith, Cowie, Liefooghe si Olafsson, 2002 -, dupa care copiii insisi definesc violenta in diferite moduri, in functie de varsta, limba si cultura, p.15.
4 Olweus, D., Harcelement et brutalites entre eleves, Paris, ESF, 1999, p. 12.
Violenta scolara in tara noastra este o tema inca putin reprezentata in preocuparile decidentilor, atat la nivelul celor implicati in procesul educational, cat si la nivelul societatii in general. Socie-tatea contemporana se vede nevoita a regandi scoala si rolul ei social. Contextul violentei si felul in care noi o percepem in prezent s-au schimbat radical in cursul ultimilor ani, mai ales datorita dez-voltarii globa-lizarii, criminalitatii si terorismului fara frontiere. Imaginile prezentate in media si mai ales in domeniul audiovizual au contribuit substantial la conturarea unei noi forme de frica, a unui sentiment de in-securitate, generat de impresia conform careia violenta poate izbucni oriunde, in familie, pe strada, in spatiul public, pe stadioane si chiar in scoli.
Provocarea majora pe care o aduce prezentul scolii este deschiderea ei catre exterior si intrarea ei in parteneriate cu actorii comunitatii locale, inclusiv cu politia. Violenta in scoala nu este decat o for-ma a violentei cotidiene, astfel incat ea nu poate fi abordata doar ca exprimand o realitate sepa-rata de viata. Mentionata la noi mai ales ca un fapt izolat, violenta scolara are o influenta mare asu-pra perceptiei sociale si a valorilor prezentului, contribuind la erodarea imaginii traditionale pozi-tive a scolii ca institutie sigura si securizanta. Una dintre cauzele cele mai frecvent observate in domeniul violentei scolare in Europa de sud-est pare sa fie negarea existentei fenomenului, ideali-zarea climatului scolar in toate dimensiunile sale sau minimizarea fenomenului violentei scolare La noi in tara, atat in privinta violentei, cat si in privinta diferitelor forme de violenta, nu exista decat date partiale, obtinute in urma unor investigatii desfasurate adesea la initiativa unor organis-me neguvernamentale.
Intr-o perspectiva globala, se remarca faptul ca, desi mediul scolar este un spatiu public, acesta are un statut de exceptie in raport cu orice alt loc public, datorita faptului ca reprezinta o institutie cu norme si reglementari mult mai precise decat alte spatii publice. Totusi, sigurantei si securitatii spatiului rezervat educatiei publice nu li s-a acordat suficienta atentie, acestea neconstituind obiec-tul unor cercetari sistematice si analize speciale, necesare cunoasterii particularitatilor fenomenului violentei scolare si a dimensiunilor sale psihosociale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metodologia Cercetarii in Stiintele Socio-Umane la Scolile Generale Nr.12 si Nr.13 Municipiul Botosani.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!