Orientarea Profesională în Liceele Timișorene

Proiect
7.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 106 în total
Cuvinte : 34090
Mărime: 1.54MB (arhivat)
Publicat de: Alistar Banu
Puncte necesare: 12

Cuprins

  1. INTRODUCERE 4
  2. CAP.1. DELIMITĂRI CONCEPTUALE 6
  3. 1.1. ORIENTARE ŞCOLARĂ ŞI PROFESIONALĂ 6
  4. 1.2. PROFESIE 9
  5. 1.3. PIAŢA MUNCII 10
  6. 1.4. STATUS PROFESIONAL 11
  7. CAP.2. ABORDĂRI ŞI PREOCUPĂRI PRIVIND ORIENTAREA PROFESIONALĂ 12
  8. 2.1. ORIENTAREA ŞCOLARĂ ŞI PROFESIONALĂ DE-A LUNGUL TIMPULUI 12
  9. 2.1.1. Scurt istoric 12
  10. 2.1.2. Situaţia orientării profesionale în România 14
  11. 2.1.3. Suport legal 16
  12. 2.1.4. Structura Sistemului de Consiliere şi Orientare Profesională 17
  13. 2.2. OBIECTIVELE ŞI FUNCŢIILE ORIENTĂRII ŞCOLARE ŞI PROFESIONALE 19
  14. 2.3. PRINCIPIILE ORIENTĂRII ŞCOLARE ŞI PROFESIONALE 21
  15. 2.4. FACTORII ORIENTĂRII ŞCOLARE ŞI PROFESIONALE 22
  16. 2.4.1. Şcoala şi rolul ei în orientarea profesională 24
  17. 2.4.2. Familia şi rolul ei în orientarea profesională 33
  18. 2.5. IMPORTANŢA ORIENTĂRII ŞCOLARE ŞI PROFESIONALE 37
  19. CAP.3. METODOLOGIA CERCETĂRII 42
  20. 3.1. OBIECTIVELE CERCETĂRII 42
  21. 3.2. IPOTEZE 43
  22. 3.3. ALEGEREA METODELOR ŞI TEHNICILOR DE CERCETARE 43
  23. 3.4. DELIMITAREA POPULAŢIEI STUDIATE ŞI STABILIREA EŞANTIONULUI 47
  24. 3.5. CONSTRUCŢIA INSTRUMENTULUI DE LUCRU 48
  25. 3.6. INTERPRETAREA DATELOR 49
  26. CONSIDERAŢII FINALE 80
  27. CONCLUZII ŞI RECOMANDĂRI 80
  28. BIBLIOGRAFIE 83
  29. ANEXE 85

Extras din proiect

Introducere

Una dintre priorităţile şcolii româneşti, şi implicit ale societăţii noastre, o constituie orientarea profesională a elevilor. Actualitatea şi importanţa ei nu se reduce numai la pregătirea tinerilor pentru a şti cum să ia o decizie conştientă, liberă şi fermă cu privire la viitorul lor profesional, ci şi la pregătirea şi asigurarea unei forţe de muncă în stare să îndrăgească şi să acopere cu succes toate sectoarele activităţii sociale.

Având în vedere complexitatea tot mai mari a pieţei muncii, este necesar ca elevii să ia decizii realiste în legătură cu viitoarele lor profesii, pentru a aduce contribuţii eficiente la creşterea economică a ţării, pe parcursul întregii vieţi. Pe de o parte, din punctul de vedere al tinerilor, este important ca aceştia să îşi găsească un loc de muncă care să le ofere satisfacţie profesională, iar pe de altă parte, pentru prosperitatea ţării, este esenţial ca sistemul de învăţământ să îi pregătească pe elevi pentru provocările legate de oportunităţi viitoare de angajare şi să ia în considerare dinamica schimbărilor în industrie şi comerţ.

Astfel că, nu sunt deloc exagerate opiniile celor care susţin că o asemenea pregătire trebuie să înceapă din timp deoarece structura învăţământului cere elevilor încă de la sfârşitul gimnaziului să opteze pentru o clasă cu un anumit profil (uman, real, tehnologic, etc.). Gimnaziul este practic perioada când se realizează procesul de preorientare profesională pentru că la sfârşitul acestui ciclu elevul va intra într-un liceu/colegiu/şcoală profesională, iar opţiunea sa trebuie să fie bine pregătită.

Mai ales la clasele terminale ale ciclurilor şcolare (clasele a VIII-a şi a XII-a) munca profesorilor, şi în special al celor diriginţi, a devenit un suport solid al orientării elevilor. Pe lângă informaţiile pe care le primesc, este esenţial ca elevii să ia contact cu diverse sectoare de activitate în vederea consolidării preferinţelor profesionale care stau la baza opţiunilor acestora.

Plecând de la cele prezentate mai sus, prezentul studiu işi propune să-şi centreze atenţia asupra unei probleme importante pentru elevii de liceu în general şi pe cei din anii terminali în particular, orientarea profesională a tinerilor, dar şi să investigheze viziunea educatorilor (profesori) cu privire la felul în care sunt consiliaţi şi orientaţi profesional tinerii din liceele anului 2010.

Şi în România se simte tot mai acut nevoia de orientare a carierei şi de inserţie socio-profesională a viitorilor absolvenţi de liceu, în conformitate cu stadardele europene. Piaţa muncii nu mai înseamnă pentru tinerii români doar România şi mai ales nu se mai rezumă doar la anumite meserii şi profesii practicate până de curând. Se pune astfel problema educaţiei tinerilor într-un mod adecvat, care să le ofere egalitate de şanse cu toţi tinerii europeni.

Pornind de la aceste aspecte, am considerat necesar să subliniem, prin intermediul acestei cercetări, legătura existentă între profesori şi elevi în ceea ce priveşte orientarea profesională.

Lucrarea cuprinde două părţi: una teoretică şi alta practică.

După un capitol introductiv, în care au fost definite principalele noţiuni legate de orientarea profesională, urmează prezentarea particularităţilor problemei analizate : scurt istoric, situaţia orientării profesionale în România, obiectivele, funcţiile, principiile şi factorii care stau la baza acesteia, precum şi importanţa ei în viaţa de zi cu zi.

Partea aplicativă a lucrării prezintă cercetarea efectuată de noi pe un lot de profesori, activând în cinci licee teoretice timişorene. Pentru inveestigarea viziunii profesorilor privind orientarea profesională a fost conceput un chestionar, a cărui rezultate au fost analizate cu ajutorul programului SPSS 17. Scopul cercetării a fost de a determina rolul cadrelor didactice în orientarea profesională a elevilor, iar datele obţinute ne-au relevat o serie de rezultate interesante pe care le-am sintetizat într-un subcapitol aparte (Subcapitolul 3.6: Interpretarea datelor).

Opţiunea unui tânăr pentru o anumită profesie fără nici un sprijin extern este un proces dificil, adesea asociat cu alegeri greşite, ezitări, abandon, amânare, şi toate acestea cu un serios impact asupra viitorului său profesional. Profesia, odată aleasă, este greu de schimbat deoarece schimbarea acesteia implică pierdere de timp şi energie. Din punct de vedere social, abandonarea unei meserii pentru care s-au investit bani şi energie în vederea pregătirii înseamnă pierdere atât pentru individ, cât si pentru societate. De aceea este considerat necesar orice ajutor care poate veni din partea şcolii şi din partea cadrelor didactice care pot sprijini acest proces pentru a se asigura că tinerii iau decizii profesionale potrivite şi pot contribui la asigurarea unei tranziţii uşoare a elevilor de la şcoală către muncă sau formare profesională.

Capitolul 1

Delimitări conceptuale

1.1. Orientare şcolară şi profesională

Acţiunea de orientare şcolară şi profesională a apărut din necesităţi practice fiind menită să contribuie la descoperirea potenţialului vocaţional al individualităţilor umane, îndepliniind un rol cheie atât în asigurarea satisfacţiei personale cât şi în creşterea eficienţei repartiţiei şi utilizării resurselor umane.

În literatura de specialitate găsim o serie de definiţii ale orientării şcolare şi profesionale, precum şi a corelatelor acesteia.

Potrivit lui Norbert Sillamy, orientarea şcolară şi profesională reprezintă „dirijarea unui adolescent sau adult spre meseria sau profesia care i se potriveşte cel mai bine din punct de vedere al aptitudinilor, capacităţilor sau gusturilor sale, ţinându-se totodată seama de posibilităţile de angajare şi de situaţia familială”.

Preview document

Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 1
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 2
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 3
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 4
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 5
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 6
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 7
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 8
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 9
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 10
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 11
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 12
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 13
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 14
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 15
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 16
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 17
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 18
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 19
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 20
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 21
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 22
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 23
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 24
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 25
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 26
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 27
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 28
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 29
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 30
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 31
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 32
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 33
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 34
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 35
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 36
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 37
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 38
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 39
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 40
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 41
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 42
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 43
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 44
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 45
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 46
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 47
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 48
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 49
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 50
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 51
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 52
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 53
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 54
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 55
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 56
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 57
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 58
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 59
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 60
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 61
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 62
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 63
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 64
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 65
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 66
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 67
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 68
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 69
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 70
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 71
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 72
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 73
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 74
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 75
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 76
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 77
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 78
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 79
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 80
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 81
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 82
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 83
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 84
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 85
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 86
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 87
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 88
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 89
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 90
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 91
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 92
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 93
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 94
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 95
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 96
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 97
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 98
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 99
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 100
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 101
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 102
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 103
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 104
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 105
Orientarea Profesională în Liceele Timișorene - Pagina 106

Conținut arhivă zip

  • Orientarea Profesionala in Liceele Timisorene.doc

Alții au mai descărcat și

Absenteismul școlar - cauze și prevenire

INTRODUCERE Învăţământul este considerat unul dintre cei mai importanţi factori ai dezvoltării social-economice, fapt atestat atât de resursele...

Integrarea Tinerilor Absolvenți pe Piața Forței de Muncă

Introducere Prin lucrarea de faţă “Integrarea tinerilor absolvenţi pe piaţa forţei de muncă” am urmărit informarea tinerilor absolvenţi, despre...

Sociologia devianței - divorțul

Din tot timpul familia a fost considerata ca fiind nucleul societatii, familia privita ca si legatura intre doi oameni, in primul stadiu, dar si...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Metode și Tehnici de Cercetare Sociologică

Tema 1. Probleme generale ale cercetării sociologice. Aspecte epistemologice ale cunoaşterii socialului Şi în sociologie ca şi la nivelul vieţii...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Ai nevoie de altceva?