Protectia Sociala a Copiilor Orfani

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere
Capitolul I. Abordarea teoretica a fenomenului copilului orfan
1.1 Statul actual al copilului orfan
1.2 Evolutia istorica a cauzelor care duc la aparitia fenomenului de copil orfan
1.3 Situatia copilului orfan in Republica Moldova (analiza legislatiei in vigoare)
Capitolul II Protectia si reintegrarea copiilor orfani
2.1. Protectia sociala a copiilor orfani 
2.2. Rolul socializarii in integrarea copiilor din institutii
2.3.Probleme de integrare sociala a copiilor si tinerilor reintorsi din institutiile rezidentiale
2.4. Metode si tehnici psiho-asistentiale aplicate de echipa multidisciplinara in lucrul cu copii orfani
2.5.Serviciile de resocialezare si reintegrare a copiilor orfani in familie si societate
Concluzii si recomandari
Bibliografie
Anexe


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
Insotind omul in intreaga lui existenta familia s-a dovedit a fi una dintre cele mai vechi si mai stabile forme de comunitate umana, cea care asigura mentinerea speciei, evolutia si continuitatea vietii sociale. In ultimile decenii, ca rezultat al schimbarilor sociale, familia si-a pierdut esenta pe care a avut-o in trecut. Fiind o fiinta umana fragila, pentru o dezvoltare armonioasa, copilul, in evolutia si devenirea sa, are nevoie de sprijin si protectie continua. Copilului care traieste in conditii deosebit de dificile sau se afla in dificultate din cauza problemelor de dezvoltare trebuie sa i se acorde o atentie deosebita. 
Sustinerea si educarea copilului aflat in dificultate este, evident, o prerogativa a familiei, a statului si a societatii in ansamblu. Traditia adanc inradacinata a institutionalizarii, alaturi de numarul tot mai mare de copii abandonati si cu dizabilitati a dus la cresterea numarului copiilor lipsiti de mediul familial. In municipiul Chisinau, dupa cum atesta datele statistice prezentate de Directia Municipala pentru Protectia Drepturilor Copilului la finele anului 2009 erau luati la evidenta 530 copii orfani si abandonati dintre care 76% erau de virsta mai mica de 7 ani, dintre acestia 32 aveau statut de copil orfan deplin, iar 14 tineau de categoria copiilor orfani sociali (abandonati si refuzati), acest indice este cu 40% mai mic decit cel din 2007-82 copii. De asemenea in anul 2008 in mun.Chisinau au fost dezinstitutionalizati 73 de copii iar in anul 2009 -131 copii.
Institutiile de ocrotire incalca in mod evident cele mai elementare drepturi ale copilului, iar faptul ca nu li se satisfac nici macar nevoile de baza duce la o proasta dezvoltare fizica, afectiva si sociala. Circa sase mii de copii ce provin din familii socialmente vulnerabile sau temporar au ramas fara ingrijirea parintilor sint ingrijiti si educati in institutii de tip internat in care se organizeaza studii gimnaziale. Institutionalizarea este folosita ca un "remediu" de moment pentru a rezolva problema protectiei sociale. In prezent exista 67 de institutii de ocrotire, a caror dimensiune variaza intre 34 si 746 copii. Structura si administrarea acestora raman practic neschimbate si nu a fost definit un nivel minim de trai pentru copii. Ca regula, acesti copii provin din familii in care nu sint asigurate conditiile necesare pentru intretinerea si educatia lor: familii sarace cu multi copii, familii incomplete (un parinte decedat, mame solitare, parinti divortati), parinti care nu lucreaza, familii cu mediu needucogen etc.
Institutionalizarea nu reuseste sa satisfaca nevoile personale ale copiilor, ii expune pe acestia unui nivel ridicat de suferinta si ii impiedica sa se integreze. Standardele de ingrijire oferite in institutii nu identifica si nu satisfac nevoile individuale ale copiilor. Toti copiii din aceeasi grupa de virsta sunt expusi unui tratament similar. Exista dovezi de necontestat ca institutiile de ocrotire contribuie la retardul mental, fizic si afectiv al copiilor. In cel mai bun caz, copiii institutionalizati 
nu sufera decat de lipsa unei identitati personale; in cel mai rau caz, ei sunt expusi pericolului de a suferi de grave probleme afective si comportamentale, printre care se numara si tulburarile de personalitate. Copiii nu se pot integra in societate si nu isi dezvolta deprinderile de viata si socializare necesare pentru a duce o viata independenta in cadrul comunitatii.
Gradul de investigatie a temei: Explicarea procesului de crestere, ingrijire si educare a copiilor ocupa un rol central in preocuparile asistentilor sociali, sociologilor, psihologilor, pedagogilor, etc. Integrata in contextul analizei politicilor sociale, problema in cauza a fost abordata in lucrarile autorilor occidentali: J. Canavan, P. Dolan, R. Gilligan, T. Narries, D. Howe, E.Kez. Aceasta tema isi gaseste reflectarea in lucrarile savantilor romini: E. Zamfir, C.Zamfir, D. Balahur, V. Miftode, G.Neamtu s.a. 
Prioritatile politicilor sociale, asigurarea posibilitatilor si sanselor egale, formarea si perfectionarea culturii morale, autoafirmarea, problemele de educatie si adaptare la mediul social, etc au constituit obiectul de investigatie stiintifica a cercetatorilor moldoveni: A.Timus, M.Bulgaru, M.Dilion, V.Blajco, T.Fornea, L.Margineanu, etc. Cu toate cercetarea conceptuala a politicilor sociale este un domeniu relativ nou de investigatie pentru Moldova.
Teza urmareste scopul de a analiza aspectele procesului de integrare sociala a tinerilor reintorsi din institutiile rezidentiale. Pentru realizarea scopului trasat s-au propus urmatoarele obiective:
- identificarea conceptelor teoretice referitor la institutionalizarea copiilor;
- relevarea factorilor cauzali ce duc la institutionalizarea copiilor;
- evaluarea legislatiei nationale si internationale privind protectia drepturilor copilului;
- compararea procesului de socializare intre modelul familial si modelul institutional;
- evidentierea efectelor institutionalizarii asupra dezvoltarii fizice si psihice a copilului;
- analiza procesului de integrare a tinerilor absolventi a institutilor rezidentiale in comunitate in mun. Chisinau;
- identificarea problemelor de integrare socala a tinerilor orfani;
- evidentierea rolului echipei multidisciplinare in pregatirea tinerilor pentru o viata independenta;
- analiza metodelor de lucru aplicate de specialisti in lucrul cu tineri.
Baza metodologica a lucrarii: Drept metode principale in realizarea studiului au fost utilizate studiul de caz care este o metoda calitativa si se instituie intr-o procedura de abordare a unei entitati sociale, de la indivizi pina la comunitati sau organizatii, cu scopul de a ajunge la o imagine cit mai completa (holistica) despre aceasta entitate. In lucrarea data s-au utilizat studiul de caz instrumentale in scopul de a explica problema abordata si anume efectele institutionalizarii asupra integrarii sociale a tinerilor absolventi a institutilor rezidentiale. Interviul care este o metoda prin intermediul careaia se inteleg informatii cu caracter calitativ privind problemele si situatia beneficiarului, in cazul dat ghidul de interviu a fost aplicat asupra cinci specialisti din sfera servicilor pentru protectia drepturilor copilului care si-au expus opinile vizavi de problemele de integrare sociala a acestei categorii de beneficiari studiate. Ancheta sociologica care este o metoda de interogare, informare asupra faptelor sociale (atitudini, comportament, opinii) la nivelul grupurilor umane si de analiza a datelor in descrierea si explicarea lor ajungindu-se la rezultate concificabile. Utilizind ca instrument de cercetare chestionarul care este compus dintr-un numar mai mare sau mai mic de intrebari prezentate in scris subiectului, esantionul anchetei sociologice l-a constituit beneficiarii Centrului de zi de plasament temporar al copiilor in perioda postinstitutionala ,,Vatra" in numar de 30 persoane, precum si 30 de elevi ai scolii internat nr.2 din municipiul Chisinau. Precum managementul de caz aplicat in lucrul individual cu copilul orfan social, precum si cu familia biologica lipsita de drepturi parintesti, precum si potentiala familie de tutelare.
Anume aceste metode au dat posibilitatea investigarii temei abordate din diferite puncte de vedere. 
Inovatia stiintifica a lucrarii rezida in:
- determinarea principiilor metodologice de studiu a sistemului de protectie sociala a copilului orfan Saq< 
- sistematizarea problemelor ce caracterizeaza situatia actuala a copilului orfan in mun. Chisinau, precum si a sistemului existent de protectie destinat acestora cu relevarea factorilor de risc la care sint supuse familiile la ora actuala in mun. Chisinau. 
- analiza experientei serviciilor de alternativa dezvoltate in mun. Chisinau, care promoveaza ingrijirea copilului in mediu familial, cu identificarea mecanismelor de promovare a acestora la nivel national;
- elaborarea, in baza generalizarii rezultatelor investigatiei sociologice, a recomandarilor vizind perfectionarea sistemului de protectie sociala a copilului orfan. 
Structura lucrarii 
Pentru asigurarea scopului dat lucrarea cuprinde introducere, doua capitole a cite trei paragrafe, concluzii si recomandari, bibliografie si anexe.
In introducere este argumentata actualitatea temei investigate, se analizeaza gradul de investigatie a problemei, sunt determinate scopul si obiectivele temei, baza metodologica, este caracterizata succint structura lucrarii, inovatia acesteia.
Primul capitol - Abordarea teoretica a fenomenului copilului orfan cuprinde informatia despre conceptiile privind statutul copilului orfan, cauzele si efectele institutionalizarii si a fost indentificat, cadrul legislativ privind protectia drepturilor copilului.
Al doilea capitol -Protectia si metodologia reintegrarii copiilor orfani, contine aspecte despre rolul socializarii in integrarea copiilor din institutii, probleme de integrare sociala a tinerilor absolventi in comunitate, sunt identificate problemele cu care se confrunta tinerii in perioda postinstitutionala si se evidentiaza metodele si tehncile psiho-asistentiale aplicate de echipa multidisciplinara in procesul de reintegrare a copiilor orfani, precum si incercarea schitarii unui portret psiho-somatic al copilului orfan in baza proiectului de resocializare realizat in cadrul scolii internat nr.2.


Fisiere in arhiva (1):

  • Protectia Sociala a Copiilor Orfani.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!