Situatia Tinerilor pe Piata Muncii

Cuprins proiect Cum descarc?

INTRODUCERE 3
1. METODOLOGIA CERCETARII 5
2. ABORDAREA CANTITATIVA A TINERILOR PE PIATA MUNCII 11
2.1. ANALIZA INDICATORILOR PRINCIPALI AI PIETEI MUNCII CU REFERIRE LA POPULATIA 
TANARA 11
2.2. STAREA SISTEMULUI DE PREGATIRE PROFESIONALA DIN REPUBLICA MOLDOVA 16
2.3. ASPECTE CANTITATIVE SI STRUCTURALE ALE OCUPARII POPULATIEI TINERE 19
2.4. OCUPAREA INCOMPLETA SI INFORMALA A POPULATIEI TINERE 26
2.5. CONDITIILE DE MUNCA 29
2.6. SOMAJUL IN RANDUL TINERETULUI 32
2.7. POPULATIA TANARA INACTIVA 35
3. ABORDAREA CALITATIVA A TINERILOR PE PIATA MUNCII 40
3.1. TINERII ANGAJATI 40
3.1.1. GENERALITATI 40
3.1.2. CONDITIILE DE ANGAJARE A TINERILOR 43
3.1.3. STABILITATEA TINERILOR ANGAJATI IN ORGANIZATII 48
3.1.4. EXPUNEREA LA RISC A TINERILOR ANGAJATI 53
3.2. TINERII CARE ACTIVEAZA PE CONT PROPRIU 57
3.3. TINERII INTREPRINZATORI 64
3.4. TINERII FARA OCUPATIE 70
3.5. TINERII STUDENTI 78
3.6. RELATIILE DE MUNCA INTRE ANGAJATORI SI TINERII ANGAJATI PRIVITE PRIN PRISMA 
ANGAJATORILOR 84
4. POLITICI DE AMELIORARE A SITUATIEI TINERILOR PE PIATA MUNCII 95
CONCLUZII SI RECOMANDARI 102
ANEXE 108


Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Evolutia proceselor din economia Republicii Moldova din ultimii ani atesta o ameliorare relativa a situatiei dupa mai multi ani de criza practic in toate domeniile ale vietii social- economice. Intr-adevar, pe parcursul ultimilor ani, principalii indicatori macroeconomici marcheaza o crestere economica durabila si o stabilizare relativa macroeconomica, iar indicatorii sociali indica o imbunatatire modesta a situatiei in domeniile sferei sociale. 
Pe fundalul acestor schimbari spre bine a vietii social-economice din republica, o ameliorare a situatiei ar trebui sa se observe si pe piata muncii. Or, piata muncii, fiind o piata derivata, trebuie sa reflecte pe deplin succesele sau insuccesele inregistrate de economia nationala. Insa, analiza evolutiilor de pe piata muncii din Republica Moldova din ultimii ani, reflecta o reducere continua a principalilor indicatori ocupationali, ceea ce nicidecum nu se leaga cu cresterile inregistrate in principalele ramuri ale economiei reale. 
In conditiile diminuarii principalilor indicatori ocupationali situatia tinerilor pe piata muncii a devenit si mai grava. Intr-adevar, in ultimii ani se observa o descrestere simtitoare a ponderii populatiei ocupate tinere in totalul populatiei ocupate, in timp ce somajul tineretului ia proportii ingrijoratoare. Tinerii se confrunta nu numai cu un risc mai mare de a deveni someri, comparativ cu alte grupuri ocupationale de pe piata muncii, dar si cu alte probleme legate de: 
o plasarea in campul muncii;
o formarea profesionala neadecvata exigentelor pietei muncii;
o salarizarea indecenta;
o de oportunitatile de angajare neatractive;
o migratia internationala de munca in masa etc. 
Din aceste motive tinerii sunt considerati un grup social-vulnerabil pe piata muncii care necesita masuri suplimentare de protectie sociala. 
Anume analiza tendintelor din domeniul ocuparii populatiei tinere in toata complexitatea ei reprezinta obiectul de studiu al cercetarii ,,Situatia tinerilor pe piata muncii" realizata la solicitarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca din Republica Moldova.
Cercetarea data se axeaza, in special, pe determinarea continutului problemelor cu care se confrunta tinerii pe piata muncii, depistarea cauzelor principale care genereaza problemele tinerilor pe piata muncii, precum si asupra gasirii solutiilor necesare de depasire a acestor probleme. Trebuie mentionata si semnificatia cercetarii in contextul declararii anului 2008 drept An al Tineretului. 
Studiul include o analiza cantitativa a evolutiei principalilor indicatori ai ocuparii populatiei tinere. De asemenea studiul prevede si o analiza calitativa in baza realizarii unei cercetari sociologice privind situatia tinerilor pe piata muncii in scopul obtinerii unor informatii cat mai complete, necesare pentru formularea unor politici concrete si identificarea unor solutii care ar permite integrarea mai rapida pe piata muncii a grupului ocupational nominalizat. Un alt obiectiv important al studiului poate fi considerat si determinarea atitudinii agentilor economici fata de tinerii aflati in cautarea unui loc de munca.
Studiul se finalizeaza cu anumite concluzii si propuneri de ameliorare a situatiei tinerilor pe piata muncii.
1. METODOLOGIA CERCETARII
In vederea realizarii studiului ,,Situatia tinerilor pe piata muncii" au fost utilizate mai multe categorii si concepte sociale, demografice si economice, necesare pentru analiza situatiei tinerilor pe piata fortei de munca, precum si unii indicatori statistici utilizati pentru evaluarea situatiei date. Printre acestea, principalele sunt:
Populatia activa - din punct de vedere economic cuprinde toate persoanele care furnizeaza forta de munca disponibila pentru producerea de bunuri si servicii in timpul perioadei de referinta, incluzand populatia ocupata si somerii.
Populatia ocupata - cuprinde toate persoanele de 15 ani si peste, care au desfasurat o activitate economica sau sociala producatoare de bunuri sau servicii de cel putin o ora in perioada de referinta, in scopul obtinerii unor venituri sub forma de salarii, plata in natura sau alte beneficii.
Somerii conform recomandarilor BIM - sunt persoanele de 15 ani si peste, care indeplinesc simultan urmatoarele conditii: nu au un loc de munca si nu desfasoara o activitate in scopul obtinerii unor venituri, sunt in cautarea unui loc de munca si sunt disponibile sa inceapa lucrul in urmatoarele 15 zile, daca s-ar gasi imediat un loc de munca.
Salariat - este considerata persoana care-si exercita activitatea in baza unui contract de munca in cadrul unei organizatii sau la persoane particulare, in schimbul unei recompense sub forma de salariu, in bani sau in natura, comision etc.
Patron - este persoana care-si exercita ocupatia (meseria) in propria unitate pentru a carei activitate are angajati unul sau mai multi salariati permanenti.
Lucrator pe cont propriu - este persoana care-si exercita in unitatea proprie sau intr-o afacere individuala, fara a angaja vre-un salariat permanent, fiind ajutat sau nu de membrii familiei neremunerati. Sunt incadrati in aceasta categorie intreprinzatorii independenti (vanzatorii ambulanti, taximetristii particulari etc.), liber-profesionistii (muzicanti, avocati, etc.), zilierii ocazionali, agricultorii individuali.
Lucrator familial neremunerat - este persoana care-si exercita activitatea intr-o unitate economica familiala condusa de un membru al familiei sau o ruda, pentru care nu primeste salariu. Gospodaria taraneasca este considerata o astfel de unitate.
Ocuparea formala - include lucratorii pe cont propriu sau patronii care lucreaza in intreprinderile sectorului formal si salariatii pentru care patronul plateste contributii sociale si care beneficiaza de concediu anual platit, de concediu medical platit.
Ocuparea informala - cuprinde persoanele ocupate aflate in urmatoarele situatii: lucratori pe cont propriu sau patroni care lucreaza in intreprinderile sectorului informal; ajutori familiali angajati la intreprinderile sectorului formal sau la intreprinderile sectorului informal; salariati angajati la intreprinderile sectorului formal sau informal, precum si in gospodariile particulare ale cetatenilor pentru care patronul nu plateste contributiile sociale, nu beneficiaza de concediu anual platit si de concediu medical platit, in caz de boala; persoane ocupate cu producerea de produse agricole in gospodariile casnice, in exclusivitate pentru consumul propriu.


Fisiere in arhiva (1):

  • Situatia Tinerilor pe Piata Muncii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!