Violența la Televizor

Proiect
7/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 2367
Mărime: 14.01KB (arhivat)
Publicat de: Adelina Olariu
Puncte necesare: 8

Extras din proiect

• Introducere

Nimeni nu poate nega faptul că televiziunea ocupă un loc foarte important în viaţa

oamenilor . Aproape în fiecare gospodărie există cel puţin un televizor şi aproape că nu există persoană care să nu se uite la televizor .

Dintre toate mijloacele media , televiziunea este principalul şi cel mai accesibil mijloc de informare . Prin urmare , programele tv pot influenţa relativ uşor comportamentul şi atitudinile oamenilor şi mai ales ale copiilor si adolescenţilor care nu şi-au format încă un sistem de valori . De accea , ideile şi valorile promovate de televiziune au o importanţă crucială in dezvoltarea ulterioară a copiilor . Televiziunea influenţează şi formarea opiniilor şi atitudinilor oamenilor maturi , majoritatea dintre ei îşi formează o opinie în legătură cu o anumită problemă in funcţie de informaţiile oferite de programele tv . De altfel , conform unui studiu realizat în perioada 6 – 28 septembrie 2007 de către institutul de cercetare INSOMAR la cererea Consiliului Naţional al Audiovizualului , televiziunea domină preocupările culturale si informaţionale ale românilor in proporţie de 82% .

O problemă generală şi de importanţă majoră generată de televiziune o constituie prezentarea a foarte multe acte violente . În întreaga lume există aproximativ 4000 de studii pe această temă , violenţa în televiziune fiind un subiect controversat şi de care opinia publică a fost întotdeauna preocupată .

Rezultatele unor studii realizate în Franţa şi Statele Unite ale Americii au arătat că peste 50% din programele tv analizate conţineau scene de violenţă . Din păcate , canalele de televiziune din ţara noastră se situează pe o poziţie negativă în raport cu cele americane şi europene în ceea ce priveşte violenţa , iar această tendinţă de a promova scenele de violenţă pare sa se accentueze tot mai mult . Acest lucru nu se datorează faptului că lumea a devenit mai violentă , pentru că lumea a fost mereu violentă ;chiar si Biblia conţine scene de violenţă , chiar şi poveştile pentru copii conţin violenţă ( Feţii – Frumoşi omorau zmei , le taiau capetele etc ) , insă violenţa avea un scop , acela de a face dreptate şi de a pedepsi răul . În zilele noastre , însă , mediatizarea şi promovarea violenţei a devenit mai puternică , iar violenţa a devenit sursă de amuzament şi divertisment . Aproape că nu mai există program tv care să nu conţină scene de violenţă , începând cu ştirile , filmele , emisiunile de divertisment şi terminând cu desenele animate.

Un studiu realizat de Anca Velicu (Sociologie românească , p. 84 – 89) privind violenţa la care este supus un copil care se uită la desene animate a relevat faptul că frecvenţa scenelor de violenţă la două posturi de desene animate a fost de mai mult de o scenă pe minut , ceea ce este extraordinar de mult . De altfel , numeroase studii au confirmat accentuarea comportamentelor agresive ale copiilor care au urmărit emisiuni cu conţinut violent . Este de menţionat aici cazul unui băieţel care a fost refuzat de trei grădiniţe din cauza faptului că era foarte agresiv în relaţiile cu ceilalţi copii şi îi ameninţa pe aceştia folosind replici din desenele animate .

Accentuarea comportamentului agresiv este observabilă şi în cazul adolescenţtilor,aceştia urmărind programele tv în proporţie de peste 53% mai mult de trei ore pe zi . Prin urmare , copiii şi adolescenţii sunt influenţaţi cel mai mult de violenţa la care sunt expuşi , având tendinţa să imite ceea ce văd la televizor . La acest lucru contribuie şi promovarea de către televiziuni a ideii că actele agresive sunt mijloace de a obţine ceea ce îţi doreşti fără a fi pedepsit . Chiar si adulţii sunt tentaţi să imite comportamentele violente văzute la televizor , mai ales datorită faptului că violenţa nu este blamată si pedepsită , ci mai curând ‚încurajată .

Un studiu realizat de Center for Communication Policy din Los Angeles a relevat principalele elemente negative ale programelor tv care încurajează violenţa : prezentarea unor personaje atractive implicate în actele de violenţă , fie ca agresori , fie ca victime ; folosirea în exces a armelor ; absenţa oricăror sancţiuni ; evitarea prezentării consecinţelor reale ale violenţei . În consecinţă , violenţa nu mai este percepută de către public ca fenomen deviant şi negativ , ci ca un mijloc de a obţine beneficii sau ca un mijloc de amuzament .

Efectele expunerii îndelungate la violenţă sunt de asemenea foarte grave : desensibilizarea (până şi copiii ajung sa fie indiferenţi în faţa unei scene de violenţă , ba chiar se şi amuză ) ; imitaţia (atât adulţii , cât şi copiii şi adolescenţii au tendinţa să folosească comportamentele violente observate în relaţiile cu ceilalţi ) ; frica (fiind permanent expuşi la scene de violenţă , oamenii dobândesc sentimente de teamă si nesiguranţă ) ; perceperea violenţei ca pe un mijloc de divertisment şi nu ca pe un fenomen deviant .

Dinu Hanibal Dumitraşcu (Sociologie Românească , p. 135-146 ) susţine că procesul de imitare a comportamentelor violente văzute la televizor se realizează în mai multe etape , etape descrise de Melvin L. Defleur şi Sandra Ball-Rakeach (1999) . Aceste etape sunt :

Preview document

Violența la Televizor - Pagina 1
Violența la Televizor - Pagina 2
Violența la Televizor - Pagina 3
Violența la Televizor - Pagina 4
Violența la Televizor - Pagina 5
Violența la Televizor - Pagina 6
Violența la Televizor - Pagina 7
Violența la Televizor - Pagina 8
Violența la Televizor - Pagina 9
Violența la Televizor - Pagina 10
Violența la Televizor - Pagina 11
Violența la Televizor - Pagina 12
Violența la Televizor - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Violenta la Televizor.doc

Alții au mai descărcat și

O subcultură urbană - Găștile de cartier

PROLOG The pure and simple truth is rarely pure and never simple. Einstein Ca şi pentru celelalte ţări din Sud-Estul Europei, pentru România...

Proiect de Cercetare - Metodologie, Metode Calitative

Prezentarea obiectului de ancheta Tema de cercetare poate fi aleasa pe baza interesului de cunoastere al cercetatorului. În acest, caz el se...

Perspectiva socio-cognitivă și mecanismele prin care violența mass-media acționează asupra copiilor

1. INTRODUCERE Un subiect controversat este legat de intrebarea: "Dacă mijloacele de comunicare în masă - în special TV şi cinematograful - produc...

Calitatea vieții și consumul cultural

1.INTRODUCERE 1.1 Scurta introducere Calitatea vietii se refera la caracterul mai mult sau mai putin bun sau satisfacator al vietii oamenilor....

Muzica urbană în rândul studenților

Problematica Socializarea prin muzica este o forma de a fi în lume care domina reprezentarea relatiilor cu celalalt la tinerii din vremea...

Violența în familie - factor determinant al comportamentului antisocial

INTRODUCERE Familia este o forma specifica de comunitate umana, care desemneaza grupul de persoane unite prin casatorie, filiatie sau rudenie, ce...

Consumul de fast-food - Cercetare

Formularea temei de cercetare: Istoria produselor de tip fast-food este strâns legată de industrializarea puternică declanșată în Statele Unite...

Educația copiilor prin violență - este bună sau rea

Introducere Alaturi se scoala si de activitatile extrascolare, familia este un factor important in dezvoltarea personalitatii, gandirii si al...

Te-ar putea interesa și

Televiziunea și trăirea prin procură

Introducere În principal, forţa televiziunii decurge din capacitatea pe care o are de a transmite imagini în mişcare, de a te face să vezi în faţa...

Mass media și abuzul sexual al copiilor din perspectiva asistenței sociale

Introducere Abuzul sexual îndreptat împotriva unui copil presupune implicarea copilului imatur/dependent sau a unui adolescent, de catre adult,...

Perspectiva socio-cognitivă și mecanismele prin care violența mass-media acționează asupra copiilor

1. INTRODUCERE Un subiect controversat este legat de intrebarea: "Dacă mijloacele de comunicare în masă - în special TV şi cinematograful - produc...

Programe TV destinate copiilor - violența în desenele animate

Introducere Astăzi, când tehnologia a atins cote pe care acum câţiva ani nici nu ni le puteam imagina, relaţia societate-informaţie este...

Mass media - sursă de influențare a violenței și agresivității

Capitolul I APARIŢIA ŞI EVOLUŢIA MASS-MEDIEI I.1. Aspecte introductive Mass-media are pretutindeni în lume o importanţă deosebită,...

Interpretarea drepturilor omului în presa online

INTRODUCERE În dezbaterea problemelor privind efectele mass-media se impun, de la început, câteva precizări, unele conceptuale, altele legate de...

Influența mass-mediei asupra comportamentului copiilor

1. INTRODUCERE Trăim în era vitezei și a tehnologiei, iar informațiile sunt la îndemâna oricui. Având în vedere mutitudinea și diversitatea...

Impactul Mass Mediei în Comportamentul Publicului

INTRODUCERE Mass media reprezintă o denumire generală a tuturor mijloacelor de informare în masă. Aceste mijloace sunt caracterizate prin...

Ai nevoie de altceva?