Consideratii Generale asupra Comportamentului Organizational

Cuprins proiect Cum descarc?

I. Consideratii generale asupra comportamentului organizational 
1.1. Introducere in comportamentul organizational 2
1.2. Comportamentul organizational: evolutie si perspective in secolul XXI 5
II. Structura organizatiilor
2.1. Organizatia: concept si definitie 8
2.2. Structura sociala a organizatiilor 14
2.3. Structura fizica a organizatiilor. 15
III. Dinamica proceselor organizationale
3.1. Cultura organizationala 19
3.2. Sistemul de valori - fundamentul culturii organizationale 24
3.3. Factorul uman in organizatii: grupul de lucru 26
3.4. Comunicarea in organizatii 33
3.5. Factori de influenta a proceselor organizationale: puterea si leadership-ul 40
3.5.1. Puterea 40
3.5.2. Leadership 45
3.6. Schimbarea organizationala 57
IV. Studiu de caz 62
V. Concluzie 66
VI. Bibliografie 70


Extras din proiect Cum descarc?

I. Consideratii generale asupra comportamentului organizational
1.1. Introducere in comportamentul organizational
Modul de comportare a oamenilor in organizatii a fost si este un subiect de interes major atat pentru manageri cat si pentru cercetatori. Pentru diferite ramuri ale stiintei, in principal psihologia si sociologia, aceasta componenta a activitatii umane a devenit punct de analiza. Rezultatul eforturilor depuse in aceasta directie s-a concretizat in dezvoltarea unor noi concepte si teorii despre om si societate, cu implicatii profunde asupra modului de abordare a relatiilor umane.
Pentru alte ramuri - management, marketing - concluziile studiului comportamentului oamenilor in organizatii, s-au transformat in suportul teoretic si practic de la care s-a dezvoltat o noua disciplina cu o perspectiva diferita asupra a ceea ce inseamna aspectele economice, non-economice si psihologice din viata unui individ al societatii umane.
Noua disciplina academica desemnata sub numele de ,,comportament organizational'' a inceput sa fie recunoscuta si studiata in universitati abia la sfirsitul anilor '50 si inceputul anilor '60 ai secolulului XX. Ulterior insa, perspectiva comportamentului organizational a inceput sa castige tot mai multi adepti si datorita programelor de cercetare si studiilor academice dedicate oraganizatiilor publice si non-profit, dar si datorita faptului ca aceasta disciplina are o mare ,,aplicabilitate" a principiilor sale teoretice, registrul destul de larg al instrumentelor si practicilor de cunoastere si dirijare a comportamentelor oamenilor in organizatii oferite practicienilor (managerii) fiind dovada acestui fapt.
Studiul ,, atitudinile si comportamentele indivizilor si grupurilor in organzatii " constitue definitia cea mai acceptata a domeniului subsumat comportamentului organizational.
Semnalul cel mai important pentru constituirea domeniului de studiu al comportamentului organizational a fost dat de mesajul transmis de Douglas McGregor, in aprilie 1957, celei de-a cincea conferinte aniversare a Scolii de Management Industrial din cadrul Institutului de Tehnologie din Massachussett. In mesajul respectiv, intitulat in mod sugestiv Fata umana a intreprinderii, McGregor a reusit sa surprinda si sa descrie cele mai semnificative aspecte ce diferentiaza scoala relatiilor umane de paradigma rationalista de abordare a organizatiilor.
Se apreciaza, de altfel, ca Fata umana a intreprinderii este prima lucrare in care sunt expuse in modul cel mai convingator supozitiile de baza ale perspectivei comportamentului organizational. 
Propunandu-si sa indentifice principalele optiuni ale managementului din perspectiva intelegerii naturii umane, McGregor defineste doua ,,filosofii" sau conceptii manageriale ce ar ghida modul de raportare al conducatorilor la oameni: teoria X si teoria Y. Fiecare dintre aceste teorii, bazate pe o serie de supozitii privind motivatia muncii si conducerea, poate fi asociata cu una dintre cele doua perspective de intelegerea a organizatiilor.
Supozitiile teoriei X sunt reperezentative pentru principiile promovate de scoala managementului stintific, sustinand urmatoarele:
-oamenii obisnuiti sunt, prin natura lor, indolenti, lipsiti de ambitie, egoisti, tinzand sa munceasca cat mai putin posibil;
-din pricina aversiunii lor funciare fata de munca, oamenii trebuie constrinsi, controlati, dirijati, amenintati si penalizati pentru a-i determina sa munceasca in vederea realizarii obiectivelor organizationale;
-persoana medie prefera sa fie dirijata, evita responsabilitatile si este dominata de nevoia de securitate mai mult decat de orice altceva.
In spiritul teoriei X principiul fundamental al conducerii se refera la indrumare si control prin exercitarea autoritatii. Aceasta strategie motivationala isi are ratiunea in nerecunoasterea altor necesitati umane dincolo de cele fiziologice si de securitate.
Supozitiile teoriei Y sunt reperezentative pentru principiile promovate de scoala relatiilor umane, sustinand urmatoarele cu privire la natura umana:
-oamenii isi pot investi energia fizica si mentala in munca cu acceiasi usurinta cu care o cheltuie in distractii sau odihna;
-oamenii nu reactioneaza numai la amenintari si control permanent, ci dispun si de capacitatea de autocontrol, astfel ca anagajamentul fata de sarcinile de munca se poate realiza si prin motivatii intriseci;
-in conditii favorabile, oamenii nu numai ca accepta, dar vor dori si sa-si asume responsabilitati; 
Conform teoriei Y, principiul fundamental al conducerii este integrarea, respectiv creearea conditiilor organizationale si a mecanismelor prin care oamenii sa-si poata realiza cel mai bine propriile necesitati si scopuri, orientandu-le in acelasi timp eforturile spre realizarea obiectivelor organizationale. 
Modalitatea cea mai eficienta de realizare a obiectivelor organizationale este deci aceea de a le armoniza cu necesitatile si scopurile membrilor organizatiei.
Pornind de la concluzia formulata de McGregor cu privire la beneficiile individuale si organizationale ale adoptarii teoriei Y in practica, William Ouchi (1981), un cercetator interesat de modul in care diferentele culturale dintre diferite contexte de munca influenteaza adoptarea stilurilor manageriale, a eloborat o noua teorie, pe care a denumit-o, in spiritul limbajului sugestiv al lui McGregor, teoria Z. 
In dezvoltarea teoriei sale, Ouchi a incercat sa indentifice valorile dominante ce prevaleaza in cultura americana, pe de o parte, si in cea japoneza, pe de alta parte. El a remarcat ca muncitorii americani isi percep slujbele dintr-o perspectiva individualista si acest aspect se reflecta in faptul ca angajatii companiilor americane se comporta astfel incat sa obtina avantaje personale maxime, incercand sa exploateze orice oprtunitate ce permite urmarirea propiului interes.


Fisiere in arhiva (1):

  • Consideratii Generale asupra Comportamentului Organizational.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!