Cultura Organizationala in Institutiile din Sectorul Public

Extras din proiect Cum descarc?

Tema lucrarii: "Cultura organizationala in institutiile publice"
Tot ceea ce inseamna institutii publice trebuie inteles dintr-o perspectiva larga ce cuprinde aspecte situate dincolo de simpla aplicare a functiilor "clasice", in care succesul organizational este direct legat de cunoasterea, intelegerea si specularea unui element esential, si anume: Cultura organizationala. Aceasta pespectiva este capabila sa ofere o viziune profunda asupra relatiilor din interiorul structurilor administrative, dar si realitati influentate de norme, mituri, simboluri, valori, actiuni simbolice. 
Cultura organizationala in institutiile publice reprezinta ansamblul trasaturilor distinctive, spiritual, materiale, intelectuale si afective rezultate din modul de gandire, simtire si din personalitatea indivizilor, manifestate in procesele de munca care determina semnificativ misiunea organizatiilor publice si obiectivele fundamentale ale acesteia.
Analiza culturii organizationale in aceste institutii publice poate fi deosebit de interesanta deoarece aceste institutii se gasesc intr-o pozitie deosebita, pe de o parte ele creeaza, pastreaza si transmit valori, pe de alta parte ele insele au propria cultura organizationala.
Astfel, fiecare organizatie, indiferent de regiune, tara, are o cultura a sa proprie, asa cum se intampla si in cazul sectorului din administratia publica. Cultura afecteaza tot ce se intampla in cadrul unei organizatii avand un efect puternic asupra performantelor institutiilor publice. 
Cultura organizatiei s-a nascut pe baza provocarilor la care aceasta a trebuit sa raspunda de-a lungul existentei sale. Avem deci, de-a face cu o realitate profunda ce nu poate fi eliminata fara riscuri; ea reprezinta un proces ce presupune o continua dezvoltare si regindire. Experienta ne arata ca acele organizatii si tari care au reusit sunt cele care s-au concentrat asupra culturii proprii pentru a o face sa evolueze si nu cele care au respins-o fara precautii. Conducatorii performanti sunt cei care, in permanenta, stiu sa se foloseasca de punctele forte ale culturii organizatiei proprii si sa o faca sa evolueze eliminand aspectele negative.
Cultura organizationala a structurilor administrative ar trebui sa fie direct legata de valori precum justitia sociala, participarea publica sau servirea interesului cetateanului; de multe ori insa administratia publica are tendinta de a promova valori traditionale ce acorda o atentie scazuta cetateanului si se subsumeaza in primul rand principiului servirii statului si puterii centrale.
Multe institutii administrative au tendinta de a privi cetateanul ca o valoare teoretica, cu un impact minor la nivelul functionarii efective; dincolo de declaratiile tipice si necesare referitoare la prioritatea acordata intereselor cetateanului functionarii au tendinta de a considera publicul ca o entitate abstracta ce isi indeplineste disciplinat indatoririle definite de administratie si care nu isi depaseste conditia de subiect al administrarii.
Cultura organizationala a devenit un subiect la moda in ultimii ani, un subiect abordat frecvent atat in spatiul academic cat si in mediul economic. Importanta acesteia se releva indeosebi prin impactul pe care il are asupra rezultatelor unei organizatii. Astfel, indiferent daca vorbim de o institutie publica, de o societate comerciala sau de o fundatie, cultura organizationala reprezinta unul din principalii factori care poate determina succesul sau insuccesul acelei organizatii - succes masurat prin gradul de satisfactie oferit de organizatie celor interesati de rezultatele ei.
2) Prezentarea si explicarea a doua puncte de vedere ale unor autori din literatura straina de specialitate
Cultura organizationala a facut obiectul diferitelor definiri si conceptualizari, iar unul dintre cei mai renumiti reprezentanti ai cercetarii in domeniul culturii nationale si intrnationale, Geert Hofstede, consider ca are un punct de vedere interesant in ceea ce priveste cultura organizationala in institutiile publice si o defineste ca fiind: "o programare mentala colectiva care diferentiaza membrii unui grup sau o anumita categorie sociala de membrii altor grupuri sau categorii sociale" 
Cu alte cuvinte, ceea ce vrea Hofstede sa spuna atunci cand defineste cultura organizationala ca "o programarea mentala colectiva " consider ca se refera la membrii institutiei publice care dezvolta o identitate interna proprie si colectiva si care au anumite convingeri pe care unele dintre acestea le-as putea asocia cu nevrozele oamenilor , adica sunt atat de profound inradacinate incat nu mai pot fi schimbate. Astfel, in cadrul unei institutii publice se dezvolta un ansamblu de caracteristici proprii, distincte de caracteristicile altei institutii, care are la baza valorile valorile promovate in cadrul acesteia. Asadar, cultura reprezinta baza pornind de la care fiecare individ poate exprima cine este si care-i sunt credintele. Oamenii isi construiesc identitatile prin suprapunerea diferitelor straturi culturale peste cultura lor primara. Fiecare individ ia decizii in ceea ce priveste educatia, cariera, locul de munca, partenerul de viata, insa fiecare dintre aceste decizii este insotita de un set de reguli, metode, ceremonii, credinte, limba si valori. Acestea se adauga la profilul general al culturii fiecarui individ si reprezinta expresia identitatii personale
Un alt punct de vedere asupra conceptului de cultura organizationala este dat de si de cercetatorul american Edgar Schein care a elaborat o definitie complexa a conceptului de cultura organizationala: "un tipar de premise elementare - inventate, descoperite sau elaborate de un grup pe masura ce acesta invata sa faca fata propriilor probleme de adaptare la exterior si de integrare pe plan intern - care a functionat suficient de bine pentru a fi considerat valabil si, ca urmare, pentru a fi asimilat de noii membri ai grupului ca modalitate corecta de a percepe, a gandi si a simti in legatura cu problemele respective. 
Prin aceasta conceptie autorul vrea sa evidntieze faptul ca atunci cand o organizatie este creata, cultura sa devine fundatia pe care aceasta va functiona. Cunostintele dobandite de persoane in cadrul organizatiilor nu le apartin acestora intotdeauna; ele sunt puternic influentate de cultura organizationala in care isi desfasoara activitatea.
Tot din punctual lui de vedere, mai reiese si faptul ca acei ,,creatori de cultura",
sunt liderii, managerii publici care au un rol cheie cand institutia se confrunta cu probleme noi ca urmare a schimbarilor din mediul intern, dar mai ales cel extern in care activeaz "acesta invata sa faca fata propriilor probleme de adaptare la exterior si de integrare pe plan intern". Functiile acestor manageri publici sunt de a ghida grupurile si institutiile publice in chiar perioadele in care modul obisnuit de a face lucrurile nu mai functioneaza pentru ca schimbari importante au avut loc in mediul extern institutiei publice.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cultura Organizationala in Institutiile din Sectorul Public.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!