Influenta Autonomiei Locale asupra Deciziilor din Administratia Publica din Statele Uniunii Europene

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Autonomia Locala 3
2. Principiul fundamental al administratie publice din Romania 3
3. Carta Europeana a autonomiei locale 4
4. Administratia public locala in unele tari ale Uniunii Europene 6
- Particularitati - 6
A) Considerente generale 6
B) Romania 6
C) Franta 8
D) Marea Britanie 9
E) Suedia 10
5. Concluzii 11


Extras din proiect Cum descarc?

1. Autonomia Locala
2. Principiul fundamental al administratie publice din Romania
Principiul autonomiei locale este principiul fundamental care guverneaza administratia publica locala si activitatea autoritatilor acesteia, care consta in "dreptul unitatilor administrativ-teritoriale de a-si satisface interesele proprii fara amestecul autoritatilor centrale, principiu care atrage dupa sine descentralizarea administrativa, autonomia fiind un drept iar descentralizarea, un sistem care implica autonomia.
Raportandu-ne la pozitia in stat a diferitelor colectivitati umane aflate pe teritoriul lui, ele vor putea fi considerate autonome in cazul in care vor fi in situatia de a adopta norme juridice in conditii de independenta fata de autoritatea publica centrala. Trebuie observat insa ca notiunea de autonomie astfel definita nu poate fi corect inteleasa daca nu se are in vedere faptul ca in societatea moderna, apare o ierarhizare a normelor juridice in functie de forta lor juridica mai mare sau mai mica, in cadrul careia actele autoritatilor administrative centrale si locale trebuie sa fie conforme legilor. Avand in vedere aceasta diversificare a normelor juridice, gradul de autonomie a organului, care le emite, va putea varia la randul sau dupa cum el este abilitat sa emita legi, adica acte normative cu cea mare forta juridica sau acte juridice subordonate legilor.
Autonomia locala este o forma de exprimare a principiului descentralizarii administrative. Aceasta este asociata cu stabilirea unui statut distinct al colectivitatilor locale, al autoritatilor acestora, in raport cu administratia de stat si cu autoritatile care exercita functiile acestuia in unitatile administrativ-teritoriale. Acest principiu este legat de colectivitatile locale care, in "Carta Europeana: Exercitiul autonom al puterii locale", adoptata de Consiliul Europei la 15 octombrie 1985, sunt definite, tinandu-se cont de reglementarile nationale, ca fiind:
o colectivitati locale de baza (comune, districte, departamente)
o colectivitati regionale
Prin art. 4 din "Carta Europeana: Exercitiul autonom al puterii locale", se instituie principiul subsidiaritatii, stipulandu-se ca aceste colectivitati locale dispun, in cadrul legii, de intreaga competenta de a lua initiativa pentru orice chestiune care nu este exclusa din domeniul competentelor lor sau care nu este atribuita unei alte autoritati, ca exercitiul puterii publice trebuie, de o maniera generala, sa revina acelor autoritati care sunt cele mai apropiate de cetateni si ca puterile, competentele, incredintate colectivitatilor locale trebuie sa fie in mod normal depline si intregi. 
Asadar, subsidiaritatea presupune ca accentul, greutatea, in luarea deciziilor de interes public, sa coboare cat mai spre nivelul de baza, sa nu mai constituie un monopol sau o regula pentru administratia de stat. De aceea, regula in materie de competenta pentru satisfacerea interesului public trebuie sa o constituie autoritatile locale autonome la nivelul de baza (comuna si orasul), care sunt cele mai apropiate de nevoile cetatenilor si sunt alese de acestia, iar exceptiile trebuie sa le reprezinte autoritatile administratiei publice autonome de la nivelul intermediar si autoritatile administratiei de stat.
Problema autonomiei locale se pune numai in statele unitare sau in statele din componenta unei federatii. In toate cazurile, autonomia locala releva gradul de independenta a colectivitatilor locale in raport cu statul din care fac parte. Ca atare, autonomia locala nu poate fi confundata cu organizarea raportului dintre statul federal si componentele acestuia. In statele federale, relatiile dintre statul federal si componentele acestuia exclud orice putere a autoritatilor federale asupra colectivitatilor locale din statele componente, controlul se manifesta numai la nivelul statelor, fiind excluse imixtiunile acestora in problemele colectivitatilor locale care dispun de autoritati proprii ce se afla sub controlul exclusiv al autoritatilor statului din care fac parte.
3. Carta Europeana a autonomiei locale
Carta europeana a autonomiei locale a fost semnata la Strasbourg la 15 octombrie 1985. Atat prin principiile pe care le afirma, cat si prin mijloacele pe care le preconizeaza, ea constituie un exemplu de aplicare a principiului subsidiaritatii in organizarea unei societati.
In preambulul sau, Carta prezinta bazele democratiei locale. Colectivitatile locale, afirma ea, reprezinta unul din principalele fundamente ale oricarui regim democratic. Dreptul cetatenilor de a participa la gestiunea afacerilor publice face parte din principiile democratice comune tuturor statelor membre ale Consiliului Europei.
Statele europene se caracterizeaza printr-o mare diversitate a sistemelor de administratie.In afara unor motivatii de natura economica, social-politica si istorica, aceasta diversitate rezulta si din modul de organizare politico-administrativa a puterii politice in fiecare din statele europene. Din acest punct de vedere statele europene sunt grupate in: 
o state federale( Germania, Austria, Rusia, Iugoslavia)
o state regionale ( Italia, Spania)
o state unitare ( Franta, Portugalia, Olanda, Romania)
A aparut astfel necesitatea stabilirii unor trasaturi general-comune in reglementarile organismelor europene in ceea ce priveste colectivitatile locale organizate in unitatile administrativ-teritoriale.
Carta precizeaza, de asemenea, limitele autonomiei locale. Principiul autonomiei locale trebuie recunoscut in legislatia interna si, pe cat posibil, in Constitutie. Prin autonomie locala se intelege dreptul si capacitatea efectiva, pentru colectivitatile locale, de a regla si administra, in cadrul legii, pe propria lor responsabilitate si in folosul populatiilor lor, o parte importanta a afacerilor publice. Acest drept este exercitat prin consilii sau adunari compuse din membrii alesi prin vot liber, secret, egalitar, direct si universal si putand sa dispuna de organe executive responsabile in fata lor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Influenta Autonomiei Locale asupra Deciziilor din Administratia Publica din Statele Uniunii Europene.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!