Extras din proiect
I. Achiziţiile publice electronice - aspecte generale
Achiziţiile publice reprezintă suma tuturor proceselor de planificare, organizare, publicitate şi de proceduri, dar şi de stabilire a priorităţilor în vederea realizării de cumpărări de către organizaţiile care sunt finanţate total sau parţial de bugete publice.
Achiziţiile publice se pot desfăşura la nivel local, regional (intranaţional) şi internaţional şi pot avea forme variate. Cele două părţi ale procesului de achiziţie sunt autoritatea (publică, cu personalitate juridică) contractantă şi furnizorul, care poate fi persoană fizică sau juridică. Cumpărători sunt de regulă ministerele şi agenţiile centrale, iar cele mai mici sunt municipalităţile.
Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achiziţie publică sunt:
a) nediscriminarea;
b) tratamentul egal;
c) recunoasterea reciprocă;
d) transparenţa;
e) proporţionalitatea;
f) eficienţa utilizării fondurilor publice;
g) asumarea răspunderii.
Aceste principii reprezintă baza directivelor Uniunii Europene şi cadrul în care s-a dezvoltat legea achiziţiilor publice din România (OG nr. 34/2006). Legea nu acoperă toate aspectele ce pot apărea în activitatea de achiziţii publice şi anumite aspecte ipotetice sunt greu de reglementat. Atunci când o autoritate contractantă nu regăseşte în lege aspectul cu care ea se confruntă în viaţa reală, poate face recurs la principii. Dacă nici unul din aceste 7 principii nu este încălcat, atunci, acţiunile întreprinse de autoritatea contractantă sunt corecte.
Nediscriminarea urmăreşte asigurarea condiţiilor pentru concurenţa reală, indiferent de naţionalitate. Respectarea principiului nediscriminării înseamnă că toate firmele trebuie să aibă şansa de a depune oferte şi de a obţine contractul de achiziţie publică. Regulile după care se desfăşoară procedura sunt stabilite de la bun început şi nu mai pot fi schimbate.
Nediscriminarea presupune stabilirea de reguli, cerinţe şi criterii identice pentru toţi operatorii economici. Acest lucru înseamnă evitarea de contacte preferenţiale, criterii de selecţie care să avantajeze unele firme şi să dezavantajeze pe altele.
Respectarea principiului recunoaşterii reciproce înseamnă acceptarea tuturor produselor, serviciilor şi lucrărilor oferite în mod legal pe piaţa Uniunii. Înseamnă, de asemenea, acceptarea oricăror certificate şi calificări profesionale emise în orice stat membru al Uniunii.
Transparenţa se referă la punerea, de către autoritatea contractantă, la dispoziţia tuturor a tuturor informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică. În slujba acestui principiu s-a pus Sistemul Electronic de Achiziţii Publice.
Respectarea principiului proporţionalităţii înseamnă asigurarea corelaţiei între necesitate, obiectul contractului şi cerinţele solicitate. Cu alte cuvinte, fiecărei achiziţii trebuie să i se dea importanţa cuvenită atunci când se stabilesc cerinţele. Autoritatea contractantă se va asigura că ofertantul are capacitatea de a duce eventualul contract la bun sfârşit, dar nu va pune condiţii împovărătoare, excesive, care ar duce la eliminarea eventualilor ofertanţi.
Eficienţa folosirii fondurilor publice înseamnă folosirea sistemului de concurenţă liberă şi al criteriilor economice pentru atribuirea contractelor de achiziţii. Înseamnă obţinerea unui raport optim între calitate şi preţ, obţinerea de valoare pentru banii investiţi.
Principiul asumării răspunderii urmăreşte să asigure o determinare clară a sarcinilor şi responsabilităţilor persoanelor implicate în procesul de achiziţie publică.
Principiul fundamental al achiziţiilor electronice este acela de a urma procedurile achiziţiilor tradiţionale, dar prin intermediul mijloacelor electronice. Alte principii cu aplicabilitate generală sunt egalitatea tratamentului ofertanţilor, confidenţialitatea informaţiilor, înregistrarea tuturor etapelor procesului, securitatea transmisiunii şi a păstrării datelor.
Trecerea la e-Achiziţii se face prin adoptarea tehnologiilor electronice de către autorităţile contractante şi de către furnizori, în general în mod simultan.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Organizarea si Functionarea SEAP.doc