Organizarea și funcționarea SEAP

Proiect
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 4715
Mărime: 95.46KB (arhivat)
Publicat de: Mihai Moise
Puncte necesare: 7

Extras din proiect

I. Achiziţiile publice electronice - aspecte generale

Achiziţiile publice reprezintă suma tuturor proceselor de planificare, organizare, publicitate şi de proceduri, dar şi de stabilire a priorităţilor în vederea realizării de cumpărări de către organizaţiile care sunt finanţate total sau parţial de bugete publice.

Achiziţiile publice se pot desfăşura la nivel local, regional (intranaţional) şi internaţional şi pot avea forme variate. Cele două părţi ale procesului de achiziţie sunt autoritatea (publică, cu personalitate juridică) contractantă şi furnizorul, care poate fi persoană fizică sau juridică. Cumpărători sunt de regulă ministerele şi agenţiile centrale, iar cele mai mici sunt municipalităţile.

Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achiziţie publică sunt:

a) nediscriminarea;

b) tratamentul egal;

c) recunoasterea reciprocă;

d) transparenţa;

e) proporţionalitatea;

f) eficienţa utilizării fondurilor publice;

g) asumarea răspunderii.

Aceste principii reprezintă baza directivelor Uniunii Europene şi cadrul în care s-a dezvoltat legea achiziţiilor publice din România (OG nr. 34/2006). Legea nu acoperă toate aspectele ce pot apărea în activitatea de achiziţii publice şi anumite aspecte ipotetice sunt greu de reglementat. Atunci când o autoritate contractantă nu regăseşte în lege aspectul cu care ea se confruntă în viaţa reală, poate face recurs la principii. Dacă nici unul din aceste 7 principii nu este încălcat, atunci, acţiunile întreprinse de autoritatea contractantă sunt corecte.

Nediscriminarea urmăreşte asigurarea condiţiilor pentru concurenţa reală, indiferent de naţionalitate. Respectarea principiului nediscriminării înseamnă că toate firmele trebuie să aibă şansa de a depune oferte şi de a obţine contractul de achiziţie publică. Regulile după care se desfăşoară procedura sunt stabilite de la bun început şi nu mai pot fi schimbate.

Nediscriminarea presupune stabilirea de reguli, cerinţe şi criterii identice pentru toţi operatorii economici. Acest lucru înseamnă evitarea de contacte preferenţiale, criterii de selecţie care să avantajeze unele firme şi să dezavantajeze pe altele.

Respectarea principiului recunoaşterii reciproce înseamnă acceptarea tuturor produselor, serviciilor şi lucrărilor oferite în mod legal pe piaţa Uniunii. Înseamnă, de asemenea, acceptarea oricăror certificate şi calificări profesionale emise în orice stat membru al Uniunii.

Transparenţa se referă la punerea, de către autoritatea contractantă, la dispoziţia tuturor a tuturor informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică. În slujba acestui principiu s-a pus Sistemul Electronic de Achiziţii Publice.

Respectarea principiului proporţionalităţii înseamnă asigurarea corelaţiei între necesitate, obiectul contractului şi cerinţele solicitate. Cu alte cuvinte, fiecărei achiziţii trebuie să i se dea importanţa cuvenită atunci când se stabilesc cerinţele. Autoritatea contractantă se va asigura că ofertantul are capacitatea de a duce eventualul contract la bun sfârşit, dar nu va pune condiţii împovărătoare, excesive, care ar duce la eliminarea eventualilor ofertanţi.

Eficienţa folosirii fondurilor publice înseamnă folosirea sistemului de concurenţă liberă şi al criteriilor economice pentru atribuirea contractelor de achiziţii. Înseamnă obţinerea unui raport optim între calitate şi preţ, obţinerea de valoare pentru banii investiţi.

Principiul asumării răspunderii urmăreşte să asigure o determinare clară a sarcinilor şi responsabilităţilor persoanelor implicate în procesul de achiziţie publică.

Principiul fundamental al achiziţiilor electronice este acela de a urma procedurile achiziţiilor tradiţionale, dar prin intermediul mijloacelor electronice. Alte principii cu aplicabilitate generală sunt egalitatea tratamentului ofertanţilor, confidenţialitatea informaţiilor, înregistrarea tuturor etapelor procesului, securitatea transmisiunii şi a păstrării datelor.

Trecerea la e-Achiziţii se face prin adoptarea tehnologiilor electronice de către autorităţile contractante şi de către furnizori, în general în mod simultan.

Preview document

Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 1
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 2
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 3
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 4
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 5
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 6
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 7
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 8
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 9
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 10
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 11
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 12
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 13
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 14
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 15
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 16
Organizarea și funcționarea SEAP - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Organizarea si Functionarea SEAP.doc

Alții au mai descărcat și

Monografie Primăria Municipiul Huși, Județul Vaslui

CAP. I. Organizarea si functionalitate la o institutie publica 1.1 Istoric, obiect de activitate, cadru juridic Regulamentul de organizare si...

Achiziții publice

1. Aspecte generale privind contractul de achizitie publica Sistemul achizitilor publice desemneaza totalitatea regulilor si actiunilor...

Desfășurarea Procesului Bugetar la Primăria Municipiului Iași

CAP.1. Organizare şi funcţionalitate la Primăria Municipiului Iaşi 1.1. Scurt istoric Municipiul Iaşi se numără printre cele mai vechi şi mai...

Parteneriatul public-privat în dezvoltarea economiei locale

1. Introducere In România primele structuri de parteneriat public-privat (PPP) s-au format ad-hoc la nivel national inca de la jumatatea anilor...

Organizarea și Funcționarea Sistemului Electronic de Achiziții Publice în România

ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA SISTEMULUI ELECTRONIC DE ACHIZIȚII PUBLICE ÎN ROMÂNIA Cap.I Sistemul Electronic de Achiziții publice 1.1 Scurtă...

Procedura încheierii contractului de achiziții publice

Cap. 1. Aspecte generale privind contractul de achizitii publice Contractul de achizitii publice reprezinta un act juridic cu titlu oneros,...

Analiza specifică sistemului informatic pentru evidența personalului și calculul salariilor

INTRODUCERE Am ales aceasta tema tinand cont de importanta pe care o are compartimentul Personal-salarizare intr-o societate comerciala sau...

Managementul Achizițiilor Publice

CAP. I NOTIUNI GENERALE I.1 Definitii Sistemul achizitiilor publice reprezinta o parte a realitatii juridico economico tehnica a societatii...

Te-ar putea interesa și

Organizarea și funcționarea administrației publice din România

Apariţia si existenţa unităţilor administrative locale a precedat organizarea administrativă generală, pentru că istoric vorbind comuna a apărut...

Evoluția Procesului de Descentralizare și Aplicarea Acestuia în Cadrul Serviciilor Publice de Sănătate

Introducere Lucrarea de faţă îşi propune să dezbată modul în care s-a derulat procesul de descentralizare la nivel general şi cum anume a fost...

Dezvoltarea și Promovarea Serviciului de e-government în România și Impactul Său Asupra Mediului de Afaceri

Introducere Una dintre cele mai frecvente întrebări referitoare la e-guvernare este „Ce este?”. Pentru că studierea şi aplicarea guvernării...

Strategia și planul de dezvoltare a turismului din Județul Suceava

I. Analiza turismului în oraşul Suceava Judeţul Suceava, dăruit de natură cu un peisaj deosebit, este din punct de vedere turistic o zonă de prim...

Achizițiile electronice

Ce înseamnă Achiziţii Electronice ? Achiziţiile electronice se pot defini ca o activitate prin care o societate comercială sau o persoană fizică...

Achizițiile publice prin mijloace electronice, SEAP - Sistemul Electronic de Achiziții Publice

Sistemul de achiziții publice este procedura prin care instituțiile de stat și organizațiile din sectorul public achiziționează bunuri și servicii...

Etica și conflictul de interese în achizițiile publice

Societatea, în ansamblul ei, și pentru propriul său interes, organizează un set de norme cu scopul de a preveni, apăra existența sa de eventuale...

Guvernare electronică

1 Introducere. Definiţie, scop şi trăsături Una dintre cele mai frecvente întrebări referitoare la e-guvernare este „Ce este?”. Pentru că...

Ai nevoie de altceva?