Problema Controlului în Administrația Publică

Proiect
7/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 16 în total
Cuvinte : 5685
Mărime: 42.04KB (arhivat)
Publicat de: Ionel Sava
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Mihaela Pacesila
Academia de Studii Economice din București Facultatea de Administrație și Management Public

Cuprins

  1. 1.Capitolul 1 Noțiuni generale 3
  2. 1.1 Necesitatea efectuării controlului administraţiei publice 3
  3. 1.2 Tipurile de control a administraţiei publice 4
  4. 1.3 Publicitatea activităţii administraţiei publice 6
  5. 1.4 Indicatorii utilizaţi pentru evaluarea activităţii organelor administraţiei publice 7
  6. 2.Capitolul 2 Controlul asupra administrației 8
  7. 2.1 Noțiunea și scopul controlului 8
  8. 2.2 Modalități și forme de control 10
  9. 3.Aprecieri personale 14
  10. 4.Bibliografia 16

Extras din proiect

Necesitatea efectuării controlului administraţiei publice

În orice stat indiferent de forma de organizare, este necesar de efectuat controlul asupra administraţiei publice. Controlul asupra activităţii organelor administrative poate urmări diferite scopuri cum ar fi: activitatea normală a administraţiei pentru binele conducerii politice şi a aparatului de stat, sau spre binele tuturor. În dependenţă de tipul statului se utilizează unul sau ambele din aceste principii de control.

Desfăşurând activitatea sa administraţia publică, deseori este nevoită să afecteze drepturile administraţilor atât a persoanelor fizice, cetăţenilor, cât şi a persoanelor juridice, diverse organizaţii. La rândul lor administraţii intră în contact cu administraţia în urma desfăşurării activităţii lor individuale sau colective, pe parcursul cărora ei întreprind diverse măsuri sau se adresează administraţiei cu diverse cerinţe. În sfârşit între diverse organe ale administraţiei publice uneori pot apărea situaţii de conflict de diferite ordine.

Atât pentru asigurarea soluţionării legale a conflictelor care pot apărea în interiorul administraţiei publice, cât şi pentru protecţia administraţilor de la greşelile comise de către diverse organe ale administraţiei publice, care le-ar putea liza drepturile, este necesar de efectuat controlul administraţiei publice.

Scopurile puse la efectuarea controlului activităţii administraţiei publice sunt multiple:

- Verificarea dacă şi cum se îndeplinesc deciziile organelor administraţiei publice;

- Corectarea deciziilor deja primite pentru concordanţa loc cu noile realităţi sociale care sunt în continuă mişcare;

- Verificarea dacă sunt utilizate toate mijloacele de care dispun organele administraţiei publice, pentru îndeplinirea sarcinilor sale, cât şi modul de utilizare a lor;

- Evaluarea calităţii funcţionarilor publici, pentru a aprecia posibilităţile acestor, cât şi pentru optimizarea repartizării lor;

- Determinarea deciziilor necesare de primit în scopul soluţionării problemelor care apar mereu în faţa administraţiei publice.

În modelul “satului poliţist”, caracteristic pentru regimurile autoritare, dar rar întâlnit şi în unele state democratice, administraţia publică se supune doar unor reguli “interne”, unui regulament intern în activitatea sa. În cazul dat conducătorii din aparatul administrativ, care au efectuat o încălcare sau au făcut abuz de putere ori alte acţiuni ne legale, pot fi pedepsite administrativ, în interiorul acestei instituţii şi conform regulilor interne de joc, dar însuşi păgubaşul acţiunilor lui foarte greu poate trage la răspundere pe încălcător.

În modelul “statului de drept” administraţia este supusă nu numai regulamentului intern, dar şi unui sistem de drept la care în orice moment poate apela orice jertfă a acţiunilor lor. Anume acest model permite protecţia deplină a administraţilor. Relaţiile dintre persoanele particulare şi administraţia publică se alcătuiesc ca şi dintre două persoane particulare.

În linii generale controlul activităţii administraţiei publice verifică următoarele elemente de bază: eficienţa şi raţionalitatea activităţii organelor administraţie publice, legalitate şi legitimitatea activităţii ei.

Tipurile de control a administraţiei publice

Tipurile de control utilizate asupra activităţii administraţiei publice, sunt diverse şi de multe ori depind de nivelul liberalismului politic, atins în statul dat şi deseori de tradiţiile juridice ale lui. De obicei deosebim controlul politic, administrativ şi judecătoresc. Totuşi, pentru o desfăşurare completă a problemei date trebuie de adăugat încă un factor, care de multe ori condiţionează şi în mod hotărâtor determină toate aceste tipuri de control, care poate fi numit baza tuturor tipurilor de control – publicitatea (notorietatea) activităţii administraţiei publice.

Controlul politic

Controlul politic asupra administraţiei publice este efectuat de acele organe sau persoane, care alcătuiesc direct sau indirect puterea supremă în stat. Aceste organe pot fi: Parlamentul şi organele reprezentative locale, poporul sau un partid politic.

Parlamentul şi organele reprezentative locale

În majoritatea statelor parlamentul ca un organ naţional reprezentativ, are împuternicirea de a efectua controlul administraţiei publice prin intermediul prerogativelor sale:

• Aprobând bugetul de stat. Bugetul de stat este un document în care administraţia publică,

Guvernul determină planul său de acţiune. Aprobând bugetul parlamentul efectuează nemijlocit controlul activităţii Guvernului, deoarece în cazul când consideră că ultimul nu şi-a planificat corect acţiunile respinge bugetul dat, propunând corectarea lui.

• Luarea de cuvânt a deputaţilor. Fiecare deputat este în drept şi obligat în cazul depistării

unor nereguli în activitatea administraţiei publice de a atenţiona Parlamentul privitor la aceasta.

• Adresări scrise către ministere sau miniştri. Atunci când este pusă la îndoială activitatea

unui minister Parlamentul este în drept de a face demersuri către instituţia dată şi de a impune persoanele cuvenite de a da explicaţiile de rigoare.

• Comitetele parlamentare. În cadrul Parlamentului există diverse comitete care îşi desfăşoară activitatea în diferite direcţii. În competenţa comitetelor pe lângă funcţiile lor specifice le revine şi rolul de a controla activitatea Guvernului pe direcţii concrete.

• Comisiile parlamentare. Atunci când apar întrebări privitor la unele activităţi concrete ale administraţiei publice, sau îndoieli privind legalitate, necesitate, utilitatea unor acţiuni ale Guvernului, parlamentul poate crea comisii. În competenţa comisiilor întră de a cerceta cazurile dubioase care pot interveni în activitatea administraţiei.

Toate aceste metode de control precum şi altele sunt în competenţa şi prerogativa Parlamentului. Populaţia unui stat, sau administraţii, au diverse necesităţi, pentru satisfacerea cărora îşi creează diverse structuri care le-ar pute furniza, mai detaliat aceasta este analizat în capitolul structuri ale administraţiei publice. Parlamentul este un organ reprezentativ care în numele poporului efectuează controlul administraţiei, privitor la modul cum ea î-şi îndeplineşte obligaţiile faţă de administraţi.

Bibliografie

1.Alina Profiroiu, Știința administrativă, București: Ed. Economică, 2007.

2.Corbeanu Ion, Drept administrativ, București: Lumina Lex, 2002.

3.Margareta Costea, Introducere în administrația publică, București: Ed. Economică, 2000.

4.Vasile Tabara, Finanțele publice și controlul finanțelor în administrația publică locală, București: Ed. C.H. Beck, 2009.

Preview document

Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 1
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 2
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 3
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 4
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 5
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 6
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 7
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 8
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 9
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 10
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 11
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 12
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 13
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 14
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 15
Problema Controlului în Administrația Publică - Pagina 16

Conținut arhivă zip

  • Problema Controlului in Administratia Publica.docx

Alții au mai descărcat și

Evoluția și formele contenciosului administrativ român

1. Caracterizarea generala a contenciosului administrativ In dreptul burghez activitatea administrativa este supusa, in general, unui control...

Controlul în administrația publică

Introducere Controlul asupra administraţiei publice este o necesitate veche de când există lumea; scrierile anticilor relevau lupta împotriva...

Problema Controlului în Administrația Publică

PROBLEMA CONTROLULUI ÎN ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ " În faţa organului de control (dacă eşti bine informat) nu trebuie să fii nici obraznic, nici...

Formele de Control asupra Administrației Publice

Introducere Dincolo de aspectele de natură formal-organizatorică şi de localizarea este structură intermediară între puterea politică şi...

Cărțile funciare - noțiune, structură, obiect

Cartea funciara a fost definita ca fiind “un inscris autentic si cu caracter public , care cuprinde descrierea imobilelor si aratarea drepturilor...

Rolul Administrației Publice într-un Stat de Drept

1. Introducere Administraţia publică reprezintă acea activitate care constă în principal în organizarea şi executarea prevederilor Constituţiei, a...

Subiecte Sisteme Administrative Comparate

Subiecte Sisteme Administrative Comparate ASE Administratie Publica 2011-01-24 Nr.1 1. Elaborati o analiza comparativa in ceea ce priveste...

Te-ar putea interesa și

Rolul Controlului în Eficientizarea Activității Administrației Publice

INTRODUCERE În condiţiile actuale complexe ale proceselor sociale, în efortul de edificare a unui stat de drept real democratic se impune o...

Specificul comunicării în Administrația Publică Locală - studiu de caz - Primăria Comunei Munteni, Judetul Galați

INTRODUCERE Fascinantă şi omniprezentă, comunicarea este o dimensiune fundamentală a existenţei şi dezvoltării umane din cele mai vechi timpuri....

Problema Controlului în Administrația Publică

PROBLEMA CONTROLULUI ÎN ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ " În faţa organului de control (dacă eşti bine informat) nu trebuie să fii nici obraznic, nici...

Primăria Satului Slobozia Mare Raionul Cahul Republica Moldova

1.Organizarea şi funcţionarea Primăriei satului Slobozia Mare 1.1 Scurt istoric În august 1944 au venit sovieticii la putere. Primăria n-a mai...

Controale Politice și Administrative

CONTROALELE POLITICE SI ADMINISTRATIVE CAPITOLUL. I Controlul politic I.1.Importanţa controlului Controlul asupra administraţiei este o...

Mijloace de formare și dezvoltare profesională în cadrul organizației publice - studiu de caz - Prefectura Județului Bacău

NOTIUNI INTRODUCTIVE Viata sociala a pus dintotdeauna multiple probleme, indeosebi de ordin administrativ. Nevoia a dus la aparitia functiei...

Controlul administrativ în procesul decizional din adminstrația publică

PROCESUL DECIZIONAL Cadrul general Administratia publica implica elaborarea si aplicarea strategiilor publice proiectate sa asigure servicii...

Specificitatea cercetării sociologice în administatia publică

Una dintre ştiinţele despre societate este sociologia. Numele ei a fost inventat la începutul secolului al XIX-lea pentru a desemna o nouă ştiinţă...

Ai nevoie de altceva?