Recursul Administrativ

Extras din proiect Cum descarc?

Analiza Comparativa a Calitatii Monitoarelor LCDCAP. I. INTRODUCERE IN TEORIA RECURSULUI ADMINISTRATIV
I.1 Organizarea si functionarea sistemului de administratie publica 
In dreptul administrativ, alaturi de serviciul si functionarul public, notiunea de Administratie Publica este una centrala, folosita frecvent in sensurile impuse de practica si doctrina juridica.
Dreptul administrativ, ca ramura a dreptului public, cuprinde totalitatea normelor juridice si a principiilor de drept care se refera la organizarea si functionarea administratiei publice. 
In dreptul administrativ, traditional, semnificatia notiunii de administratie publica, a fost amplu si diferit analizata, atat in literatura juridica interbelica cat si cea de dupa cel de-al doilea razboi mondial. Uneori sfera administratiei de stat, alteori administratia realizata de organisme statale era privita doar ca o dimensiune a administratiei publice, facandu-se distinctia intre administratia de stat si administratia publica a comunitatilor locale. 
Etimologic, notiunea de administratie provine din prefixarea unui termen din limba latina: ,,minister, -tre" , slujitor, functionar, administrator, prin adaugarea prefixului ,,ad" - la, catre, termenul a capatat sensul de ,,activitate subordonata la dispozitia cuiva".
Intr-un valoros tratat francez se mentioneaza ca, la inceput, verbul ,,a administra" desemna actiunea cuiva de a ajuta, de a servi la ceva, apoi a inceput sa se foloseasca pentru a indica orice fel de activitate pe care noi o indeplinim la ordinele cuiva, concluzionandu-se ca ,,ministerul este, in primul rand, un servitor". 
In sens material - functional, notiunea de administratie publica evoca acte juridice si operatiuni materiale prin care se executa legea, fie prin emiterea de norme subsecvente, fie prin organizare sau, dupa caz, prestarea directa a serviciilor publice.
Intr-o formulare concentrata, administratia publica, poate fi definita ca ansamblul activitatilor Presedintelui Romaniei, Guvernului, autoritatilor administrative autonome centrale, autoritatilor administrative autonome locale si, dupa caz, structurilor subordonate acestora, prin care, in regim de putere publica, se aduc la indeplinire legile sau, in limitele legii, se presteaza servicii publice.
Din definitie reies urmatoarele note dominante:
a). activitati realizate numai de autoritati executive si administrative, pe care le intitulam autoritatile administratiei publice.
b). activitate de aducere la indeplinire a legii (ceea ce inseamna si adoptarea de acte normative cu forta juridica inferioara legii) sau, dupa caz, de organizare sau realizare efectiva a serviciilor publice.
c). activitate ce se realizeaza in regim de putere publica adica prin intermediul prerogativelor, acordate de Constitutie si legi, ce fac sa prevaleze interesul public (general) atunci cand este in conflict cu interesul particular.
Administratia publica reprezinta totalitatea serviciilor publice, prin mijlocirea carora se infaptuiesc sarcinile puterii executive in vederea asigurarii satisfacerii intereselor generale ale particularilor si ale statului. Din definitie desprindem ca exista o administratie publica centrala - acea totalitate a organelor de specialitate a administratiei publice constituite pentru satisfacerea, sub conducerea Guvernului, a intereselor generale ale societatii la nivelul intregii tari - si o administratie publica locala - acea totalitate a organelor cu competenta generala sau speciala, constituite pentru satisfacerea intereselor generale ale locuitorilor unei unitati administrativ-teritoriale - judetul sau comuna.
Profesorul Anibal Teodorescu sustinea ca, spre deosebire de administratia publica centrala, competenta la nivelul intregii tari, administratia publica locala este competenta - isi exercita atributiile - numai in limitele unitatii teritoriale, in care aceasta functioneaza sau a caror autoritate se termina la hotarele teritoriale ale circumscriptiei respective. 
Cadrul juridic normativ de organizare si functionare a administratiei publice locale il constituie, in principal, dispozitiile constitutionale cuprinse in Capitolul V din Titlul III, Sectiunea a 2-a (art. 119 - 122), cele ale legii nr. 215/2001 - Legea administratiei publice locale si Legii nr. 67/2004, privind alegerile locale. 
Intregul sistem de administratie publica din Romania pornind de la actele normative ce-l reglementeaza in contextul compatibilizarii acestuia cu legislatia europeana, se organizeaza pe baza unor principii fundamentale moderne, democratice precum:
- principiul legalitatii;
- principiul subsidiaritatii;
- principiul autonomiei administrative;
- principiul descentralizarii serviciilor de administratie publica corelat cu principiul desconcentrarii;
- principiul eligibilitatii;
- principiul participarii membrilor comunitatii teritoriale sau locale la adoptarea unor masuri de importanta deosebita pe calea referendumului.
Respectarea ,,principiului" este o obligatie juridica a tuturor celor care, intr-o forma sau alta, au tangenta cu domeniul de activitate in care este instituit, indiferent daca acestia au sau nu calitatea de autoritati (statale sau nestatale) ori sunt simple persoane fizice sau juridice. Este si motivul pentru care legiuitorul statueaza, prin forma in care este redactat textul art. 2 din Legea nr. 215/2001, ca aceste principii sunt principii pe care se intemeiaza administratia publica.
Mai este relevat si faptul ca orice principiu, prevazut expres de lege sau desprins dintr-un ansamblu de norme juridice, trebuie sa fie in stricta conformitate cu prevederile Constitutionale. Din acest punct de vedere, daca ne referim la principiile pe baza carora se intemeiaza administratia publica in unitatile administrativ-teritoriale, este de observat ca unele dintre acestea sunt formulate expres de dispozitiile Constitutiei, altele decat cele ale Legii nr. 215/2001.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 120 din Constitutie ,,administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiile descentralizarii serviciilor publice", iar potrivit prevederilor art. 2 din Legea nr. 215/2001, ,,administratia publica in unitatile administrativ teritoriale se organizeaza si functioneaza in temeiul principiilor autonomiei locale, descentralizarii serviciilor publice, eligibilitatii, autoritatilor administratiei publice locale, legalitatii si al consultarii cetatenilor in solutionarea problemelor locale de interes deosebit."


Fisiere in arhiva (1):

  • Recursul Administrativ.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!