State cu Regim Parlamentar in Uniunea Europeana

Cuprins proiect Cum descarc?

SISTEMUL PARLAMENTAR.3
GERMANIA..5
ITALIA..8
COMPARATIE GERMANIA-ITALIA.11
COMPARATIE REGIM PARLAMENTAR - REGIM 
PREZIDENTIAL..13
BIBLIOGRAFIE..14


Extras din proiect Cum descarc?

SISTEMUL PARLAMENTAR
- Regimul parlamentar acorda o insemnatate considerabila Parlamentului, care devine de fapt adevaratul forum politic de guvernare. Guvernul - condus de un prim-ministru eficient si cu largi puteri - este obligat sa dea socoteala Parlamentului, care ii poate retrage oricand increderea fara prea mari dificultati, in conditiile in care apreciaza ca nu isi indeplineste mandatul.
- Exista un dualism al executivului, ai carui poli sunt seful statului si Guvernul
- Presedintele Republicii are o putere mai mult simbolica, avand atributii de reprezentare si protocol, in comparatie cu pozitia proeminenta a primului ministru. Presedintele Republicii poate actiona insa cu succes in situatii de criza, in care el este de fapt cel ce va conferi mandatul viitorului premier; o asemenea optiune neputand fi facuta insa discretionar, deoarece Presedintele poate recurge la o anumita nominalizare numai dupa ce are girul fortelor politice si se va confrunta cu acestea.
- Seful statului este iresponsabil din punct de vedere politic. Acest fapt se sprijina pe regula contrasemnarii actelor sefului statului de catre ministri, fapt care are ca efect transferul raspunderii de la Presedinte la ministri. Astfel, Parlamentul va putea sanctiona ministrul, dar nu si pe autorul real al actului. Inexistenta responabilitatii politice a sefului statului face ca acesta sa fie elementul fix al Executivului.
- Sistemul parlamentar implica o colaborare stransa intre Legislativ si Executiv pentru ca insasi existenta Guvernului este asigurata de o majoritate de parlamentari suficienta pentru a aproba politicile propuse de Guvern.
- In parlamentarism alegerile sunt unice pentru ca electorii voteaza pentru un Parlament care realizeaza ulterior Guvernul.
- In parlamentarism seful Guvernului poate convoca oricand alegerile.
- In regimul parlamentar seful Guvernului ca lider al majoritatii parlamentare este in acelasi timp si liderul partidului majoritar la nivel national, astfel incat el constituie o curea de transmisie intre acesta si Guvern.
- Regimul parlamentar poate fi la rindul sau monist sau dualist, in functie de rolul sefului statului in cadrul Executivului. Regimul parlamentar dualist*, dezvoltat sub domnia dinastiei de Orleans (1830-1848) se caracterizeaza prin interventia activa a sefului statului in viata politica. In acest regim, ministri sunt alesi liber de seful statului, ceea ce face ca acestia sa raspunda politic atit fata de sefului statului, cit si fata de legislativ.
In regimul parlamentar monist seful statului joaca un rol mult mai putin important in raport cu Guvernul. In acest regim Guvernul raspunde doar in fata Parlamentului.
Regimul parlamentar monist poate sa evolueze fie spre preponderenta Executivului, fie spre cea a Legislativului.
In primul caz responsabilitatea guvernamentala este doar teoretica, avind in vedere ca prin dreptul pe care primul-ministru il are de a dizolva Camera secunda, majoritatea este totdeauna de partea Guvernului.
Regimul parlamentar monist cu preponderenta legislativului presupune un climat politic diferit, in care incapacitatea constituirii unei majoritati nete face ca Executivul sa fie instabil si subordonat Parlamentului, in timp ce responsabilitatea ministeriala se agraveaza.
Acest regim este cunoscut si sub numele de "regim de adunare". Reactia la acest model a aparut in doctrina prin formularea teoriei "parlamentului rationalizat", care urmareste rationalizarea atributiilor forului legislativ si restabilirea echilibrului intre acesta si Executiv.
Guvernele in regim parlamentar au fost supuse si criticilor. Astfel, s-a spus ca:
- Le lipseste stabilitatea si eficienta datorita faptului ca primul-ministru si guvernul depind de votul Parlamentului care ii poate inlocui oricand.
- Dau dovada de lipsa de omogenitate si de cooperare in cazul guvernelor de coalitie, care pot duce la politici lipsite de coerenta si care sa fie folosite pentru a satisface cererile particulare ale diversilor membri ai coalitiei.


Fisiere in arhiva (1):

  • State cu Regim Parlamentar in Uniunea Europeana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!