Cuprins
- MOTTO 4
- INTRODUCERE 5
- CAPITOLUL 1 UNIUNEA EUROPEANǍ – Exemplu de integrare(scurt istoric)
- 7
- 1.1. Etapele integrării reflectate în tratatele de baza (Roma, A.U.E., Maastricht, Amsterdam, Nisa şi Lisabona)
- 7
- 1.2. Realizările principale ale integrării
- Europene
- 14
- 1.2.1.Piaţa internă şi politicile de acompaniere ale acesteia
- 15
- 1.2.2.Politica agricolă comună o constantă a integrării
- 17
- 1.2.3.Politica monetară comuna –moment de vârf al integrarii
- 19
- 1.2.4.Politica externă şi de securitate, justiţia şi afacerile interne-domenii mai noi ale
- integrării
- 20
- CAPITOLUL 2 EXTINDEREA UNIUNII EUROPENE 22
- 2.1. Extinderea UE de la 6 la 27 de state membre 22
- 2.2. Extinderile realizate pîna în 1995 şi
- cele după
- 22
- 2.3. Specificitatea Extinderii uniunii Europene către centrul şi estul Europei
- 24
- 2.4. Perspectiva extinderii viitoare U.E 27
- CAPITOLUL 3 ADERAREA ROMÂNIEI LA UNIUNEA EUROPEANǍ
- 29
- 3.1. Procesul de pregătire pentru aderarea la U.E.(rolul acordului de asociere, schimbările interne pe plan economic, institutional şi social,
- sprijinul primit din parte Uniunii Europene prin fondurile PHARE, İSPA, SAPARD etc)
- 29
- 3.2. Negocierile de aderare, tratatul semnat în 2005 şi aderarea din 2007
- 33
- 3.2.1. Negocierile de aderare din 2000-2004 – dificultaţi şi soluţii găsite
- 35
- 3.2.2. Tratatul de aderare la U.E. – principalele clauze ale acestuia (drepturi şi obligaţii obţinute şi importanţa lor)
- 37
- 3.2.3. Aderarea în 2007 şi importanţa acesteia 48
- 3.2.4.România parte ale acestei integrari 50
- 3.3. İmpactul integrarii în U.E. – consecinţe pe termen mediu şi lung
- 51
- 3.3.1. İmpactul general al integrării pe plan politic, economic şi social
- 52
- 3.3.2. İmpactul pe domeniile negociate prevazute în Tratatul de aderare (drepturile şi obligaţiile cu impactul pozitiv şi negativ al acestora)
- 53
- 3.3.3. Eventualul impact al aplicării Tratatului de la Lisabona şi al crizei economico-financiară actuală
- 54
- Concluzii 55
- Bibliografie 58
Extras din proiect
MOTTO
,,Europa viitoare va fi, probabil, organizată pe baza comunităţii de destin”,iar ,,viitorul plin de neprevăzut impune solidaritate, nu numai intre membrii unei natiuni , ci şi între toate naţiunile ce merg pe linia aceluiaşi destin”.Conştinţa comunităţii de destin este şi ,,etnicul Europei viitoare”, idee care ar însemna unificarea europeană sub auspiciile unor valori comune.
C.Rădulescu – Motru
”Culturaliceşte, ca şi spiritualiceşte, Europa se întregeşte cu tot ce a creat şi a păstrat spaţiul carpato-balcanic”. Iar România ,,face parte, trupeşte şi spiritualiceste din Europa ”²
Mircea Eliade
INTRODUCERE
Sfârşitul istoriei în sensul ei dialectic, conflictual, anticipat de Francis Fukuyama pare încă departe la nivel mondial dar, paradoxal, nu atât de departe pentru Europa, cel mai agitat continent al secolului XX.Dupa ce a experimentat prin trauma războaielor şi a utopiilor totalitare una din soluţiile de rezolvare a unui conflict, cea violentă, Europa ultimelor decenii pare a fi ales calea dialogului, a negocierii.A devenit limpede că dialogul este condiţia absolut necesară a funcţionării democraţiei.Când dilogul încetează, aşa cum s-a întâmplat în România regimului comunist, societatea se sufoca, îşi pierde capacitatea de a respira normal şi suferă mutaţii grave (una dintre ele fiind dispariţia instinctului libertaţii) pe care e incapabilă să se depaşească prin forţe propii.Reuşita dialogului în Europa a însemnat reuşita proiectului de unificare europeană (economică, instituţională, legislativă) iar lărgirea uniunii - o sansă nesperată pentru debusolatele societaţii europene post-comuniste.
După 50 de ani şi 5 valuri de aderare (1973:Danemarca, Irlanda şi Regatul Unit; 1981:Grecia; 1986:Spania şi Portugalia; 1995:Austria, Finlanda şi Suedia; 2004:Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia şi Ungaria), Uniunea Europeană are astăzi 27 state membre, doua dintre ele fiind proaspete aderate-România şi Bulgaria la 1 ianuarie 2007.
La baza întregii construcţii europene stă voinţa de a lucra împreună pe baza unor interese comune.Acestea au condus la convingerea că în unele domenii se pot obţine rzultate mult mai bune la nivel European decât la nivel naţional.Aşa s-a ajuns la politici comune tuturor statelor membre, elaborate şi adoptate de instituţiile comunitare cu aplicabilitate pe întreg teritoriul Uniunii Europene.
Existenţa politicilor comune confera unicitate Uniunii Europene pentru că demonstreaza acceptarea cedarii unei parţi a suveranitaţii statelor membre către instituţiile europene.
Misiunea Uniunii Europene este de a organiza relaţiile dintre statele membre şi între popoarele acestora într-o manieră coerentă având drept suport solidaritatea.
Întreaga lucrare structurată în trei capitole – fiecare capitol tratând un topic major începînd cu contextul actual şi coordonatele Uniunii Europene, evidenţiind interdependentele economice ale Uniunii Europene la scara mondială si apoi prezentând perspectivele de viitor ale Uniunii Europene, urmareşte rolul pe care dialogul şi cooperarea ca forme decente şi benefice de reglarea relaţiilor interumane, îl au în fundamentare valorilor uniunii Europene, pentru că dialogul şi cooperarea presupun pluralismul opiniilor, servesc la întelegerea, acceptarea, tolerarea celuilalt şi creaza condiţiile existenţei unui veritabil spirit politic al egalităţii, justiţiei şi solidaritaţii.
Integrarea României în Uniunea europeană are ca obiectivele creşterea standardului de viaţă al cetaţenilor români.România devenind membră, parte benefică de sprijin în efortul de dezvoltare economico-socială şi de creştere a nivelului de trai.România a beneficiat de sprijin financiar în perioada de preaderare dar mai ales în cea de post aderare – circa 30 miliarde de euro în perioada 2007-2013, depinde în primul rând de noi şi de cei care ne conduc ca acest obiectiv să fie atins cât mai curând şi complet.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Analiza Tratatului de Aderare al Romaniei la Uniunea Europeana.doc