Campanii de promovare a cetateniei europen

Extras din proiect Cum descarc?

Uniunea Europeana este o uniune economica si politica, care are in momentul actual 28 de state membre. Putem spune ca aceasta uniune este ceea ce a rezultat din Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO) si din Comuniatea Economica Europeana (CEE). Uniunea Europeana este dezvoltata in Europa si s-a largit prin aderarea unor noi state, iar puterea ei a crescut datorita adaugarii de noi domenii economice, sociale si politice . Tratatul de la Maastricht a infiintat Uniunea Europeana, iar ultima amendare a bazelor constitutionale ale Uniunii Europene a fost la Tratatul de la Lisabona si a intrat in vigoare la 1 decembrie 2009.
Romania a aderat la Uniunea Europeana in anul 2007, iar in anul 2012 au fost difuzate in mod frecvent reclame in care se promova cetatenia europeana si drepturile de care beneficiezi ca detinator al acestei cetatenii. Aceasta campanie promoveaza dreputurile unui consumator european. Campania a lansat o serie de clipuri in care ne este prezentat un cetatean obisnuit, care a cumparat diverse lucruri, cum ar fi un laptop, o rochie sau este pus in situatia in care serviciile hotelului in care este cazat, nu corespund cu serviciile pentru care a platit. Fiind nemultumit de serviciile oferite acesta se adreseaza celor respunsabili, insa are de infruntat indiferenta patronilor care nu iau in considerare reclamatiile facute de consumator. Acest cetatean este dotat in toate clipurile cu replica ,,Stiti cine sunt eu? Sunt cetatean european si am drepturi". Aceste filmulete vor sa transimita ideea ca un cetatean european are dreptul sa returneze bunul cumparat, ca acel bun sa ii fie repearat fara costuri suplimentare daca clientul nu a produs defectarea obiectului, sau sa primeasca un obiect nou in cazul in care cel cumparat este defect. Campania se pare ca a avut succes in Romania, replica ,, Sunt cetatean european si am drepturi" fiind usor memorata de cetateni si utilizata si in alte contexte, decat in cele in care isi aparau drepturile. Scopul principal al acestei campanii a fost acela de a aduce la cunostinta beneficiile cetatenieie europene, dar si faptul ca aceasta a doua cetatenie mai ofera si alte drepturi ce privesc multe alte domenii.
Cetatenia reprezinta calitatea juridica ce permite unei persoane sa ia parte la viata in societatea respectiva, beneficiind de drepturi civile si politice si fiind supusa anumitor obligatii, cum au fost serviciul militar sau votul obligatoriu. Spre deosebire de cetatenia aceasta, cetatenia europeana are la baza aceste drepturi, insa ea implica faptul ca cetatenii Uniunii Europene beneficiaza, in aceasta calitate, de aceleasi drepturi care sunt acordate in mod traditional propriilor cetateni in ordinea juridica interna. Aceste drepturi corespund aproape in totalitate cu ceea ce in anii 1975-1985 era ,,drepturi speciale", rezervate cetatenilor statelor membre ale comunitatii. Parlamentul European a cerut ca cetatenia europeana sa fie intarita mai ales prin aderarea Uniunii la Conventia europeana a drepturilor omului, interzicerea pedepsei cu moartea, protectia minoritatilor, egalitatea intre barbati si femei ca si prin intarirea cetateniei politice. In mod evident, aceste drepturi, desi sunt recunoscute in dreptul Uniunii, vor fi drepturi ale fiintei umane in general, deci nu rezervate cetatenilor statelor membre si nu drepturi inerente calitatii de cetatean european.
In anul 2015 a avut loc o alta campanile de promovare a cetateniei europene, de aceasta data intr-un stat care deocamdata nu este membru al Uniunii Europene, acesta fiind Republica Moldova. Aceasta camapanie viza ca in decurs de trei saptamani in institutiile de invatamant preuniversitar din Republica Moldova sa fie promovate valorile Uniunii Europene in cele mai ingenioase moduri. Ore de dirigintie, ore de culinarie europeana, expozitii de carti tematice, filme documentare despre Uniunea Europeana, concursuri de desene, seminare, mese rotunde, targuri ale agentiilor de turism, acestea fiind doar cateva dintre activitatile organizate in aceasta perioada, care au ca rol sa stimuleze creativitatea profesorilor si a elevilor aducand mai aproape de scoala valorile comunitatii europene. Aceasta camapanie a scos in evidenta si ideile pe care Uniunea Europeana insista sa le implementeze in toate unitatile de invatamant de stat ale statelor membre, si anume ca elevul trebuie sa invete intr-un mod placut, sa interactioneze atat cu profesorul cat si cu colegii si cel mai important sa dispuna de materilalele necesare, iar Uniunea Europeana, dedica educatiei o buna parte din banii de care dipune.
In momentul actual, campaniile de promovare a cetateniei europene sunt adresate tarilor din est, care in momentul de fata nu sunt la fel de dezvoltate ca tarile din vest, insa acestea sunt foarte putine, cele mai multe dintre tari incercand sa tina pasul si sa informeze cetatenii de drepturile de care dispun. Cetatenia europeana nu vine doar cu drepturi ci are si o serie lunga de obligatii de care cetateanul trebuie sa stie, pentru a le respecta. Unele tari din est au pastrat traditii de sute de ani, insa acestea sunt contrare normelor europene, de aceea se organizeaza si sponsorizeaza campanii de informare dar si de achizitionare a echipamentelor necesare ca cetateanul sa isi poata indeplini obligatia de cetatean european.


Fisiere in arhiva (1):

  • Campanii de promovare a cetateniei europen.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

BIDILEAN, Vidu, Uniunea Europeana. Institutii, Politici, Activitati, Editura Universitara, Bucuresti, 2011
https://www.consilium.europa.eu
http://infoeuropa.md
http://unimedia.info


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!