Campanii de promovare a cetățeniei europen

Proiect
7/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 8 în total
Cuvinte : 2477
Mărime: 38.07KB (arhivat)
Publicat de: Ciprian C.
Puncte necesare: 6
Facultatea de Stiinte Politice
Universitatea din Bucuresti, Bucuresti

Extras din proiect

Uniunea Europeană este o uniune economică și politică, care are în momentul actual 28 de state membre. Putem spune că această uniune este ceea ce a rezultat din Comunitatea Europeană a Cărbunelui și Oțelului (CECO) și din Comuniatea Economică Europeană (CEE). Uniunea Europeană este dezvoltată în Europa și s-a lărgit prin aderarea unor noi state, iar puterea ei a crescut datorită adăugării de noi domenii economice, sociale și politice . Tratatul de la Maastricht a înființat Uniunea Europeană, iar ultima amendare a bazelor constituționale ale Uniunii Europene a fost la Tratatul de la Lisabona și a intrat în vigoare la 1 decembrie 2009.

România a aderat la Uniunea Europeană în anul 2007, iar în anul 2012 au fost difuzate în mod frecvent reclame în care se promova cetățenia europeană și drepturile de care beneficiezi ca deținător al acestei cetățenii. Această campanie promovează dreputurile unui consumator european. Campania a lansat o serie de clipuri în care ne este prezentat un cetățean obișnuit, care a cumpărat diverse lucruri, cum ar fi un laptop, o rochie sau este pus în situația în care serviciile hotelului în care este cazat, nu corespund cu serviciile pentru care a plătit. Fiind nemulțumit de serviciile oferite acesta se adresează celor respunsabili, însă are de înfruntat indiferența patronilor care nu iau în considerare reclamațiile făcute de consumator. Acest cetățean este dotat în toate clipurile cu replica „Știți cine sunt eu? Sunt cetățean european și am drepturi”. Aceste filmulețe vor să transimită ideea că un cetățean european are dreptul să returneze bunul cumpărat, ca acel bun să ii fie repearat fără costuri suplimentare dacă clientul nu a produs defectarea obiectului, sau să primească un obiect nou în cazul în care cel cumpărat este defect. Campania se pare că a avut succes în România, replica „ Sunt cetățean european și am drepturi” fiind ușor memorată de cetățeni și utilizată și în alte contexte, decăt în cele în care își apărau drepturile. Scopul principal al acestei campanii a fost acela de a aduce la cunoștință beneficiile cetățenieie europene, dar și faptul că această a doua cetățenie mai oferă și alte drepturi ce privesc multe alte domenii.

Cetățenia reprezintă calitatea juridică ce permite unei persoane să ia parte la viață în societatea respectivă, beneficiind de drepturi civile și politice și fiind supusă anumitor obligații, cum au fost serviciul militar sau votul obligatoriu. Spre deosebire de cetățenia aceasta, cetățenia europeană are la bază aceste drepturi, însă ea implică faptul ca cetățenii Uniunii Europene beneficiază, în această calitate, de aceleași drepturi care sunt acordate în mod tradițional propriilor cetățeni în ordinea juridică interna. Aceste drepturi corespund aproape în totalitate cu ceea ce in anii 1975-1985 era „drepturi speciale”, rezervate cetățenilor statelor membre ale comunității. Parlamentul European a cerut ca cetățenia europeană să fie întărită mai ales prin aderarea Uniunii la Conventia europeană a drepturilor omului, interzicerea pedepsei cu moartea, protecția minorităților, egalitatea între bărbați și femei ca si prin întărirea cetățeniei politice. În mod evident, aceste drepturi, desi sunt recunoscute în dreptul Uniunii, vor fi drepturi ale ființei umane în general, deci nu rezervate cetatenilor statelor membre și nu drepturi inerente calității de cetățean european.

În anul 2015 a avut loc o altă campanile de promovare a cetățeniei europene, de această dată într-un stat care deocamdată nu este membru al Uniunii Europene, acesta fiind Republica Moldova. Această camapanie viza ca în decurs de trei săptămâni în instituțiile de învățâmânt preuniversitar din Republica Moldova să fie promovate valorile Uniunii Europene în cele mai ingenioase moduri. Ore de diriginție, ore de culinărie europeană, expoziții de cărți tematice, filme documentare despre Uniunea Europeană, concursuri de desene, seminare, mese rotunde, târguri ale agențiilor de turism, acestea fiind doar câteva dintre activitățile organizate în această perioadă, care au ca rol să stimuleze creativitatea profesorilor și a elevilor aducând mai aproape de școală valorile comunității europene. Această camapanie a scos în evidență și ideile pe care Uniunea Europeană insistă să le implementeze în toate unitățile de învățământ de stat ale statelor membre, și anume că elevul trebuie să învețe într-un mod plăcut, să interacționeze atât cu profesorul cât și cu colegii și cel mai important să dispună de materilalele necesare, iar Uniunea Europeană, dedică educației o bună parte din banii de care dipune.

În momentul actual, campaniile de promovare a cetățeniei europene sunt adresate tărilor din est, care în momentul de față nu sunt la fel de dezvoltate ca țările din vest, însă acestea sunt foarte puține, cele mai multe dintre țări încercând să țină pasul și să informeze cetățenii de drepturile de care dispun. Cetățenia europeană nu vine doar cu drepturi ci are și o serie lungă de obligații de care cetățeanul trebuie să știe, pentru a le respecta. Unele țări din est au păstrat tradiții de sute de ani, însă acestea sunt contrare normelor europene, de aceea se organizează și sponsorizează campanii de informare dar și de achiziționare a echipamentelor necesare ca cetățeanul să își poată îndeplini obligația de cetățean european.

Bibliografie

BIDILEAN, Vidu, Uniunea Europeană. Instituții, Politici, Activități, Editura Universitară, București, 2011

https://www.consilium.europa.eu

http://infoeuropa.md

http://unimedia.info

Preview document

Campanii de promovare a cetățeniei europen - Pagina 1
Campanii de promovare a cetățeniei europen - Pagina 2
Campanii de promovare a cetățeniei europen - Pagina 3
Campanii de promovare a cetățeniei europen - Pagina 4
Campanii de promovare a cetățeniei europen - Pagina 5
Campanii de promovare a cetățeniei europen - Pagina 6
Campanii de promovare a cetățeniei europen - Pagina 7
Campanii de promovare a cetățeniei europen - Pagina 8

Conținut arhivă zip

  • Campanii de promovare a cetateniei europen.docx

Te-ar putea interesa și

Consiliul Europei

CAPITOLUL I CONSIDERAŢII GENERALE PRIVIND PROTECŢIA JURIDICĂ A DREPTURILOR OMULUI I.1.Apariţia şi evoluţia istorică a protecţiei drepturilor...

Impactul Calității Produsului asupra Consumatorului

CAPITOLUL I CALITATEA MĂRFURILOR ŞI A SERVICIILOR ÎN ECONOMIA CONTEMPORANĂ 1.1. Orientări actuale privind definirea calităţii In condiţiile...

Politicile Durabile de Mediu ale Petrom

CAPITOLUL 1 Principiile dezvoltarii durabile. Identificarea aspectelor determinante pentru zona transfrontaliera Dolj-Vidin Ce se intelege prin...

Impactul evenimentului cultural asupra orașului gazdă - Sibiu

1.Prezentare generală a oraşului Aşezat în inima ţării, la răscruce de drumuri, Sibiul închide sudul Transilvaniei, asemenea unei fortăreţe, pe...

Identificarea unei campanii publice de promovare a cetățeniei europene într-un stat membru UE

Fii cetăţean european la tine acasă! Cu ocazia Zilei Europei (9 mai), a fost lansată campania ’’Fii cetăţean european la tine acasă!’’, pentru a...

Activitatea Consiliului Europei

I.Cadrul istoric Consiliul Europei este intemeiat in 1946 fiind o organizatie internationala avand 46 de state-membre din regiunea europeana....

Crucea Roșie Română Brașov

Când a fost înfiinţată organizaţia dvs. şi când şi-a început activitatea? Societatea de Cruce Roşie din România s-a înfiinţat şi a primit...

Politica europeană în domeniul cultural

Partea I I Scurt istoric al politicii culturale Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, adoptată în 1950 de Consiliul Europei, serveşte drept...

Ai nevoie de altceva?