Extras din proiect
DREPTURILE DE VOT SI MODURILE DE SCRUTIN
Dreptul de vot,este una dintre expresiile democratiei politice,conditiile exercitarii acestui drept precum si procedurile competitiei electorale modeleaza si determina conditiile de realizare a democratiei.Alegerile sunt unul din cele mai importante instrumente cu ajutorul caruia cetatenii pot influenta procesul decizional public.
Votul este o expresie formala a preferintei cetateanului in privinta unui candidat sau a unei propuneri normative.
Cu toate ca dreptul de vot este larg recunoscut ca un drept fundamental al omului exista milioane de oameni care nu beneficiaza de asta.Exista o serie de grupuri marginalizate precum:tineri,minoritati,personae cu dezabilitati,persoane fara adapost,puscariasi,care in mod constant sunt marginalizate din cauza saraciei,analfabetismului, intimidarii si altele.Constitutia Romaniei art.36,asigura dreptul de vot cetatenilor care au implinit 18 ani pana ziua alegerilor inclusiv,in schimb nu au drept de vot persoanele afectate mintal,pusi sub interdictie sau persoanele condamnate prin hotarare judecatoreasca definitiva.
In tara noastra,cetatenii romanii isi pot exprima optiunile prin vot in contextual referendului national,al referendumului local,al alegerilor nationale pt. Parlament si Presedintele tarii,al alegerilor locale pentru Consiliul Judetean,Consiliul Municipal si Primar,si din 2007 pt. Parlamentul European.
Pentru a afla unde sunt organizate sectiile de votare,se pot consulta lista acestora din Primarie.Astfel ca fiecarei sectii de votare ii sunt arondate un nr de strazi,iar cetateanul trebuie sa identifice sectia de votare de care apartine strada de unde are domiciliul.
Daca din motice intemeiate,cetateanul nu se poate deplasa catre urna de vot,poate solicita ca urna mobile sa fie adusa la domiciliul sau,adresand o cerere scrisa presedintelui sectiei de votare,indicandu-se motivele neprezentarii la vot,acesta este singurul care dispune deplasarea urnei mobile la domiciliul unui alegator.
In plus,cetatenii romani care voteaza in afara granitelor tarii o pot face la una din sectiile de votare amenajate pe langa misiunile diplomatice ale Romaniei,in baza pasaportului.Binenteles actul principal pentru a vota este buletinul sau cartea de identitate valabile in tara noastra.
Garantiile formale ale exercitarii dreptului de vot au fost asigurate la sfarsitul sec.al XIX-lea ,sau la inceputul sec. XX.Votul secret a fost constituit in Marea Britanie in 1872,in S.U.A incepand din 1988,in Franta in 1913-1914.In afara votului universal exista si sisteme de votare ce produc efecte inegalitare:
- Votul cenzitar;
- Votul capacitar;
- Votul plural;
- Votul multiplu.
Anterior precizand dreptul de vot in tara noastra,in Romania,conditiile si modul de exercitare,in Europa,de exemplu in Franta tinerii voteaza de la varsta de 18 ani din anul 1974,in Italia 1975,in Spania si Danemarca din 1978,Belgia din anul 1976.Astfel femeile obtin pentru prima oara drept de vot egal cu cel al barbatilor in Noua Zeelanda in anul 1893.
Votul liber exprimat reflecta posibilitatea cetateanului de a participa sau nu la alegeri,iar in cazul participarii de a opta pt o lista intreaga de candidate sau pt un singur candidat.In unele tari Belgia a decretat obligativitatea votului;altele S.U.A.,Marea Britanie,Germania,Italia,Franta au contat pe indeplinirea ,,datoriei electorale”.
Cercetarile sistematice realizate in S.U.A. dupa 1952 au semnalat declinul crescand al identificarii americanilor cu unul dintre cele doua mari partide si cresterea numarului electorilor apolitici sau independenti.In urma anchetei prin sondaj prin care cetatenii au fost intrebati “Va identificati cu un anumit partid?”s-a ajuns la concluzia ca votul nu poate fi redus la identificarea partisana ,importanti fiind si alti factori:sexul,rasa,varsta,regiunea,educatia,statutulslujbei,situatia,economica,venitul,sindicatul,familia,religia,etc.in explicarea unei electiuni autorii modelului Michigan(Campbell,Converse,Miller si Stokes)disting fortele electorale pe termen scurt si pe termen lung.
MODURI DE SCRUTIN
Un sistem electoral este strans legat de democratie,exprima valorile acesteia constituindu-se astfel intr-un indicator al caracterului democratic al unei societati si totodata contribuie la fortificarea democratiei.Se poate banui ca formatiunile politice cu greutate in conturarea vointei politice a unei tari,vor opta fireste pentru un sistem electoral care sa fie avantajos chiar daca alt sistem ar corespunde mai bine realitatilor internationale.Din acest punct de vedere Jean-Marie Cotteret si Claude Emeri aveau dreptate cand sustineau ca ”in ciuda faptului ca legile electorale contin multe cifre si exprimari tehnice,ele nu pot fi appreciate in afara contextului politic in care urmeaza sa fie aplicate.Ele sunt elaborate de parlamentele existente si,mai mult decat de echitate sau de certitudine,alesii de azi sunt preocupati de alegerea lor de maine”.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Drepturile de Vot si Modurile de Scrutin.doc