O Perspectiva Analitica asupra Politicilor de Gen in India Postcolonialista

Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Feminismul raspunde problemelor predilecte ale femeilor. Achizitiile majore ale feminismului au fost: accesul femeilor la educatia superioara, reforma invatamantului gimnazial si liceal, deschiderea accesului femeilor la unele profesii de la care erau excluse (mai ales cea de medic), recunoasterea dreptului la proprietate pentru femeile maritate, imbunatatiri ale legislatiei asupra divortului si custodiei asupra copiilor si, treptat, obtinerea dreptului la vot.
La mijlocul secolului XX, dupa o lunga perioada de militantism feminist, drepturile egale intre barbati si femei au devenit o realitate normativa pentru cele mai multe femei din lume (ONU a impus acest lucru pentru tarile membre). Parea ca feminismul si-a atins scopul si si-a pierdut ratiunea de a exista. Numai ca egalitatea dintre femei si barbati s-a pastrat la nivelul legislatiei si a devenit prea putin un fapt de viata.
Genericul sub care se desfasoara valul feminist este cel al egalitatii si eliberarii. De fapt, feminismul are un caracter profound individualist si reformist, iar consecintele sale in conditia juridico-politica a femeilor au fost realmente revolutionare, comparative cu situatia anterioara.
Miscarea feminista a vizat schimbari legislative prin campanii pentru: dreptul la vot, la proprietate, legalizarea avorturilor, legislatia pentru egalitatea de sanse in angajare si in acces la protectia sociala. Politologii canonici au ignorat miscarile feministe, iar istorii nu le-au consemnat. De aceea, drepturile pe care le-au castigat femeile trec drept achizitii naturale ale evolutiei democratiei si nu drept rezultat ale miscariloe feministe. De asemenea, miscarea feminista s-a manifestat si prin campanii pentru schimbari sociale si politice: intrarea femeilor in Parlament, Guvern, in administratie, admiterea in toate formele de educatie si in profesii socotite tabu, salarii egale pentru munca egala, locuri eligibile pe listele electorale ale partidelor.
Un rol important pentru promovarea drepturilor femeilor l-au jucat organizatiile formale si informale: refugii pentru femei victime ale violentei, retele de sprijin, edituri, productie de film, cluburi etc.
Inca de la inceputurile sale, teoria feminista a argumentat in favoarea ideii ca subiectul este construit, iar subiectul femeie este construit ca alteritate. Traditional, rolul femeii a fost conceput ca pasiv din punct de vedere politic. Categoriile de feminitate si masculinitate au fost concepute patriarchal iar feminismul isi propune sa le configureze post-patriarhal.
Problematica dreptatii a ocupat un loc smnificativ in discutiile feministe de dupa 1980. Formula cadru a teoriei si miscarilor feministe a fost: Ceea ce este personal, este politic, cu numeroasele sale semnificatii: diviziunea muncii casnice afecteaza participarea politica; actele de guvernare afecteaza viata privata, drepturile omului se opresc la usa casei etc. Feministele nu neaga viata privata cu valoare, ci faptul ca in numele acestei valori se pot camufla nedreptatile, abuzurile si violentele din familie. Ambele feluri de vieti, si cea publica si cea privata sunt valoroase, trebuiesc mentinute, dar operarea cu dreptul la privatitate nu trebuie sa insemne abolirea drepturilor persoanei in interiorul familiei.
In perioada antica si nu numai, in India, capul familiei avea putere nelimitata, iar dupa moartea sa aceasta putere se transmitea primului nascut. Sinuciderea vaduvei dupa moartea sotului era un obicei larg raspandit, caci aceasta era invinuita de moartea sotului, doar pentru simplu fapt ca era mai longeviva decit el. Varsta a fost mereu venerata in India. In trecut, batranii stabileau legile, iar tinerii se supuneau lor. Azi majoritatea familiilor cuprind 1-2 rude mai in virsta si adesea un servitor. Intimitatea mai e o conditie rara. Totusi acest stil de viata incepe sa se schimbe. Multe cupluri au ales sa se desprinda de familie si sa-si creeze un camin propriu. Luarea deciziilor apartine tineretului, batranii avind un nou rol: abordarea depresiei dupa pensionare, organizarea campaniilor civice. In tratarea femeilor exista varietati regionale. India in general e o societate dominata de barbati cu coduri stricte si tabuuri ce guvernau comportamentul femeilor mai ales in clasele superioare. Femeile se alatura fortei de munca la diferite niveluri, ele sunt mai putine ca barbatii in domeniul public.
CAPITOLUL I
Abordari conceptuale cu privire la
diferentele de gen
1.1. Masculinitate -feminitate ca dimensiune a culturii sociale
Toate societatile umane sunt alcatuite din barbati si femei, de obicei in numar aproximativ egal. Ei se disting din punct de vedere biologic si rolurile lor in procrearea biologica sunt absolute. Alte diferente fizice intre femei si barbat, care nu sunt legate direct de procrearea si nasterea copiilor, nu sunt absolute ci doar statistice. Barbatii sunt in medie mai inalti si mai puternici, dar multe femei sunt mai inalte si mai puternice decat unii barbati. Femeile au in medie o indemanare manuala mai mare si, de exemplu, un metabolism mai rapid, care le permite sa recupereze oboseala mai repede, dar unii barbati exceleaza de asemenea in aceste privinte.
Diferentele de sex nu sunt de obicei descrise in termeni culturali, ceea ce se poate evidentia. Daca recunoastem ca in fiecare societate exista o cultura masculina care difera de o cultura feminina, acest lucru ajuta in a explica din ce cauza este atat de greu sa se schimbe rolurile traditionale ale sexelor. Femeile nu sunt considerate a fi potrivitd pentru meserii practicate de obicei de barbati nu pentru ca ele nu ar fi capabile din punct de vedere etnic sa exercite aceste ocupatii, ci deoarece ele nu sunt purtatoare ale unor simboluri si nu participa la ritualuri sau nu dezvolta valori dominante in cultura masculina si viceversa. Sentimentele si temerile asupra comportamentelor sexelor opuse sunt de aceeasi intensitate cu reactiile oamenilor expusi unor culture straine.


Fisiere in arhiva (5):

  • O Perspectiva Analitica asupra Politicilor de Gen in India Postcolonialista
    • Fisa de lucru nr. 1.doc
    • Fisa de lucru nr. 2.doc
    • Fisa de lucru nr. 3.doc
    • Fisa de lucru nr. 4.doc
    • O Perspectiva Analitica Asupra Politicilor de Gen in India Postcolonialista.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!