Parlamentul Republicii Moldova

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere 2
Paragraful I
Caracterul general a Parlamentului RM 3
Paragraful II
Regimul juridic privind Parlamentul RM 7
Paragraful III
Analiza comparata a Parlamentului RM 9
Bibliografie 15


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
La 3 septembrie 1990, a fost ales Sovietul Suprem al Republicii Sovietice Socialiste Moldovenesti, iar in data de 23 mai 1991, cand R.S.S.Moldova a devenit Republica Moldova, "Sovietul Suprem" devine "Parlamentul Republicii Moldova". La 27 august 1991 a fost proclamata Independenta Republicii Moldova. Romania a fost primul stat care a recunoscut independenta noii entitati statale.
Presedinte al Legislativului a fost ales istoricul Alexandru Mosanu, unul dintre liderii Frontului Popular. Urmatoarele alegeri au avut loc in februarie 1994. 56 de mandate i-au revenit atunci Partidul Democrat Agrar din Moldova, 28 - Blocului electoral Partidul Socialist si Miscarea "Unitate-Edinstvo", 11 - Blocului Taranilor si Intelectualilor si 9 - Frontului popular Crestin Democrat. Presedinte al Parlamentului a fost ales Petru Lucinschi. 
Succesorul a fost Dumitru Motpan, lider al Partidului Democrat Agrar din Moldova, caruia din 6 martie 1997 i-a revenit functia de presedinte a Legislativului. In 2001, in aceasta functie a fost aleasa Eugenia Ostapciuc, deputat comunist, iar in 2005 - actualul presedinte al Partidului Democrat din Moldova, Marian Lupu.
Dupa alegerile din 6 martie 2005, majoritatea parlamentara a detinut-o Partidul Comunistilor din Republica Moldova (PCRM), care dispunea de 55 locuri. Opozitia era reprezentata de patru formatiuni politice: Alianta"Moldova Noastra" - 13 locuri, Partidul Democrat din Moldova - 9 locuri, Partidul Popular Crestin Democrat - 7 locuri, Partidul Social-Liberal - 3 locuri, precum si de 14 deputati neafiliati (inclusiv 4 deputati membri ai Partidului Democratiei Sociale si 2 deputati membri ai Partidului National Liberal, formatiuni constituite dupa alegerile parlamentare din 6 martie 2005).
Primele rezultate ale alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009 au plasat din nou Partidul Comunistilor din Republica Moldova- pe primul loc, acesta beneficiind de 60 locuri. PCRM a fost urmat de Partidul Liberal - 15 locuri, Partidul Liberal Democrat - 15 locuri si Alianta Moldova Noastra - 11 locuri. Aceste 3 partide de opozitie au acuzat Partidul Comunistilor de fraudarea masiva a alegerilor, iar in perioada imediat urmatoare, incepand cu seara de 6 aprilie, au loc proteste masive ale cetatenilor care au invocat aceleasi motive. Dupa ce Parlamentul a esuat in mod repetat, la 3 iunie 2009, sa aleaga seful statului, opozitia retragandu-se de la vot, au fost convocate alegeri anticipate pentru data de 29 iulie. Presedinte al Parlamentului a fost desemnat Mihai Ghimpu, care detine si functia de presedinte interimar al statului, dupa esuarea alegerii candidatului AIE, Marian Lupu. In calitate de prim-ministru a fost numit Vlad Filat.
Paragraful I
Caracterul general a Parlamentului R. M.
Parlamentul este institutia politica si juridica, formata din membri alesi, care are ca principala misiune adoptarea legii. El reprezinta una dintre verigile esentiale ale infaptuirii democratiei, ale statornicirii unor randuieli democratice, in masura sa garanteze drepturile si libertatile cetatenilor (Liviu COMAN-KUND,Carmen COSUG).
Conf. art. 60 a Constitutiei RM, parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova si unica autoritate legislativa a statului si este compus din 101 deputati.
Structura parlamentului
Parlamentul poate fi alcatuit dintr-o singura camera (unicameralism) sau douacamere (bicameralism). Ambele structuri au avantaje si dezavantaje, adepti si adversari.
Unicameralismul este specificstatelor unitare. Parlamentul, avand o unica adunare, este constituit prin sufragiu universal, egal, direct si secret. Existenta uneisingure camere evita prelungirea procesului legislativ, asa incat puterea legislativalucreaza cu eficacitate sporita. In plus, sunt reduse considerabil si costurileparlamentare. Dezavantajul il constituie posibilitatea instaurarii "despotismului"3parlamentar, intrucat nu exista o contraputere de acelasi rang.
Bicameralismul reprezinta regula in cazul statelor federale, exprimand structura dualista a acestora. Dupa justificarea ce a stat la baza instituirii lui,bicameralismul este de trei feluri: bicameralism aristocratic, bicameralism politicsibicameralism federal.
a) Bicameralismul aristocratic.Aceasta formula, utilizata in statele unitare, asociaza camerei inferioare cu caracter reprezentativ, rezultata din sufragiu, ocamera superioara alcatuita pe criterii aristocratice care este mentinuta din respectpentru traditie. Ex. Camera Lorzilor in Anglia.
b) Bicameralismul politic este un sistem parlamentar utilizat, de asemenea in statele unitare, cea de-a doua camera- Senatul- raspunzand unor conceptiipolitice care au in vedere stavilirea abuzului de putere ce rezulta din "legeanumarului", usor de comis in cazul camerei unice asigurandu-se astfel si mai multachibzuinta in alcatuirea legii


Fisiere in arhiva (1):

  • Parlamentul Republicii Moldova.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!