Participarea Romaniei la Fondurile Comunitare

Extras din proiect Cum descarc?

Participarea Romaniei la fondurile comunitare de pre-aderare
1.1 Programul Phare 
Programul Phare a fost unul dintre cele trei instrumente de asistenta financiara nerambursabila acordata de Uniunea Europeana, menit sa sprijine statele candidate din Europa Centrala si de Est in eforturile acestora de pregatire pentru aderare. Phare a fost creat la inceputul anului 1989 pentru Polonia si Ungaria, primele doua tari din regiune care au renuntat la comunism si la economia centralizata.
Obiectivul general al programului PHARE este de a ajuta statele candidate sa se pregateasca. In vederea aderarii la Uniunea Europeana, sprijinul concentrandu-se asupra prioritatilor care duc la indeplinirea criteriilor de aderare de la Copenhaga, si anume:
o Stabilirea institutiilor care garanteaza democratia, statul de drept, respectarea drepturilor omului si protectia minoritatilor.
o Exdistent unei economii de piata functionale si capacitatea de a face fata presiunii concurentiale si fortelor pietei din Uniunea Europeana.
o Capacitatea de asumare a obligatiilor de stat membru al Uniunii Europene. 
Prin programul Phare, Uniunea Europeana a acordat Romaniei, inca din anul 1991, asistenta pentru dezvoltare institutionala, consolidarea legislatiei necesare asigurarii compatibilitatii cu acquis-ul comunitar, investitii si asigurarea coeziunii economice si sociale. In cadrul fiecarui program anual Phare s-au finantat proiecte care sa asigure pregatirea Romaniei in vederea aderarii la Uniunea Europeana, urmarindu-se domeniile prioritare, asa cum au fost acestea identificate in Parteneriatul de aderare, grupate pe criterii politice, economice, de intarire a capacitatii administrative si a capacitatii de asumare a obligatiilor de stat membru (adoptarea acquis-ului comunitar in diferite domenii). Alinierea la normele si standardele Uniunii Europene a presupus investitii pentru dotarea institutiilor cheie, a caror capacitate de a monitoriza sau aplica corpul legislativ comunitar trebuia intarita. 
Acordul cadru intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei, ca beneficiar, s-a semnat la 12 martie 1991, si stabilea cadrul tehnic, legal si administrativ pentru implementarea unor masuri in domeniul cooperarii tehnice, financiare si al altor forme de cooperare. Valoarea alocarii de asistenta financiara nerambursabila prin Programul Phare in perioada 1990-1997 a fost de 778 milioane euro. La acestea se adauga si sumele alocate pentru programele comunitare, cooperarea transfrontaliera si alte programe dedicate unor sectoare aparte (programe orizontale si programe multitara), rezultand un buget total de peste 812 milioane euro. Incepand din anul 1997, programul Phare a acordat sprijin crescut dezvoltarii cadrului legislativ si structurilor administrative, proiectelor care promoveaza democratia si dezvoltarea societatii civile, investitiilor in infrastructura, inclusiv cooperarii transfrontaliere. 
In Romania, in anul 1999 a fost creat cadrul juridic, precum si toate structurile administrative si bugetare necesare coordonarii si implementarii programelor finantate de Uniunea Europeana. De asemenea, in anul urmator au fost create structuri mixte de monitorizare a implementarii proiectelor, formate din reprezentanti ai autoritatilor romane si ai Comisiei Europene: Comitetul Comun de Monitorizare (Joint Monitoring Committee), format din coordonatorul national al asistentei, responsabilul national cu autorizarea finantarii si reprezentanti ai Comisiei Europene si sub-comitete sectoriale de monitorizare (Sectorial Monitoring Sub-Committee), stabilite de Comitetul Comun de Monitorizare, formate din coordonatorul national al asistentei, responsabilul national cu autorizarea finantarii, responsabilul/responsabilii cu autorizarea programului din cadrul fiecarei agentii de implementare si un reprezentant al Comisiei Europene. Pentru infiintarea si definirea acestor structuri au fost semnate doua memorandum-uri de intelegere intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei. Fiecare memorandum de finantare semnat intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei prevedea responsabilitati clare pentru fiecare din structurile nationale stabilite: coordonatorul national al asistentei, responsabilul national cu autorizarea finantarii, responsabilii cu autorizarea programelor, Fondul National, Oficiul de Plati si Contractare Phare, agentiile si autoritatile de implementare. 
1.2 Programul ISPA
ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession - Instrument pentru Politici Structurale de Pre-Aderare) este cel de-al doilea instrument financiar nerambursabil conceput pentru sprijinirea tarilor candidate in procesul de aderare la Uniunea Europeana. ISPA oferea sprijin financiar in vederea alinierii standardelor de mediu ale Romaniei la cele ale Uniunii Europene, urmareste extinderea si conectarea retelelor de transport ale Romaniei cu cele Trans-europene si are in vedere familiarizarea tarilor beneficiare cu politicile si procedurile aplicate in cadrul Fondurilor Structurale si de Coeziune ale Uniunii Europene.
Programul ISPA a demarat la 1 ianuarie 2000 si s-a aplicat in cele 10 tari care au aderat la Uniunea Europeana dupa acest an situate in Centrul si Estul Europei: Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia.
Ca urmare a aprobarii de catre Consiliul UE a Regulamentului ISPA (nr. 1267, din iunie 1999), Comisia Europeana a propus o alocare indicativa a resurselor ISPA pentru fiecare tara beneficiara. 
Romania a primit intre 20 si 26% din bugetul total anual de 1.040 milioane EURO, disponibil pentru perioada 2000-2006 pentru toate cele 10 state incluse in program. Mai concret, este vorba de o suma intre 207 si 280 milioane EURO anual, situandu-se pe locul doi, dupa Polonia, in ceea ce priveste dimensiunea fondurilor alocate.
ISPA finanteaza atat proiecte de investitii in domeniul mediului si transportului, cat si proiecte de asistenta tehnica pentru pregatirea proiectelor ce urmeaza a fi finantate.
Pentru a obtine fonduri ISPA in domeniul transporturilor trebuie parcurse urmatoarele etape:
o beneficiarii vor depune cererile de finantare pentru proiecte din domeniul transporturilor la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru evaluare;
o Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului verifica proiectele si concordanta lor cu strategiile de finantare sectoriala si le transmite la Ministerul Finantelor Publice;
o Proiectele eligibile vor fi transmise prin Ministerul Finantelor Publice (care este Coordonatorul National ISPA - unitate de coordonare centrala a Guvernului Romaniei care reprezinta principalul punct de legatura cu Comisia Europeana) la Comisia Europeana - Directoratul General Politica Regionala F;
o Cererile de finantare ISPA sunt examinate de catre serviciile Comisiei Europene si, atunci cand este necesar, au loc discutii cu tara care a solicitat finantare. Comisia Europeana supune aprobarii Comitetului de Monitorizare ISPA Cererile de finantare care indeplinesc conditiile pentru a fi acceptate;
Dupa primirea opiniei favorabile din partea Comitetului de Management ISPA, Comisia Europeana pregateste Memorandumul de Finantare si-l transmite tarii beneficiare pentru semnare si ratificare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Participarea Romaniei la Fondurile Comunitare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!