INTRODUCERE Uniunea Europeana este un parteneriat economic si politic unic in lume, care reuneste 27 de tari.Timp de peste o jumatate de secol a contribuit la mentinerea pacii, stabilitatii si prosperitatii, a ridicat standardele de viata, a lansat o moneda unica si a evoluat constant catre crearea unei piete unice in cadrul careia persoanele, bunurile, serviciile si capitalul sa poata circula liber, ca si cum s-ar afla pe teritoriul unei singure tari. UE a fost creata in perioada de dupa sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial. De atunci, Uniunea a evoluat mult, transformandu-se intr-o piata unica imensa, cu o moneda comuna, euro. Ceea ce a inceput ca o uniune strict economica a devenit treptat o entitate cu activitati in nenumarate domenii, de la ajutor pentru dezvoltare, pana la politica de mediu. UE promoveaza activ drepturile omului si democratia si are cele mai ambitioase obiective de reducere a emisiilor pentru a combate schimbarile climatice. Datorita eliminarii controalelor de la frontierele interne, cetatenii europeni pot calatori liber aproape peste tot in UE. De asemenea, europenilor le este acum mult mai usor sa locuiasca si sa munceasca in alta tara a Uniunii. CAPITOLUL 1. CONTINUT SI PARTICULARITATI Uniunea Europeana este fondata pe un pact intre natiuni suverane care au decis sa imparta un destin comun si sa exercite impreuna o parte a suveranitatii lor. Sunt abordate aspecte care au o deosebita importanta pentru europeni: pace, bunastare economica, securitate, democratie participativa, justitie si solidaritate. Acest pact este pe cale de a fi consolidat si confirmat pe intreg continentul european: o jumatate de miliard de persoane au ales sa traiasca in statul de drept, in armonie cu valorile seculare in centrul carora se situeaza omul si demnitatea sa. Procesul integrarii europene afecteaza acum intregul continent, care, la randul lui, face parte dintr-o lume in evolutie rapida si radicala, planeta fiind in cautarea punctelor sale de echilibru. Relatiile cu lumea islamica, foametea si bolile din Africa, tendintele unilaterale in Statele Unite ale Americii, dezvoltarea dinamica a economiei in Asia sau relocarea globala a industriilor si locurilor de munca sunt tot atatea evenimente ce afecteaza Europa. Europa nu numai ca trebuie sa se concentreze asupra propriei dezvoltari, dar in acelasi timp trebuie sa ia parte la procesul de globalizare. Modificarile necesare pentru adaptarea structurii Uniunii, initial proiectata pentru sase membri, la numarul actual de 27 de state membre, au fost incorporate in Tratatul de la Lisabona. Tratatul a fost adoptat in 2007, insa nu va intra in vigoare decat dupa ce toate statele membre il vor ratifica. Acesta va aduce mai multa democratie si transparenta, va introduce metode de lucru si reguli de votare simplificate, ne va garanta drepturile noastre fundamentale prin consacrarea acestora intr-o carta si va permite UE sa se exprime cu o singura voce in privinta problematicilor internationale. Principala problema a Uniunii este ca fortele centrifuge sunt stimulate in momentul in care prosperitatea economica isi pierde din stralucire. Un actor politico-economic ce are nevoie de crestere dar nu isi poate gestiona perturbarile nu este potrivit pentru a supravietui secolului 21. El devine problema si nu solutia. De aceea, criza actuala ar trebui privita ca o oportunitate de a transforma Europa intr-un mod care sa produca elite mai competente si investite cu mai multa capacitate de actiune. Ar fi necesara amendarea Tratatului de la Lisabona si restrangerea Uniunii la dimensiuni care sa o faca mai eficienta decat Europa de acum, ai carei cetateni o privesc cu o indiferenta posaca, in cel mai bun caz. O asemenea abordare a reconstruirii Europei nu doar ca ar stopa fortele centrifuge si pretentiile de suveranitate ale unor provincii din interiorul unor state-membre, dar ar activa fortele centripete. Cu alte cuvinte, Europa are nevoie de un centru puternic sau va esua. Uniunea Europeana are nevoie de noi reguli si, probabil, de o conducere cat mai centralizata. Doar asa ar fi posibila eliminarea distorsiunilor macroeconomice. Germania, spre exemplu, merge in continuare pe un excedent al balantei comerciale. Cum comertul se face in cea mai mare parte in interiorul Uniunii este de presupus ca o parte din acest excedent este compensat prin deficitul unei tari vecine. Corectarea acestor dezechilibre este, practic, imposibila la nivel comunitar, fiind nevoie de o interventie a statului german in propria ograda (cel mai probabil prin incurajarea consumului intern.) Nu in ultima instanta, viitorul va fi dictat de vointa politica. Adica de oamenii care decid daca asigurarea imediata a viitorului economiei este de preferat convulsiilor sociale. Avem exemple atat in Grecia, unde protestele au escaladat pana la moartea unor oameni, cat si in Romania, unde tot mai multe persoane ies in strada pentru a nu-si vedea veniturile micsorate. Vor avea politicienii suficienta vointa incat sa continue reformele chiar daca stiu ca astfel vor pierde alegerile urmatoare? Greu de crezut. Un singur lucru este sigur: toate masurile duc la o si mai mare interventie a statului in economia privata si a politicilor comunitare in economiile din zona euro. Francezii se lupta de mult pentru o guvernare economica comuna, o conducere centrala la nivel de Uniune care sa aiba puteri extinse asupra politicilor monetare si a sistemelor fiscale. Germanii pe de alta parte doresc impuneri si amenzi mai mari pentru statele care au tendinta de a-si majora in extremis deficitele. Iar statele sud-estice ,,au nevoie" de deficite pentru a recupera din distanta care le desparte de tarile bogate. Devine evident ca o politica economica comuna isi va gasi foarte greu sustinerea. Dar daca raspunsul potrivit nu va fi gasit, atunci insusi viitorul Uniunii Europene este in pericol.
1. COSMOVICI, PAUL MIRCEA. L'Union Europeenne dans le labyrinthe de l'avenir : Problemes fondamentaux. Paul Mircea Cosmovici. Bucuresti : Academia Romana. 2. COURTY, GUILLAUME. Constructia europeana. Guillaume Courty, Guillaume Devin ; pref. de prof. univ. dr. Vasile Dincu . 3. HEN, CHRISTIAN. Uniunea Europeana. Christian Hen, Jacques Leonard ; pref. de prof. univ. dr. Vasile Puscas 4. LUTZELER, PAUL MICHAEL. Europa dupa Maastricht : Perspective americane si europene. Paul Michael Lutzeler 5. . Integrarea europeana - Impact si consecinte .Sectiunile: Finante - Contabilitate - Burse - Banci - Management - Marketing - Economie. Referenti stiintifici: prof. dr. Perluigi Profumieri, prof. univ. dr. Marius Motocu. Targu-Mures 6. https://www.consilium.europa.eu/ 7. https://ec.europa.eu/ 8. https://www.historia.ro/ 9. https://biblioteca.regielive.ro/ 10. https://ro.wikipedia.org/
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.