Comunicarea de Masă

Proiect
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 44 în total
Cuvinte : 18471
Mărime: 76.55KB (arhivat)
Publicat de: Catinca Iacob
Puncte necesare: 8

Extras din proiect

Cap 1

Comunicarea de masă

1.1. Introducere

Comunicarea de masă reprezintă un nivel, o dimensiune a procesului social de comunicare apărut ca urmare a inventării unor mijloace noi de multiplicare şi diseminare a mesajelor şi a dezvoltării unor instituţii sociale bazate pe utilizarea acestor tehnici. Însă ceea ce modifică esenţial comunicarea de masă „nu sunt tehnicile în sine, ci modul specific în care sunt folosite noile tipuri de relaţii sociale care devin posibile şi sunt instituţionalizate, formele de organizare socială şi producţie care se dezvoltă.”

În termeni uzuali comunicarea de masă este comunicarea orientată spre mase. De altfel cei mai mulţi apreciază că un anume tip de comunicare este de masă atunci când publicul receptor este format dintr-un grup mare de oameni.

Autorii lucrării „Ştiinţa comunicării”, analizând din mai multe puncte de vedere constată că prin folosirea unor criterii diverse ca tehnologia, publicul, caracterul public, se pot formula numeroase definiţii ale comunicării de masă, însă acestea rămân stufoase şi vagi, „întrucât fie că îi lărgesc, fie că îi îngustează aria de cuprindere, definiţiile astfel obţinute nu reuşesc să clarifice în totalitate conceptul.”

În orice caz putem spune că comunicarea de masă saturează lumea industrializată. Televiziunea este în cameră, ziarul este pe masă, radioul este în maşină, computerul este la muncă, şi mesajele publicitare din căsuţa poştală sunt doar căteva din canalele de distribuire a publicităţii, ştirilor, opiniilor, muzicii, şi altor forme ale comunicării de masă.

1.2. Caracteristici

Nu putem defini conceptul de comunicare de masă fără să ţinem cont de faptul că este vorba despre un ansamblu de fenomene socio-culturale strâns legate de evoluţiile în domeniul ştiinţei şi tehnologiei, ceea ce implică unele caracteristici specifice.

1. O caracteristică a comunicării de masă este dată de faptul că reacţia grupului receptor de mesaje faţă de grupul emiţător ( feed-back-ul ) este lentă, chiar aproape de indiferenţă. Când ea se produce, receptorii devin, la rândul lor, purtători ai unor noi mesaje.

2. Prin comparaţie, în toate celelalte modalităţi de comunicare (directă, indirectă, multiplă) emiţătorul de mesaje este unul singur. Diferenţa dintre modurile de comunicare este dată, în acelaşi timp, de mijloacele prin care se face comunicarea, ca şi de numărul receptorilor de mesaje. Emiţătorii de mesaje nu mai sunt indivizi, ci grupuri formate din indivizi, iar mesajele, care nu mai reprezintă doar parerea unui singur individ, ci a

întregului grup, trec printr-un mijloc de informare (ziarul, radioul, televiziunea).

3. O altă caracteristică vizează faptul că emiţătorii şi receptorii de mesaje sunt separaţi spaţial şi temporal, iar informaţiile se transmit prin intermediul unei tehnologii moderne.

4. Faţă de procesul de comunicare interpersonală, în cazul comunicării de masă există o diferenţă fundamentală privind participanţii, şi anume faptul că actorii în cazul comunicării de masă sunt adesea colectivităţi nu indivizi, iar comportamentul are în consecinţă un caracter colectiv. Nu numai că transmiţătorul şi receptorul nu sunt indivizi, dar ei nu sunt nici colectivităţi de acelaşi tip şi această diferenţă nu poate să nu afecteze relaţia dintre ei. Cea mai izbitoare trăsătură a acestei diferenţe priveşte gradul de control şi coeziunea. Organizaţia care transmite trebuie sa-şi cunoască foarte precis scopurile, audienţa, drepturile şi obligaţiile, în timp ce receptorii, deşi sunt trataţi ca un ansamblu, nu au o percepţie de sine colectivă sau vreo concepţie asupra propriilor drepturi.

5. Audienţa e lipsită de reprezentare şi capacitate de a răspunde, nu numai pentru că nu există tehnologia pentru a răspunde direct, ci şi pentru că lipsesc condiţiile sociale pentru un răspuns colectiv.

6. Presa scrisă şi audio-vizuală are o capacitate relativ redusă de feed-back, iar ele se bazează pe răspunsuri individuale, prin corespondenţă, telefon sau contacte personale.

În concluzie se poate spune că comunicarea de masă este o „comunicare de tip specific: indirectă (impersonală), multiplă (ori simultan ori succesiv se adresează unui foarte mare de oameni din diferite categorii sociale şi din diferite spaţii geografice), socializată (atât emiţătorul cât şi receptorul au un caracter social).”

Preview document

Comunicarea de Masă - Pagina 1
Comunicarea de Masă - Pagina 2
Comunicarea de Masă - Pagina 3
Comunicarea de Masă - Pagina 4
Comunicarea de Masă - Pagina 5
Comunicarea de Masă - Pagina 6
Comunicarea de Masă - Pagina 7
Comunicarea de Masă - Pagina 8
Comunicarea de Masă - Pagina 9
Comunicarea de Masă - Pagina 10
Comunicarea de Masă - Pagina 11
Comunicarea de Masă - Pagina 12
Comunicarea de Masă - Pagina 13
Comunicarea de Masă - Pagina 14
Comunicarea de Masă - Pagina 15
Comunicarea de Masă - Pagina 16
Comunicarea de Masă - Pagina 17
Comunicarea de Masă - Pagina 18
Comunicarea de Masă - Pagina 19
Comunicarea de Masă - Pagina 20
Comunicarea de Masă - Pagina 21
Comunicarea de Masă - Pagina 22
Comunicarea de Masă - Pagina 23
Comunicarea de Masă - Pagina 24
Comunicarea de Masă - Pagina 25
Comunicarea de Masă - Pagina 26
Comunicarea de Masă - Pagina 27
Comunicarea de Masă - Pagina 28
Comunicarea de Masă - Pagina 29
Comunicarea de Masă - Pagina 30
Comunicarea de Masă - Pagina 31
Comunicarea de Masă - Pagina 32
Comunicarea de Masă - Pagina 33
Comunicarea de Masă - Pagina 34
Comunicarea de Masă - Pagina 35
Comunicarea de Masă - Pagina 36
Comunicarea de Masă - Pagina 37
Comunicarea de Masă - Pagina 38
Comunicarea de Masă - Pagina 39
Comunicarea de Masă - Pagina 40
Comunicarea de Masă - Pagina 41
Comunicarea de Masă - Pagina 42
Comunicarea de Masă - Pagina 43
Comunicarea de Masă - Pagina 44

Conținut arhivă zip

  • Comunicarea de Masa.doc

Alții au mai descărcat și

Tehnici de Redactare a Textelor Jurnalistice

The Elements of Style, avându-i ca autori pe William Strunk Jr. si E.B White este manualul care, de la prima ediţie şi până astăzi, a format...

Lobby-ul realizat de către europerlamentarii români la Parlamentul European

Master Relatii Publice An 1 Prin lobbying se întelege activitatea unui grup care incearca sa determine puterea legislativa sau executiva sa adopte...

Comunicare noțiuni generale și interpersonală

Definirea comunicării COMUNICAREA: reprezintă un proces de transmitere de informații (fapte, idei, impresii) necesita cel puțin doi poli...

Teoria Comunicării

Obiective Orientarea în universul comunicarii, întelegerea mecanismelor procesului de comunicare, familiarizarea cu principalele directii de...

Anti Fumat

1 . Introducere Tutunul este original din Mexic, unde în secolul al VI – lea era folosit pentru anumite ritualuri religioase. Indienii numeau...

Dimensiunea socială a publicității

In societatea de astazi se poate remarca prezenta tot mai pregnanta a publicitatii. Strans legata de comunicarea de masa, aceasta isi trage...

Te-ar putea interesa și

Comunicare

Introducere Toate definiţiile date comunicării umane, indiferent de şcolile de gândire cărora le aparţin sau de orientările în care se înscriu,...

Comunicare prin cultură - de la cultură umanistă la tehnocultură

Cuvânt înainte Comunicarea reprezintă un moment important al culturii, este momentul prin care aceasta se socializează, acţionând modelator asupra...

Mass-media și cultura de masă - comunicare și democrație în noul spațiu public

INTRODUCERE Argument pentru comunicare într-o societate de masă În 1967, în „Power, Politics, People”, C. Wright Mills abordează ceea ce numeşte...

Comunicarea Politică între Tradiție și Actualitate

Introducere Toate definiţiile date comunicării umane, indiferent de şcolile de gândire cărora le aparţin sau de orientările în care se înscriu,...

Discursul Mediatic și Valențele sale Comunicaționale

Capitolul 1 Discursul ca unitate a pragmaticii Limba este considerată un ansamblu finit, relativ stabil, iar discursul este înţeles ca model de...

Comunicarea de Masă

Comunicarea este o caracteristicăfundamentala a existentei . Toate funcţiile manageriale sunt realizate cu ajutorul comunicării, ca un proces de...

Cenzura în mass-media - presa din China

INTRODUCERE Tema referatului se intitulează ”Cenzura în mass-media: presa din China”. Lucrarea de față este structurată în două părți. Prima...

Activitatea Consiliului Europei

I.Cadrul istoric Consiliul Europei este intemeiat in 1946 fiind o organizatie internationala avand 46 de state-membre din regiunea europeana....

Ai nevoie de altceva?