Cuprins
- Capitolul 1. Analiza particularitã.ilor constructive ale modelelor similare. Stabilirea modelului de autocamion proiectat conform cerin.elor temei . 4
- 1.1 Alegerea unor modele similare . 4
- 1.2 Analiza particularitãþilor constructive ale modelelor similare alese . 9
- 1.2.1 Analiza parametrilor dimensionali . 9
- 1.2.2 Analiza parametrilor masici . 12
- 1.2.3 Analiza parametrilor energetici . 16
- 1.3 Stabilirea tipului de automobil ce se va proiecta . 19
- 1.4 Observa.ii .i concluzii . 19
- 1.5 Bibliografie . 20
- Capitolul 2. Determinarea principalilor parametrii dimensionali .i masici ai automobilului, precum .i a subansamblelor acestuia . 21
- 2.1 Predeterminarea parametrilor dimensionali . 21
- 2.2 Predeterminarea parametrilor masici . 27
- 2.3 Predeterminarea principalilor parametrii dimensionali .i masici ai principalelor subansambluri ce compun autovehiculul . 29
- 2.4 Observa.ii .i concluzii . 32
- 2.5 Bibliografie . 32
- Capitolul 3. Predimensionarea formei .i a dimensiunilor spa.iului util, inclusiv a interiorului postului de conducere . 32
- 3.1 Spa.iul .i organizarea postului de conducere. Manechinul bidimensional . 32
- 3.2 Observa.ii .i concluzii . 37
- 3.3 Bibliografie . 37
- Capitolul 5. Determinarea centrului de masã .i a parametrilor ce definesc capacitatea de trecere . 38
- 5.1 Determinarea pozi.iei centrului de masã atât la sarcinã utilã nulã, cât .i la sarcinã utilã constructivã maximã . 38
- 5.2 Determinarea încãrcãrilor la pun.i . 43
- 5.3 Determinarea parametrilor ce definesc capacitatea de trecere .i stabilitatea longitudinalã, în strânsã legãturã cu panta maximã impusã prin proiect . 45
- 5.4 Observa.ii .i concluzii . 47
- 5.5 Bibliografie: . 47
- Capitolul 6. Alegerea anvelopelor .i a jantelor . 48
- 6.1 Stabilirea încãrcãrilor pe pneuri . 48
- 6.2 Alegerea pneurilor . 50
- 6.3 Observa.ii .i concluzii: . 51
- 6.4 Bibliografie: . 51
- Capitolul 7 Stabilirea principalilor parametrii aerodinamici si de rulare ai automobilului . 52
- 7.1 Determinarea coeficientului de rezisten.ã la rulare a pneurilor . 52
- 7.2 Determinarea coeficientului de rezisten.ã al aerului .i a ariei transversale maxime . 54
- 7.3 Determinarea randamentului transmisiei autocamionului . 56
- 7.4 Observa.ii .i concluzii . 56
- 7.5 Bibliografie . 56
- Capitolul 8 Determinarea rezisten.elor la înaintare .i a puterilor corespunzãtoare . 57
- 8.1 Determinarea rezisten.ei la rulare .i a puterii corespunzãtoare . 57
- 8.2 Determinarea rezisten.ei la pantã .i a puterii necesare învingerii acesteia . 57
- 8.3 Determinarea rezisten.ei aerului .i a puterii necesare învingerii rezisten.ei aerului . 58
- 8.4 Determinarea rezisten.ei la accelerare .i a puterii necesare învingerii acesteia . 58
- 8.5 Determinarea rezisten.ei totale .i a puterii necesare învingerii rezisten.ei totale . 59
- 8.6 Observa.ii .i concluzii: . 73
- 8.7 Bibliografie: . 73
- Capitolul 9 Predeterminarea caracteristicii de tura.ie din condi.ia de vitezã maximã în palier . 74
- 9.1 Predeterminarea motorului ce va echipa autocamionul . 74
- 9.2 Observa.ii .i concluzii . 79
- 9.3 Bibliografie: . 79
- Capitolul 10. Predeterminarea raportului de transmitere al transmisiei principale . 80
- 10.1 Predeterminarea raportului de transmitere al transmisiei principale . 80
- 10.2 Definitivarea raportului de transmitere al transmisiei principale . 80
- În vederea definitivãrii raportului de transmitere al transmisiei principale se va determina
- încã trei valori ale raportului de transmitere efectiv. Acest lucru se va face prin adoptarea unui
- numãr mai mare de din.i ai coroanei diferen.ialului: . 27 . 29 c z . 81
- 10.3 Determinarea raportului de transmitere al primei trepte a schimbãtorului de vitezã . 83
- 10.3.1 Determinarea lui isv1 din condi.ia de pantã maximã impusã . 83
- 10.3.2 Determinarea lui isv1 din condi.ia de vitezã minimã stabilã . 83
- 10.3.3 Determinarea lui isv1 din condi.ia de lucru mecanic de frecare la cuplarea ambreajului 84
- 10.3.4 Observa.ii .i concluzii . 84
- 10.3.5 Bibliografie: . 84
- Partea a II-a . 85
- Capitolul 11. CALCULUL .I PROIECTAREA AMBREAJULUI . 85
- 11.1 Determinarea momentului de calcul . 85
- 11.2 Determinarea momentului de frecare al ambreajului . 85
- 11.3 Dimensionarea garniturilor de frecare . 85
- 11.4 Calculul arcurilor de presiune . 87
- 11.5 Calculul pãr.ii conducãtoare . 91
- 11.5.1 Dimensionarea discului de presiune . 91
- 11.5.2 Calculul elementelor de legãturã . 92
- 11.6 Calculul pãr.ii conduse . 93
- 11.6.1 Calculul arborelui ambreajului . 93
- 11.6.2 Calculul îmbinãrii dintre butucul discului condus cu arborele ambreajului. . 94
- 11.6.3 Calculul arcurilor elementului elastic suplimentar . 94
- 11.7 Calculul sistemului de ac.ionare a ambreajului . 95
- 11.8 Observa.ii .i concluzii . 98
- 11.9 Bibliografie . 98
Extras din proiect
Capitolul 1. Analiza particularitã.ilor constructive ale modelelor similare. Stabilirea modelului de autocamion proiectat conform cerin.elor temei
1.1 Alegerea unor modele similare
Pentru a proiecta un nou autovehicul, este indicat ca într-o primã fazã sã se studieze oferta deja existentã pe pia.ã, la care se vor aduce ulterior înbunãtã.iri. În acest scop au fost preluate un numãr de 10 modele similare, de la marii producãtori de autocamioane, în vederea stabilirii principalelor caracteristici.
Primul model similar este BMC Professional 938 EDB având urmãtoarele caracteristici dimensionale: lungime totalã La=7715 mm, lã.ime totalã la=2500 mm, înãl.ime totalã ha=3050 mm, ampatamentul L=3900 mm,distan.a între axe A=1350 mm, consola fa.ã C1=1535 mm, consola spate C2=930 mm. Cutia de viteze este una de tip EATON FSO- 10309 manulã cu 9+1 trepte. Motorul disponibil pentru acest autocamion este CUMMINS ISLe5 380 (Euro 5) de Tip Turbo Intercooler Diesel cu 6 cilindri în linie, capacitatea litrica fiind de 8,9 l. Puterea maximã care poate fi dezvoltatã este de 380 CP (280 KW) la o tura.ie de 2100 rpm iar momentul maxim ce poate fi dezvoltat este de 1700 Nm pe o plajã de tura.ie între 1300-1400 rpm. Greutatea maximã admisã a acestui autocamion este de Ga=26000 kg având o greutate proprie de doar G0=9400 kg, astfel greutatea utila Gu=16600 kg. Autocamionul este dotat cu doi acumulatori de 150 Ah, alternator 24V/70Ah, iar demarorul 24V. Viteza maxima atinsã este de 107 Km/h.[1]
Al doilea model similar ales este autocamionul DAF FAT CF75 Auto.asiu ce are urmãtoarele caracteristici dimensionale: lungime totalã La=10680 mm, lã.ime totalã la=2450 mm, înãl.ime totalã ha=2910 mm, ampatamentul L=4850 mm, distan.a între axe A=1400 mm, consola fa.ã C1=1380 mm, consola spate C2=3750mm. Cutia de viteze standard, este una manulã cu 8+1 trepte. Motorul disponibil pentru acest autocamion este PR183 cu 6 cilindri în linie, capacitatea litrica fiind de 9,2 l. Puterea maximã care poate fi dezvoltatã este de 310 CP (228 KW) la o tura.ie de 2200 rpm iar momentul maxim ce poate fi dezvoltat este de 1275 Nm la o tura.ie de 1100-1700 rpm. Greutatea maximã admisã a acestui autocamion este de Ga=26000kg având o greutate proprie de doar G0=8605 kg, astfel greutatea utila Gu=17395 kg. Autocamionul este dotat cu doi acumulatori de 140 Ah ce alimenteaza instala.ia la 24V, alternatorul este de 80Ah. Viteza maxima atinsã este limitata electronic la 85 Km/h.[2]
Cel de-al treilea model similar ales este ISUZU FVY 1400 Auto având urmãtoarele caracteristici dimensionale: lungime totalã La=9180 mm, lã.ime totalã la=2445 mm, înãl.ime totalã ha=2810 mm, ampatamentul L=4650 mm, distan.a între axe A=1300 mm, consola fa.ã C1=1440 mm, consola spate C2=1790 mm. Cutia de viteze este una de tip ALLISON 3500 SERIES automatã cu 6+1 trepte. Motorul disponibil este ISUZU 6HK1-TCS cu 6 cilindri în linie, capacitatea litrica fiind de 9,8 l. Puterea maximã care poate fi dezvoltatã este de 296 CP (221 KW) la o tura.ie de 2400 rpm iar momentul maxim ce poate fi dezvoltat este de 981 Nm la o tura.ie de 1450 rpm. Greutatea maximã admisã a acestui autocamion este de Ga=24000 kg având o greutate proprie de doar G0=6870 kg, astfel greutatea utila Gu=17130 kg. Autocamionul este dotat cu doi acumulatori de 130 Ah, alternator 90 Ah, iar demarorul 24V/4,5 kW. Viteza maximã este 111 km/h.[3]
Al patrulea model similar este IVECO TRAKKER AD-N260T33 ce are urmãtoarele caracteristici: : lungime totalã La=7883 mm, lã.ime totalã la=2550 mm, înãl.ime totalã ha=3112 mm, ampatamentul L=3500 mm, distan.a între axe A=1380 mm, consola fa.ã C1=1440 mm, consola spate C2=1495 mm. Autocamionul este dotat cu o cutie de viteze de ZF-9S1310 TO manulã cu 9+2 trepte ce face ca autovehiculul sã poatã atinge o viteza maximã de 103km/h. Iveco ofera un motor CURSOR 8 cu 6 cilindri în linie .i 24 de supape,a cãrui capacitate cilindrica este de 7790 cm3 .i care dezvoltã o putere de 330 CP (243 KW) la o tura.ie între 1660 .i 2400 rpm, .i un cuplu maxim de 1400 Nm la o tura.ie de 1080-1660 rpm.Din punct de vedere al caracteristicilor masice, greutatea maximã admisã a acestui autocamion este de Ga=26000 kg la o greutate proprie G0=8380 kg (1) , astfel greutatea utila Gu=17620 kg.Capacitatea rezervorului
de combustibil este de 300 l, iar cea a rezervorului de AdBlue este de 55 l. În ce priveºte sistemul electric Iveco Trakker funcþioneazã la o tensiune nominalã de 24 V având în componenþã un alternator de 28 V ºi 90 A, electromotorul la tensiunea de 24V ºi puterea de 5 KW precum ºi douã baterii de acumulatoare caracterizate de tensiunea de lucru de 12 V ºi capacitatea de 170 Ah.Viteza maximã este 103Km/h.[4]
Modelul similar cu numarul 5 este MAN TGX 26.400 ce are urmatoarele caracteristici dimensionale: lungime totalã La=8825 mm, lã.ime totalã la=2500 mm, înãl.ime totalã ha=3235mm, ampatamentul L=3900 mm, distan.a între axe A=1400 mm, consola fa.ã C1=1475 mm, consola spate C2=2050mm. Cutia de viteze este una de tip ZF Direct Drive 16, manualã cu 9 trepte. Motorul pentru acest autocamion este unul D20 cu 6 cilindri în linie, capacitatea litrica fiind de 10,5 L. Puterea maximã care poate fi dezvoltatã de motor este de 394 CP (290 KW) la o tura.ie de 1900 rpm iar momentul maxim ce poate fi dezvoltat este de 1900 Nm la o tura.ie de 1400 rpm. Greutatea maximã admisã a acestui autocamion este de Ga=26000kg având o greutate proprie de doar G0=9120 kg, astfel greutatea utila Gu=16880 kg. Autocamionul este dotat cu doi acumulatori de 175 Ah ce alimenteaza instala.ia la 24V, alternatorul este de 120Ah. Viteza maxima atinsã este limitata electronic la 90 Km/h.[5]
Preview document
Conținut arhivă zip
- Automobile I - Camion 6x4.pdf